Stabiliteit en veiligheid

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 01 mei 2016 17:37

Het gevaar daar heeft niks met swell te maken. Met vlakke zee, geen wind, stralend mooi weer, krijg je daar nog vast water aan dek. Be-oosten de race heb je aanmerkelijk minder zee dan aan de westkant ervan ...

Afbeelding

Dat heeft hem mogelijk juist verneukt. Het waaide wel hard, 7 tot 9 uit het westen, maar hij zal daar in het oosten van de Outer Sound weinig zee hebben gehad. Die werd gebroken door de race.
Omnia transit sed navigare necesse est


ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door ferryvaneeuwen » 01 mei 2016 18:17

Theo schreef:blijft in dit rapport onbesproken en dat vind ik toch wat merkwaardig. Zo'n rapport dient toch vooral om lering uit te trekken.
Jouw verhaal lezende bekroop mij gaandeweg hetzelfde gevoel. Het werpt ook nog eens een bepaald licht op zijn, zeg maar, onintelligente manier van navigeren wat ik toch, als ik het allemaal lees, tot broddelwerk zou willen bestempelen. Normaal gesproken zal je er als vakman een eer in moeten scheppen om op 'maat', zonder tijd- en brandstofverlies voor dat gat te arriveren.
Wat ik niet begrijp is waarom de goede man vanaf vertrek niet zo heeft gevaren, klappie erbij klappie eraf, dat hij min of meer precies op tijd voor dat gat arriveerde en zo, veilig en wel, door dat gevaarlijke deel in één haal, zonder vertraging, door kon varen. Het spaart nog brandstof ook. In plaats daarvan knalt hij keer op keer vol op het orgel naar de overkant en gaat daar in de buurt allerlei rondjes varen. Dat kan bij bepaalde weersomstandigheden nog knap oncomfortabel zijn ook lijkt mij. Ik vind dit nu niet direct van groot zeemanschap getuigen.
Ik schreef dit al eerder. Of de man echt dom was wil er bij mij niet helemaal in, hij moet bepaalde goede eigenschappen hebben gehad, maar slim was hij zeker niet gezien het feit dat hij geen lering kon trekken uit eerder geblunder. Het blijft allemaal hoogstmerkwaardig en ook een beetje mysterieus.... :(

Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door Coco E » 01 mei 2016 23:47

Op Youtube staat een filmpje van de stroomversnelling bij Stroma.

Groeten,

Koos van der Elst

Wim Plukker
Berichten: 503
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door Wim Plukker » 02 mei 2016 07:22

Theo Horsten schreef:Het gevaar daar heeft niks met swell te maken.
Evenzogoed moet het daar flink gespookt hebben. Je kunt meteo producten van de NOAA hier vinden, gaan terug tot 1994:
http://nomads.ncdc.noaa.gov/ncep/charts

Surface analysis ten tijde van de ramp:
atle.sfcanal.12.2015010214.gif
atle.sfcanal.12.2015010214.gif (94.34 KiB) 4948 keer bekeken
Wave height:
atl.seaanal.12.2015010214.gif
atl.seaanal.12.2015010214.gif (103 KiB) 4948 keer bekeken
M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 02 mei 2016 11:03

-------------------Afbeelding

Bedankt, Wim. Die gegevens kon ik niet meer vinden. Ik heb jaren geleden, toen ik met "De Prijs" bezig was, veel over wind en weer, de zee en de getijden uit de veertiger jaren bij NOAA opgehaald. Ook dat moest allemaal kloppen. :wink:

De wind en zee die hij na het passeren van de Pentland kon verwachten, was een reden te meer geweest om even rustig te wachten Toen ze hem een dag later toevallig vonden, was het weer intussen een stuk handzamer zoals uit de foto blijkt. En daarmee kom ik dan gelijk ook aan het laatste wat ik in verband met deze ramp nog zou willen aansnijden:

De rol van Shetland Coastguard in dit geheel, of de rol van kustwachtstations in het algemeen.

-------------------Afbeelding
-------------------Shetland Coatguard

In de Pentland Firth is een Voluntary Reporting Scheme van kracht. Schepen wordt geadviseerd om zich te melden bij Shetland Coastguard, maar het hoeft niet. Ze hoeven zich ook niet af te melden als ze de Pentland Firth weer verlaten en tot aan de ramp met de Cemfjord werd ze dat ook verteld. Hier nog een keer het radioverkeer tussen Shetland Coastguard en de Cemfjord ...

-------------------Afbeelding

"... as we can monitor your progress on AIS there is no requirement to report in when you leave the Pentland Firth area."
... waarna ze een nice hot cuppa namen en niet meer naar hem omkeken. Dat radioverkeer was om 10.52 uur. Om 13.15 uur verdween de Cemfjord van de AIS, maar dat werd door Shetland Coastguard niet opgemerkt. Pas een volle dag later, vijfentwintig uur later, om precies te zijn, toen de uitkijk op de ferry Hrossey, onderweg van Lerwick naar Aberdeen iets vreemds zag drijven, werd de gekapseisde Cemfjord gevonden.
Ik vind dat onbegrijpelijk. Wat is het nut van een reporting scheme en een kustwachtstation als je er niets mee doet? De Coastguard. Nog veel weer dan in het Nederlandse woord wacht, zit in het Engelse guard de betekenis van beschermer, bewaarder, behoeden, waken over. In mijn onschuld nam ik zonder meer aan dat er op een station als Shetland Coastguard mensen zitten die van wanten weten. Professionals die de problemen en de gevaren van het vaarwater dat ze bewaken tot in detail kennen. Daarom zou ik - naïef als ik ben - hebben gedacht dat degene die dat gesprek met de Cemfjord voerde, iemand was die de Pentland Firth kende, die wist hoe de stroom op dat moment liep en die wist dat het een ongeschikt en zelfs levensgevaarlijk moment was om de firth zowel van oost naar west als van west naar oost te passeren. Dan laat je iemand toch niet zomaar, zonder iets te zeggen, zijn ondergang tegemoet varen? Nou weet ik wel dat het allemaal erg gevoelig ligt, maar een waarschuwend woord op de juiste toon zou toch wel het minste zijn geweest. Of, nog beter, in de vorm van een vraag. "Kapitein, bent u bekend met de gevaarlijke race die er bij deze stand van het tij dwars over de firth ligt en dat u daar zeer hoge, brekende zeeën kunt verwachten die uw veiligheid ernstig in gevaar kunnen brengen?" woorden van die strekking.
Maar niks. Ze houden hem verder niet eens in het oog. Niks "guarding".
"We hope you have a good onward journey and a safe watch," en verder niks.
Ik vind het onbegrijpelijk.
Anderen vinden het helemaal niet onbegrijpelijk. Die zeggen dat ik, zoals ik al zei, wel erg naïef ben als ik aanneem dat er op kustwachtstations mensen zitten die van wanten weten. Vergeet het maar. Mogelijk hebben ze gelijk, maar ik vind dat toch een deprimerende gedachte.

En wat zegt het rapport hierover?

In Section 4 bij "Actions taken" ...

The Maritime an Coastguard Agency has:

  • Conducted an internal investigation into the accident that concluded the matter was professionally handled by the coastguard team in Shetland Coastguard.
  • Shetland Coastguard has ceased the local practice of informing vessels in the voluntary reporting scheme that exit reports are not required to be submitted.
[/color]Als dit wordt gekwalificeerd als "professioneel handelen", wat zijn de professionele maatstaven dan in godsnaam? Ik vind dit werkelijk ongelofelijk. Wordt er dan werkelijk van helemaal niemand meer verlangd dat ie fatsoenlijk zijn werk doet, dat ie weet waar ie mee bezig is en ook de juiste mentaliteit alsmede de vaardigheden en de opleiding daartoe heeft? Iemand gewoon, zonder een woord te zeggen, zijn ondergang tegemoet laten varen, is dat professioneel handelen?

Toch heeft die onderzoeksraad daar ook zo zijn gedachten over gehad, want die komen met een paar slappe aanbevelingen. Ze hadden het "professionele handelen" van Shetland Coastguard natuurlijk in niet mis te verstane bewoordingen af moeten kraken, maar ze zeggen ...

The Maritime en Coastguard Agency is recommended to:

Review the arrangements for the safety of shipping in the Pentiand Firth, giving particular consideration to:

  • Defining the purpose of the Pentiand Firth voluntary reporting scheme.
    This should include the information to be provided by vessels in the area
    and the subsequent use of that information by the coastguard,
  • The potential benefits of making the Pentiand Firth voluntary reporting
    scheme compulsory.
  • Identifying the level of surveillance and monitoring required of vessels
    operating in the Pentiand Firth, In particular, establishing operational
    routines for the use of AIS information and operator procedures to monitor
    AIS tracks and respond to loss of AIS contact.
  • Whether, given the frequent and extreme local sea conditions, advisory
    information should be broadcast to ships in addition to routine maritime
    safety information.
[/color]
Dit was voor mij de Cemfjord. Verder valt er weinig te zeggen. Ik moet aan mijn nieuwe vertaalopdracht beginnen, dus daar heb ik voorlopig de handen weer aan vol en de aandacht bij nodig. Over de Cemfjord zullen we verder waarschijnlijk nooit meer iets horen. Ik vond het een tragisch verhaal, maar voor mij ook interessant. The Pentland Firth. Geen radar. AIS was science fiction. Houten luiken en weinig vermogen. Dan wilde je wel voorzichtig zijn en dan moest je je vak écht verstaan.
Those were the days ...
Omnia transit sed navigare necesse est

schokker
Berichten: 241
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door schokker » 02 mei 2016 13:27

De uitlaatgassen blower liep in puin inderdaad, de smeerolie zeikte eruit en hij stond van binnen uit in de brand. De hoofdmotor ging in auto reduce en gooide de tandwielkast eraf en de asgenerator. Na vlug beraad de hoofdmotor stop gezet want brand wil je zeker niet hebben, gelukkig ging het uit. Maar de boel daar was zeikheet en al starte je alleen de voorsmeerpomp begonnen de temperaturen weer op te lopen.( Deze blower gebruikt dezelfde olie als de rest van de motor, dus geen eigen oliebad) We kunnen wel gereduceerd draaiien zonder blower maar dan moet je eerst de turbocartridge eruit trekken en afblinden maar daar was het te heet voor en te weinig tijd.
We dreven dus westwaarts en later noordoost richting Hoy eiland. We hadden nog de mogelijkheid om de ankers te vieren maar daar hebben we mee gewacht,als je het te diep doet of met teveel stroom verspeel je de ankers of trek je de lier van dek af plus dat het geklooi geeft als er wel een sleepboot op tijd op komt dagen. Een sleepboot uit Scapa Flow heeft ons een mijl uit de wal opgepikt en naar binnen gesleept. In die week speelde net of het contract van de salvage tug Herakles met de MCA verlengd zou worden en werden we als voorbeeld gesteld dat deze moest blijven in dit gebied en is het contract verlengd.

Groeten

Henk

ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door ferryvaneeuwen » 02 mei 2016 15:57

Theo schreef:Anderen vinden het helemaal niet onbegrijpelijk.
Hoe bestaat het! Zo gaat het als ambtenaren onder elkaar. Ze zullen elkaar nooit afvallen dat verstoort de rust van het nest. Dat zogenaamde interne onderzoek is natuurlijk van hetzelfde laken een pak. Hoe kan je anders, als je alles objectief en met kennis van zaken bekeken zou hebben, tot zo'n idiote positieve uitkomst komen.

ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door ferryvaneeuwen » 05 mei 2016 13:39

Ze wenken ons al vrolijk van verre, the Merry Men of Mey. Kom speel met Mey, maak Mey Bley, ik ben de Schotse Loreley.....
image.jpeg
image.jpeg (34.78 KiB) 4740 keer bekeken
Ik heb de afgelopen dagen zitten piekeren hoe de 'race' kan ontstaan op die specifieke plek en ben tot de conclusie gekomen dat er op de bodem een behoorlijke onregelmatigheid moet zitten die het snel stromende water omhoog stuwt waarbij allerlei wervelingen ontstaan. In eerste instantie dacht ik aan een barrière, een soort drempel op de bodem of een diepe en lange put waarin het water eerst wegzakt en op het einde ervan weer met kracht omhoog gestuwd wordt. Dat verklaart echter niet de relatief grote lengte van de race. Ik ben toen gaan zoeken naar informatie over de bodemgesteldheid ter plekke en vond al gauw dat er zich 3.4 mijl west van Stroma een gebied bevindt met 'sand waves'.
image.jpeg
image.jpeg (50.1 KiB) 4740 keer bekeken
Het plaatje is om een idee te geven van sand waves maar is van een plek elders. Ik mag aannemen dat dit gebied met bijvoorbeeld een side looking sonar inmiddels in kaart is gebracht maar Ik heb daar helaas niets van kunnen vinden.
image.jpeg
image.jpeg (25.3 KiB) 4740 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (27.74 KiB) 4740 keer bekeken
Dit plaatje geeft een idee van de situatie als er sprake is van 'form drag'. Die term is moeilijk te vertalen, ik hou het maar op obstakelfrictie. Bij een behoorlijk vlakke zeebodem is er sprake van 'bottom drag', bodemfrictie of bodemwrijvingsweerstand. Er is sprake van form drag als er zich gebieden van hoge en lage druk gaan vormen aan respectievelijk de linker en rechter zijde van het obstakel in de tekening. Hierbij ontstaan wervelingen, turbulenties, die tot bovenin de waterkolom reiken. De waterlijn loopt hierdoor ook enigzins scheef. Met een heel aantal van die hindernissen achter elkaar kan ik me voorstellen dat al die over elkaar buitelende turbulente stukken water de race kunnen veroorzaken.

Form drag is ongeveer dertig maal sterker dan bottom drag, dus dat is nogal een verschil. Verder neemt de kracht die stromend water uitoefent op een obstakel toe met de derde macht van de snelheid. Als bijvoorbeeld de watersnelheid verdubbelt van twee naar vier mijl dan verachtvoudigt de uitgeoefende kracht. Dat verklaart denk ik ook de felheid van het verschijnsel. De race vormt een soort natuurlijke barrière waardoor ook bij een westelijke deining het water ten oosten ervan rustig is. Wat ik niet begrijp is hoe die ribbels zich kunnen handhaven. Je zou denken dat ze met dergelijke krachtige heen- en weergaande getijstromen al snel zouden worden afgevlakt en tenslotte verdwijnen......
image.jpeg
image.jpeg (37.04 KiB) 4740 keer bekeken
Een beroerder moment had de kapitein niet kunnen kiezen, met een ebgetij en een stormachtige wind op de kop het er maar op wagen en dat met een waarschijnlijk onstabiel schip dat naar het schijnt slecht beladen was. Het is niks is als je alleen bent, dat moet je dan zelf maar weten, maar hij was ook nog eens verantwoordelijk voor de levens van de overige zeven bemanningsleden.
It is likely that Cemfjord’s stability condition did not meet the required criteria making the vessel more vulnerable to capsize. An accurate stability assessment is vital for every passage
Het is trouwens te hopen dat er op het moment van kapseizen zich niemand in de machinekamer bevond want het schip heeft nog lang ondersteboven gedreven voordat de machinekamer zich vulde en het rechtstandig naar beneden zonk.

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 05 mei 2016 15:09

De bodem van de Pentland Firth is zeer onregelmatig en bestaat voor het grootste deel uit rots. De wervelingen ontstaan inderdaad door het bodemprofiel. Er is vooral de laatste jaren erg veel onderzoek gedaan omdat in de Pentland Firth immers in 2020 de eerste grote getijdencentrale moet gaan werken die ongeveer in de de helft van de Schotse behoefte aan energie zal kunnen voorzien.
Het oude Nederlandse ingenieursbureau tegenwoordig Royal Haskoning speelt daar een belangrijke rol in.

Afbeelding
Omnia transit sed navigare necesse est

jdbvos
Berichten: 6996
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door jdbvos » 06 mei 2016 14:17

Ik ben een paar keer door de Pentland gekomen; de eerst keer met pa op de Democraat, waarvan ik niet veel meer herinner...Het enige wat ik er nog van weet waren die 'rare kringen' en ik voelde dat 'men' wat onder spanning stond, of zoiets.
De 2e keer was ik dacht met de Vedette, met kapitein van Rijn, en daarvan herinner ik me de vreemde bewegingen van het schip, en onze grote snelheid tov vastewal. Het was al donker; dat kwam toevallig qua tij beter uit....
Ook van Rijn deed dat blijkbaar fluitend. Hij bleef wel op de brug tot we er uit waren, weet ik nog; er was géén "potje na de wacht"....
Dus bleef ik ook maar wakker, en stand-by
Een keer daarna was met een jacht, eveneens met pa als kapitein (Trewes Privateer, als zeeschip gebouwd, dus de eigenaar mocht er zelf niet mee varen) en ik als stuurman/machinist/matroos/zeilhijser/duvelstoejager....
Hoe gek het ook klinkt: van die keer was ik het meest onder de indruk. We zeilden erdoor, met een windkracht 8. En toen zag -en vooral:hoorde !- ik die draaikolken. Intussen wat wijzer op vaargebied realiseerde ik me drommels goed dat die Pentland z'n naam niet voor niets had. Ik was echt diep onder de indruk.
Zoals ik vast wel eens verteld heb was ik met m'n Delantaatje ooit onderweg om er ook doorheen te gaan, maar toen ik vanaf Bucky vertrok, verslechterde het weer snel, zodat ik er wijselijk maar van heb afgezien.
Heb hem altijd nog eens weer willen zien, maar behalve een keer met de Oceanic, ook in het donker, ben ik er nooit meer geweest.
Maar de Malstrom bij de uitgang van de Limfjord, de Pentland, én een rivier waarvan de naam me niet meer te binnen wil schieten in NieuwZeeland waar het water echt gek werd met de tijstroom, hebben qua watergeweld een aardige indruk op dit massinissie achtergelaten.

Trouwens: ik heb ook de vreemdste verhalen gehoord over de getijgolf op de Seine van de 'Parijsvaarders'.... die schijnen soms ook zowat waterskiend de rivier op zijn gejaagd, mijlenver.
Maar voor mij zijn dat geruchten....weet iemand hier méér ???

Fluks
Berichten: 526
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door Fluks » 06 mei 2016 19:06

Op de Seine noemt men het binnenkomen van de vloed,’’flone‘‘.Vooral bij springtij maakten de binnenschepen dikwijls los van de kant en wachtten midden op de rivier met draaiende motor de vloed af.Misschien,dat men dat tegenwoordig met de rekbare touwen niet meer doet. Groet,Arie.

sparks
Berichten: 135
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door sparks » 06 mei 2016 20:20

Jan,

dat is de "Mascaret" tegenwoordig niet zo veel meer omdat de Seine inmiddels vrij diep is uitgebaggerd. Je kan het nog wel goed zien op de Garonne en de Dordogne, waar tegenwoordig surfers speciaal naar toe gaan om op die golf te kunnen rijden.

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 06 mei 2016 22:24

Jan Vos schreef:de Malstrom bij de uitgang van de Limfjord
Dat is nieuw voor mij. Ik ken de Limfjord als een onschuldig vaarwater. Het enige probleem was soms dat je bij een harde westelijke of noordwestelijke wind, als je met een leeg schip vanaf de Engelse kust kwam, onderweg naar de kleibult van Fur of Ejerslev, moeite kon hebben met voor de zee aan binnenlopen. Er kon dan aardig zee voor dat gat staan en als je eenmaal besloten had dat je naar binnen ging - zonder te weten hoe de toestand voor het gat was - was er geen terug meer omdat je dan met die lege bak aan de lager wal zat. Er konden gemene zeeën lopen die soms wilden omkrullen en waar je dan halve kracht vooraan ging. Sturen was dan erg moeilijk. Dat moest telkens met twee man aan het wiel. Het is, zoals ik al zei de enige plek waar ik twee keer oliestortend binnen ben gekomen. Dat deed je niet zo gauw. Dat blik golfstillende olie stond gewoonlijk voorin, in het kabelgat ergens ver weg in een hoek en de oliezakken lagen ergens zachtjes weg te rotten. Ik was zo gelukkig dat een keer van Neef Jaap op het Potje van mijn Tante te hebben gezien, toen ik nog heel jong was. Een oliezak aan bakboord in de wc van Neef Jaap en eentje aan stuurboord in de badkamer - het "washok" noemden we dat - van ons, de drie matrozen. Ik schreef dat kortgeleden nog aan iemand, die opmerkte dat het heel belangrijk was wat je op jonge leeftijd leerde...
  • Ja, wat je op jonge leeftijd meemaakt, is erg belangrijk. Als Neef Jaap - God hebbe zijn ziel en moge hij rustig in vrede zijn hemelse borreltje drinken en zijn ongefilterde Camel roken - vroeger niet voor een hoge zee oliestortend Thyborøn binnen zou zijn gegaan, zou ik dat later ook niet hebben gedaan. Dat leren ze je op school niet en ik denk niet dat onder ons veel mensen zijn die ooit oliestortend en billenknijpend aan lager wal voor de zee aan een of ander pestgat binnen zijn gegaan. Als ik later de verslagen van de reddingboot las en er stond: "Keerden onverrichter zake terug naar Oostmahorn. Gingen met de sleepzak en oliestortend door het Rifgat", dan wist ik precies hoe dat was.
Dat zijn erg belangrijke ervaringen. Zo heb ik dat althans altijd ervaren. "Golfstillend" heb ik altijd een tikkie overdreven gevonden. De zee blijft net zo hoog, maar ze krullen niet zo gauw meer om.
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2528
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door K.Brouwer » 06 mei 2016 23:57

Jan...die rivier in Nieuw Zeeland. Bedoel jij soms de aanloop naar de plaats Onehunga aan de westkust net onder Auckland.
De aanloop naar die baai moet jezelf doen en je wordt in de gaten gehouden door een man op de heuvel welke je eventuele aanwijzingen geeft per VHF. Als je door dat gevaarlijke stuk heen bent komt de loods pas aan boord. Heb dit stuk slechts een keer
gedaan en vond het wel spannend stukje terwijl het weer toch niet echt slecht was.

Groeten, K.Brouwer

jdbvos
Berichten: 6996
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door jdbvos » 09 mei 2016 19:40

Ja Koert, ik geloof dat dat hem was. Maar helemaal zeker ben ik er niet (meer) van. Iig was het water knettergek; soms zelfs een kompleet gat in het water waar je echt in-kukelde... Je kwam er ook zomaar weer uit, hoor: dat gat vulde zichzelf ook weer....
Lang geleden zag ik -toen ik vlakbij Te Puna woonde met ruim uitzicht vanuit huis op 'the mount' van Mt.Maunganui- op tv een plaatselijke documentaire erover: hoe een stuk-of-wat visserboten er (bij redelijk weer !) doorheenkwamen....

Theo als jij die malstrom daar niet kent, ben ik (ook hier, dus) blijkbaar in de war. Dit ding heeft een naam, en is behoorlijk bekend: er gaan zelfs toeristenbootjes naar toe bij mooi weer.....
En ik had het dan net als jij idd over poepieslecht weer....
Pa gebruikte wel vaker op lagerwal die oliezak, én een drijfanker (soort zak van zeildoek, waarbij je als je 1 touwtje losgooide, het ding dwars in het water kwam zodat je hem ook weer kon bergen).
Maar ja: dat potje had ook maar een vrijboord van ik meen 6cm. Dat scheepie dreef op z'n bak en z'n machinekamer 8)
Hier een paar fotootjes ivm 'het merk' :
Farmsum 30b loods en tender.jpg
Farmsum 30b loods en tender.jpg (102.68 KiB) 4265 keer bekeken
resized_democraat 4.jpg
resized_democraat 4.jpg (219.42 KiB) 4265 keer bekeken
resized_Democraat Nieuwe Waterweg.jpg
resized_Democraat Nieuwe Waterweg.jpg (109.42 KiB) 4265 keer bekeken
resized_Vamos_1930 ex Democraat.jpg
resized_Vamos_1930 ex Democraat.jpg (107.01 KiB) 4265 keer bekeken
resized_Vamos0001 Lesley Spurling.jpg
resized_Vamos0001 Lesley Spurling.jpg (81.15 KiB) 4265 keer bekeken
Maar als jij die Malstrom niet kent, bestaat hij niet dáár. Tenslotte heb jij daar als ouwe rondgebanjerd, en kent 'de weg' daar beter als ik

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 508
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door Erikdepooter » 30 okt 2016 12:39

Zie mijn berichtje over de Leliegracht op topic "Spliethoff".

Eigenlijk vreemd dat er op dit topic "stabiliteit" nog niks over is te vinden.
Nu ik me herinner hoe dat was gebeurd en hoeveel indruk dat maakte, toen ik kersvers op de De Ruijterschool was aangenomen in de richting BS, krijg ik het er nog koud van.
Anyway: als je iets wil weten over "verlies aan stabiliteit bij het voor het zeetje uitvaren van een storm", dan is dit trieste verhaal een must.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)



Plaats reactie