Re: Stabiliteit en veiligheid
Geplaatst: 02 nov 2017 16:27
------------
Dat zijn de basics. Dit is de aanvangsstabiliteit, maar daar heb je verder niet zo erg veel aan. Dat was voldoende toen we deklasten los gestuwd gezaagd hout voeren die van boord tot boord reikten. Dan kon je zien hoe ver je kon gaan voordat je omsodemieterde. Alleen kon een schip met een dergelijke deklast nooit helemaal kapseizen; die bleef op de breedste waterlijn liggen. Voor andere ladingen kun je op die manier alleen maar bepalen of je aanvangstabiliteit voldoende is, dat wil zeggen: of de metacenterhoogte voldoende is. Maar dan weet je nog steeds niet wat het schip in zee gaat doen, als hij door wind en zee een helling krijgt. Daarvoor heb je de dynamische stabiliteit nodig. Dan moet je de GZ-kromme tekenen en - nog veel belangrijker - (kunnen) beoordelen. En daar gaat het allemaal om bij die kleine containerfeeders waarbij de ontwerpers de grenzen opzoeken.
En daar gaat het ook om bij die enorme cruiseschepen, die drijvende hoogbouw met maar een verdomd klein beetje onderwaterschip. Wat gaat dat schip doen als je daarmee in slecht weer dwarszees komt te liggen? Dat wil je niet laten gebeuren, want dan krijg je "Hals und Beinbruch" onder de passagiers en mogelijk vallen er zelfs doden, maar het schip moet het wel kunnen hebben en dat moet je uit de stabiliteitskromme kunnen aflezen. Wat gebeurt er als hij bij een slingering van 10 graden naar loef getroffen wordt door een aanhoudende windstoot? Hoe ver slingert hij dan door naar lij?
Dat zijn interessante zaken, zoals ook de dynamische stabiliteit van andere schepen interessant is en verdomd belangrijk. Wat doen die enorme containerschepen als ze met windkracht 10 dwarszees komen te liggen? En wat doet die kleine feeder als hij, tot de limit geladen, voor een windkracht 7 met een mooi zeetje wegloopt?
Daar is heel wat over te vertellen, over te studeren en te leren. Het is jammer dat hier geen mensen meer komen die nu op dergelijke schepen varen en die ons haarfijn zouden kunnen vertellen hoe dat allemaal gaat. Zelf heb ik me vroeger, toen ik het nodig gehad, altijd met veel genoegen in die materie verdiept. Aanvankelijk zelfs zonder een elektronisch rekenmachientje; alles met een potlood en een papiertje, een rekenliniaal en een logaritmetafel. En, niet te vergeten: millimeterpapier en een flexibele liniaal om de kromme te tekenen. Je was vier uur bezig voordat je dat op papier had staan. Mijn eerste calculatortje - zonder komma en zonder geheugen - was een zegen. Nu doet de computer al het werk voor je. Maar wat blijft is het beoordelen van de resultaten. Dat zul je toch echt zelf moeten (kunnen) doen.
Nogmaals: interessant.
---------------
Dat zijn de basics. Dit is de aanvangsstabiliteit, maar daar heb je verder niet zo erg veel aan. Dat was voldoende toen we deklasten los gestuwd gezaagd hout voeren die van boord tot boord reikten. Dan kon je zien hoe ver je kon gaan voordat je omsodemieterde. Alleen kon een schip met een dergelijke deklast nooit helemaal kapseizen; die bleef op de breedste waterlijn liggen. Voor andere ladingen kun je op die manier alleen maar bepalen of je aanvangstabiliteit voldoende is, dat wil zeggen: of de metacenterhoogte voldoende is. Maar dan weet je nog steeds niet wat het schip in zee gaat doen, als hij door wind en zee een helling krijgt. Daarvoor heb je de dynamische stabiliteit nodig. Dan moet je de GZ-kromme tekenen en - nog veel belangrijker - (kunnen) beoordelen. En daar gaat het allemaal om bij die kleine containerfeeders waarbij de ontwerpers de grenzen opzoeken.
En daar gaat het ook om bij die enorme cruiseschepen, die drijvende hoogbouw met maar een verdomd klein beetje onderwaterschip. Wat gaat dat schip doen als je daarmee in slecht weer dwarszees komt te liggen? Dat wil je niet laten gebeuren, want dan krijg je "Hals und Beinbruch" onder de passagiers en mogelijk vallen er zelfs doden, maar het schip moet het wel kunnen hebben en dat moet je uit de stabiliteitskromme kunnen aflezen. Wat gebeurt er als hij bij een slingering van 10 graden naar loef getroffen wordt door een aanhoudende windstoot? Hoe ver slingert hij dan door naar lij?
Dat zijn interessante zaken, zoals ook de dynamische stabiliteit van andere schepen interessant is en verdomd belangrijk. Wat doen die enorme containerschepen als ze met windkracht 10 dwarszees komen te liggen? En wat doet die kleine feeder als hij, tot de limit geladen, voor een windkracht 7 met een mooi zeetje wegloopt?
Daar is heel wat over te vertellen, over te studeren en te leren. Het is jammer dat hier geen mensen meer komen die nu op dergelijke schepen varen en die ons haarfijn zouden kunnen vertellen hoe dat allemaal gaat. Zelf heb ik me vroeger, toen ik het nodig gehad, altijd met veel genoegen in die materie verdiept. Aanvankelijk zelfs zonder een elektronisch rekenmachientje; alles met een potlood en een papiertje, een rekenliniaal en een logaritmetafel. En, niet te vergeten: millimeterpapier en een flexibele liniaal om de kromme te tekenen. Je was vier uur bezig voordat je dat op papier had staan. Mijn eerste calculatortje - zonder komma en zonder geheugen - was een zegen. Nu doet de computer al het werk voor je. Maar wat blijft is het beoordelen van de resultaten. Dat zul je toch echt zelf moeten (kunnen) doen.
Nogmaals: interessant.
---------------