kleurenschema SMN voor en tijdens WO2.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ensink

kleurenschema SMN voor en tijdens WO2.

Bericht door ensink »

Hallo,
Op dit moment ben ik bezig een model te bouwen van een oud SMN- schip.
Heb heel lang gezocht naar tekeningen van de SS Moena, bouwjaar 1922. Op dit schip heeft m'n vader gedurende de WO2 gevaren. De Moena is in 1942 getorpedeerd en gezonken. Dat is de reden dat ik absoluut dit schip wil bouwen.
Helaas zijn nergens tekeningen te vinden van de Moena. Wel heb ik van Theo Tol een tekening gekregen van de SS Simaloer, ook van de SMN en ongeveer van hetzelfde bouwjaar. Daar ben ik heel gelukkig mee, en de bouw vordert gestaag. En ook al is dit niet helemaal de Moena, ik zal hem wel "dopen" als SS Moena.Nu ben ik toe aan het tjetten van romp, opbouw, brug, schoorsteen, dekhuizen, laadgerei ,etc.etc. Helaas kan ik nergens een kleurenschema vinden van de SMN-schepen van voor en tijdens de oorlog. (alleen schoorsteen: zwart met oranje band?, heb ik ergens gezien)
Kan iemand mij helpen aan wat tips over de kleuren van deze SMN schepen uit die tijd (van ca. 1920 tot 1945)?
Al vast heel hartelijk dank.
Jan Ensink
Emmen.

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: kleurenschema SMN voor en tijdens WO2.

Bericht door Roy »

De schoorsteen zwart met een oranje band wil in dit geval zeggen; vaart in charter voor de V.N.S.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: kleurenschema SMN voor en tijdens WO2.

Bericht door lp »

Helaas kan ik nergens een kleurenschema vinden van de SMN-schepen van voor en tijdens de oorlog.
:wink: Hallo Jan. Ik heb even op de site van "Stoomvaart Maatschappij Nederland" gekeken. Daar staan alle schepen op bouwjaar of op naam in een lijst met foto's. Uit die tijd zijn er alleen zwart/wit plaatjes. Maar je kunt er wel uit opmaken dat dat de schoorstenen geel zijn, met een zwarte band boven in. Romp zwart, bovenbouw wit en masten en laadbomen misschien ook geel of een of andere zuurstokkleur roze/rood. Maar wellicht krijg je nog beter informatie dan die van mij.
quo vadis
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: kleurenschema SMN voor en tijdens WO2.

Bericht door Roy »

De oudere schepen van de Nederland hadden geen gele masten maar een soort roestbruine, dan wel oker achtige kleur. Die kleur is veranderd toen ze in 1970 in de Nedlloyd ingebracht werden. Toen werden de masten en laadbomen oranje getjet.
De roze kleur van masten en laadbomen was een typische kleur voor de Kon.Rott.Lloyd.

m.vgf.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: kleurenschema SMN voor en tijdens WO2.

Bericht door Hannes »

Hallo Jan,

Ik vond in mijn archief een tekening van de heer van Boeckel van het stoomschip Mapia.
Deze komt denk ik enigszins overeen met het ss Moena.
ss Mapia (1923).JPG
ss Mapia (1923).JPG (76.91 KiB) 3287 keer bekeken
(Tekening: C.E.A.v.Boeckel)

Onderstaand een zwart wit foto van het ss Moena, zo te zien met neutraliteitskenning.
De schoorsteen schijnt geel te zijn met een zwarte band.
Moena-01.jpg
Moena-01.jpg (38.82 KiB) 3287 keer bekeken
(Foto: Fotoship.co.uk)

Groeten, Hans.
ensink

Re: kleurenschema SMN voor en tijdens WO2.

Bericht door ensink »

Hallo Hans,

Dit is de eerste kleuren tekening die ik zie van een oud SMN schip.
De Mapia was een zusterschip van de Moena. Net als de Madoera en de Manoeran.
Hartstikke bedankt.
Ik begin een beetje te twijfelen of ik 'm ga tjettten in de "oorlogs-kleuren" (dus de zwarte romp met grote witte letters midscheeps) of dat ik toch kies voor de kleuren op tekening die jij stuurde.
Blij dat ik Kombuispraat heb gevonden. Prachtige verhalen en veel kennis.
groet,
Jan
ensink

Re: kleurenschema SMN voor en tijdens WO2.

Bericht door ensink »

roy schreef:De oudere schepen van de Nederland hadden geen gele masten maar een soort roestbruine, dan wel oker achtige kleur. Die kleur is veranderd toen ze in 1970 in de Nedlloyd ingebracht werden. Toen werden de masten en laadbomen oranje getjet.
De roze kleur van masten en laadbomen was een typische kleur voor de Kon.Rott.Lloyd.

m.vgf.g. Roy
Bedankt Roy,
Had niet verwacht dat ik snel al duidelijkheid zou krijgen. Masten laadbomen worden dus bruin/oker
Jan
ensink

Re: kleurenschema SMN voor en tijdens WO2.

Bericht door ensink »

lp schreef:
Helaas kan ik nergens een kleurenschema vinden van de SMN-schepen van voor en tijdens de oorlog.
:wink: Hallo Jan. Ik heb even op de site van "Stoomvaart Maatschappij Nederland" gekeken. Daar staan alle schepen op bouwjaar of op naam in een lijst met foto's. Uit die tijd zijn er alleen zwart/wit plaatjes. Maar je kunt er wel uit opmaken dat dat de schoorstenen geel zijn, met een zwarte band boven in. Romp zwart, bovenbouw wit en masten en laadbomen misschien ook geel of een of andere zuurstokkleur roze/rood. Maar wellicht krijg je nog beter informatie dan die van mij.
Dank je wel. Inmiddels zag ik de foto van Hans, wat jouw idee bevestigt.
Jan
ensink

Re: kleurenschema SMN voor en tijdens WO2.

Bericht door ensink »

roy schreef:De schoorsteen zwart met een oranje band wil in dit geval zeggen; vaart in charter voor de V.N.S.

m.v.g. Roy
Hallo Roy, gelukkig op tijd ontdekt dat die oranje band van veel latere tijd was. Bedankt.
Jan
shipwis75

Re: kleurenschema SMN voor en tijdens WO2.

Bericht door shipwis75 »

dat bruin/oker, kun je het beste omschrijven als ''havanna'' bruin,
in mijn tijd was dit de meest gebruikte kleur
bij de ''zeg ik ''GAMMA'' is het te verkrijgen
mzzl, pete


Plaats reactie