Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Mooie Tankers

Bericht door v+d »

Bedankt Paul, leuk om te weten en inderdaad ingewikkeld. Daar was meneer Lugt toch erg goed in, iets ingewikkeld maken. Overigens toen Werkspoor zich met de Hotlo ging bemoeien werd het ook gelijk ingewikkelder, brandstofpomp en zuigers uitbouwen en zo nog wel wat zaken.

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Tankers

Bericht door Erikdepooter »

Er is niets te vinden over een "Telene" bij de RDM, Werkspoor of bij de Anglo-Saxon Petroleum Company.
Weet iemand meer over dit schip?
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Het moet de TELENA zijn, Erik. :wink:


Telena.jpg
Telena.jpg (195.43 KiB) 4370 keer bekeken
IDNo: 5129942 Year: 1927
Name: TELENA Type: Tanker Flag: GBR Tons: 7406
Country of build: NLD Builder: Rotterdam DD Location of yard: Schiedam
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-10.5
[badly damaged 1940, sold and rebuilt] - [1957 re-engined] - 42 GERONA
BU Barcelona 5.75

Als Gerona

Gerona.jpg
Gerona.jpg (203.72 KiB) 4368 keer bekeken
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Patru schreef:ben ook nog wel benieuwd naar de tekst die bij de afbeelding van Theo Horsten hoort.
Ik zal de doorsnede en de bijbehorende tekst van de dubbelwerkende 4-takt B&W op het topic Stoommachines en Dieselmotoren plaatsen.

-----------------
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jacob Bothof »

Bab 3.jpg
Bab 3.jpg (140.68 KiB) 4236 keer bekeken
Een tankertje langs de Nieuwe Waterweg
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Mooie Tankers

Bericht door Martinus »

Wat ziet het water er bij de boeg van de Gerona onnatuurlijk uit.
Hanseaat
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 jun 2015 19:37

Re: Mooie Tankers

Bericht door Hanseaat »

Iemand vroeg mij onlangs waarom, zo in de loop van de jaren '60, alle opbouw op tankers en bulkers naar het achterschip verhuisde. Geen brug en accommodatie midscheeps meer dus. Ben het antwoord schuldig gebleven, alhoewel Ik heb iets van "mode" gemompeld heb. Maar ik neem aan dat er ook technische overwegingen een rol speelden?
(voorheen deventer05)
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Mooie Tankers

Bericht door Knisten »

@Hanseaat

Me dunkt heeft het niet zozeer met "mode" te maken, danwel met doeltreffendheid. Automatisering, minder personeel en sneller ter plaatse mocht er iets misgaan. Ook het ontbreken van een ellenlange schroefas (waardoor er minder ruimte in de ruimen/tanks achter de accomodatie overbleef) zal er ongetwijfeld aan bijgedragen hebben. Tot zover mijn "twee kwartjes" :) Ongetwijfeld zullen er meer redenen zijn.

MVG
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ook het ontbreken van een ellenlange schroefas (waardoor er minder ruimte in de ruimen/tanks achter de accomodatie overbleef) zal er ongetwijfeld aan bijgedragen hebben.

Ook op een tanker met de brug midscheeps heeft de machinekamer sinds jaar en dag achterin gezeten, dus de lengte van de schroefas is geen argument.
Maar het bouwt natuurlijk aardig makkelijker, vooral toen de sectiebouw begon en de tankers maar steeds groter werden. Je bouwt een romp en plakt daar een voor- en achterschip aan vast. Was er geen ruimte, dan werden er twee halve schepen gebouwd die later aan elkaar werden geplakt.
Als je er even over nadenkt, is er geen enkele reden om de brug, de besturing van een schip, in de midscheeps te zetten. Pas toen de stoomvaart begon, was die reden er wél. Die zware stoommachine en die enorme ketel vol met water en die hele lading kolen voor de brandstof kon moeilijk ergens anders dan in de midscheeps en toen lag het voor de hand om daar dan ook de brug te plaatsen. Met alles achterop kwamen we weer terug bij normaal, zeg maar. :wink:
Hanseaat
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 jun 2015 19:37

Re: Mooie Tankers

Bericht door Hanseaat »

Theo bedankt !
(voorheen deventer05)


Plaats reactie