Vlakkenvet, ervaringen?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Walter

Vlakkenvet, ervaringen?

Bericht door Walter »

Beste mensen,

Ik heb een stukje bilge in de accomodatie, en (afgesloten) ballasttanks die ik wil conserveren.
Het is een oude viskotter, en ik krijg het niet zonder gritstralen brandschoon.
Ook de ankerketting wil ik beschermen zonder dat ik olievlekken veroorzaak bij ankeren (wat ik wel s' doe).

Nu ken ik in hoofdzaak de volgende alternatieven voorhanden:
- Visolie (voor ankerketting?)
- Schapenvet/ Wolvet, Lanoline-olie en vet (Waaronder merk Fluid Film )
- Lijnolie, vet en olie (Waaronder merk Owatrol )
- Minerale olie, ruim olie, spindelolie (waaronder Tenco )
- Zuurvrije Vaseline

Welke ' houdt' het beste over langere tijd, ook als er incidenteel condens overheen loopt?
Welke stinkt het minste, heeft de minst sterke geur ?

Ik wil graag leren van andermans fouten, want zelf maak ik er al genoeg ;)

Groeten Walter

ed

Re: Vlakkenvet, ervaringen?

Bericht door ed »

Walter,

Vet zou ik niet gebruiken, nadeel van vet is dat het vuil vasthoud. krijg je over een aantal jaar weer een bult ellende. Voor je ankerketting zou ik gewoon niets gebruiken, gewoon roestig laten. Wat je kan doen om zoveel mogelijk roest te beperken is in de kettingbak een leiding te maken naar je kluisgat toe en daar zoetwater over je ketting heen te spuiten. zo haal je het meeste zout weg, tevens een ventilator plaatsen om te ventileren. Nadat je je ketting weer thuis hebt gelijk de kettingbak lenzen zodat deze droog is.

Die tank gewoon zoveel mogelijk bikken. Na het bikken de tank in de Owatrol zetten. Dit spul trekt in de roest en "weekt"het weer los. Na een een paar keer de tank zo behandeld te hebben krijg je een mooi laagje binnen in de tank en blijft hij voor jaren schoon. (mits je geen zout water in de tank pompt, hier kan owatrol niet zo heel goed tegen).

Hopelijk heb je hier wat aan.

gr Ed
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Vlakkenvet, ervaringen?

Bericht door K.Brouwer »

Heb eens op een kuster gevaren ( Adm. Effingham ) waar men de ruimbilges met schapenvet had geconserveerd. Dat zag er prima uit en zat er al jaren.Dit vet wordt "hard" dus houd nauwelijks vuil vast.

Gekookte lijnolie gebruikte ik vaak op plaatsen waar de roest "diep ingetrokken" was,dat kwam dan na pakweg een week of 4-6 min of meer uit zichzelf of m.b.v. een steker los, dus uren bikken was niet meer nodig.

Heb wel goede berichten over Owatrol gehoord doch zelf geen ervaring mee.

Ankerketting conserveren lijkt mij moeilijk te doen en ook van weinig nut,zout eraf spoelen en zo snel mogenlijk droog ventileren zoals hierboven al genoemd wordt lijkt mij nog het beste.

Ook je licht opsteken bij een gerenommeerde "verfboer" wil nog wel eens helpen om bepaalde problemen
op te lossen.

Succes!

Groeten,K.Brouwer.
Walter

Re: Vlakkenvet, ervaringen?

Bericht door Walter »

[quote="K.Brouwer"]waar men de ruimbilges met schapenvet had geconserveerd......[/quote]
Bedankt voor de reacties zover..!
Visolie kan ik me van voorstellen hoe het ruikt,
Lijnolie ken ik ook, maar 'riekt' schapenvet ?
Jos Komen (R.I.P)

Re: Vlakkenvet, ervaringen?

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Als ik dit zo lees lijkt me de Uierzalf van Albert DE oplossing. :lol:
All the best
Jos
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Vlakkenvet, ervaringen?

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Walter,

Dat schapen- of talkvet moet je verwarmen om het vloeibaar te krijgen ( kombuiskachel!) en dan ruik je iewat een weeë lucht. Als het weer afgekoeld is ruik je niets. Ook een prima spul om je stagen mee te lapzalfen. 8) vermengt met wat witte glansverf....heb je mooie witte geconserveerde stagen!

Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Vlakkenvet, ervaringen?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ook de ankerketting wil ik beschermen zonder dat ik olievlekken veroorzaak bij ankeren
Droog, zoet water afspoelen enz. helpt natuurlijk............ECHTER.

Uitgaande van het feit dat de kettingen goed zijn en zijn gemeten op de raakvlakken van de schalmen, dan loont het misschien de moeite om ze flink te zandstralen en vervolgens te galvaniseren ( als je d'r een paar dubbeltjes tegenaan wil gooien! :lol: )

Ook zijn er Roestvrijstalen kettingen......... :lol: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vlakkenvet, ervaringen?

Bericht door jdbvos »

ankerketting gaat ook mooi met zilververf (aluminiumpaint) met een scheutje gekookte lijnolie of owatrol
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Vlakkenvet, ervaringen?

Bericht door lp »

ook met zilververf (aluminiumpaint) met een scheutje gekookte lijnolie
Ook mooi over roest, :P maar dan waarschijnlijk zonder die juffrouw :!:

Afbeelding
quo vadis
Walter

Re: Vlakkenvet, ervaringen?

Bericht door Walter »

Maarre wat ik me nu nog afvraag; welke stinkt noou het minste uit het lijstje bovenaan..?

Met zo een meisje kan de rest verroesten...


Plaats reactie