Harry, jij zei dat die gegevens niet openbaar zijn.
Hallo Theo et all,
Dat zijn ze ook niet. Ze zijn "per definitie" eigendom van de " Scheepseigenaar" en worden NIET aan derden verstrekt zonder de schriftelijke toestemming van de eigenaar.
DAT zal dus mede de aanleiding zijn dat ik voorspel dat Gerard geen antwoord zal ontvangen op de door hem gestelde vraag betreffende de " Norwegian Epic"...geen enkel zichzelf respecterend Classificatie buro " bespreekt met derden" zaken betreffende een schip van een klant van hun. Het kan best dat ze wel "een algemeen antwoord" geven, daar zeg ik niks over vanzelf
ik een korte cruise met de Norwegian Epic zou maken
etc. etc.
Nou wil ik geen uitspraken doen betreffende jouw overredingskracht, maar ik wil wel een voorspelling doen:
1) Je kunt dan maar beter zorgen dat je " heel snel heel goed" met die ouwe van die boot op kunt schieten.
2) Geen van de Snr. Officieren zal je dat boek "ter inzage geven" zonder toestemming van die Ouwe.
3) Als die Ouwe je het laat zien, en ik geef je een goede kans, omdat je een kollega bent, die ter zake kundig spreekt, dan zal ie je dat boek " hoog uit laten
zien", maar OOK zeker maken dat je er geen aantekeningen uit maakt, hij zal het zeker niet "uit zijn ogen laten gaan, noch je de kans geven het " TE bestuderen"
mocht je denken aan "kopietjes maken" dan zou ik dat maar vast vergeten
Met alle respect voor al mijn kollega's hier op Kombuis, wil ik toch nu even een paar zaken opmerken, als volgt:
1) We hebben het hier al eens eerder over het onderwerp "Loodlijn- Plimsoll merk" etc. gehad; waar ik o.a. bij vermelde dat dit " een zeer gecompliceerd onderwerp" was.
2) Deze Stabiliteits "Eisen-Regelementen en Berekeningen, Goedkeuringen en aanverwantte trammelant" zijn een onderdeel van deze Loodlijn regelementen.
3) Voor ik verder ga, wil ik hier nogmaals opmerken dat dit onderwerp, NIET mijn specialiteit is en , om er konstruktief over te kunnen spreken MOET je de regelementen " van haver tot gort" hebben bestudeerd en ZEKER wat betreft het onderwerp hier, passagiersschepen.
4) Theo heeft heel duidelijk zijn neus heel serieus in dit onderwerp gestoken, maar ook Theo zal ontdekken, dat ALS ie werkelijk het naadje van de kous wil weten, dat daar "een ontiegelijke hoop tijd en energie" in gaat zitten. Een ieder die dus niet zomaar " z'n klep een douw wil geven" gebaseerd op " goed boeren zeemans verstand" doet er dus goed aan om dit in overweging te nemen............ik zal dit verder onderstrepen met de volgende quotatie uit " Consolidated SOLAS Edition 2001" ( ik ben er zeker van dat deze editie inmiddels niet meer geldig is en is "herzien", maar ik heb op dit moment niet zo snel een "up to date" bij de hand; ik ben er overigens zeker van dat deze clausule nog tseeds van toepassing is!) als volgt:
Quote:
Chapter II-I : Construction-structure, stability, installations.
Regulation 8. Stability of passenger ships in damaged condition.*
*
Refer to MSC/Circ.541 ( as may be revised) : Guidance notes on the integrity of flooding boundaries above the bulkhead deck of passenger ships for proper application of regulations II-I/8 and 20, paragraph 1, of SOLAS 1974 as amended.
Clause 7.4. On completion of loading of the ship and prior to its departure, the master shall determine the ship's trim and stability and also shall ascertain and record that the ship is in compliance with stability criteria in the relevant regulations. The determination of the ship's stability shall always be made by calculation. The Administration may accept the use of an electronic loading and stability computer or equivalent means for this purpose.
Notitie: Voor de "onschuldige lezer" de referentie naar " berekening" staat er om te voorkomen dat "Kapitiens die dat met hun gezonde Boeren-zeemansverstand doen, en een keer naar buiten kijken uit de patrijspoort, met een borrel in de hand, daar dus NIET mee uit de voeten komen!!
Clause 8.1. No relaxation for the requirements for damaged stability may be considered by the Administration unless it is shown that the intact megacentric height in any service condition necessary to meet these requirements is excessive for the service intended.
Einde Quotatie.
Het dient verder vermeld dat " het goed keuren van de trim and stability certificatie" een zaak is van de " Administration"...da's dus de Vlaggestaat!! Zij behoud het recht om dit eventueel "uit te besteden" aan gekwalificeerde instanties zolas b.v. Klassificatie bureaux, welke dan in zo'n geval in feite als " Onderaannemer" voor de Vlag werken en ook als zodanig door de betreffende Vlaggestaat worden gekontroleerd.
Iedere Vlaggestaat, kan, maar hoeft niet, eigen eisen aan de van toepassing zijnde SOLAS eisen "toevoegen"; ze kan er echter niets aan AF doen, zoals Clause 8.1. hierboven duidelijk aangeeft.
De van toepassing zijnde IMO ( International Maritime Organization) Loodlijn Conventies, en de daarbij behorende SOLAS ( Safety of Life at Sea) Conventions, amendments and Regulations zijn een "zodanige stapel papieren" dat ik er hier niet aan ga beginnen om dat op een rijtje te zetten.
Als we ons even rustig afvragen "hoe" deze regels zijn ontstaan, dan word het snel duidelijk dat de Cruise schepen" waar we het hier over hebben, in de laatste 10-20 jaar zijn ontstaan, het moge dan ook duidelijk zijn dat deze regels "kontinue" aan "aanpassingen" onder hevig zijn, aanpassingen welke dan vervolgens " instappen" worden ingevoerd en " wettelijk worden"
Om geen verwarring te stichten in dit toch al moeilijke onderwerp wil ik even aantippen dat een schip 2-twee- soorten van stabilitiet heeft :
1)
In- tact stability
. Da's dus als alles koek en ei is, bootje licht "recht voor de kant" en alles is " volgens het boekie"
2)
Damaged Stability
Dit zijn de stabiliteits gegevens als er " hier en daar wat onder water gaat" als gevolg van romp schade, vol met water of "wat dan ook", voor ieder schip en ZEKER passagiers schepen zijn er een scala van mogelijke scenario's reeds "op papier" bekeken, om te zien "wat de gevolgen zijn" als er " deze of gene kompartimenten vol lopen"
3) Al deze documentatie ligt "aan de wal" opgeslagen" en Klassificatie bureaux hebben speciale centra's waar " met een druk op de knop" al deze paperassen, scenario's en berekeningen EN kompetente personen "uit de kast kunnen worden gerukt" als er hier of daar een probleem is op een boot. Uiteraard is al deze informatie aan boord in het " Nood centrum beschikbaar" en weten de Snr. offcieren er "de weg in"
Ik lees net nog even een interessante clausule die ik jullie niet wil onthouden, voor de werkelijke "ongelovigen" raad ik aan om zelf een recente SOLAS aan te schaffen, de zaak goed te bestuderen en dan vervolgens hier een lekture te geven op dit bijzonder interessante en belangrijke onderwerp:
Dezelfde hiervoor aangehaalde regulation 8 nog eventjes, nu clausule 2.3.3.
Quote:
A residual righting lever is to be obtained within the range of positive stability, taking into account the greatest of the following heeling moments:
.1 The crowding of all pasengers towards one side.
.2 The launching of all fully loaded davit launched survival craft on one side;
.3 due to wind pressure as calculated by the formula:
GZ ( in metres)= heeling moment /displacement + 0.04
However, in no case is this righting lever to be less than 0.1 m
Unquote:
In wil nog weer even uitdrukkelijk vermelden dat ik hier in mijn SOLAS 2001 Editie kijk en er ongetwijfeld "herziene versies" zijn.
Ik wil hier ook nog even wijzen op de verschillende aspecten, welke bij stability aan de orde komen, te weten ( maar niet restricted tot)
1) Floodable length.
2) Permeability in passenger ships.
3) Permissible length of compartments in passenger ships.
4) Factors for subdevision.
5) Special requirements concerming subdevision for passenger ships.
6) Stability for Passenger ships in damaged condition. ( Regulation 8, zie hiervoor)
7) Stability for Ro-Ro Passenger ships in damaged condition.
Hieronder nog even een plaatje van de Carnival Glory die haar SB reddingboten aan het testen was in Halifax op 06-07-2010, ongeveer 30 minuten na binnenkomst.
Om het een beetje " schoenmaker blijf bij je leest" te maken is het misschien wel bevorderlijk om het onderwerp " Gedocumenteerde stomme streken van personen betrokken bij de scheepvaart" duidelijk te scheiden van " Factoren betreffende het verkrijgen van een juist trim & stabiliteits beeld voor grote en hele grote schepen", dan wordt de kans een beetje kleiner om " Het kindje met het badwater weg te gooien" OF juist "net andersom"