Piraterij

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2214
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Piraterij

Bericht door Jinny »

Heftig.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?

Wilfried
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 okt 2017 14:34

Re: Piraterij

Bericht door Wilfried »

er bestaat hiertegen maar 1 optie mariniers aan boord in die risico gebieden. ik heb trouwens nog nooit gehoord dat er een israelies schip is overvallen .. daar zitten reserve militairen aan boord . die roepen niet pang pang..
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Piraterij

Bericht door jdbvos »

Ach in de jaren 70-80 begon dat gesodemieter al bij Lagos
Toen we om bescherming vroegen kreeg de ouwe een verbod om het woord piraten te gebruiken, en mocht hij hooguit de rederij melden dat er "ongewenst bezoek" was: voor de verzekering....
Toen ik eens bij een vlootbezoek in Delfzijl aan ze vroeg hoe dat zat, zeiden ze dat zijzelf zaten te springen om in te grijpen, maar dat de overheid dat verbood: Nigeria was een OPEC-land, en werd dus geen stroobreed in de weg gelegd.
De boordwapens moesten zelfs worden ingeleverd, of onder getuigen overboord gegooid worden.
En idd: bij Israeli en Russen kwamen ze niet: die hadden heftige wapens, en gebruikten die ook !
Wij konden alleen maar met bouten&moeren gooien, en onszelf in de mk in te sluiten en wachten tot de boel gesloopt was
Dat waren de 'officieuze piraten'....
De 'officiele piraten' kwamen later in de nacht mbv de marineboot die ter bescherming gesteld werd. Overdag de normale ronde langs de schepen voor de 'You can give me my presents now, captain"-flessen en sloffen, en 's nachts dus, kwamen ze met een tarpoulin over de kentekens heen en zoder uniformen, en sommerden dat we met ons laadgerei even container nummer zo-en-zo uit ruim 2, 2e tier, 3e van voren bij hun aan dek moesten zetten.
Kannonnen op ons gericht, evenals wachtlui met machinegeweren...
Maar da's logisch, bij een OPEC-land, natuurlijk...
Het wordt tijd dat we een alternatief vinden voor olie: dan kunnen we al die kippen- en geitenn**kers in hun olie laten verzuipen
De Arabische kant ziet die bui al hangen, en doen vreselijk hun best om toeristen te trekken, een financieel centrum te worden, of wát dan ook om vooral popieJopie te worden....
Maar zij gaan de dag niet meemaken dat ik ooit nog eens op vrijwillige basis in hun zandbak kom...
En in Nigeria moet het een week lang benzine regenen, gevolgd door een onweersbuitje....
M'n hele vaartijd hoopte ik dat één of andere boot uit Verweggistan eens z'n achtertrosje zou vergeten los te maken, en die hele koleretroep naar Gallemiezia zou slepen....

:roll: zit ik me grvrdrommedraris na al die jaren nóg boos te maken....
Ff afkoelen met een motorritje (die heb ik vanmiddag maar uit het vet gehaald :D , en de schaatsen er weer in )
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2420
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Piraterij

Bericht door peelander »

Staat RUBBERKOPPEN al op de verboden lijst van benamingen?
Een maat van me gebruikte gebruikte dat ipv het Nwoord.
groeten
Jan van der Pluijm
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Piraterij

Bericht door jdbvos »

Ik moet me wel even wat corrigeren (het ritje heeft gewerkt): het verhaal speelt zich natuurlijk af in- of nabij steden als Lagos en PortHarcourt, en nog een paar kleinere....
Maar in plaatsen als Warri, Koko, of Sapele was nooit iets aan de hand....gewoon vriendelijke mensen....
Een meningsverschil kon je overal hebben, en dat massief stalen blokken in onderdelen de gangway afliepen, zag je overal in West-Afrika...
Maar aan L en PH heb ik geen enkele positieve ervaring overgehouden...
En dat heeft niks met kleur te maken, maar des temeer met frater Financius vrees ik
Ik heb met Filipino's gevaren, die in Rotterdam de wal niet meer op durfden vanwege berovingen en geweld, dus ook R staat niet in alle landen hoog aangeschreven... :roll:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Piraterij

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Maar zij gaan de dag niet meemaken dat ik ooit nog eens op vrijwillige basis in hun zandbak kom...
Toen ik in het voorjaar van 1980 in die Blauwe Vogel naaa mijn destijds laaatste bezoek aan Yambo & Jeddah.....AL dat Braaandende Zaaaand en beton van de Startbaan in Jeddah voor het laaatst in een flits onder de vleugel zag verdwijnen EN een lichte " bonk bonk" had bevestigd dat we " wheels up" waren EN zo'n vriendelijke juffrouw met een Blauwachtig pakkie an mij de eerste Kouwe Rakker had aangerijkt!! TOEN heppik meselluf gezworen dattik...

Quotaaaassie:
"Ik ga hekkepaaltjes schilderen in Canada......... vooooor ik hier oooooit weer terug kom!"
:lol:
Einde quotaassie.

So far ...sooooo good!! :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8199
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Piraterij

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Voor de kust van het West-Afrikaanse Benin is gisteren een overval gepleegd op een schip dat door een Nederlands bedrijf wordt beheerd.
davide b  foto marcel _ ruud coster.jpg
davide b foto marcel _ ruud coster.jpg (113.63 KiB) 1369 keer bekeken
Vijftien opvarenden zijn ontvoerd, zes anderen zijn aan boord achtergebleven en maken het goed.
De tanker Davide B vaart onder de vlag van Malta, maar wordt beheerd door het bedrijf De Poli Tankers uit Barendrecht. De bemanningsleden zijn afkomstig uit de Filipijnen, Rusland en twee Baltische staten, zegt een woordvoerder.
Het schip was onderweg van de Letse hoofdstad Riga naar Lagos in Nigeria.
De overval was op bijna 340 kilometer ten zuiden van de kust van Benin. De ontvoerders hebben de bemanningsleden vermoedelijk naar een van de nabijgelegen landen gebracht om vervolgens losgeld te eisen.
De Poli Tankers hoopt in ieder geval "een dialoog" te kunnen aangaan. "Onze eerste zorg is om alle familieleden in te lichten en de achtergebleven bemanningsleden veilig aan wal te krijgen." Veiligheidsmedewerkers zijn naar de Davide B gestuurd om voor hen te zorgen.

Wel vaker overvallen in dit gebied
In de Golf van Guinee vinden steeds vaker overvallen of kapingen plaats. Afgelopen september vielen piraten nog een Gronings schip aan en ontvoerden twee bemanningsleden. In januari viel een dode bij een aanval op een containerschip, de overige bemanningsleden werden ontvoerd en na enkele weken vrijgelaten.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8199
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Piraterij

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Er zit nog maar weinig vooruitgang in de kapingszaak van de tanker DAVIDE B
Nigeria kondigde maatregelen aan voor de bestrijding van de piraterij
==
Nigeria Plans to Add Boats and Aircraft to Combat Piracy

BY THE MARITIME EXECUTIVE
nigeria - pirates.jpg
nigeria - pirates.jpg (25.87 KiB) 1258 keer bekeken
Responding to the growing outcry over the increasing security risks for mariners in West Africa and the repeated reports of Nigerian pirates being at the center of the activity, the Nigerian government is reportedly taking actions to enhance security. The transport minister is speaking out saying his country will increase its efforts to improve security in the region.
According to a new report from Bloomberg, Nigeria will spend $195 million and with the help of an Israeli security firm will deploy additional boats and aircraft to increase surveillance in the region. Nigeria terminated an agreement with a local security company that had been supplying boats to patrol the anchorage off Lagos, and now plans to use its navy and the new resources as part of the increased effort. Bloomberg says that the Israeli company Blue Octagon did the analysis and obtained the equipment for the new efforts. The report says the new equipment will be deployed over the next three months.
nigeria_2.jpg
nigeria_2.jpg (35.17 KiB) 1258 keer bekeken
“We will have enough vessels located in the water, watching the water full time,” Rotimi Amaechi Transport Minister of Nigeria told Bloomberg. “You have aircraft watching the water, drones watching the water and all of them have the capacity to respond.”
The expanded programs come after the region reported a significant rise in activity late in 2020 which continued a multi-year increase in kidnappings between 2017 and 2020. The security analyst firm Dryad Global calculated that between 130 and 140 seafarers were kidnapped each year between 2018 and 2020 in the Gulf of Guinea.
“The West African maritime security situation is at a breaking point,” write Dryad in its 2020 annual report. “Seafarer’s lives are at risk from ever-increasing violent attacks and Nigerian pirates are operating with increased impunity.”
Dryad calculates that last year 136 seafarers were abducted in 27 incidents in the Gulf of Guinea region. In addition to the increasing frequency of attacks and the fact that the pirates are traveling further out into the shipping lanes, they also express concern over the increasing violence. Dryad reports guns were used in over 80 percent of the kidnapping incidents last year. The pirates have also become more aggressive once aboard the ships, including the recent effort to break into a ship’s citadel which resulted in one engineer being murdered by the pirates.
Nigeria is recognized as one of the better-developed countries with more resources and has already enacted programs both at sea and in the country designed to reduce the opportunities for piracy. However, Dryad also highlights that more needs to be done to reduce criminal activity. “Thus far, however, programs aimed at tackling the root of the issue through social-economic coastal development and community regeneration are limited,” concludes Casper Goldman an analyst at Dryad. In the annual report, he writes, “These types of programs are especially important because they prevent effective counter-piracy policy from resulting in a transition of criminal activity towards a different domain or the re-emergence of piracy elsewhere.”
After the rise of activity in the region in the last quarter of 2020, there was an increasing call from the shipping lines and European countries for new initiatives to combat piracy in the region. The EU proposed establishing a regional task force and using additional resources from Europe similar to the efforts in East Africa that were enacted to combat the Somali pirates.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8199
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Piraterij

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Bron NRC van 2 april
Koopvaardij krijgt particuliere beveiligers tegen piraterij aan boord
===========================================================

Het kabinet zal een wetswijziging indienen waardoor koopvaardijschepen vanaf 1 januari particuliere beveiligers kunnen meenemen. De sector reageert opgelucht. Vooral in de Golf van Guinee nemen de risico‘s toe.
piraterij.jpg
piraterij.jpg (55.74 KiB) 1135 keer bekeken
Nederlandse koopvaardijschepen mogen komende winter gewapende particuliere beveiligers meenemen ter bescherming tegen piraterij in de Golf van Aden. Dat besloot de ministerraad vrijdag op voorstel van minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid, CDA).
Voor het onder voorwaarden toestaan van particuliere beveiligers moet wel de Wet ter bescherming koopvaardij worden aangepast. Vanaf 1 januari 2022 moeten gewapende particuliere beveiligers kunnen inschepen.
Nu moeten schepen die varen onder Nederlandse vlag in de Golf van Aden nog een beroep doen op een Vessel Protection Detachment (VPD) van Defensie. Zo’n eenheid bestaat uit minimaal elf mariniers.

De scheepseigenaren zijn blij met de bijstand van Defensie, zo benadrukken ze regelmatig, maar aan de huidige afspraken zitten nadelen. Zo is een VPD niet altijd beschikbaar en ontbreekt op kleinere schepen vaak de ruimte om elf mariniers te kunnen huisvesten.
Geweldsmonopolie loslaten
De sector vraagt al zeker twaalf jaar toestemming om particuliere beveiligers aan boord te mogen nemen. Op Nederland na hebben alle maritieme landen in Europa de mogelijkheid om particuliere beveiligers toe te staan al geregeld.
Vooral de linkse politieke partijen twijfelden lang of men gewapende particulieren op schepen onder Nederlandse vlag moest accepteren. Zo zou het kabinet hiervoor het zogeheten geweldsmonopolie van de staat loslaten. Grapperhaus stelt nu voorwaarden aan de inzet van particulieren: beveiligingsfirma’s hebben een vergunning nodig van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR), de Nederlandse Vereniging van Kapiteins ter Koopvaardij (NVKK) en de maritieme vakbod Nautilus International zijn tevreden dat het nu bijna geregeld is. „Ik ben heel blij dat het er nu bijna doorheen is”, zegt NVKK-voorzitter Leen van den Ende. „Want als op dit moment geen VPD beschikbaar is moet een schip onbeschermd door onveilig gebied heen. Dat is best gevaarlijk voor de bemanning.”
De Tweede en de Eerste Kamer moeten nog instemmen met de wetswijziging.
Gevaren Golf van Guinee
Van den Ende wijst er wel op dat de piraterij voor de Afrikaanse kust zich heeft verplaatst van de Golf van Aden (Somalische kust) naar de Golf van Guinee voor West-Afrika. „Wij hebben de overheid met klem gevraagd ook dat als hoog-risicogebied aan te merken. Nederland moet hier snel internationale afspraken over maken.”
Piraterij is het afgelopen jaar toegenomen, stelt het International Maritime Bureau (IMB) in zijn jaarverslag. In 2020 werden wereldwijd 195 incidenten van piraterij en gewapende overvallen op schepen gemeld. Een jaar eerder waren dat er nog 162. Onder de incidenten waren drie gekaapte schepen, elf beschietingen van schepen en twintig pogingen om een schip aan te vallen.
Veruit de meeste incidenten vonden plaats in de Golf van Guinee. Volgens de website van operatie Atalanta, een missie van de Europese Unie om de piraterij te stoppen voor de Somalische kust, waren dat vorig jaar nog alleen drie ‘verdachte gebeurtenissen’. Van 2009 tot 2011 bloeide de piraterij hier al volop; destijds waren er circa 170 aanvallen en een kleine vijftig kapingen per jaar.
Jacob Bothof
Berichten: 1487
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Piraterij

Bericht door Jacob Bothof »

Misschien een domme suggestie, in het verleden had je een basisopleiding van 2 jaar voor stuurman of wtk,
nu ben je verplicht om een 4 jarige opleiding te volgen op de zeevaartscholen.
Is het niet mogelijk om daar tevens een opleiding beveiliging met wapengebruik in op te nemen, (stage bij de
marine zoals vroeger) Schepen onder Nederlandse vlag met een gezagvoerder met een kroontje in de vlag
aan boord zoals vroeger ook wel voorkwam.Dan heb je geen externe beveiligers aan boord meer nodig en hoef
je ook niet bang te zijn voor ruimtegebrek op kleinere schepen en extra kosten.
Jacob.


Plaats reactie