Werkbootjes in de haven van Rotterdam

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
frans lubeek

Werkbootjes in de haven van Rotterdam

Bericht door frans lubeek »

wat ik eigenlijk mis bij de topics over sleepboten en de haven van Rotterdam zijn de boten van de stuwadoorsmaatschappijen. B.v de boten van de S.H.V. , stuwadoorsmaatshappij Progress ,Aegir,G.E.M., I.C.M. Dan waren er nog de bootjes van Peski.
Op 1 foto ben ik wel de "Tor" en het bootje van de ICM tegen gekomen maar meer ook niet.
Zelf heb ik bij SMP.Progress gevaren in 61,62 en 63 op de sleepboot "Martha"dit was de enige operationele stoomsleper nog in Rotterdam.Deze werd in 62 vervangen door de "Progress 1" welke na de dood van de directeur van Progress werd herdoopt in de "Westra"

Diny

Re: Werkbootjes in de haven van rotterdam

Bericht door Diny »

Ik ben toevallig op deze Site gekommen.

Mijn vader, Joop de Ruiter, heeft ook op de Martha gevaren. Het was zijn leven.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Werkbootjes in de haven van rotterdam

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Is er misschien iemand die een foto van deze Martha heeft?
Ik heb overal rondgespit en kan nergens iets vinden. :(
Jaap van Dorp
Berichten: 705
Lid geworden op: 26 mar 2005 15:26
Locatie: Brookfield, Connecticut, USA

Re: Werkbootjes in de haven van rotterdam

Bericht door Jaap van Dorp »

ik zoek naar foto van ISA van Inspectie Haven veiligheid en wat er met dat bootje gebeurt is ..
Jos Komen (R.I.P)

Re: Werkbootjes in de haven van Rotterdam

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Succes, heb er verder geen gegevens van. :roll:
Succes.jpg
Succes.jpg (86.17 KiB) 5057 keer bekeken
Peter jj

Re: Werkbootjes in de haven van Rotterdam

Bericht door Peter jj »

http://nl.wikipedia.org/wiki/Succes_(st ... eipnir.jpg
Ik zal het wel mis hebben.
Maar ga met de muis op het bootje rechts boven, / 2 maal klikken en een hele reportage.

SVP Het hele adres / eerste regel kopiëren en plakken in de zoek routine.

De eerste zoek routine van wikipedia is niet te plakken ???????????
Jos Komen (R.I.P)

Re: Werkbootjes in de haven van Rotterdam

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Bedankt, Peter, dan maar zo. :wink:

De Succes is een salonstoomschip dat in 1897 te Rotterdam onder diezelfde naam als stoomsleepboot van stapel liep. Het was toentertijd met een lengte van bijna 40 meter en een stoomvermogen van omgerekend bijna 700 pk een van de grootste en sterkste binnenvaart sleepboten in Nederland. Na langdurig te zijn ingezet als Rijnsleper tussen Rotterdam en Bazel in Zwitserland kreeg ze in 1957 de functie van stoom tankercleaner. Het schip werd uiteindelijk rond 1970 voor de sloop opgelegd. Na ruim 10 jaar wachten op de slopershamer werd het tot wrak verworden stoomschip tussen 1985 en 1994 alsnog gerestaureerd. Het vaart sindsdien als luxe salonboot.
Succes_als_sleipnir.jpg
Succes_als_sleipnir.jpg (93.63 KiB) 4981 keer bekeken
Succes_oorspronkelijke_bouw.jpg
Succes_oorspronkelijke_bouw.jpg (175.34 KiB) 4981 keer bekeken
In 1896 gaf de Fa. Otto Kriens uit Dordrecht de machinefabriek (bedrijf)|machinefabriek Huiskens en van Dijk te Dordrecht opdracht voor de bouw van een Rijnsleepboot. Het casco werd gebouwd op de scheepswerf van Wed. Boele (P. Boele Pzn) te Slikkerveer onder bouwnummer 393. Het schip werd voorzien van twee driecilinder diagonaalmachines die waren geconstueerd door Huiskens en van Dijk, en twee stoomketels van Boele & Pot (bouwnummers 22 en 23) met elk een verwarmd oppervlak van 90m2.

Als stoomsleepboot Sleipnir
In 1897 werd het schip Succes gedoopt, en liep van de helling bij Abraham van Dordt in Rotterdam. In 1916 ging het schip als SS Sleipnir over in handen van de Nederlandse Transport Maatschappij (NTM), die het schip in 1952 verkocht aan de Nederlandse Rijnvaart Vereniging (NRV). Deze Rotterdamse bedrijven zetten het schip in voor de sleepvaart tussen Rotterdam en Bazel, in Zwitserland. De NRV liet de Machinefabriek H.J. Koopman te Dordrecht twee triple expansie stoommachines plaatsen van het bouwjaar 1915. Ze hadden elk met een kracht van 250 psi (omgerekend samen ca. 700pk).

In 1957 kocht het Rotterdamse classificeerbedrijf Vacuüm Cleaning de boot, en werd ze omgebouwd tot stoom tankercleaner en wel onder de oorspronkelijke naam Succes I. Men plaatste een uit 1931 stammende twee-vuurs Schotse stoomketel van de Fa. Biesbosch in Dordrecht (werkdruk 15 atm., 150m2 verwarmd oppervlak, ruim 200 vlampijpen en een inhoud voor 15 000 liter water). De machines werden omgebouwd van kolenstook naar zware stookolie en voorzien van een condensor.

Stoomtechniek in de machinekamer
Van 1973 tot 1985 lag de Succes bij Rijsdijk-Boss in Hendrik-Ido-Ambacht te wachten op de sloop. Na 12 jaar 'op het droge' was er niet veel meer van over. De restanten van het casco, maar bovenal de stoomtechniek, waren echter voor Joop Mos uit Enkhuizen alsnog de moeite waard om te voorkomen dat het schip definitief als schroot de smeltoven in zou gaan. Hij slaagde erin partners voor de restauratie van dit stuk scheepvaarthistorie te vinden en ging aan de slag.
Van 1973 tot 1985 lag de Succes bij Rijsdijk-Boss in Hendrik-Ido-Ambacht te wachten op de sloop. Na 12 jaar 'op het droge' was er niet veel meer van over. De restanten van het casco, maar bovenal de stoomtechniek, waren echter voor Joop Mos uit Enkhuizen alsnog de moeite waard om te voorkomen dat het schip definitief als schroot de smeltoven in zou gaan. Hij slaagde erin partners voor de restauratie van dit stuk scheepvaarthistorie te vinden en ging aan de slag.

Tot 1994 werd er gebouwd aan het schip. Het oorspronkelijke casco werd tot op de waterlijn afgebroken en opnieuw opgebouwd. De stoomkamers werden volledig gerestaureerd en negen jaar later was ss Succes het oudste en grootste schroefaangedreven salonstomer van Nederland. Met het oog op een nieuw bestaan als nostalgisch passagiersstoomschip met authentiek karakter kreeg ze bij de herbouw onder meer een verhoogde boeg en een tweede dek. De techniek werd geheel gemoderniseerd om onder andere aan alle eisen te voldoen die de Scheepvaartinspectie stelde ter goedkeuring voor de passagiersvaart. Later werd de Succes ook voorzien van een dieselmotor met een eigen derde schroef(as), zodat er zowel op stoom als met een dieselmotor kan worden gevaren. Tegelijkertijd werden de branders van de stoomketel geschikt gemaakt voor het stoken van dieselolie in plaats van zware stookolie.
Van 1973 tot 1985 lag de Succes bij Rijsdijk-Boss in Hendrik-Ido-Ambacht te wachten op de sloop. Na 12 jaar 'op het droge' was er niet veel meer van over. De restanten van het casco, maar bovenal de stoomtechniek, waren echter voor Joop Mos uit Enkhuizen alsnog de moeite waard om te voorkomen dat het schip definitief als schroot de smeltoven in zou gaan. Hij slaagde erin partners voor de restauratie van dit stuk scheepvaarthistorie te vinden en ging aan de slag.

Tot 1994 werd er gebouwd aan het schip. Het oorspronkelijke casco werd tot op de waterlijn afgebroken en opnieuw opgebouwd. De stoomkamers werden volledig gerestaureerd en negen jaar later was ss Succes het oudste en grootste schroefaangedreven salonstomer van Nederland. Met het oog op een nieuw bestaan als nostalgisch passagiersstoomschip met authentiek karakter kreeg ze bij de herbouw onder meer een verhoogde boeg en een tweede dek. De techniek werd geheel gemoderniseerd om onder andere aan alle eisen te voldoen die de Scheepvaartinspectie stelde ter goedkeuring voor de passagiersvaart. Later werd de Succes ook voorzien van een dieselmotor met een eigen derde schroef(as), zodat er zowel op stoom als met een dieselmotor kan worden gevaren. Tegelijkertijd werden de branders van de stoomketel geschikt gemaakt voor het stoken van dieselolie in plaats van zware stookolie.

De Succes is herbouwd op het oorspronkelijke stalen casco, met een opbouw in de stijl van het ss Bosman, dat als veerschip op de route Enkhuizen-Stavoren dienstdeed van 1915 tot ca. 1936. De nostalgische inrichting, met veel koper, kristal, teak en leer ademt de sfeer van de luxueuze passagiersschepen uit begin 19e eeuw. In de salon hangt een grote kristallen kroonluchter die afkomstig is uit de 1e-klasse salon van de ss Willem Ruys. De reuze stoomfluit deed oorspronkelijk dienst op de oceaanstomer ss De Doeksken uit ongeveer 1902.
Succes-Op_stoom_in_deventer.jpg
Succes-Op_stoom_in_deventer.jpg (193.1 KiB) 4981 keer bekeken
De instandhouding van de Succes bleek, evenals de zonder subsidies of bijdragen van derden uitgevoerde restauratie, een kostbare aangelegenheid. In 1996 besloot een nieuwe eigenaar, Van den Broek uit Marknesse, dan ook om ter dekking van de onderhouds- en instandhoudingskosten de Succes met regelmaat open te stellen voor het publiek. Sindsdien is het schip te bezoeken tijdens nautische evenementen en stoomfestivals zoals bijvoorbeeld Dordt in Stoom. Het schip is daarmee ongeveer 30 maal per jaar actief.

Het stoomsalonschip Succes heeft een capaciteit van maximaal 110 passagiers. Het vaart in opdracht vanuit de thuishaven Almere Haven in Flevoland. Als partyschip is het gecertificeerd voor alle grote binnenwateren, rivieren en stromen in binnen en buitenland en heeft een keur van het ' Lloyd's Register Stoomwezen' voor het gebruik van de stoominstallaties.

Aan dek van de Succes bevindt zich Europa's grootste Calliope, een stoomorgel dat kilometers ver te horen is. Dit is een publiekstrekker tijdens evenementen, maar ook een instrument dat muzikanten, geluidskunstenaars, producenten van films, commercials en documentaires inspireert. Vandaar dat het schip met regelmaat een rol vervult in uiteenlopende opnames en tijdens optredens en muzikale uitvoeringen. De ambiance van de Succes maakt het schip tot een geschikte trouwlocatie en is een officiële trouwlocatie voor onder meer Almere en Kampen.

De Succes is herbouwd op het oorspronkelijke stalen casco, met een opbouw in de stijl van het ss Bosman, dat als veerschip op de route Enkhuizen-Stavoren dienstdeed van 1915 tot ca. 1936. De nostalgische inrichting, met veel koper, kristal, teak en leer ademt de sfeer van de luxueuze passagiersschepen uit begin 19e eeuw. In de salon hangt een grote kristallen kroonluchter die afkomstig is uit de 1e-klasse salon van de ss Willem Ruys. De reuze stoomfluit deed oorspronkelijk dienst op de oceaanstomer ss De Doeksken uit ongeveer 1902.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Werkbootjes in de haven van Rotterdam

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Op de eerder geplaatste foto was de Succes dus actief als werkbootje in de haven van Rotterdam. :wink:
In 1957 kocht het Rotterdamse classificeerbedrijf Vacuüm Cleaning de boot, en werd ze omgebouwd tot stoom tankercleaner.
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Werkbootjes in de haven van Rotterdam

Bericht door Piet Bruijns »

Heeeej das merkwaardig!
Op één van mijn talrijke fietstochten in 2006 kwam ik een heel andere SUCCES tegen.
Ook van de vacuumcleaning uit Rotterdam.
De nummer drie dan kennelijk.
Lag in s'Gravendeel in bedrijfshaven te koop, of te sloop, één van de twee.
Het is een dumptankertje vanuit de tweede wereldoorlog denk ik.
Toch maar even ingescand vanuit een schetsboekje.
Leek me een leuke aanvulling op jullie SUCCES story

Groet
Piet Bruijns
Bijlagen
succes.jpg
succes.jpg (365.92 KiB) 4863 keer bekeken
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Jos Komen (R.I.P)

Re: Werkbootjes in de haven van Rotterdam

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Leek me een leuke aanvulling op jullie SUCCES story
Een wel hele mooie aanvulling, Piet! :)


Plaats reactie