Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8211
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Mooie Tankers

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

onbekende tanker uitvarend bij Hoek vn Holland 1977
Zij heeft wel iets weg van die 'president' serie tankers van de Fronape, vóór hun verlenging.
Hier de PRESIDENT FLORIANO
president floriano.jpg
president floriano.jpg (32.88 KiB) 1145 keer bekeken
+
PRESIDENT FLORIANO 1960 Gebouwd bij Nippon Kokan Kisen Kaisha Tsurumi Japan voor Fronape
Dwt 33.980t
L.o.a. 203 mtr
Br. 27 mtr
1968 - Verlengd in Japan tot 241 mtr Dwt 53.079t
1993 - opgelegd als opslag tanker op de Amazone rivier
2010 - B.U. te Alang India
PresidenteFloriano.jpg
PresidenteFloriano.jpg (36.52 KiB) 1145 keer bekeken
Ze is er ééntje uit de rij van deze 'president' type tankers, maar zijn niet allemaal in Japan gebouwd.
PRESIDENTE DUTRA (2) - gebouwd bij Verolme Rozenburg
PRESIDENTE EPITACIO PESSOA - gebouwd in Joegoslavie
PRESIDENTE GETULIO - gebouwd bij Verolme Rozenburg
PRESIDENTE JOAO GOULART - gebouwd in Joegoslavie
PRESIDENTE JUCELIO - gebouwd bij Verolme Alblasserdam
PRESIDENTE WASHINGTON LOUIS - gebouwd bij Verolme Rozenburg
PRESIDENTE WENCESLAU - gebouwd bij Ishihavajima Harima Tokio
+
PresidenteFloriano na verlenging.jpg
PresidenteFloriano na verlenging.jpg (46.64 KiB) 1145 keer bekeken

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8211
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Mooie Tankers

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Hier nog een kleiner type
gabriel da fonseca.jpg
gabriel da fonseca.jpg (46.88 KiB) 1144 keer bekeken
+
GABRIEL DA FONSECA 1959 Gebouwd bij Ottensener Eisenwerk A.G. Hamburg voor Petroleo Brasileiro S.A.
Dwt 6.708t
L.o.a. 122 mtr
Br. 16 mtr
B.U. 1982
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8211
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Mooie Tankers

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Hier de Presidente Dutra (2) uit dat rijtje Presidente tankers van Fronape
presidente dutra.jpg
presidente dutra.jpg (36.91 KiB) 1078 keer bekeken
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2421
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Mooie Tankers

Bericht door peelander »

Hopelijk worden mijn ouwe tankers ook mooi gevonden.
Aletta 1927.jpg
Aletta 1927.jpg (33.01 KiB) 1000 keer bekeken
De Ameland voor en na de fusie met KRL
Ameland HBT 1956.jpg
Ameland HBT 1956.jpg (44.66 KiB) 1000 keer bekeken
Hieronder lijkt de Ameland mij ergens in een Zuid Afrikaanse haven.
Ameland KRL 1956.jpg
Ameland KRL 1956.jpg (25.89 KiB) 1000 keer bekeken
Americain 1892.jpg
Americain 1892.jpg (30.61 KiB) 1000 keer bekeken
Amsterdam 1922.jpg
Amsterdam 1922.jpg (38.19 KiB) 1000 keer bekeken
Anco Spray 1955.jpg
Anco Spray 1955.jpg (37.36 KiB) 1000 keer bekeken
Angelina 1932.jpg
Angelina 1932.jpg (28.63 KiB) 1000 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2421
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Mooie Tankers

Bericht door peelander »

De Antwerpen hieronder heeft het water niet dun kunnen varen.
Antwerpen 1916.jpg
Antwerpen 1916.jpg (42.05 KiB) 909 keer bekeken
1916-09-12:
Final Fate:
Tijdens de eerste reis van New York naar Londen met een lading petroleum op 30 mijl ten zuidwesten van de Scilly-eilanden (49.30 NB, 06.46 WL) door de Duitse onderzeeboot 'UB 18' aangehouden en vervolgens tot zinken gebracht. De bemanning kon vanuit de sloepen worden gered door de Britse torpedobootjager HMS 'Cameleon' en vervolgens in Plymouth aan wal worden gebracht.
Nog een slachtoffer van de 1ste wereldoorlog, ondanks de neutraliteit.
Ares 1914.jpg
Ares 1914.jpg (52.19 KiB) 894 keer bekeken
1917-03-08:
Final Fate:
Op reis met een volle lading van 4.382 ton benzine van Suez naar Rouen werd de ARES op 8 maart 1917 om 13.30 uur voor de Portugese kust bij de monding van de Taag in positie 38˚24’ NB en 10˚19’ WL aangehouden door de Duitse onderzeeboot 'UC.74'. Men moest het schip verlaten, dat vervolgens door de 'UC.74' met geschutvuur in brand werd geschoten, zonk en verloren ging. De 44 opvarenden zetten met vier boten koers naar de wal. Bij het aan land gaan sloeg een dezer boten om, waarbij twee Chinese schepelingen van de ARES om het leven kwamen.
groeten
Jan van der Pluijm
corbas
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 dec 2011 18:59

Re: Mooie Tankers

Bericht door corbas »

schip Cor 1.jpg
schip Cor 1.jpg (88.35 KiB) 858 keer bekeken
Tekening van de Chevron the Hague.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8211
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Mooie Tankers

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

vlcc hercules 1e.jpg
vlcc hercules 1e.jpg (45.49 KiB) 784 keer bekeken

Ondergang van de VLCC HERCULESS
===============================
Op 2 April 1982 brak de Falkland oorlog uit in de zuidelijke Atlantische oceaan tussen het Verenigd Koninkrijk en Argentinie. Het Verenigd Koninkrijk van premier Margareth Thatcher en Argentinie van president Leopoldo Gultieri. Helaas voor de laatste werden zijn plannen geen werkelijkheid. Zoals bij zoveel oorlogen moesten ook hier onschuldigen het ontgelden. In dit verslag het verhaal van de Vlcc tanker HERCULES. In 1971 gebouwd in Japan, 230.000 ton, voor United Carriers Monrovia in charter voor Hess Shipping Corp. Ze voer in een dienst van Valdez - Alaska naar St Croix – Virgen Islands in de Caribbean v.v. via Kaap Hoorn. Op 8 juni onderweg van de Caribbean naar Alaska 600 mijl uit de kust van Argentinie en 500 mijl noordoostelijk van de Falklands. Dus ruim buiten de 200 mijl door de beide landen afgekondigde oorlogs zone te weten 200 mijl uit de Argentijne kust en 200 mijl rondom de Falkland eilanden. De positie van de Hercules was 46.04S en 49.10W. Hier werd ze volgens de Britse marine gebombardeerd door een Argentijns C-130 transport vliegtuig, omgebouwd tot bommenwerper.
hercules c-130.jpg
hercules c-130.jpg (23.62 KiB) 784 keer bekeken
vlcc hercules_2.jpg
vlcc hercules_2.jpg (49.05 KiB) 784 keer bekeken
Argentinie heeft nooit de verantwoordelijkheid opgeeist van het incident. Internationaal werd gezegd dat de HERCULES door de Argentijnen werd aangezien als een bevoorradings schip voor brandstof voor de Britse marine. Terwijl ze in ballast voer. Enkele bommen misten hun doel. Eén ontplofte aan dek en een andere boorde zich in tank 2 zonder te ontploffen. Door binnenstromend zeewater kreeg ze een slagzij van 6 graden. Ze werd geadviseerd terug te varen naar een haven met faciliteiten om een schip van deze grote te ontvangen voor het uitvoeren van reparaties. Deze haven werd uiteindelijk Rio de Janeiro. Aldaar aangekomen werd ze geinspecteerd door de haven autoriteiten. Niets bijzonders geconstateerd hebbende kreeg ze toestemming om door te varen, onder de brug Rio de Janeiro – Niteroi door en te ankeren in de Baia de Guanabara voor het uitvoeren van reparaties aan bakbboord en voorschip. Alleen de volgende dag maakte de gezagvoerder melding van de nog niet geexplodeerde bom in tank 2. Hierna werd het schip verhaald naar een ankerplaats op 2 mijl van Ilha Rasa en werd een veiligheidszone van 500 meter rondom het schip ingesteld.
Tevens werd de 28 man tellende Italiaanse bemanning van boord gehaald. Na 3 weken van analiseren door Amerikaanse, Nederlandse en Italiaanse bergings maatschappijen kwam men overeen dat het onschadelijk maken of een gecontroleerde ontploffing niet afdoende zou zijn voor de veiligheid van het schip en betrokkenen. Naast deze impasse raadpleegde de eigenaar diverse verzekerings instanties over de kosten van een reparatie. Uiteindelijk werd besloten het schip tot zinken te brengen. De reder heeft een schadeclaim ingediend van US$ 11.9 miljoen. 10 miljoen voor het schip en 1.9 miljoen voor nog aan boord zijn brandstoffen.
smit lloyd 3.jpg
smit lloyd 3.jpg (31.79 KiB) 784 keer bekeken
De Smit Lloyd 3 kreeg de opdracht het schip op sleeptouw te nemen, begeleid door een Braziliaans marineschip, de torpedo jager Sergipe (D35) naar de afzinkplaats. Ongeveer 290 mijl oost van Florianopolis, de hoofdstad van de deelstaat Santa Catarina. Daar is de oceaan 2.700 meter diep. 42 dagen na het bombardement, 0m 14H15 op 20 juli 1982, zes uur na het openen van diverse buitenboord afsluiters, verdween ze naar de bodem van de Atlantische Oceaan. Met alle, voor deze tijd al dure apparatuur, aan boord. Het was niet toegestaan om ook maar iets van boord te halen.
vlcc hercules.jpg
vlcc hercules.jpg (37.38 KiB) 784 keer bekeken
Het enige wat overbleef waren drie drijvende reddings boeien en een houten plank met de scheepsnaam. Deze werd nadien aan de gezagvoerder Renzo Battagiarin overhandigd.
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2421
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Mooie Tankers

Bericht door peelander »

Nog wat ouds.
Armilla 1931.jpg
Armilla 1931.jpg (27.37 KiB) 755 keer bekeken
Final Fate:
De ARMILLA is in het derde kwartaal van 1957 voor sloop verkocht aan Mollers Ltd., Hong Kong. Zij arriveerde op 18 september 1957 op haar laatste reis te Hong Kong aan de sloperswerf.
Atjeh 1939.jpg
Atjeh 1939.jpg (61.42 KiB) 755 keer bekeken
Spijsolie tanker uit de KPM vloot
Attaka 1883.jpg
Attaka 1883.jpg (36.79 KiB) 755 keer bekeken
In 1929 uit de vaart
Artemis 1914.jpg
Artemis 1914.jpg (47.21 KiB) 751 keer bekeken
Heeft het tot 1953 volgehouden.
groeten
Jan van der Pluijm
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8211
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Mooie Tankers

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Nog 3 tankertjes van de Petrobras/Fronape uit de begin jaren 70 gebouwd bij Brodogradiliste 3 Maj Rijeka Yoegoslavie
Dwt 15.620t
L.o.a. 143mtr
Br 22mtr
irati.jpg
irati.jpg (41.14 KiB) 690 keer bekeken
+
IRATI (1970)
2001 - RATI
2004 - ATHOS
2004 - CIERZO
2006 - B.U. te Alianga Turkije
Itororo_.jpg
Itororo_.jpg (45.04 KiB) 690 keer bekeken
+
ITORORO (1971)
1998 - TORO
2003 - LUNA I
2004 - LESTE
2011 - B.U. (Bij Lagos/Nigeria) aan de grond gelopen en aldaar gesloopt
ipanema - hier als bata 1.jpg
ipanema - hier als bata 1.jpg (43.25 KiB) 690 keer bekeken
+
IPANEMA (1971)
1995 - XIAO WANG 21
1996 - BATA 1
2011 - BATA 1 (Panafric Maritime Ltd)
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8211
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Mooie Tankers

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Bicas.jpg
Bicas.jpg (38.88 KiB) 618 keer bekeken
bicas_01.jpg
bicas_01.jpg (50.96 KiB) 618 keer bekeken
Haar laatste dokbeurt in 2010 in Shenzhen / China
bicas_02.jpg
bicas_02.jpg (63.98 KiB) 618 keer bekeken
Hier in dok bij Keppel Singapore 1996
+
BICAS 1985 Gebouwd bij Ishikawajima do Brasil Estaleiros S.A. Rio de Janeiro voor pETROBRAS
Dwt 91.670T
l.o.a. 243 mtr
Br. 41 mtr
2013 - Als CAS verkocht voor de sloop
2013 - B.U. Gadani Beach te Pakistan

Ze had ook nog twee zusjes te weten
Bage.jpg
Bage.jpg (27.14 KiB) 618 keer bekeken
+
BAGÉ (1985)
2004 - Bagi (Eurotankers)
20?? - 2014 URWASI (Indonesian) Floating Storage Tanker
2014 - Als KENKONOWUNGU (St Kitts & Nevis) B.U. te Chittagong
Brotas.jpg
Brotas.jpg (44.09 KiB) 618 keer bekeken
+
BROTAS (1985)
2012 - BROTA (Zanzibar)
2013 - B.U. te Gadani Beach Pakistan


Plaats reactie