Pagina 24 van 24

Re: Stabiliteit en veiligheid

Geplaatst: 02 nov 2017 16:27
door Theo Horsten (R.I.P.)
------------
Dat zijn de basics. Dit is de aanvangsstabiliteit, maar daar heb je verder niet zo erg veel aan. Dat was voldoende toen we deklasten los gestuwd gezaagd hout voeren die van boord tot boord reikten. Dan kon je zien hoe ver je kon gaan voordat je omsodemieterde. Alleen kon een schip met een dergelijke deklast nooit helemaal kapseizen; die bleef op de breedste waterlijn liggen. Voor andere ladingen kun je op die manier alleen maar bepalen of je aanvangstabiliteit voldoende is, dat wil zeggen: of de metacenterhoogte voldoende is. Maar dan weet je nog steeds niet wat het schip in zee gaat doen, als hij door wind en zee een helling krijgt. Daarvoor heb je de dynamische stabiliteit nodig. Dan moet je de GZ-kromme tekenen en - nog veel belangrijker - (kunnen) beoordelen. En daar gaat het allemaal om bij die kleine containerfeeders waarbij de ontwerpers de grenzen opzoeken.
En daar gaat het ook om bij die enorme cruiseschepen, die drijvende hoogbouw met maar een verdomd klein beetje onderwaterschip. Wat gaat dat schip doen als je daarmee in slecht weer dwarszees komt te liggen? Dat wil je niet laten gebeuren, want dan krijg je "Hals und Beinbruch" onder de passagiers en mogelijk vallen er zelfs doden, maar het schip moet het wel kunnen hebben en dat moet je uit de stabiliteitskromme kunnen aflezen. Wat gebeurt er als hij bij een slingering van 10 graden naar loef getroffen wordt door een aanhoudende windstoot? Hoe ver slingert hij dan door naar lij?
Dat zijn interessante zaken, zoals ook de dynamische stabiliteit van andere schepen interessant is en verdomd belangrijk. Wat doen die enorme containerschepen als ze met windkracht 10 dwarszees komen te liggen? En wat doet die kleine feeder als hij, tot de limit geladen, voor een windkracht 7 met een mooi zeetje wegloopt?

Daar is heel wat over te vertellen, over te studeren en te leren. Het is jammer dat hier geen mensen meer komen die nu op dergelijke schepen varen en die ons haarfijn zouden kunnen vertellen hoe dat allemaal gaat. Zelf heb ik me vroeger, toen ik het nodig gehad, altijd met veel genoegen in die materie verdiept. Aanvankelijk zelfs zonder een elektronisch rekenmachientje; alles met een potlood en een papiertje, een rekenliniaal en een logaritmetafel. En, niet te vergeten: millimeterpapier en een flexibele liniaal om de kromme te tekenen. Je was vier uur bezig voordat je dat op papier had staan. Mijn eerste calculatortje - zonder komma en zonder geheugen - was een zegen. Nu doet de computer al het werk voor je. Maar wat blijft is het beoordelen van de resultaten. Dat zul je toch echt zelf moeten (kunnen) doen.
Nogmaals: interessant.

---------------

Re: Stabiliteit en veiligheid

Geplaatst: 03 nov 2017 09:51
door jdbvos
Het is jammer dat hier geen mensen meer komen die nu op dergelijke schepen varen
Helemaal gelijk !
Het wordt hen zelfs verboden om info te geven; wie weet bevoordeelt dat de concurrentie, of de rederij krijgt 'moeilijke vragen' van instanties....
Overigens heel begrijpelijke argumenten, maar ik vind beknotting van vrijheid van meningsuiting eveneens discutabel.
Maar je mag -en wilt uiteraard- niet je broodheer in moeilijkheden brengen...
Ja, een heikel punt, en jammer voor een forum waar collega's zitten die nog steeds graag een beetje op de hoogte willen blijven....uit betrokkenheid: dat spreekt...

En Ginny, ik wil geen gras wegmaaien voor Jos z'n voeten, maar hij schrijft zelf: 'een forum waar zeelui zich thuis voelen'.
Dat is ook zo: het onderlinge sfeertje bestaat hier (virtueel) weer: we herkennen elkaars insteek. "wie nog nooit gevaren heeft, die weet niet hoe een zeeman leeft"
We voelen ons ook prima thuis in een gezellig cafe of een leuk restaurant. En daar mogen óók ander mensen komen die in datzelfde gezellige cafe bij willen dragen aan die gezelligheid, of mensen die ook in dat leuke restaurantje willen eten om de tong te (laten) strelen....
Dus ook hier zijn geïnteresseerde mensen van harte welkom...
Domme vragen bestaan niet... op dit forum zitten allemaal vakmensen van alle voorkomende disciplines, en eeuwen aan vaartijd bij elkaar, dus als hier een maritiem-gerelateerde vraag niet beantwoord zou kunnen worden zou mij dat hogelijk verbazen.
Een mens kan niet alle kennis in huis hebben....maar hier benaderen we dat met-z'n-allen (!) wél ! :lol:
Ik persoonlijk vind het leuk dat anderen interesse hebben, en met vragen komen. En al helemaal wanneer ze ook van de vaart komen...recreatievaart welliswaar, maar varen = varen

Re: Stabiliteit en veiligheid

Geplaatst: 03 nov 2017 13:00
door Jinny
Jdbvos, Ik lig regelmatig dubbel als ik stukjes lees...
De soms gortdroge humor..

Ik ben nogal nieuwsgierig van aard, en wil dan ook wat weten..
Ooit op mijn achtste van iemand eens een boek uit de jaren 30 gekregen wat een opleidingsboek was voor stuurman grote vaart.
Boek ben ik al zeker 40 jaar kwijt, maar ik heb het toen verslonden..

Nooit op zee geweest, wel een bootje.

Het sfeertje, ik herken het wel.
Ik heb tijden in de bouw gezeten (kom er nog af en toe), daar hangt ook zo een sfeertje.
Hoewel ik buiten de keet altijd iets andere gesprekken uit de keet hoorde komen dan als ik de keet binnenkwam..

Goed, ik zal het topic niet vervuilen verder, ik lees verder.

Re: Stabiliteit en veiligheid

Geplaatst: 04 apr 2019 20:58
door Jur de Jong
Rond 1970 waren veel Nedlloyd schepen voorzien van een cardanische bak waarop gewichten konden worden geplaatst om de belading te simuleren. Hiermee kon de stabiliteit worden bepaald. Weet iemand hoe die bakken heetten?
8)

Re: Stabiliteit en veiligheid

Geplaatst: 05 apr 2019 09:11
door Oscar Aardse
De knobbelbak

Re: Stabiliteit en veiligheid

Geplaatst: 06 apr 2019 16:59
door Jur de Jong
Dat was een bijnaam. Ik zou graag weten hoe die bakken officieel heetten en evt een link naar meer info. 8)

Re: Stabiliteit en veiligheid

Geplaatst: 06 apr 2019 23:06
door leo-shof
Image48.jpg
Image48.jpg (27.13 KiB) 4411 keer bekeken

Re: Stabiliteit en veiligheid

Geplaatst: 08 apr 2019 15:15
door jdbvos
Ik heb het even gevraagd aan een bevriende ex-stuurman -nog maar net een ex, overigens- en die zegt:

Volgens mij heette het geheel Pelaris.
In de vraag staat een fout. De bak was niet cardanisch opgehangen. Het was een stuwplan ingekerfd op een houten plaat met de tanken..
Er konden blokjes lood op geplaatst worden ,die 500 ton voorstelde, 200 ton, 100 ton etc.
Die moest je dan plaatsen op de plekken van de tanken , onderruimen , dieptanken,ondertussendekken, boventussendekken, koel- en vries-kamers in het tussendek van ruim 3 en 4 en aan dek voor de deklading.
Dan kon je de bak op twee manieren omhoog doen.
Bij voor en achtersteven om de stabiliteit te bepalen, moest je met stelschroeven draaien om de bak in evenwicht te krijgen.
Op de schaalverdeling bij voor en achtersteven kon je de stabiliteit aflezen.
Dan deed je de bak helemaal weer naar beneden.
Dan draaide je midscheeps de bak omhoog en draaide je met stelschroeven de bak zodat die weer in evenwicht kwams.
Op de schaal verdeling midscheeps kon je dan de trim aflezen. Het verschil tussen voor en achter diepgang.
Dus dit is niet cardanisch, omdat je niet allebei tegelijk omhoog mocht doen.
Ik heb het maar één keer meegemaakt, dat een eerste stuurman dit gebruikte.


Dankjewel, Wil ! :-D

Re: Stabiliteit en veiligheid

Geplaatst: 09 apr 2019 21:46
door Jur de Jong
Dank voor de uitleg! 8)