Piraterij

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bema

Re: Piraterij

Bericht door Bema »

Amen!

Jos Komen (R.I.P)

Re: Piraterij

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik heb een eerdere reactie verwijderd.
Ach, de Toestand in de Wereld door Meester H.G.Hogeboom, weer eens iets anders. :)
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Piraterij

Bericht door Hannes »

Zeventig man hakten ze in 1402 in Hamburg de kop af!
Het schijnen er nog een "paar" meer geweest te zijn Theo.
Volgens de Rufus-Chronik werden Störtebeker en Wichman als eersten bij Helgoland overmeesterd, waarbij 40 piraten sneuvelden.
Zeventig werden naar Hamburg gebracht en daar onthoofd.
„In deme sulven jare vochten de Engelandesvarer van der Stad Hamborch uppe der zee myt den zeeroveren, de syk vitalyenbroder nomeden, unde behelden den seghe jeghen se. se slughen erer beth den 40 doet by Hilghelande unde vinghen erer by 70. de brachten se myt syk to Hamborch, unde leten en alle de hovede afflan; (...) desser vitalien hovetlude weren ghenomet Wichman und Clawes Stortebeker.
Kort daarna werden Godeke Michels (Godekins) en Wigbold gevangen genomen.
Tijdens de gevechten sneuvelden een groot aantal zeerovers, ongeveer 80 werden gevangen genomen en naar Hamburg gebracht, waar ze eveneens onthoofd werden.
"Magister" Wigbold schijnt een klein mannetje geweest te zijn, die er van verdacht werd tovenarij te bedrijven.
„(...) dar na nicht langhe quemen de sulven Enghelandesvarer uppe eynen anderen hupen der zeeroveren unde slughen syk myt en (...) unde vynghen erer by 80 unde vorden se myt syk to Hamborch; dar worden se unthovedet (...). desser hovetmanne weren gheheten Godeke Michels unde Wygbold, ein meyster an den seven kunsten.
Vitalienbrueder.jpg
Vitalienbrueder.jpg (103.89 KiB) 1979 keer bekeken
Groeten, Hans.
Bep Roodenburg

Re: Piraterij

Bericht door Bep Roodenburg »

Harry en Mart,

Ook ik zou willen dat aan de piraterij een einde komt. Laat dit doen door uitstekend getrainde specialisten die bij het Korps voorhanden zijn. De regering hebben wij zelf gekozen (democratie) en een daadkrachtiger optreden is wenselijk. Mart, ex marine man die zichzelf heeft verbeterd. Is dit de opmerking van iemand die defensie heeft moeten verlaten uit frustratie. Harry, inderdaad vanachter mijn bureau maar bij mij staat de thermostaat niet op 22 (Koud weer getrained misschien). Gelukkig heeft de Koninklijke Marine nog mensen in dienst die zich in deze organisatie kunnen en willen verbeteren. Jos uit alle respect sluit dit topic voorat het weer, zoals vaker, beheerst gaat worden door IWABS (Ik Weet Alles Beter). Even voor alle duidelijkheid, zoon van een kapitein Smit-Tak (50 dienstjaren) en zelf afgezwaaid na 37 jaar als adjudant onderofficier bij defensie. Dit is tevens mijn laatste opmerking in deze en verder onthoud ik mij van commentaar uit respect voor mede forumleden.

MVG Beppie (speciaal voor Mart).
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Piraterij

Bericht door v+d »

Nou ,
zo erg is het nu ook weer niet een beetje kunnen incasseren kan geen kwaad.
Er zijn hier veel mensen die zich precies kunnen voorstellen hoe het voelt om achter prikkeldraad te varen.
En er zijn er vast ook veel die in alle uithoeken van de wereld geweest zijn onder moeilijke omstandigheden , dat maakt ze nog geen " alles beter weters" windt je niet op .
Neem ons zoals we zijn en laten we het vooral een beetje vriendelijk houden.
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Piraterij

Bericht door Joop »

Mopper, Mopper.

Bij mij staat de thermostaat op 21,5. Ik dacht er net aan toen ik hem omhoog draaide.
Niet op 22 zetten! Kan je nagaan wat een invloed kombuispraat op mij heeft. :wink:
De bestrijding van piraten in internationale wateren verloopt geheel via VN resoluties.
Nederland als klein pokke landje kan daar maar weinig invloed op uitoefenen.

Groetjes Joop
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Piraterij

Bericht door v+d »

Nog even door mekkeren over piraten:

er is een legende over Stortebeker en van dat verhaal is ook een film gemaakt , Zwolf Meter ohne Kopf .(12 meter zonder hoofd)
Men zegt dat hij , na gevangen te zijn genomen , met de burgemeester van Hamburg een afspraakt maakte.
Hij zou staande onthoofd worden en alle zeerovers die hij zonder hoofd zou voorbij lopen werden vrij gelaten .
Zijn kop ging er af , maar toen hij er een aantal voorbij gelopen was , gooide iemand een knuppel voor zijn voeten en hij viel . :oops:
Alle zeerovers werden alsnog onthoofd , dit om te tonen hoe slecht de magistraten zich aan afspraken houden. :mrgreen:
De schedel van Stortebeker is in 1878 in Hamburg opgedoken(althans men neemt aan ,dat dit de schedel is)en was te zien in het Museum fuer hamburgische Geschichte.
In 2010 is de schedel uit het museum gestolen en sindsdien zoek. :cry:

Misschien vindt Hannes het wel aardig om dit te weten en het brengt ons tevens weer terug op het paadje :wink:
Harry Bernd (R.I.P.)

Re: Piraterij

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Ja,dat waren Hamburger magistraten.
In Groningen werd iemand voor oplichting veroordeeld tot verbanning uit de stad op straffe van ophanging.Hij toog richting het Oldambt en kwam daar Munsterse troepen tegen.Hij terug naar de stad om te waarschuwen.Deze werden in dank aanvaard, maar,o ja,hij mocht niet meer terug komen op straffe van, dus,beloofd is beloofd.Hij werd alsnog opgehangen.Dus de Stadjers kon je wel op hun woord geloven.
Harry
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Piraterij

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo et all.
Dat de "Piraterij" al zo oud is als de spreekwoordelijke weg naar Rome is ons allen bekend....alsmede het feit dat de huidige piraterij problemen anno 2011 NIET een 2 drie eenvoudig zijn op te lossen!!

Van "ieder Koopvaardij schip" een oorlogsschip maken blijft natuurlijk ook je reinste ruimtevaart.........en jaaa wat doe je dan.........."als maar blijven ouwehoeren en anderen van het kassie naar de muur sturen enz. enz. enz."......DAT veranderd dus NAKS voor de mesnen aan boord van de schepen OF erger nog " onder een paar struiken in de zon in de woestijn van Somalie"

Een paar wakkere en goed getrainde figuren aan boord , alsmede wat schietijzers...( en DAT hoeven dus m.i. beslist geen formele "militairen" te zijn ( als de jongens in dienst nou net even TE druk zijn met wacht lopen voor de kazerne OF omdat ze met een helicopter de een of andere politicus ergens uit de woestijn moeten vissen :mrgreen: ....DAT soort zaken nemen uiteraard voorrang!!( overigens NIETS afdoende aan die jongens die met een chopper daar dat Duitse schip pakten!!!!)...... professionele en wel getrainde ex-militair NU huursoldaten zijn er plenty!!!).....zodat je " IF push comes to shove" op z'n minst eens terug kunt schieten.......lijkt een eenvoudige en minst kostbare " stap in de goede richting"....er van uitgaande dat op " fatsoenlijke schepen" voor een hoog percentage " behoorlijk wakkere en KOELE hoofden" aan boord al zowiezo de scepter zwaaien.
DAT gezegd hebbende is het m.i. duidelijk dat het GROTE gross van de diverse "administratieve ambtenaren en politici afdelingen"........dit soort zaken dus NIET met enige "aan de werkelijkheid van de praktijk grenzende kennis van zaken" bekijken......en ZEKER niet ook maar enige persoonlijke ervaringen hebben die hier ook maar IETS op lijken.

NOU heb IK dus OOK geen ervaring met piraten ( WEL met gewapende wachten aan boord in Nigerie en de Philippijnen, lijken welke aan het schip voorbij dreven in Nigeria, overhoop geschoten kollega op de steiger in PuntaCardon EN een op een strand doodgestoken kollega in de Philipijnen EN muitende Chinezen met het Roode Boekie van Mao in de handen EN dikke stukken ijzer die "per ongeluk" naast je op de plaat donderden en een grijnzende Chinees een paar bordessie hoger die zei " Me velly solly"...ter wijl het HEEL duidelijk was dattie NOT velly solly was et ALL!!!)

KIJK DAT soort zaken maakt je geen " piraterij specialist"..........maar je gaat er "wel een ietsie anders van naar de wereld kijken" EN...althans DAT denk ik dan..hebt wat op realiteit gebaseerde ervaring wat "op z'n minst" een behoorlijke empathie met zich meebrengt voor die collega's aan boord van de schepen die NU in zo'n gebied moeten varen. Ogenschijnlijk zijn reders zoals Vroon en anderen -en andere landen- het met mij eens!!!! NIET iedere reder krijgt een Nederlands oorlogsschip naast z'n passagiersschip te varen...om te laten zien...HOE goed we op onze landgenoten passen :mrgreen:

DAT gezegd hebbende.....ik dacht in nette bewoordingen maar NIETS aan duidelijkheid overlatende blijf ik voor alsnog van mening dat " de tijd van ouwehoeren door ambtenaren en politici die de hele wereld economie sowieso naar de donder helpen :mrgreen: NU voorbij is".

Met referentie naar de hierboven genoemde Chinezen met boekje van Mao in de hand heb ik ervaringen mee gemaakt waarvan je zou zweren dat ze 200 jaar geleden zijn gebeurd....het was echter in de vorige eeuw en de handgeschreven aantekeningen van m'n vrouw...die dus OOK aan boord was.....liggen hier naast me!!! Ter leeringhe ende vermaek plaats ik hier een paar zinsnedes uit haar journaal......haaaar woorden...gewoon om eens te belichten dat "als je iets meemaakt" DAN ga je d'r ECHT anders naar kijken!!!.....en ik denk zo maar trouwens dat DIT nog wel een mooi stappie terug is van "we worden aangevallen door piraten".........

Ervaren kollega's uit die tijd zal het ook duidelijk zijn dat er "het e.e.a. aan boord werd besproken" vooooor die ouwe Colombo binnen voer" ....oook DAT heb ik gedocumenteerd...maar da's dus niet voor publikatie.......het gebeurde zoals het hier staat......en is slechts " het puntje van de ijsberg"....ook dat moge ervaren kollega's uit die tijd heeel duidelijk zijn!

We schrijven Woensdag 3 Juni 1970 a/b m.t. “ Forest Hill”.
Na en aanvaring door de Griekse tanker “ Savina” op de ankerplaats bij Ras Tanurah in de Perzische Golf…….zowel de “ Forest Hill” als ook de “ Savina” waren beide geladen met het heerlijk ruikende “ Ras Tanurah crude” soppie.
Dat we dus de aanvaring hebben overleefd, was “meegenomen” en we zijn NU onderweg met zware rompschade aan BB in tank No. 9 van Ras Tanurah ( na weer gelost te hebben…wat een circus!!!!…olie lossen in Ras Tanurah!!!!) naar droogdok in Singapore voor reparaties.

De volgende zinsnedes zijn opmerkingen welke door mijn vrouw zijn geschreven in haar journaal en welke door mij vandaag Zondag 27 November 2011 letterlijk zijn overgenomen.

Quotaties:
Woensdag 3 Juni 1970.
Tegen 11 uur moest er gestopt worden om zuiger 7 te trekken. Tegen half negen waren ze klaar. Net een uurtje later werd er weer gestopt omdat blijkbaar de Chinezen een afsluitertje van het koelwater hadden dicht gedraaid.

Donderdag 4 Juni 1970
Vandaag hebben de Chinezen aan dek zitten muiten.

…….de ouwe heeft besloten dat ze in Colombo van boord moeten. We zijn om half 12 vanavond voor anker gegaan in de haven van Colombo.

Vrijdag 5 Juni 1970.
………aanvankelijk wilden de Chinezen niet van boord, maar nadat er een brief voor ze getikt werd met de mededeling dat ze uitbetaald zouden worden tot in HongKong gingen ze gewillig met de agent mee ( 13 man)......
......Bij ons wekte dat nogal wat consternatie; de agent had namelijk een paar politie agenten gecharterd om die Chinezen van boord te komen halen toen ze niet mee wilden gaan. Maar omdat er in Colombo een revolutie aan de gang was zijn die niet gekomen......
Einde quotatie.

I rest my case.....zeg'n "ze" dan hier :lol:

Ik hooooor...terwijl ik dit schrijf.....m'n ouwe mentor Meester Rinus Kuipers R.I.P. zeggen, bij het voorbij varen van het wrak van de " Luisa" bij Bandar Shapur........." Kijk ...daaaar krijg je nou tankertoeslag voor Hogeboom".........maaaar da's een ander verhaal.! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Piraterij

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Heel toevallig kwam ik vandaag dit krantenknipseltje uit 1965 tegen over de Luisa.
(Met de Gulf Hansa lagen wij aan dat "andere" steigertje)
luisa 08061965.jpg
luisa 08061965.jpg (75.23 KiB) 1594 keer bekeken


Plaats reactie