Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
A.Kuiper/J.Pessoa/BR

Re: Mooie Tankers

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

astorga.jpg
astorga.jpg (36.87 KiB) 873 keer bekeken
+
ASTORGA 1960 Built by Navontia Cadiz voor CEPSA (= Compañia Española de Petróleos)
Dwt: 19945t
LxB 170x21mtr
1980 - GLOBE ASIMI (UK Flag - Gibraltar)
1981 - 21/11 bij Klaipeda op een pier gelopen in slecht weer. 19000t FO stroomde hierbij in zee. Restanten v/h wrak werden in 2005/2006 opgeruimd
hier als globe asimi op de pier bij klaipeda.jpg
hier als globe asimi op de pier bij klaipeda.jpg (79.75 KiB) 873 keer bekeken
globe asimi  2006 opruimingswerkzaamheden.jpg
globe asimi 2006 opruimingswerkzaamheden.jpg (56.32 KiB) 873 keer bekeken

kabo

Bericht door kabo »

NL-RtSA_4121_1359-2-01.jpg
NL-RtSA_4121_1359-2-01.jpg (139.06 KiB) 779 keer bekeken
NL-RtSA_4121_1359-1-01.jpg
NL-RtSA_4121_1359-1-01.jpg (147.27 KiB) 779 keer bekeken
Een van de reuzen van Heusden, de Tahama geballast onder de brug van Heusden in april 1958 op weg van de werf van Verolme in Heusden naar IJsselmonde.
gr. Bas

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Een van de reuzen van Heusden, de Tahama geballast onder de brug van Heusden in april 1958 etc.etc
En zooo komen er dan soms jaaaaren later ..... zomaar veeel en zweterige herinneringen ... uit de Toverdoos Bas. :lol: De " Tahama" IS in feite DE.. befaamde en eerder alhier besproken " Reus van Heusden".... e.e.a. door het destijds "in geuren en kleuren" gepubliceerde transport van de romp vanuit Heusden naar Ijsselmonde voor de Ketels & Homo & Opbouw.... ballasten om onder de brug door te komen en dan weer ontballasten omdat ze anders te diep lag etc. etc. ( Verolme bouwde destijds een hele serie identieke tankers, waarvan er 5 stuks terecht kwamen bij Muller & Co- waarvan 3 in charter bij I.M. Skaugen in Oslo!))
De foto met de kop onder de brug had ik al maar die " met de kont" is een nieuwe aanwinst.... " voor de statistieken" :roll:
Ik kan er van getuigen dat de scheepsbouwers in Heusden destijds een eerste klas klus hebben gedaan.... anders waren we - ik meen rond 1965-1966?- wel met de hele hap verzopen toen we een stijf pikheetje lagen te drijven in een vliegende baaaie baaie slechte storm bij Tristan da Cunha in de buurt...geladen van de P.G. naar de La Plata..... er waren weer eens probleempjes met de MAN van Ome Cor :D
Denis Lagarde was zo goed om n.a.v. de in mijn geheugen gegrifte herinneringen en omschrijving er een fraai schilderij van te maken.... Them were the days when I was young!! :mrgreen:
Bijlagen
Tahama-TristandaCunha-1965.JPG
Tahama-TristandaCunha-1965.JPG (114.25 KiB) 750 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Jacob Bothof

Bericht door Jacob Bothof »

Het is toch wel triest als ik er langs fietst en zie wat ik er nu nog van
deze werf over is, alleen de hellingen , kranen en een
paar oude gebouwen staan er nog.Een paar mensen bij ons op tennisclub
hebben daar ooit hun karige boterham verdient.

Harry G. Hogeboom

......triest als ik er langs fietst en zie wat ik er nu nog van deze werf over is,etc. etc.
Tjaaa Jacob.... vergaane glorie,daar langs de dijk in Heusden ( en dus niet alleen daar! :( )... spijtig want er zijn daar bekant 100 jaar lang veeeel EN diverse types en ook inventieve schepen gebouwd... oook reeds lang voor Ome Cor daar baassie werd. Omdat mijn 1e bootje de "Forest Hill" er ook was gebouwd heppik die werf altijd in de peiling gehouden... veel later tijdens mijn tijd in Sliedrecht bij Werf van Rees werden er ook wel sekties voor onze cutterzuigers in Heusden gebouwd, dat was voor hun destijds waarschijnlijk "opvul werk" :lol: om de doorgaande staalproduktie aan de gang te houden
" 90 jaar Scheepsbouw in Heusden" door oud bedrijfsleider Hans van der Velden is de samenvatting van deze vergane glorie in woord en beeld.
Ik was het laatst daar op de werf in 1998-1999?- even nazoeken- speciaal om te gaan kijken naar de bouw van de " Queen of The Netherlands" voor Bos & Kalis. Tesamen met de "Fairway" was dat waarschijnlijk wel het grootste en wellicht meest complexe schip daar ooit gebouwd en was in feite dus " DE Laatste Reus van Heusden".. nu is "schepen bouwen" dus eeen ding.... maaar dit soort DIKKE sleephoppers is een hele andere koek!! Er lag toen ook een kleinere hopper voor de HAM in aanbouw op de helling naast de " Queen"
Aaaahwel.... de" Tahama" was de vroegere " Trots van Heusden", zie ik net op de voorpagina van het artikel destijds over het verslepen van Heusden naar IJsselmonde, ook zie ik in m'n archief een werf aantekening dat ze kennelijk de 1e van die serie tankers was met een MAN kar van Ome Cor die op zware peut draaide.Nou ik kan het nog steeds beamen dat "we" dat vroegaah hebben geweeten... wat zeg ik" geZWETEN" :lol:
Bij het "desondanks TOCH in bedrijf houden" van de MK installatie moet ik hier wel even de "ik val aan- volg mij" rol van Baas extraordinaire Piet van Huizen ( R.I.P.)vermelden!!
Piet was destijds een mentor en bleef tot in lengte van zijn dagen een vriend!
"Tahama" Bouwnummer 601. Stapelloop op 22 Februari 1958. Proefvaart op 9-10-11-Juli 1958. Overdracht 17 Juli 1958.
In October 1972 kreeg ze de Liberiaanse vlag op de kont in Singapore en er staat me bij- maar moet ik nazoeken- dat ze in 1975 total loss werd verklaard i.v.m. opgelopen machine schade in de buurt van de Canariiiees! , ze werd gesloopt te Castellon Spanje?? in Maart 1975.
EN...zoals hierboven gedocumenteerd- dank zij die Brabantse Scheepsbouwers waaronder ene Joost hier op KBP :lol: zijn we toen in 1965 bij Tristan da Cunha dus niet verzopen, waar van akte! :D
MVG HGH.

peelander

Bericht door peelander »

Harry G. Hogeboom schreef: 14 feb 2021 17:29 ze werd gesloopt te Castellon Spanje?? in Maart 1975.
Castellon is idd Spanje.
Deze eeuw een paar keer geweest, maar geen sloperij gezien.
groeten
Jan van der Pluijm

Harry G. Hogeboom

maar geen sloperij gezien.
Dus ook in Spanje is er het e.e.a. veranderd en/of verdwenen in 45 jaar Jan :D Ikzal eens kijken op de toverdoos waar het is. Mijn archief notities van de " Tahama" zijn zeker 20 zo niet 30 jaar oud :roll:
MVG HGH.

Jacob Bothof

Bericht door Jacob Bothof »

Een paar jaar geleden ben ik nog een fototentoonstelling wezen
bekijken in het Gouverneurshuis in Heusden met oa een van de reuzen ;)
misschien was het het oliepotje van Harry :)

kabo

Bericht door kabo »

NL-RtSA_4121_4464-01.jpg
NL-RtSA_4121_4464-01.jpg (89.29 KiB) 469 keer bekeken
tss. Esso Amsterdam bwj. 1960 v.d. Giessen Krimpen a/d/ IJssel, sloop 1986. 36169 dwt,
17000 pk, 17 kn.
gr. Bas

renirie
Contacteer:

Bericht door renirie »

Prachtig die ouwe meuk.
Waan me zo weer op de brug van de K- of A schepen van de schelp.
Klein gezellig en prachtige reizen.
Lang op zee maar je wist niet beter.
Onvergetelijke tijd.

Hennie
keep on ringing the bells

Plaats reactie