Piraterij

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
P.M. Noppeney
Berichten: 251
Lid geworden op: 18 dec 2006 21:00
Locatie: Den Helder

Re: Piraterij

Bericht door P.M. Noppeney »

Harry

Bedankt voor het plaatsen van de brief van de kapitein. Geeft wel stof tot nadenken. Zou goed zijn als meer mensen dit epistel zouden kunnen lezen misschien dat er wat meer waardering komt voor de zeevarenden.

Groeten;

Peter Noppeney
Kennis is macht, karakter is meer.

Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Piraterij

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Brant point 014.jpg
Brant point 014.jpg (36.63 KiB) 4195 keer bekeken
Dit oorspronkelijk ZIM scheepje van net 3000 ton later BrantPoint geheten waar ik enige jaren op gevaren heb, had een ontiegelijk grote accomedatie voor zo'n klein bootje even als haar zusters,en dat had zijn reden.Er kon een peleton soldaten mee varen indien nodig.De israelis hadden dat TOEN in de jaren 60 al aardig bekeken
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Piraterij

Bericht door Harry G. Hogeboom »

misschien dat er wat meer waardering komt voor de zeevarenden.
Nou Peter, wat DAT betreft heb ik absoluut geen illusies meer.
Wat betreft die brief van die kapitein ga ik er op dit moment even van uit dat dit de "recht op en neer" mening is van een persoon welke ik dus beschouw als "een kollega" en het is een mening waar ik het persoonlijk ook nog eens 100% mee eens ben.
Terwijl ik niet precies van de details van de Nederlandse politiek in deze situatie op de hoogte ben..........maar dat slechts van een afstandje volg en DUS ook geen kommentaar lever op personen en situaties welke ik niet in detail ken, past het dus WEL in het " betweterige, met een wijsvingertje zwaaiende, geen enkele relatie met de werkelijkheid hebbende beeld" dat ik toch vrijveel "in beeld" krijg van de Nederlandse politici. Op straffe van JossieUno z'n befaamde Rooie Potloodje ga ik hier dus ook NIET over politiek lullen, maar me dunkt dat we WEL onze bijzondere ontevredenheid mogen uitdrukken betreffende zaken waar onze hedendaagse zeevarende kollega's wel DUIDELIJK mee te maken hebben EN die velen van ons nog steeds NA aan het hart liggen. De hele houding van die lieden en hun AFwijzende wijze van een situatie welke duidelijk de realiteit is RIEKT naar hypocrisie van een persoon of personen die een duidelijke "disconnect" hebben met de werkelijkheid..........de " ver van mijn bed en van mijn onkostenrekening" werkelijkheid.
D'r IS maar een oplossing voor dit soort zaken en dat IS " IN de publiciteit" en vervolgens IN de stembus het juiste kruissie in het juiste vakkie :lol: !!

Het kan absoluut GEEN kwaad om die lieden eens duidelijk te laten merken dat juist DIE vrijheden--- ik bedoel dus dat stemmen en die stembus!!!!!--- voor een niet onaanzienlijk deel weer zijn verworven dank zij o.a. JUIST die duizenden zeelieden en oude kollega's van ons, die na WW2 NIET weer terug kwamen............meeeer dan ALLE militaire diensten tesamen nota bene!!! Om hier nu maar niet verder in te gaan op de nachtmerries waar velen die WEL terug kwamen hun hele leven mee hadden te kampen.Ik pleur werkelijk uit m'n werk als die politici zelfs maar weten wat "een nachtmerrie " is........
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Piraterij

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Op straffe van JossieUno z'n befaamde Rooie Potloodje
Tja, dit hangt al sinds 2001 als een dreigend zwaard boven iedereen die een bericht op Kombuispraat plaatst. :roll:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Piraterij

Bericht door Harry G. Hogeboom »

als een dreigend zwaard boven iedereen
Helemaal niet Jossie, slechts een herinnering aan een ieder dat we JUIST dit onderwerp NIET uit de politieke klauwtjes moeten laten lopen!! Ik ga dus in feite OP je Rooie Potloodje zitten Jossie, OF er achter staan!! :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Piraterij

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik ga dus in feite OP je Rooie Potloodje zitten Jossie, OF er achter staan!! :mrgreen:
Da's heel mooi, Harry, want ik zoek jaren iemand die het Rooie Potloodje van me wil overnemen. :)
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Piraterij

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Nadat ik die brief van die Nederlandse Kapitein nogmaals heb gelezen, leek het me geen kwaad te kunnen om die hier in z'n totaliteit te plaatsen, DUS letterlijk- met naam en toenaam- overgenomen van de website van " DE Dagelijkse Standaard" zoals hierboven vermeld.

Van een Nederlandse Kapitein geplaatst door Bob Fleumer op 12 mei, 2014 - 15:51

Zeg Samson, luister 's,

Stel je voor...

Je bent met je gezin in je camper op een lange reis in Verweggistan als je in de gaten krijgt dat er 20 man in snelle auto's al brullend met machetes en AK-47’s uit de ramen hangend achter je aan jagen. Je vrouw doet de deur van jullie campertje op slot en je geeft plank gas.
Maar de andere auto's zijn sneller en ze halen je in.
Je gezin ligt inmiddels bibberend op de vloer van de camper omdat ze daar de minste kans lopen getroffen te worden door rondvliegende kogels. De wegpiraten enteren je voortrazende camper door rijdend met enterhaken op het dak te springen. Je gezin verstopt zich onder de banken, maar jij kunt het stuur niet loslaten. Je voelt je verantwoordelijk voor je gezin en wilt geen ongelukken.
Via het dakraampje klimmen de piraten naar binnen. Nadat één van de wegpiraten, high gekauwd op de qat, een pistool op je hoofd zet stop je langs de kant van de weg. Je wordt vastgebonden op je chauffeursstoel en de wegpiraat vraagt raaskallend waar de kluis is. Je reist met een credit card, zonder cash geld en dat probeer je de totaal van de wereld handelende malloot uit te leggen.

Zijn wereld zit anders in elkaar, hij weigert te geloven dat je zonder geld op pad bent gegaan. Uit zijn broekzak komt een combinatie tang en zonder pardon knipt hij je pink af. Je brult van de pijn en schreeuwt het uit dat je geen geld hebt. Inmiddels heeft een collega piraat de banken gevonden waarin je vrouw en kinderen verstopt zitten. Voor jouw en de ogen van je kinderen wordt je vrouw in elkaar geslagen. Je kinderen gillen het uit en op het moment dat er bloed vloeit
slaan ze dicht. De piraat die de laatste klappen uitdeelt heeft er maar weinig lol van want je vrouw is allang niet meer bij kennis. Het gaat ze om geld. Vanaf het moment dat je kinderen zich realiseren dat papa ze niet beschermen kan raken ze in shock. Ze zitten bibberend in een hoekje en beseffen niet meer wat voor drama zich voor hun gesloten ogen ontvouwt.

Inmiddels valt je ringvinger met trouwring voor je voeten op de grond. En terwijl jij brult van de pijn verwijdert de piraat nonchalant de gouden ring. Nadat je ook je middelvinger kwijt bent geraakt begint het bij de man te dagen dat je inderdaad geen geld hebt.

De strategie wordt gewijzigd. Je kinderen worden vanuit de camper naar de auto's van de piraten gesleept. Je kunt nog net zien dat ze elk in de achterbak een andere auto worden gegooid, niet bij elkaar. Daarna wordt je camper volledig leeggeplunderd. Alle dierbare en kostbare dingen worden weggedragen uit wat, voor een paar maanden, een gezellig thuis zou zijn.
De matrassen, de magnetron en zelfs het kooktoestel worden uit je camper gesloopt.
De foto waar je gezin op staat wordt uit het lijstje gehaald. De foto zegt ze niks, maar het lijstje
is wel leuk.
De rabauwen lopen zo vaak over je vrouw dat je je afvraagt of ze nog leeft. En als je camper niets meer is dan een paar kale wandjes krijg je van de piraat die je vingers heeft afgeknipt een brief in keurig Engels. Je krijgt je kinderen alleen terug als je losgeld betaalt.

Nadat ze weg zijn duurt het uren voor je vrouw weer bij kennis komt. Al die tijd ben je machteloos want loskomen is er niet bij. Hoe jij je tijdens die periode zou voelen moet je zelf maar bedenken. Eenmaal bij kennis blijkt ze nog in staat om je boeien los te snijden. Zelf ben je er wonderwel aardig vanaf gekomen. Je bent dan wel drie vingers kwijt, maar verder gaat het wel. De piraten hebben zelfs een verbandtrommetje laten staan.

Dan begint het te dagen... Jij moest het overleven, het is de bedoeling dat jij je goed realiseert dat er losgeld betaald gaat worden. Want al heb je dan geen cash op zak, op je bankrekening staat vast genoeg. Je vrouw mocht ook niet sterven. Nu kan zij je er de rest van je leven aan helpen herinneren dat jij je gezin niet kon beschermen.

In de maanden er na leef je niet, je overleeft. Je vrouw heelt wel, maar geneest
niet. En onze regering betaald geen losgeld voor gijzelaars. Na maanden onder spanning overleeft te hebben, met een gevoel dat je niet eens onder woorden kunt brengen, krijg je te horen dat je kinderen ontzet zijn door een militaire eenheid van het land waar ze vastgehouden werden. Opnieuw is er geschoten en een hoop geweld gebruikt, maar ze hebben het overleeft. Een
stel van de piraten zijn gevangen genomen en worden naar Den Haag overgebracht om op het internationaal strafhof berecht te worden.

Al die maanden heb je jezelf hoop gegeven dat alles goed zou komen. Ondanks dat je jezelf een ongelooflijke zwakkeling voelt heb je je vrouw die zelfde hoop proberen te geven. En nu komen je kinderen eindelijk naar huis.

Ben je opgelucht, blij, zijn je zorgen voorbij. Vergeet het maar. Met je kinderen komt het nooit meer goed. Echt nooit meer. De vrolijke blik in hun ogen is verdwenen en vervangen door eentje die voorlopig niets anders dan angst uitstraalt. Ze zijn getekend voor het leven en elke dag dat je ze ziet wordt je er aan herinnerd. Je voelt je geen vent meer, geen vader, maar een verslagen
zwakkeling. Het enige wat er door je hoofd blijft malen is; "waarom?".

En op die vraag zul je nooit een bevredigend antwoord vinden.
Je gaat met heel je gezin in therapie en wonderwel gaat het na verloop van tijd beter met jullie. Er worden wat schooljaren gemist maar je vrouw toont begrip voor het feit dat jij je gezin niet hebt kunnen beschermen. Jij hebt je afgevraagd of je je gezin met een geweer had kunnen verdedigen, maar de therapeut heeft je ervan proberen te overtuigen dat geweld niets oplost. Hij probeert goed te praten wat niet goed te praten valt. En zelfs jaren later overheerst nog steeds het gevoel van onmacht.

De piraten worden berecht en komen in een Nederlandse gevangenis terecht. In
dit paradijs-achter-muren waar ze flink minder risico lopen dan thuis weten ze
zich redelijk te gedragen. Als ze na drie jaar vrijkomen vragen ze asiel aan, want
in hun thuisland is het niet veilig. Een maand later wonen ze in jouw land, in jouw
dorp en in jouw straat. In de gevangenis hebben ze redelijk Nederlands leren
spreken en als je ze nu tegenkomt als je je hond uitlaat zeggen ze met een licht
accent vrolijk "Hallo!". Zij weten allang niet meer wie jij bent want het ging ze niet
om jou. Ze hebben niet gezien wie de personen waren van wie ze de levens
voorgoed geruïneerd hebben. Het ging ze alleen maar om je geld.
Het was niet persoonlijk bedoelt.

Maar misschien heb ik het helemaal mis. Nu ik dit relaas schrijf en het er met
mijn bemanning over heb wordt ik er op geattendeerd dat je gescheiden bent. En
misschien geef je geen lazer meer om je ex want om je eigen volk geef je
blijkbaar ook niet. Als het aan jouw partij ligt verworden wij tot zwakkelingen die
zich niet kunnen weren tegen een wereld zoals hiervoor beschreven. En die
wereld is heel erg echt.

De therapeut heeft gelijk, geweld lost niets op. Maar wij hier aan boord hoeven
ook niets op te lossen, wij willen ons werk doen en overleven.
Eenzijdig geweld gericht tegen burgers doet heel veel schade, kijk maar eens
naar hoe je gezin er in bovenstaand verhaaltje aan toe is. Als je toch de banden
van die achtervolgende auto’s lek had kunnen schieten was het wellicht anders
afgelopen. Iedereen had het kunnen overleven, en jij had niet met je gezin jaren
in therapie gehoeven. In plaats daarvan zou je gezin trots op je zijn geweest,
omdat je in staat bleek ze te beschermen tegen een stel heel gemene echte
piraten.

Voor mij is bovenstaand verzonnen verhaaltje een werkelijk bestaand dagelijks
risico. Als kapitein vaar ik met mijn soms 27 koppen tellende internationale
bemanning door piraten gebied. Met regelmaat zijn 6 tot 8 van die koppen
Hollandse stagiaires van soms 18 jaar jong.
Ik doe m’n werk, net als de bemanningen van al die andere koopvaardijschepen,
een andere route is er niet en ik moet door dat gebied om m’n bestemming te
bereiken. En jij belet mij om mijn bemanning te verdedigen en de nodige
bescherming te bieden.

Een piraat is iemand die zich onttrokken heeft aan de wet en is daarmee een
'outlaw'. De risico's van zijn besluit om burgers aan te vallen zijn voor hem. Ik
hoef hem niet neer te schieten voor hij mijn schip entert. Mijn taak is er voor te
zorgen dat hij niet aan boord kan komen en hij zijn achtervolgingsactie staakt.
Mocht hij toch aan boord weten te klimmen dan heet dat huisvredebreuk en mag
ik me verdedigen. Maar tegen AK-47’s en machetes doe ik niets.
Door jullie beleid is mijn enige verdedigingsmiddel een brandslang waar een
straal water uitkomt. Om de slang te richten dien ik mijn bemanning aan dek te
plaatsen waar de kogels om hun oren kunnen fluiten en de kans reëel is dat ze
geraakt zullen worden. Dat risico neem ik niet.
Sinds mensenheugenis is het de taak van de marine de koopvaardij te
verdedigen. Vroeger voer de marine mee en waren ook koopvaarders tot de
tanden bewapent. Ik eis dat mijn eigen land me de mogelijkheid geeft om mij en
mijn bemanning tegen dit soort outlaws te beschermen. Ik wil in staat zijn om z'n
motor stuk of z'n boot lek te schieten. En als de piraat zo stom is geweest om
geen reddingvlot mee te nemen is dat zijn pakkie-an.
De mogelijkheid om mijn bemanning en mezelf veiligheid te bieden, geef je me
niet. In mijn ogen ben je het niet waard om ons land politiek te besturen. Je bent
een zwakkeling en door jouw beleid maak je dat ons ook.

Wees reëel Samson, een leven is niet overal op de wereld evenveel waard. En
wat de reden ook is dat de piraat doet besluiten om z'n medemensen aan te
vallen doet er niet toe, ieder mens heeft het recht z’n leven te verdedigen.
En als onze regering liever niet heeft dat er wildwest situaties ontstaan, laat onze
schepen dan verdedigen door mensen die weten hoe dat het best kan. Geef ons
private beveiliging. Geef ons de mogelijkheid om ons ‘varend thuis’ te verdedigen.
En reken maar dat, als het er een keer om spant, zo’n gebeurtenis ons evengoed
niet in de koude kleren gaat zitten. Een bezoekje psycholoog kan dan echt geen kwaad.

Voor jou en je gezin hoop ik dat je een relaas als hierboven beschreven nooit
mee gaat maken. Maar realiseer je donders goed dat het voor sommigen onder
ons een werkelijkheid is waar dagelijks rekening mee moet worden gehouden.
Piet piraat van tv is in werkelijkheid zo lief niet en er loopt een kapitein rond die
drie vingers mist.

En als jij mij m’n Nederlandse schip met bemanning niet laat verdedigen ben je in
mijn ogen niet meer dan een land- en volksverrader.

Wees een vent Samson, ga overstag!

Erik Fleumer, Kapitein van een Nederlands koopvaardijschip.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Piraterij

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Da's heel mooi, Harry, want ik zoek jaren iemand
Tjaa Jos, ik wou dat ik je daar mee kon helpen. Misschien is mijn rooie potlood nog wel dikker dan die van jou :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Re: Piraterij

Bericht door Eric »

Helemaal met Erik Fleumer eens.
Ik heb zojuist het boek "Overboord" gelezen, van Richard Phillips.
Die man is ook bekend als Captain Philips, de kapitein van de Maersk Alabama, waar de film van gemaakt is.
Film is natuurlijk aangedikt, maar het boek is autobiografisch en in één adem uitgelezen. Aanrader, en als je daar als zeeman geen koude rillingen van krijg weet ik het niet meer.
Achter staat een nawoord van Netelenbos, die aansluit bij het verhaal van Fleumer.

Ik heb momenteel contact met Mevr. Gunal Gezer van het PvdA.
Volgens haar is het standpunt van de PvdA dat het geweldsmonopolie bij de overheid (defensie) moet liggen, en dat elk Nederlands schip beveiligd moet worden door de Nederlandse marine. En dus dat de teams kleiner en flexibeler moeten zijn, en daarmee een stuk goedkoper.
Ofwel, concurrerend met de particuliere beveiligers.
Ik probeer haar nu er van de overtuigen dat dat standpunt prachtig is, maar er NU driekwart van de Nederlandse schepen die door de golf van Aden vaart NIET beveiligd worden door de marine, en dus wel particuliere beveiligers MOETEN hebben, en dat het noodzakelijk is zulks per direct te legaliseren.
Bureaucratisch geleuter doe je dan maar achteraf.

Ik houd u op de hoogte!

Mvg,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Piraterij

Bericht door Joost.R »

BOURBON LIBERTY 251 attacked off Brass,Nigeria; Two crew including Master hijacked

Offshore support vessel BOURBON LIBERTY 251 was attacked by pirates on Tuesday (Feb 23).
The supply ship was 55 nautical miles off Brass, Niger Delta state of Bayelsa, Nigeria.
bl.jpg
bl.jpg (63.49 KiB) 3571 keer bekeken
Image: vanaalstgroup

Two crew members of Nigerian and Russian nationalities are considered as abducted.

BOURBON confirms in a press release that one of its vessels was the object of an attack off Nigeria.
The company also informed that the rest crew of ten are back on board the vessel in Onne port, safe and sound.

The Nigerian Navy promptly dispatched a task force, NNS Centenary, which rescued the ship at about 2 p.m. local time on Wednesday.

"One Russian (the ship’s Master) and a Nigerian were abducted from MV Bourbon before NNS Centenary was able to contact
and rescue the vessel from the hijackers. Efforts are currently ongoing to ascertain the whereabouts of the abducted crew men," the Navy said in a statement.

An emergency cell has immediately been set up. BOURBON is in contact with the families, and supports them in this difficult event.

souce: VFinder by Milton Stuards


Plaats reactie