Re: Mooie Tankers
Geplaatst: 21 sep 2018 22:30
...en hoe minder van die (uitlaat-)kleppen in de kop, hoe minder kans op trouble…
Ikzelf vond de Hotlo en de SW fijne en mooie machines, maar 4 kleppen per cilinder geeft 4 x meer kans op een lekke klep dan bij bijv de B&W met maar 1 klep... Dus ook ik voer graag met de B&W
Maar als je -net als ik- handmatig een B&W-klep hebt geschuurd (Zonnekerk en Amstelburcht), was je blij met een Stork-klep met slijpsetje (Spaarnekerk, oa)
Op de NL Freetown hadden ze het helemaal voormekaar: een hydraulische klepschuurmachine met bijbehorende Chinees !
En wie ooit een vastgelopen roterende uitlaatschuif heeft moeten wisselen bejubelt die zoveel geprezen motor niet meer. Raad nou maar welke
…en laat ik de motoren met zuigerkoelwater en bijbehorende telescooppijpen maar helemaal niet noemen....of de kwetsbare kniegewrichtjes van het alternatief voor de telescooppijp...
Alle motoren, met al die op-en-neergaande, of heen-en-weergaande piefjes, palletjes, jukjes en schuifpassinkjes, betekenden plenty oplettende oogjes, oortjes, gevoelige handjes en/of vingertjes, en onderbuikgevoelens.
Wat dat betreft kon je veel beter een geheel gesloten stoomsysteem hebben, waarbij juist de ketel weer een heikel punt was.
En wie ook regelmatig handmatig een cilinderkop/voeringtop heeft moeten schuren, vervloekt elke motor
Iedereen heeft het over 'los kleppos' (zoals ik die de Spaanse 3e wtk op de Oceanic helaas als taak bij de dagelijkse werkverdeling toebedeelde), en iedereen is de kopzitting blijkbaar vergeten...
In 'Het land der techniek" bestaat Utopia ook niet. Maar -geef toe- het hield ons prettig van de straat. !
Ikzelf vond de Hotlo en de SW fijne en mooie machines, maar 4 kleppen per cilinder geeft 4 x meer kans op een lekke klep dan bij bijv de B&W met maar 1 klep... Dus ook ik voer graag met de B&W
Maar als je -net als ik- handmatig een B&W-klep hebt geschuurd (Zonnekerk en Amstelburcht), was je blij met een Stork-klep met slijpsetje (Spaarnekerk, oa)
Op de NL Freetown hadden ze het helemaal voormekaar: een hydraulische klepschuurmachine met bijbehorende Chinees !
En wie ooit een vastgelopen roterende uitlaatschuif heeft moeten wisselen bejubelt die zoveel geprezen motor niet meer. Raad nou maar welke
…en laat ik de motoren met zuigerkoelwater en bijbehorende telescooppijpen maar helemaal niet noemen....of de kwetsbare kniegewrichtjes van het alternatief voor de telescooppijp...
Alle motoren, met al die op-en-neergaande, of heen-en-weergaande piefjes, palletjes, jukjes en schuifpassinkjes, betekenden plenty oplettende oogjes, oortjes, gevoelige handjes en/of vingertjes, en onderbuikgevoelens.
Wat dat betreft kon je veel beter een geheel gesloten stoomsysteem hebben, waarbij juist de ketel weer een heikel punt was.
En wie ook regelmatig handmatig een cilinderkop/voeringtop heeft moeten schuren, vervloekt elke motor
Iedereen heeft het over 'los kleppos' (zoals ik die de Spaanse 3e wtk op de Oceanic helaas als taak bij de dagelijkse werkverdeling toebedeelde), en iedereen is de kopzitting blijkbaar vergeten...
In 'Het land der techniek" bestaat Utopia ook niet. Maar -geef toe- het hield ons prettig van de straat. !