-------------------
Bedankt, Wim. Die gegevens kon ik niet meer vinden. Ik heb jaren geleden, toen ik met "De Prijs" bezig was, veel over wind en weer, de zee en de getijden uit de veertiger jaren bij NOAA opgehaald. Ook dat moest allemaal kloppen.
De wind en zee die hij na het passeren van de Pentland kon verwachten, was een reden te meer geweest om even rustig te wachten Toen ze hem een dag later toevallig vonden, was het weer intussen een stuk handzamer zoals uit de foto blijkt. En daarmee kom ik dan gelijk ook aan het laatste wat ik in verband met deze ramp nog zou willen aansnijden:
De rol van Shetland Coastguard in dit geheel, of de rol van kustwachtstations in het algemeen.
-------------------
-------------------Shetland Coatguard
In de Pentland Firth is een Voluntary Reporting Scheme van kracht. Schepen wordt geadviseerd om zich te melden bij Shetland Coastguard, maar het hoeft niet. Ze hoeven zich ook niet af te melden als ze de Pentland Firth weer verlaten en tot aan de ramp met de Cemfjord werd ze dat ook verteld. Hier nog een keer het radioverkeer tussen Shetland Coastguard en de Cemfjord ...
-------------------
"... as we can monitor your progress on AIS there is no requirement to report in when you leave the Pentland Firth area."
... waarna ze een
nice hot cuppa namen en niet meer naar hem omkeken. Dat radioverkeer was om 10.52 uur. Om 13.15 uur verdween de
Cemfjord van de AIS, maar dat werd door Shetland Coastguard niet opgemerkt. Pas een volle dag later, vijfentwintig uur later, om precies te zijn, toen de uitkijk op de ferry
Hrossey, onderweg van Lerwick naar Aberdeen iets vreemds zag drijven, werd de gekapseisde
Cemfjord gevonden.
Ik vind dat onbegrijpelijk. Wat is het nut van een reporting scheme en een kustwachtstation als je er niets mee doet? De
Coastguard. Nog veel weer dan in het Nederlandse woord
wacht, zit in het Engelse
guard de betekenis van beschermer, bewaarder, behoeden, waken over. In mijn onschuld nam ik zonder meer aan dat er op een station als Shetland Coastguard mensen zitten die van wanten weten. Professionals die de problemen en de gevaren van het vaarwater dat ze bewaken tot in detail kennen. Daarom zou ik - naïef als ik ben - hebben gedacht dat degene die dat gesprek met de
Cemfjord voerde, iemand was die de Pentland Firth kende, die wist hoe de stroom op dat moment liep en die wist dat het een ongeschikt en zelfs levensgevaarlijk moment was om de firth zowel van oost naar west als van west naar oost te passeren. Dan laat je iemand toch niet zomaar, zonder iets te zeggen, zijn ondergang tegemoet varen? Nou weet ik wel dat het allemaal erg gevoelig ligt, maar een waarschuwend woord op de juiste toon zou toch wel het minste zijn geweest. Of, nog beter, in de vorm van een vraag. "Kapitein, bent u bekend met de gevaarlijke race die er bij deze stand van het tij dwars over de firth ligt en dat u daar zeer hoge, brekende zeeën kunt verwachten die uw veiligheid ernstig in gevaar kunnen brengen?" woorden van die strekking.
Maar niks. Ze houden hem verder niet eens in het oog. Niks "guarding".
"We hope you have a good onward journey and a safe watch," en verder niks.
Ik vind het onbegrijpelijk.
Anderen vinden het helemaal niet onbegrijpelijk. Die zeggen dat ik, zoals ik al zei, wel erg naïef ben als ik aanneem dat er op kustwachtstations mensen zitten die van wanten weten. Vergeet het maar. Mogelijk hebben ze gelijk, maar ik vind dat toch een deprimerende gedachte.
En wat zegt het rapport hierover?
In Section 4 bij "Actions taken" ...
The Maritime an Coastguard Agency has:
- Conducted an internal investigation into the accident that concluded the matter was professionally handled by the coastguard team in Shetland Coastguard.
- Shetland Coastguard has ceased the local practice of informing vessels in the voluntary reporting scheme that exit reports are not required to be submitted.
[/color]Als dit wordt gekwalificeerd als "professioneel handelen", wat zijn de professionele maatstaven dan in godsnaam? Ik vind dit werkelijk ongelofelijk. Wordt er dan werkelijk van helemaal niemand meer verlangd dat ie fatsoenlijk zijn werk doet, dat ie weet waar ie mee bezig is en ook de juiste mentaliteit alsmede de vaardigheden en de opleiding daartoe heeft? Iemand gewoon, zonder een woord te zeggen, zijn ondergang tegemoet laten varen, is dat professioneel handelen?
Toch heeft die onderzoeksraad daar ook zo zijn gedachten over gehad, want die komen met een paar slappe aanbevelingen. Ze hadden het "professionele handelen" van Shetland Coastguard natuurlijk in niet mis te verstane bewoordingen af moeten kraken, maar ze zeggen ...
The Maritime en Coastguard Agency is recommended to:
Review the arrangements for the safety of shipping in the Pentiand Firth, giving particular consideration to:
- Defining the purpose of the Pentiand Firth voluntary reporting scheme.
This should include the information to be provided by vessels in the area
and the subsequent use of that information by the coastguard,
- The potential benefits of making the Pentiand Firth voluntary reporting
scheme compulsory.
- Identifying the level of surveillance and monitoring required of vessels
operating in the Pentiand Firth, In particular, establishing operational
routines for the use of AIS information and operator procedures to monitor
AIS tracks and respond to loss of AIS contact.
- Whether, given the frequent and extreme local sea conditions, advisory
information should be broadcast to ships in addition to routine maritime
safety information.
[/color]
Dit was voor mij de
Cemfjord. Verder valt er weinig te zeggen. Ik moet aan mijn nieuwe vertaalopdracht beginnen, dus daar heb ik voorlopig de handen weer aan vol en de aandacht bij nodig. Over de
Cemfjord zullen we verder waarschijnlijk nooit meer iets horen. Ik vond het een tragisch verhaal, maar voor mij ook interessant. The Pentland Firth. Geen radar. AIS was science fiction. Houten luiken en weinig vermogen. Dan wilde je wel voorzichtig zijn en dan moest je je vak écht verstaan.
Those were the days ...