Knopen, Splitsen en het Allemansend

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
pieter53
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 mar 2010 19:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Allemanseind

Bericht door pieter53 »

Er staan geen aanwijzingen in het document m.b.t. het gebruik van een allemanseindje t.b.v. dit doeleinde.
Jammer. We hebben dus nog steeds geen zekerheid over het bestaan van de poepkwast.
Volgens mij is het een inefficiënt reinigingsartikel. Ik daag de heren (en dames) daarom uit een flink eind natuurlijk touw te kopen, hiervan een kwast te maken en het voor het hier geopperde doel te gebruiken. Gedetailleerde verslagen van hun bevindingen vooral in de combinatie met zeewater zijn welkom.

Ik vond dit plaatje op ropecraft.co.uk
Afbeelding
Het wordt een Sailors whisk genoemd.
Whisk = borstel, maar ook vliegenmepper.
Een kwast ter bestrijding van ongedierte???
Nu ja, het lijkt niet op een belletouwtje en hoe het hier genoemd wordt weet ik niet.

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Allemanseind

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Een "sailor's whisk" is een kwast voor kleine schoonmaakkarweitjes, kruimels wegvegen, ergens het stof tussenuit vegen.
Voor het schoonmaken van de aarsopening lijkt het me nog minder geschikt dan voor het gebruik als scheerkwast. :roll:
Heus, het is een broodje-aapverhaal van dat allemansend.

Die thesis over de verschillende soorten poepgelegenheden is overigens heel interessant.
Vooral de bak die naar keuze aan bakboord of aan stuurboord over de kop kon worden gehangen, vind ik mooi.
Een van de gebruikers schrijft dat de kont door het zeetje werd schoongewassen.
Allemaal leuk en aardig, maar een beetje verkeerd zeetje en die twee sjorrings breken en je ligt met privaat en al overboord.
In hoeverre dat ding als aanvullend reddingmiddel kon worden aangemerkt, weet ik niet, maar het lijkt me toch erg onaangenaam om in je blote reet in zo'n ding rond te drijven...
En verzuip je, sta je in je blote kont bij Petrus voor de deur.
"Ga eerst je broek aantrekken en kom dan nog maar eens terug, jongeman."
"Ja, maar meneer, ik zat dus op een schip en..."
"Niks mee te maken. Eerst een broek aan. Dit is een fatsoenlijk christelijk onderkomen voor overledenen. Wat denk je wel?"
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Allemanseind

Bericht door Brazuca »

@ Theo,

Tussendeks kakken werd bij de Royal Navy bestraft met 50 zweepslagen :wink:

Dus het was of je zeevast laten sjorren op de kakdoos, aan lij, met het gevaar om overboord gespoeld te worden,
of het risico betrapt te worden tussendeks, met je broek op de hielen.

- Urinating on the gangway ... lose 1 day’s rations.
- Defecating between-decks ... 50 lashes while tied to the cannon.
pieter53
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 mar 2010 19:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Allemanseind

Bericht door pieter53 »

Heus, het is een broodje-aapverhaal van dat allemansend.
Ach, dat geloof ik ook.
Opvallend hoeveel mensen meteen op de poepkwast duiken en hun zegje er over willen zeggen.... en aan de rest van wat er gezegd wordt, wordt nauwelijks aandacht besteed.

Het doet er weinig toe.

In feite zijn er nu drie punten.
1. Bestond de poepkwast? Zo ja, van wanneer tot wanneer en hoe werd hij genoemd?
2. Wanneer verschijnt het eerste belletouwtje dat uit een fraaie serie van knopen bestaat? (Van oude allemanseinden kon ik alleen maar miezerige touwtjes met een enkele knoop vinden).
3. Wat is de oudste vermelding van het woord allemanseind, waar komt het vandaan, en wat wordt er mee bedoeld?
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Allemanseind

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Ik zie op de foto dat Joop zich nog niet vergrepen heeft of proef gedraaid aan zijn keurig allemans eindje...ook de gordijnen aardig schoon...dus nog voldoende aanvoer van papel hiegienica daar in Voorburg :wink:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Allemanseind

Bericht door Brazuca »

Pieter, je bent wel heel erg zwart-wit.

Iedereen is op zoek naar de ware betekenis en gebruik van het zogenaamde "allemanseindje" en komen bij die speurtocht interessante wetenswaardigheden tegen, waarvan sommige resultaten gerelateerd zijn aan het onderwerp, en verhelderend kunnen zijn bij de verdere speurtocht.

Dat die speurtocht nog niet het door jou gewenste resultaat heeft opgeleverd is m.i. minder belangrijk.
Het kan betekenen dat het woord en het desbetreffende artefact minder oud is dan wordt aangenomen.

We komen door dit onderwerp, al dan niet vergeten, bijzonderheden over het leven aan boord tegen, welke van algemene interesse zijn voor de gebruikers van dit forum.
pieter53
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 mar 2010 19:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Allemanseind

Bericht door pieter53 »

Als je de dingen zwart-wit bekijkt, blijven ze duidelijker dan wanneer het allemaal grijstinten zijn :-D

Maar even zonder gekheid. Wat hebben we bereikt?
1. Dat woordenboeken belletouwtje als verklaring voor allemanseind geven.
2. Dat het woord allemanseind pas rond 1937 vermeld wordt.
3. Dat het bestaan van de poepkwast hier op dit forum nog niet bewezen is.
4. Dat de koppeling tussen de poepkwast en het woord allemanseind van zeer recente datum is.

Dat alles wisten we eigenlijk al toen dit onderwerp gestart werd. We zijn dus niet erg veel opgeschoten. Dat hoeft ook niet. We mogen ons best vermaken met wilde hypothesen, daar is geen enkel bezwaar tegen, maar ondertussen moeten we de oorspronkelijke vraagstelling niet uit het oog verliezen. Ik vind deze namelijk wel belangrijk.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Allemanseind

Bericht door Bob R.I.P. »

Mocht het allemanseindje wel gebruikt worden als toiletartikel (wat zeg ik dat hier netjes) dan had de gebruiker in ieder geval geen last van ambeien. :lol: Zeker niet als de kwast van ruw henneptouw was.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Joop Kieviet (RIP)

Re: Allemanseind

Bericht door Joop Kieviet (RIP) »

Mart,

Ik waag het niet om mijn babybilletjes :-D met zo'n ruw middel ter reiniging aan te bieden, het beste was altijd nog het "tjebokken" :lol: ook met zout(zee)water zeer desinfecterend :wink:

Gr. Joop
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Allemanseind

Bericht door Cor Leliard »

Mijne Heren,
Heb zojuist eens gekeken of er iets vermeld staat in het boek
GENEESKUNDIGE GIIDS AAN BOORD door Dr.H.J.M.Boonacker uit 1932.
Ook hier niets over toilet papier of een stukkie touw om de boel te reinigen.
Onder het kopje Wasschen staat o.a. Zindelijkheid op het lichaam is den Hollander helaas niet aangeboren.verder zie tekst.
Personen die iets willen weten daar ze zich niet goed voelen kunnen bij mij terecht.
Kosten vier alcoholische versnaperingen.
groeten uit het Bredase Cor
Bijlagen
hygiene ter lering
hygiene ter lering
hygiene.jpg (162.87 KiB) 4400 keer bekeken
Il parle Il a parle


Plaats reactie