Piraterij

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
johan.H
Berichten: 992
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:57

Re: Piraterij

Bericht door johan.H »

staat op geennieuws.com :wink:

Vanochtend onstond er een lichte paniek bij de Somalische piraten ( :lol: :lol: :lol: ) , toen een van hen de krant van wakker Somalië opensloeg en las dat demissionair minister van defensie Middelkoop voor een bedrag van 2.3 miljoen euro een Nederlandse onderzeër naar de Somalische kustwateren zal sturen om daar mee te gaan doen aan het bestrijden van de piraterij.
De marine hoopt doordat de onderzeër een piratenschip onbemerkt kan naderen, dat de piraten geen kans meer hebben te ontsnappen, iets dat wel gebeurt als je gewoon een oorlogsschip nadert. Verder beschikt een onderzeër over verfijnde afluisterapparatuur, waardoor getracht zal worden piraten reeds op grotere afstand te kunnen localiseren.De piraterij voor de kust van Somalië neemt steeds grotere vormen aan. Waren het in 2008 “slechts” 111 aanvallen, die resulteerden in 42 gekaapte schepen met 815 bemanningsleden, steeg het aantal in 2009 naar 217 aanvallen waarvan 47 met succes en werden er 867 bemanningsleden gegijzeld. De Europese wetgeving voorziet nog steeds niet in een uniforme aanpak van de piraten, die in sommige gevallen zelfs hopen gepakt en uitgeleverd te worden naar een Europees land, om na het uitzitten van een veelal milde straf het land niet meer te verlaten. In tegenstelling tot de Russische marine en die van somige Aziatische landen die de gesnapte piraten uitleveren naar een omliggend Arabisch land ( veelal) Yemen, waar in sommige gevallen de doodsstraf wordt geeist, laten Europese en Amerikaanse marines de piraten vaak weer gaan of zetten ze liefdevol weer aan land.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Piraterij

Bericht door Harry G. Hogeboom »

De Europese wetgeving voorziet nog steeds niet in een uniforme aanpak
Europa laat zien dat ze HEDEN ten dage financieel doen....wat ze vroegaaah met kogels deden......oorlogvoeren onder elkaar als gevolg van het aanstellen van inkompetente en zakkenvullende politici met hun kliekjes...........waar vervolgens de hele "westerse wereld" dan DIK voor moet betalen.....( de sokkenwassers in de USA spreiden met hun kunsten een vrijwel identiek gedrag ten toon!)

Het zijn de typische tekenen van het imploderen van "culturen...beschavingen etc. etc.".....GROTE onbesluitvaardigheden en DUS stomme streken bij de "heersende elite".........lees de geschiedenis boeken en " DE geschiedenis herhaalt zich"

Mao Tse Tung sprak......" Democratie komt uit de loop van een geweer" en daar had die man TOCH wel een beetje gelijk in............en maar blijven ouwehoeren tot de handel van de rails donderd.......IS uiteindelijk vrijwel net zo gevaarlijk als het hebben van een dictator...........
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Piraterij

Bericht door RobertB »

maandag 19 december j.l. is een Nederlandse Maersk boot ter nauwe nood ontsnapt aan een kaping voor Somalië.
Een snelle motor boot met zwaar bewapende piraten stormde op het schip af, maar een Engels oorlogsschip dat toevallig in de buurt was stuurde onmiddellijk (na marifoon contact met elkaar) een helicopter die de piraten voldoende schrik in boezemde om te maken dat ze weer weg kwamen.
Ik heb het marifoon verkeer kunnen beluisteren en dan ben ik weer blij dat ik veilig thuis zat. Angstaanjagend!

Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Piraterij

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Kijk dàt bedoel ik nou maar....in plaats dat geboefte uit het water te mogen schieten, worden ze tijdelijk weggejaagd,want er moet worden''gedogen'' . en die piraten weten dat.Kloten wereld :roll:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Piraterij

Bericht door v+d »

Nou ja Mart ,ze hadden in ieder geval het bootje kunnen lekschieten!
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Piraterij

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Tja V+D.....dat zal òòk wel niet mogen van ''de boy's en girls in den haag en consorten''. men zou weleens zo'n arm onschuldig piraatje kunnen verwonden.Hoera voor de russen :x
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Jos Komen (R.I.P)

Re: Piraterij

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

''de boy's en girls in den haag en consorten''
Tuurlijk Mart, DAT zijn eigenlijk de bad guys. :roll:

Voor alle duidelijkheid: ik word een beetje moe van dit soort gezeur.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Piraterij

Bericht door Harry G. Hogeboom »

ik word een beetje moe van dit soort gezeur.
Gewoon een paar keer geen potje na de wacht en op tijd naar je mandje gaan Jos......DAn trekt het wel weer weg :mrgreen: ........neeee...NIET die arme Mabeltje een schop geven :mrgreen: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Piraterij

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Het gaat hier over een geslaagde actie van een Engels oorlogsschip die met een helicopter piraten wist te verdrijven van een schip onder Nederlandse vlag, waar waarschijnlijk heel weinig of geen Nederlanders op varen.

Wat heeft dit in hemelsnaam met de Nederlandse regering te maken? :roll:

Stel je nu even voor dat er een paar Nederlandse mariniers aan boord geweest zouden zijn.
Ik schat de aanvalskracht van een zwaarbewapend snelvarend piratenbootje toch hoger in dan de verdedigingskracht van twee mariniers die op een groot containerschip wel precies op de juiste plek moeten staan om eventueel terug te kunnen schieten.

Ik baal net zo hard als iedereen op Kombuispraat van de huidige piraterij op zee, heb het zelf ook een paar keer meegemaakt op de rede van Lagos.

Maar om iedere keer weer vanachter je pc steeds dezelfde spierballentaal te laten horen zoals: "Uit het water schieten die handel, kijk maar naar de Russen en de Chinezen, die weten er wel raad mee", dat vind ik dus een beetje overbodig.
Het is een internationaal probleem en er wordt ook internationaal op gereageerd.
Helaas in onze ogen te weinig.

Er is heel veel Knowhow op Kombuispraat, als je via google een vraag hebt over van alles en nog wat op nautisch gebied kom je vanzelf op Kombuispraat terecht. :-D

Maar het piratenprobleem oplossen kunnen we hier helaas alleen maar tijdens het potje na de wacht.
Dit was Brandhout,
Goedenavond.
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

VK 22-12-2011 Bescherming koopvaardij

Bericht door Vaerderij »

Jos Komen schreef:Maar om iedere keer weer vanachter je pc steeds dezelfde spierballentaal te laten horen zoals: "Uit het water schieten die handel, kijk maar naar de Russen en de Chinezen, die weten er wel raad mee", dat vind ik dus een beetje overbodig.
Ik ben het volkomen met je eens Jos.

Daarom ook nog maar eens een andersoortig bericht uit de krant van donderdag 22 december.
Piraterij VK 22-12-2011 en Canada trekt zich officieel terug uit het Kyoto-protocol. II.jpg
Piraterij VK 22-12-2011 en Canada trekt zich officieel terug uit het Kyoto-protocol. II.jpg (448.97 KiB) 1457 keer bekeken
Anne


Plaats reactie