Mooie Tankers
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8215
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Mooie Tankers
Zij heeft wel iets weg van die 'president' serie tankers van de Fronape, vóór hun verlenging.onbekende tanker uitvarend bij Hoek vn Holland 1977
Hier de PRESIDENT FLORIANO +
PRESIDENT FLORIANO 1960 Gebouwd bij Nippon Kokan Kisen Kaisha Tsurumi Japan voor Fronape
Dwt 33.980t
L.o.a. 203 mtr
Br. 27 mtr
1968 - Verlengd in Japan tot 241 mtr Dwt 53.079t
1993 - opgelegd als opslag tanker op de Amazone rivier
2010 - B.U. te Alang India Ze is er ééntje uit de rij van deze 'president' type tankers, maar zijn niet allemaal in Japan gebouwd.
PRESIDENTE DUTRA (2) - gebouwd bij Verolme Rozenburg
PRESIDENTE EPITACIO PESSOA - gebouwd in Joegoslavie
PRESIDENTE GETULIO - gebouwd bij Verolme Rozenburg
PRESIDENTE JOAO GOULART - gebouwd in Joegoslavie
PRESIDENTE JUCELIO - gebouwd bij Verolme Alblasserdam
PRESIDENTE WASHINGTON LOUIS - gebouwd bij Verolme Rozenburg
PRESIDENTE WENCESLAU - gebouwd bij Ishihavajima Harima Tokio
+
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8215
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Mooie Tankers
Hier nog een kleiner type
GABRIEL DA FONSECA 1959 Gebouwd bij Ottensener Eisenwerk A.G. Hamburg voor Petroleo Brasileiro S.A.
Dwt 6.708t
L.o.a. 122 mtr
Br. 16 mtr
B.U. 1982
+GABRIEL DA FONSECA 1959 Gebouwd bij Ottensener Eisenwerk A.G. Hamburg voor Petroleo Brasileiro S.A.
Dwt 6.708t
L.o.a. 122 mtr
Br. 16 mtr
B.U. 1982
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8215
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Mooie Tankers
Hier de Presidente Dutra (2) uit dat rijtje Presidente tankers van Fronape
Re: Mooie Tankers
Hopelijk worden mijn ouwe tankers ook mooi gevonden.
Jan van der Pluijm
De Ameland voor en na de fusie met KRL
Hieronder lijkt de Ameland mij ergens in een Zuid Afrikaanse haven.
groetenJan van der Pluijm
Re: Mooie Tankers
De Antwerpen hieronder heeft het water niet dun kunnen varen.
Final Fate:
Tijdens de eerste reis van New York naar Londen met een lading petroleum op 30 mijl ten zuidwesten van de Scilly-eilanden (49.30 NB, 06.46 WL) door de Duitse onderzeeboot 'UB 18' aangehouden en vervolgens tot zinken gebracht. De bemanning kon vanuit de sloepen worden gered door de Britse torpedobootjager HMS 'Cameleon' en vervolgens in Plymouth aan wal worden gebracht.
Nog een slachtoffer van de 1ste wereldoorlog, ondanks de neutraliteit. 1917-03-08:
Final Fate:
Op reis met een volle lading van 4.382 ton benzine van Suez naar Rouen werd de ARES op 8 maart 1917 om 13.30 uur voor de Portugese kust bij de monding van de Taag in positie 38˚24’ NB en 10˚19’ WL aangehouden door de Duitse onderzeeboot 'UC.74'. Men moest het schip verlaten, dat vervolgens door de 'UC.74' met geschutvuur in brand werd geschoten, zonk en verloren ging. De 44 opvarenden zetten met vier boten koers naar de wal. Bij het aan land gaan sloeg een dezer boten om, waarbij twee Chinese schepelingen van de ARES om het leven kwamen.
groeten
Jan van der Pluijm
1916-09-12: Final Fate:
Tijdens de eerste reis van New York naar Londen met een lading petroleum op 30 mijl ten zuidwesten van de Scilly-eilanden (49.30 NB, 06.46 WL) door de Duitse onderzeeboot 'UB 18' aangehouden en vervolgens tot zinken gebracht. De bemanning kon vanuit de sloepen worden gered door de Britse torpedobootjager HMS 'Cameleon' en vervolgens in Plymouth aan wal worden gebracht.
Nog een slachtoffer van de 1ste wereldoorlog, ondanks de neutraliteit. 1917-03-08:
Final Fate:
Op reis met een volle lading van 4.382 ton benzine van Suez naar Rouen werd de ARES op 8 maart 1917 om 13.30 uur voor de Portugese kust bij de monding van de Taag in positie 38˚24’ NB en 10˚19’ WL aangehouden door de Duitse onderzeeboot 'UC.74'. Men moest het schip verlaten, dat vervolgens door de 'UC.74' met geschutvuur in brand werd geschoten, zonk en verloren ging. De 44 opvarenden zetten met vier boten koers naar de wal. Bij het aan land gaan sloeg een dezer boten om, waarbij twee Chinese schepelingen van de ARES om het leven kwamen.
groeten
Jan van der Pluijm
Re: Mooie Tankers
Tekening van de Chevron the Hague.
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8215
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Mooie Tankers
Ondergang van de VLCC HERCULESS
===============================
Op 2 April 1982 brak de Falkland oorlog uit in de zuidelijke Atlantische oceaan tussen het Verenigd Koninkrijk en Argentinie. Het Verenigd Koninkrijk van premier Margareth Thatcher en Argentinie van president Leopoldo Gultieri. Helaas voor de laatste werden zijn plannen geen werkelijkheid. Zoals bij zoveel oorlogen moesten ook hier onschuldigen het ontgelden. In dit verslag het verhaal van de Vlcc tanker HERCULES. In 1971 gebouwd in Japan, 230.000 ton, voor United Carriers Monrovia in charter voor Hess Shipping Corp. Ze voer in een dienst van Valdez - Alaska naar St Croix – Virgen Islands in de Caribbean v.v. via Kaap Hoorn. Op 8 juni onderweg van de Caribbean naar Alaska 600 mijl uit de kust van Argentinie en 500 mijl noordoostelijk van de Falklands. Dus ruim buiten de 200 mijl door de beide landen afgekondigde oorlogs zone te weten 200 mijl uit de Argentijne kust en 200 mijl rondom de Falkland eilanden. De positie van de Hercules was 46.04S en 49.10W. Hier werd ze volgens de Britse marine gebombardeerd door een Argentijns C-130 transport vliegtuig, omgebouwd tot bommenwerper. Argentinie heeft nooit de verantwoordelijkheid opgeeist van het incident. Internationaal werd gezegd dat de HERCULES door de Argentijnen werd aangezien als een bevoorradings schip voor brandstof voor de Britse marine. Terwijl ze in ballast voer. Enkele bommen misten hun doel. Eén ontplofte aan dek en een andere boorde zich in tank 2 zonder te ontploffen. Door binnenstromend zeewater kreeg ze een slagzij van 6 graden. Ze werd geadviseerd terug te varen naar een haven met faciliteiten om een schip van deze grote te ontvangen voor het uitvoeren van reparaties. Deze haven werd uiteindelijk Rio de Janeiro. Aldaar aangekomen werd ze geinspecteerd door de haven autoriteiten. Niets bijzonders geconstateerd hebbende kreeg ze toestemming om door te varen, onder de brug Rio de Janeiro – Niteroi door en te ankeren in de Baia de Guanabara voor het uitvoeren van reparaties aan bakbboord en voorschip. Alleen de volgende dag maakte de gezagvoerder melding van de nog niet geexplodeerde bom in tank 2. Hierna werd het schip verhaald naar een ankerplaats op 2 mijl van Ilha Rasa en werd een veiligheidszone van 500 meter rondom het schip ingesteld.
Tevens werd de 28 man tellende Italiaanse bemanning van boord gehaald. Na 3 weken van analiseren door Amerikaanse, Nederlandse en Italiaanse bergings maatschappijen kwam men overeen dat het onschadelijk maken of een gecontroleerde ontploffing niet afdoende zou zijn voor de veiligheid van het schip en betrokkenen. Naast deze impasse raadpleegde de eigenaar diverse verzekerings instanties over de kosten van een reparatie. Uiteindelijk werd besloten het schip tot zinken te brengen. De reder heeft een schadeclaim ingediend van US$ 11.9 miljoen. 10 miljoen voor het schip en 1.9 miljoen voor nog aan boord zijn brandstoffen. De Smit Lloyd 3 kreeg de opdracht het schip op sleeptouw te nemen, begeleid door een Braziliaans marineschip, de torpedo jager Sergipe (D35) naar de afzinkplaats. Ongeveer 290 mijl oost van Florianopolis, de hoofdstad van de deelstaat Santa Catarina. Daar is de oceaan 2.700 meter diep. 42 dagen na het bombardement, 0m 14H15 op 20 juli 1982, zes uur na het openen van diverse buitenboord afsluiters, verdween ze naar de bodem van de Atlantische Oceaan. Met alle, voor deze tijd al dure apparatuur, aan boord. Het was niet toegestaan om ook maar iets van boord te halen. Het enige wat overbleef waren drie drijvende reddings boeien en een houten plank met de scheepsnaam. Deze werd nadien aan de gezagvoerder Renzo Battagiarin overhandigd.
Re: Mooie Tankers
Nog wat ouds.
De ARMILLA is in het derde kwartaal van 1957 voor sloop verkocht aan Mollers Ltd., Hong Kong. Zij arriveerde op 18 september 1957 op haar laatste reis te Hong Kong aan de sloperswerf. Spijsolie tanker uit de KPM vloot In 1929 uit de vaart Heeft het tot 1953 volgehouden.
groeten
Jan van der Pluijm
Final Fate: De ARMILLA is in het derde kwartaal van 1957 voor sloop verkocht aan Mollers Ltd., Hong Kong. Zij arriveerde op 18 september 1957 op haar laatste reis te Hong Kong aan de sloperswerf. Spijsolie tanker uit de KPM vloot In 1929 uit de vaart Heeft het tot 1953 volgehouden.
groeten
Jan van der Pluijm
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8215
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Mooie Tankers
Nog 3 tankertjes van de Petrobras/Fronape uit de begin jaren 70 gebouwd bij Brodogradiliste 3 Maj Rijeka Yoegoslavie
Dwt 15.620t
L.o.a. 143mtr
Br 22mtr +
IRATI (1970)
2001 - RATI
2004 - ATHOS
2004 - CIERZO
2006 - B.U. te Alianga Turkije
+
ITORORO (1971)
1998 - TORO
2003 - LUNA I
2004 - LESTE
2011 - B.U. (Bij Lagos/Nigeria) aan de grond gelopen en aldaar gesloopt
+
IPANEMA (1971)
1995 - XIAO WANG 21
1996 - BATA 1
2011 - BATA 1 (Panafric Maritime Ltd)
Dwt 15.620t
L.o.a. 143mtr
Br 22mtr +
IRATI (1970)
2001 - RATI
2004 - ATHOS
2004 - CIERZO
2006 - B.U. te Alianga Turkije
+
ITORORO (1971)
1998 - TORO
2003 - LUNA I
2004 - LESTE
2011 - B.U. (Bij Lagos/Nigeria) aan de grond gelopen en aldaar gesloopt
+
IPANEMA (1971)
1995 - XIAO WANG 21
1996 - BATA 1
2011 - BATA 1 (Panafric Maritime Ltd)
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8215
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Mooie Tankers
+
BICAS 1985 Gebouwd bij Ishikawajima do Brasil Estaleiros S.A. Rio de Janeiro voor pETROBRAS
Dwt 91.670T
l.o.a. 243 mtr
Br. 41 mtr
2013 - Als CAS verkocht voor de sloop
2013 - B.U. Gadani Beach te Pakistan
Ze had ook nog twee zusjes te weten +
BAGÉ (1985)
2004 - Bagi (Eurotankers)
20?? - 2014 URWASI (Indonesian) Floating Storage Tanker
2014 - Als KENKONOWUNGU (St Kitts & Nevis) B.U. te Chittagong
+
BROTAS (1985)
2012 - BROTA (Zanzibar)
2013 - B.U. te Gadani Beach Pakistan