Moës en AWA

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
wim de graaf
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 dec 2006 10:03
Locatie: den haag

Moës en AWA

Bericht door wim de graaf »

Hoi mannen,
Ik schrijf stukjes tekst in de digitale nieuwsbrief van de http://www.historisch-vaartuig.be waar ik lid van ben.
En ik zou graag wat willen schrijven over de Belgiese motorbouwers.
Van ABC is er veel bekend maar van Moës en AWA kan ik niets vinden.
Misschien dat er iemand op dit forum iets weet.
Gr WIm.

Gebruikersavatar
harry49
Berichten: 249
Lid geworden op: 12 mar 2005 22:08
Locatie: Oostzaan

Re: Moës en AWA

Bericht door harry49 »

Misschien zou je het op het binnenvaartforum ook eens moeten proberen,
daar zit ook heel veel kennis.
Groeten Harry.

http://www.kustvaartforum.com/viewforum.php?f=3
Afbeelding
wim de graaf
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 dec 2006 10:03
Locatie: den haag

Re: Moës en AWA

Bericht door wim de graaf »

Hoi,
Ondertussen wel informatie gevonden op het net over William Moes en zijn zonen voor een nieuwsbrief.
De nieuwsbrieven zijn tegenwoordig te lezen op de site.
Ik heb gehoord dat erin de oude havensleepboot "de nummer 11" uit de haven van Antwerpen als eerste motor een AWA diesel heeft gestaan.
Wie helpt mij aan wat informatie?
Gr.WIm.
wim de graaf
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 dec 2006 10:03
Locatie: den haag

Re: Moës en AWA

Bericht door wim de graaf »

Hoi,
Ondertussen geleerd dat in de oude Antwerpse havensleepboten 7 en 8 een AWA dieselmotor type MDV 561 C
3 cilinder 4 takt 150 pk bij 500 u/ min heeft gestaan.
Misschien iemand hier een beeld van?
Gr.WIm.
wim de graaf
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 dec 2006 10:03
Locatie: den haag

Re: Moës en AWA

Bericht door wim de graaf »

Hoi,
Ondertussen foto's ontvangen van de Antwerpse slepers.
Mijn AWA tekst is klaar met foto's.
Op het Kustvaart forum word er gesproken over een IMOB motor uit Antwerpen.
Ja en dat past weer in mijn zoektocht naar de Belgiese motorbouwers.
Wie weet hier iets over?
Gr Wim.
giant
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 jun 2016 22:13

Re: Moës en AWA

Bericht door giant »

Atelier Walschaerts en Acec AWA Dieselmotoren
B162-Walqxhaerts.jpg
B162-Walqxhaerts.jpg (140.66 KiB) 4385 keer bekeken
giant
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 jun 2016 22:13

Re: Moës en AWA

Bericht door giant »

In Antwerpen was een van de vaartuigen ,van het bestuur der waterwegen nl. Het Hydrografisch schip Krankeloon uitgerust met 2 AWA diesel motoren van 82 KW bij 850 toeren op de motor.
Zij dreven op hun beurt 2 compoud dynamos van 84 KW aan die op hun beurt 1 elecro motor van 140 KW aan dreven die de schroef met een Renlk koppeling 3/1 bediende
Het schip was gebouwd bij Belliard Crighton Oostende in 1954

In 1974 zijn die 2 AWA motoren vervangen door 2 Mercedes motoren
Volgens ik er over lees , zijn er meerdere vissers schepen in die periode met een AWA motor uitgerust
giant
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 jun 2016 22:13

Re: Moës en AWA

Bericht door giant »

Afmetingen
Inventarisatie varend erfgoed fase I (11-05-2011)
Lengte 26,22 m
Breedte 5,58 m
Diepgang 1,8 m
Beschrijving
Geschiedenis van het vaartuig: Het peilschip Krankeloon werd in 1953 gebouwd door Beliard-Crighton in Oostende voor het Bestuur van het Zeewezen. Het schip werd ingezet door de Hydrografische dienst en de Studiedienst der Schelde. De Krankeloon, zo genoemd naar een zandplaat in de Schelde, was een verbeterde versie van het hydrografische schip De Parel dat in 1938 was gebouwd voor het Bestuur van de Waterwegen.
De Krankeloon werd in 1992 via een bruikleenovereenkomst ter beschikking gesteld aan de vzw Kempische Marinejeugd. Het schip werd door de vereniging gebruikt als opleidingsschip en clublokaal. Het schip werd in oktober 2013 verkocht aan de vzw Kempische Marinejeugd.
Eigenaars:
Antwerpse Zeehavendienst, afhangend van het Bestuur der Waterwegen.
Het schip werd in 1994 in het kader van de staatshervorming overgedragen aan de Vlaamse overheid.
In oktober 2013 werd het schip aan de vzw Kempische Marinejeugd verkocht.
Bouwjaar: 1953.
Werf: Béliard-Crighton in Oostende.
Functie: Het schip werd gebruikt als onderzoeksvaartuig voor het peilen van de diepte van de Schelde. Vanaf 1992 wordt de Krankeloon gebruikt als opleidingsschip en als clublokaal.
Vaargebied: De Schelde.
Beschrijving romp, constructie en opbouw: Het stalen schip werd geklonken.
Tonnage: Onbekend.
Motor: Vandaag wordt het schip aangedreven door twee Mercedes-Benz diesels van 172 pk. Er is één hulpmotor Volvo Penta MD2 van 15 pk aanwezig.
Aanvankelijk was er een diesel-elektrische voortstuwing: twee motoren van Walschaert-ACEC met een vermogen van 82 kw bij 850 toeren per minuut dreven ieder een compound dynamo van 13,5 kw bij 230 volt aan. De twee generatoren waren in serie geschakeld en voeden de voortstuwingsmotor van 147 kw op 440 volt. Het schroeftoerental kon zo in snelheid en richting snel en zeker worden gewijzigd. Origineel was het schip uitgerust met een Renk keerkoppeling met een reductie van 3:1.
Uitrusting: Het schip was indertijd uitgerust voor de werkzaamheden van de studiedienst en de hydrografische dienst. Voor het meten van de stroomsnelheden was het schip voorzien van een beweegbare steun aan de voorsteven, midscheeps en aan elke zijde een davit met handliertje. Op het achterschip waren er twee ongestaagde masten met laadboom voor een last van 180 kg, bediend door een elektrische lier. De laadboom werd gebruikt voor het nemen van bodemmonsters met een grijper, ofwel voor het behandelen van een zuigpijp waarmee op verschillende dieptes rivierwater kon opgezogen worden voor het opmeten van het slibgehalte. Een waterpomp van Jublou zoog water en zelfs vaste bestanddelen op tot een bepaalde grootte. Het water met slib kwam in midscheeps opgestelde watertanken terecht. Zo kon het bezinksel worden opgemeten. Het echolood was van de firma Kelvin en Hughes, waarvan de onderwaterklok met de oscillatoren buiten boord opgesteld werd op een voor dit doel ontworpen steun.
Interieur: De accommodatie van de bemanning bevond zich in het voorschip. Er was een verblijf dat ook als eetzaal en keukentje fungeerde. Voor het personeel van de hydrografische dienst was er midscheeps een salon dat als eetzaal of als bureel kon worden gebruikt. Dan volgde de motorkamer en helemaal achteraan een magazijn. Op het hoofddek was er een werklokaal waar alle instrumenten waren samengebracht.
Het interieur van de Krankeloon werd aangepast aan de noden van de Kempische Marinejeugd. Er werden negen kajuiten en sanitaire ruimtes toegevoegd. Op het hoofddek werd een clubhuis gebouwd.
S.N. 1954: De nieuwe hydrografische boot “Krankeloon”, Wandelaer et sur l’eau 311.2.
http://www.marinejeugd.be (geraadpleegd in mei 2011).
Bron: -
Auteurs: Van Dijck, Maarten
1644995.jpg
1644995.jpg (197.8 KiB) 4373 keer bekeken
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Moës en AWA

Bericht door Gert Schouwstra »

Hier een leuk artikel over Moës uit de Schuttevaer.
Gert
- Varen is Leven -
paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Moës en AWA

Bericht door paul »

Hallo Wim.
In Mijdrecht is iemand bezig met de restauratie van een sleper uit Belgie.
Daar staat een AWA in. De naam van die man weet ik even niet,maar kom ik nog wel achter.
Gr Paul
koop een boot en heb plezier tot je dood


Plaats reactie