Radar, en het gebruik ervan

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum

Moet de radar altijd bijstaan ???

JA, Ook bij goed zicht en geen verkeer (Oceaan)
8
16%
Nee, alleen als het verkeer, zicht dit wenst.
9
18%
Ja, omdat door gebruik van Radar als uitkijk je ook ander werk kan doen zoals kaarten en boeken verbeteren.
2
4%
Ja, men moet immers "gebruik maken van alle beschikbare middelen" voor het houden van een goede uitkijk (Voorschrift 5)
30
61%
 
Totaal aantal stemmen: 49

Gebruikersavatar
Jaco
Berichten: 633
Lid geworden op: 13 sep 2004 13:34
Locatie: Murucupi, Barcarena, PA, Brasil
Contacteer:

Radar, en het gebruik ervan

Bericht door Jaco »

"Vroeger" mocht de radar niet altijd bij, zonder toestemming van het gezag. Eerst Kaptein roepen, dan hopen dat hij op het idee kwam om de radar bij te zetten. Zoniet dan pech gehad........
Radar draaiuren moesten worden bijgehouden.
Radar was overdag alleen met zo'n mooie kap te bekijken.
(Kon ook een potje bier in verstopt worden)
Over Waypoints en plotten zullen we het maar helemaal niet hebben.

Nu staat de radar ALTIJD bij. en wordt er niet meer uitgekeken, behalve op het scherm.
Het bereik gaat van 12 naar 48 mijl en men, denk weer te weten wat er in de omgeving gaande is.

Een leuk dingetje (??) is de koerslijn van de GPS in de radar zetten. Zodat men midden op de oceaan over het lijntje kan varen.
Bij het aanlopen van een haven, boeien route inderdaad handig. Maar denkt U wel aan de beperkingen van het gebruik!!! (GPS fout komt terug op de radar)
Zijn enkele "Near misses" op de vloot geweest door het gebruik van de koerslijn in beeld. (Het net missen van een ondiepte)
Dus wordt deze functie eraf gehaald.

Een ander handig en leuk dingetje is de plotter. Hoewel het gebruik van AIS als plotter steeds gebruikelijker wordt is het lijkt mij de bedoeling dat er op de radar wordt geplot.(Niet op AIS)
Nu kan de instelling van de plot veranderd worden. Ik bedoel:
De Plot geeft een relatieve beweging van het geplotte object.
Maar na instelling te veranderen kan er ook een Waar "Lucifertje" aan de echo geplot worden.
(Relatieve Tail en Ware Vector)
Voor de duidelijkheid worden de Tails dan op 12 minuten gezet en de Vectors op 30 minuten.

Ik ben van mening dat het weergeven van 2 verschillende informaties (Treu en Relatief) op 1 scherm verwarrend werkt.

Het zou handig zijn.........
Het zou duidelijker zijn.........
Het zou alle beschikbare informatie weergeven........

Wat is de mening van de forum bezoekers.........???
Groeten Jaco

Varen is net zoiets als Vliegen.
Als de grond dichter bij komt, moet je gaan opletten !!!!!!

Gebruikersavatar
Jaco
Berichten: 633
Lid geworden op: 13 sep 2004 13:34
Locatie: Murucupi, Barcarena, PA, Brasil
Contacteer:

Bericht door Jaco »

Na 6 stemmen in de Poll 83% voor de goede uitkijk.

Maar de radar moet dan wel GOED gebruikt worden.
Met inacht name van de beperkingen......
Groeten Jaco

Varen is net zoiets als Vliegen.
Als de grond dichter bij komt, moet je gaan opletten !!!!!!
ronny

Bericht door ronny »

Afbeelding

ik heb wel op voorschrift 5 gestemd
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Jaco,
Ik ben dus die ene die op No 2 gestemd heb.
Ik spreek dus uit mijn ervaring van 25 jaar geleden en neem aan dat als ik nu zou varen ik waarschijnlijk anders gestemd zou hebben.
Ik wil niet de ouwe zemelaar uithangen, maar vind wel dat je zonder radar toch meer praktijkervaring opdoet en daar bedoel ik o.a. mee: het in het donker schatten van de afstand van een meeligger die je oploopt.
Als je echt hun verlichting in het water ziet schijnen zit je verdomd dichtbij
Je ziet ook meteen als hij koers veranderd en als dat vlak voor je neus gebeurt... Als je achter de radar staat, op de radar duurt het toch wel langer voordat je dit in de gaten hebt.
Wel zo makkelijk even op de radar kijken hoever die wegzit...
Echo's van jachten en houten dhows, die zie je op de radar pas op een paar mijl, misschien zijn ze wel goed verlicht en zou je ze dus eerder opmerken als je normaal uitkijkt.
Ik had voor mezelf een formule met het geschatte zicht en de snelheid om te bepalen wanneer ik de rader bijzette, als die ouwe daar geen Standing orders voor gegeven had.
Nu is dat natuurlijk persoonlijk en als je opeens een ferryboat ziet opduiken op 4 mijl schrik je je wezenloos, maar als die gasten twee graden koers veranderen stuiven ze net voor of achter je langs.
Maar tegenwoordig zijn er minstens twee radars aan boord en de kans dat ze alllebei tegelijk in elkaar storten is te verwaarlozen.
En tegenwoordig kunnen ze tegen een stootje, dus laat maar draaien die handel. Een extra hulpmiddel wat beschikbaar is voor de veilige navigatie gewoon gebruiken.
Maar echt helemaal op zicht navigeren vond ik zelf nog steeds het mooiste.
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Ook deze oudestempelaar heeft op 2 gestemd en wel omdat het niet bijstaan van de radar op grote, nauwelijks bevaren zeeën het voordel heeft dat je dan beter om je heen kijkt en ook andere, niet of slecht op radar waarneembare verschijnselen opmerkt. Waterkleur, wolkenformaties, gedrag van zeevogels, drijvend vuil, wrakhout, luchtvaart etc.

Bert de Boer
ketelbinkje

Bericht door ketelbinkje »

Ik heb op 4 gestemd.

mvg John
Mark kaandorp

Bericht door Mark kaandorp »

Jaco,

Jij schreef,
Nu staat de radar ALTIJD bij. en wordt er niet meer uitgekeken, behalve op het scherm.

Hopelijk geld dit niet voor iedereen,een radar is en blijft een hulpmiddel en men moet van alle beschikbare hulpmiddelen gebruikmaken volgens het BVA,de presentatie keuze zoals jij omschrijf Relatieve vector/ true trails of True vector / relatieve trails is een vaak persoonlijke keuze vind ik, als je maar van beide presentatie`s bewust bent van de voor en van de nadelen en de gevaren van externe input zoals GPS info,het enige wat je kan zeggen is dat je met keuze Rel vector / True trails de maximale informatie van een target in 1 oogopslag op je radarbeeld ziet. Met zijn Relatieve beweging kun je in 1 oogopslag zien wat zien CPA wordt en met de True Trail zie je in 1 oogopslag hoe hij werkelijk tenopzichte van je eigen schip voorligt.
De 1 houd van blond,de ander van donker en sommige van allebei.

Mark
Ragnar
Berichten: 519
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:52
Locatie: Doha, Qatar

Bericht door Ragnar »

Heb ook maar op 4 gestemd altijd goed op je examen :wink:
Aad v Staveren (RIP)

Bericht door Aad v Staveren (RIP) »

Er zal in de loop der tijd wel het een en ander veranderd zijn,ook met de regelementen maar ik heb op 2 gestemd omdat dit het meeste komt bij het doen en laten toen ik nog voer.Er werd bij ons niet gezegd of je wel of niet de radar bij moest zetten.Maar het ding bleef uit zolang het niet nodig was,vooral bij goed zicht.Nu waren de radars van toen niet te vergelijken met de radars van nu.Het was voor ons al een hele verbetering daar wij toen net radars op de vloot gekregen hadden.Maar ook bij ons was goede uitkijk houden de stelregel.ook bij het verkennen van land werd nauwelijks de radar gebruikt.Alles werd gedaan met alleen de gebruikelijke middellen,dus ogen en oren.Alleen als je een schip moest zoeken op de Atlantic dan werd de radar wel gebruikt en soms een verkenningsvliegtuig.
Hg aad
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Jaco,
Het valt me wel op dat de "jongere" garde het gewoon als normaal beschouwt dat er twee radars constant staan te draaien.
Kan ik me wel voorstellen, want ik keek mijn ogen uit op de brug van de Erasmusgracht met al die computers. Die staan ook altijd bij, dus de radar hoort daar ook bij.
Wat ik wel leuk vond was de ouwe echolloodrecorder, die zag er nog net zo uit als vroeger.
Toen zei ik nog: De honderdvaamlijn en haaks daarop een hoogtelijntje geeft ook een goede positie.
Gaan in ieder geval door één punt..
Ik denk opeens weer terug aan die "goeie" ouwe tijd als de ene radar die je had er weer eens de geest aangaf.
In het Engels Kanaal.
Cathodestraalbuis en allerlei andere kwetsbare buizen. De sparks en de Elec heel gewichtig met allerlei apparatuur eromheen heel gewichtig doen en somber kijken en die ouwe zenuwachtig heen en weer springend: wanneer doet dat kreng het weer??
En wij buiten op de vleugel in de mist met een kijker waarmee je toch niets zag uitluisteren, slow ahead varend. De hwtk iedere keer bellen: Hoe lang duurt dit gesodemieter, want ik moet gvd dubbele wachten gaan draaien en me ketels en verstuivers of zoiets.
Het kwam er toen meestal op neer dat de radar niet gerapareerd kon worden en er in Port Said iemand van Kelvin Hughes aan boord kwam met het onderdeel wat het begeven had.
Dus zolang de mist aanhield op de ouwe manier artikel 16 naleven.
En natuurlijk die stoomfluit om de zoveel minuten.
Dus slapen was er in de midscheeps niet bij, want die stoomfluit hing in de schoorsteen op het achterschip.
Ik zat toen op een tanker die net gelost had en een grote gasbel was, want we waren ook bezig met Butteren en gassie free maken.
Toen de mist was opgeklaard met 17 knoopjes full ahead richting Port said.
ZONDER radar.
All the best
Jos


Plaats reactie