Piraterij

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jolly Sailor

Re: Piraterij

Bericht door Jolly Sailor »

Royal Navy burns pirate boat

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

With insufficient evidence to directly link them to a specific attack, the Royal Navy yesterday released ten pirate suspects, but burned one of their two skiffs.
The Royal Navy Type 23 frigate HMS Portland detected, intercepted and boarded the two suspicious skiffs while conducting counter-piracy operations in the Gulf of Aden as part of Combined Maritime Forces (CMF) Task Force 151.
In coordination with a Spanish maritime patrol aircraft, HMS Portland's crew identified, pursued and subsequently boarded the suspicious vessels.
Portland's boarding team, consisting of Royal Navy and Royal Marines personnel, conducted the boarding. The ship's embarked Lynx helicopter, equipped with a machine gun and snipers, provided cover throughout the operation, while the boarding team was inserted using the ship's armed rigid inflatable boats.
The skiffs, with ten people aboard, were found to be equipped with extra barrels of fuel, grappling hooks and a cache of weapons that included rocket-propelled grenades, machine guns and ammunition.
Though this was deemed insufficient evidence to detain the group, they were disarmed and released.
Portland destroyed one of the skiffs and confiscated all the weapons

Jolly Sailor

Re: Piraterij

Bericht door Jolly Sailor »

PIRATES ROB SHIP OFF JOHOR COAST OF ENGINE PARTS

Afbeelding
Garnet hier nog afgebeeld onder haar vorige naam Anarita, photo Sergey Bykov

(SINGAPORE) Pirates have struck again in the outside port limits (OPL) anchorage off Tanjung Ramunia and Tanjung Ayam on the south-east coast of Johor, with the Panama-registered bulk carrier Garnet being boarded by armed
robbers early Monday morning who made off with some engine parts. The Garnet, was anchored south of Tanjung Ramunia when about seven or eight robbers armed with knives, boarded the ship at about 2.45am. The ship had come from Cambodia and has been anchored there since Saturday while waiting to discharge cargo at Singapore. The robbers boarded from the stern, entered the engine room and tied up the duty oiler who was in the engine spare parts store room. They took some engine spare parts and escaped. The incident has been categorised as moderately significant. The duty oiler managed to free himself and reported the incident to the ship master. There was no report of injury to the 25 Chinese crew. The ship master reported the incident to the Singapore Vessel Traffic Information System and the local agent in Singapore.
Jolly Sailor

Re: Piraterij

Bericht door Jolly Sailor »

Marinefregat begeleidt vrijgegeven schip Somalië

DEN HAAG (ANP) – Het Nederlandse marineschip De Zeven Provinciën begeleidt sinds zaterdagochtend het schip MV Yenegoa Ocean, dat is vrijgegeven na een tien maanden durende kaping door Somalische zeerovers. De sleepboot die vaart onder Panamese vlag en een elf–koppige Nigeriaanse bemanning heeft, werd op 4 augustus vorig jaar gekaapt in de Somalische wateren.
De Nederlanders bieden logistieke en medische ondersteuning aan de bemanning en begeleiden ze naar een veilige haven, zo heeft Defensie in Den Haag zaterdag bekendgemaakt. Er is een team aan boord gegaan van de sleepboot. Dit weekend wordt het schip verwacht in Jemen.
Volgens het Amerikaanse persbureau Bloomberg is de bemanning vrijgelaten na betaling van een losgeld van ruim 43.000 dollar. Dit is uiteindelijk bijeengebracht door vrienden en familie van de bemanningsleden, omdat de eigenaar van het schip het geld niet had.
In de Golf van Aden zijn veel piraten actief, die soms bijna 750 km uit de kust van Somalië opereren. Hr. Ms. De Zeven Provinciën is als één van de zes schepen van de NAVO actief tegen piraterij bij Somalië. Op dit moment worden er minstens vijftien internationale schepen met in totaal 210 bemanningsleden gegijzeld door Somalische criminelen, zo meldt de Keniase organisatie Ecoterra International, die piraterij in kaart brengt en aanpakt.
Volgens Defensie is er nog geen verandering in de situatie van het Nederlands/Antilliaanse vrachtschip de Marathon, dat begin mei werd gekaapt. Er wordt onderhandeld tussen de reder en de kapers in Eyl, waar het schip heen is gebracht. Eyl is een bolwerk van piraten in Puntland, een autonome regio.
Gebruikersavatar
frans52
Berichten: 252
Lid geworden op: 05 nov 2004 09:57
Locatie: Betekom

Re: Piraterij

Bericht door frans52 »

Ongelofelijk maar waar.Omdat een schip eigendom van een Belgisch reder onder Luxemburgse vlag vaart met een Belgische bemanning word hulp geweigerd.
Waar gaan we heen.

Kernkabinet weigert miltairen in te zetten op schip De Nul

Voor het eerst heeft de regering de vraag ontvangen om een schip te beschermen tegen een mogelijke aanval van piraten. Het kernkabinet weigert echter hulp te bieden.

De Vlaamse baggeraar Jan De Nul had vanaf vandaag graag op de bescherming door Belgische miltairen gerekend op één van zijn schepen, L'Aigle. Dat vaart van het eiland Mauritius naar Oman.

Eerst werd wel een overeenkomst afgerond en werd alles in gereedheid gebracht, maar toen ontdekte het kernkabinet dat L'Aigle net zoals een aantal andere schepen van De Nul, onder Luxemburgse vlag vaart.

grt
frans52
Oude liefde roest niet,een oud schip wel.
http://www.belgischekoopvaardij.net
www.belgian-ships.be
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Consequentie van uitvlaggen?

Bericht door Vaerderij »

Waarom zijn de schepen van een Belgische ondernemer onder Luxemburgse vlag gebracht? Mijn buurman vroeg laatst: ‘Buurman kun jij mij uitleggen waarom de Nederlandse marine op zou moeten treden als het om Nederlandse schepen gaat die onder buitenlandse (lees goedkope) vlag zijn gebracht?’ Hij wilde daarmee zeggen dat hij het te gek voor woorden vindt dat ‘zijn' belastingcenten aan schepen onder goedkope zouden worden uitgegeven. Ook een Duitse minister heeft eind verleden jaar geopperd dat het z.i. voor de hand ligt dat wanneer Duitse reders een beroep zouden willen doen op Duitse strijdkrachten je van deze zelfde reders als consequentie eist hun vloot weer onder Duitse vlag te brengen.

Kan iemand mij trouwens vertellen wat bij benadering de voordelen zijn van het uitvlaggen van schepen?
Anne
Gebruikersavatar
frans52
Berichten: 252
Lid geworden op: 05 nov 2004 09:57
Locatie: Betekom

Re: Piraterij

Bericht door frans52 »

Belgische schepen onder Luxemburgse vlag en met Belgische bemanning betalen ook belastingen om dat het hoofdkantoor in Belgié is gevestigd.Ook voor de Belgische bemanning moet voorheffing belasting en sociale wetten betaald worden.Nu ligt dit wel lager dan in Belgié maar voor de Belgische bemanning scheelt dit later ook in hun pensioen en zullen minder ontvangen.

Varen onder Belgische vlag met Belgische bemanning is voor onze reders veel te duur geworden daar zij evenveel afdragen aan de staat als het loon van de zeevarende.

Om de schepen terug onder Belgische vlag te krijgen zijn er akkoorden gesloten.Geen Belgische lagere bemanning meer aan boord.ook de tonnemaat tax moest omlaag.

Onze grote schepen doen Belgié niet meer aan dus allemaal vreemde mensen aan boord die onderbetaald zijn,geen recht op pensioen waar de baas natuurlijk niet moet voor afdragen.
Als morgen bv iets gebeurd met deze mensen krijgen de nabestaande een paar duizend dollar en de zaak is afgesloten met reden dat reders goed weten dat de nabestaanden niet Kapitaal krachtig genoeg zijn om een procedure aan te spannen.

Dit mensen is de moderne slavernij.

Nog straffer is en heb hier de bewijzen van liggen dat zeker al Filipijnen die door aanwervings burelen aangeworven worden aan dit wervingsbureel 4 tot 500 dollar elke maand moeten afdragen van hun loontje dat amper 12 a 1300 dollar bedraagt.Betalen ze dit niet krijgen ze geen werk meer.

Als deze mensen 600 dollar de maand kunnen overhouden is dit voor hen een mooi loon al begrijpen ze niet dat ze geen rechten hebben of geen poot om op te staan,ze kunnen nergens aankloppen voor hulp.

grt
frans52
Oude liefde roest niet,een oud schip wel.
http://www.belgischekoopvaardij.net
www.belgian-ships.be
Jolly Sailor

Re: Piraterij

Bericht door Jolly Sailor »

Een Israëlisch beveiligingsbedrijf speelt handig in op de dreiging van piraten rond Somalië. De Israëlische aanpak: geweldsdreiging die potentiële aanvallers moet afschrikken.

Zie hier voor video
guy

Re: Piraterij

Bericht door guy »

Eerste geregistreerde kaping voor kust van Oman

Vermoedelijk Somalische piraten hebben voor de kust van het Arabische Oman een Duits vrachtschip gekaapt. Volgens de NAVO gaat het om het eerste geregistreerde geval van piraterij in de wateren van Oman, weet De Telegraaf.

NAVO-lidstaten patrouilleren in de wateren voor Somalië om kapingen van schepen door Somalische piraten te voorkomen. Somalië wordt door de Golf van Aden gescheiden van Jemen en het aangrenzende Oman. Volgens de NAVO vaart het Duitse schip, de Charelle, richting Somalië. (adv)
12/06/09 23u24
Gebruikersavatar
skipflip44
Berichten: 650
Lid geworden op: 25 jul 2004 10:53
Contacteer:

Re: Piraterij

Bericht door skipflip44 »

Hier wordt je niet vrolijk van:
Dit is de nieuwste lijst van gevaarlijke gebieden volgens het:
Joint War Committee
Suite 358, Lloyd’s, One Lime Street
London EC3M 7DQ
Tel: (+44) 020 7327 3333 Fax: (+44) 020 7327 4443

JWC Hull War, Strikes, Terrorism and Related Perils
Listed Areas (11 June 2009)

New: South America
Venezuela, including all offshore installations in the Venezuelan EEZ


Africa
Djibouti excluding transit
Somalia, including waters out to 250 nautical miles from the eastern Somalia coast south of Latitude 10° N.
Indian Ocean, beyond the eastern Somalia and Gulf of Aden areas out to 600 nautical miles from the coast of eastern Africa, south of latitude 15° N and north of latitude 10° S, but excluding the coastal waters of Kenya and Tanzania up to 12 nautical miles offshore.
Ivory Coast
Nigeria, including all Nigerian offshore installations

Asia
Pakistan
Sri Lanka
Thailand, but only the area of the southern Gulf coast between the ports of Songkhla and Narathiwat inclusive

Eastern Europe
Georgia

Indonesia / Malaysia
The island of Ambon (Seram)
The port of Balikpapan (SE Borneo) including waters out to 25 nautical miles
Borneo, but only the north east coast between the ports of Kudat and Tarakan inclusive
The port of Jakarta
The port of Poso (Sulawesi)
Sumatera (Sumatra), but only the North Eastern coast between 5º 40' N and 0º 48' N, excluding transit

Middle East
Bahrain excluding transit
Gulf of Aden, area as defined overleaf
Iraq, including all Iraqi offshore oil terminals
Israel
Lebanon
Qatar excluding transit
Saudi Arabia excluding transit
Yemen

Philippines, but only
Mindanao, between the ports of Polloc Harbour and Mati inclusive
Sulu Archipelago including Jolo, as defined overleaf

South America
Venezuela, including all offshore installations in the Venezuelan EEZ

Definitions: Named Countries shall include their coastal waters up to 12 nautical miles offshore, unless specifically varied above

Named Ports shall include all facilities/terminals within areas controlled by the relevant port authority/ies (or as may be more precisely defined by Insurers) including offshore terminals/facilities, and all waters within 12 nautical miles of such but not exceeding 12 nautical miles offshore unless specifically stated.

Sulu Archipelago
The area enclosed between:
a) on the Western side, a straight line between Tanjung Bidadari (5°49′·6N, 118°21′·0E) to position 3°32′·0N, 118°57′·0E
b) on the South Eastern side, a straight line from there to position 5°50′·0N, 122°31′·0E, and thence northwards to position 7°06′·6N, 122°31′·0E
c) on the Northern side, a straight line from there to Batorampon Point Light (7°06′·6N, 121°53′·8E)
d) and on the North Western side, a straight line from there back to Tanjung Bidadari.

Gulf of Aden
The area enclosed by the following boundaries:
a) On the West, Longitude 45° E
b) on the North, Latitude 15° N
c) on the East, Longitude 57° E
d) and on the South, Latitude 10° N.
one cylinder, one trouble.
http://members.home.nl/skipflip44
Jolly Sailor

Re: Piraterij

Bericht door Jolly Sailor »

Beaten seafarers rescued

Afbeelding

HOSTAGE seafarers have reportedly been rescued by a Portuguese warship off Somalia after being held and beaten by pirates for 10 days.
They hit the crew all over, on the head, everywhere," the captain of the dhow Vishvakalyan, Ismail Abdurehman, told Reuters.
The pirates had released the weakened crew on the pillaged dhow on Friday night, shooting wildly in the air. The Portuguese frigate NRP Corte-Real intercepted the vessel on Saturday about 20 n-miles southeast of Hobyo and gave them food and fuel.
Lieutenant Dario Precioso told Reuters from warship that the dhow’s crew had set off for the Yemeni island of Socotra after being released, "but they probably would have died if we hadn't found them, as they had no supplies”.
Abdurehman said the pirates attacked Vishvakalyan as it was transporting charcoal from Brava, south of Mogadishu, to Sharjah in the UAE.


Plaats reactie