Belgische vloot
Re: Belgische vloot
gr.Bas
Re: Belgische vloot
Mooi schip, jammer van die lelijke rijen poorten...
Hier het verhaal over dit schip.... https://ssmaritime.com/MS-Charlesville- ... uchner.htm
Sparkymul
Hier het verhaal over dit schip.... https://ssmaritime.com/MS-Charlesville- ... uchner.htm
Sparkymul
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Belgische vloot
Een Belgische OBO carrier
WAASLAND 1986 Gebouwd bij Boelwerf Vlaanderen - Temse
Dwt 164100t L.o.a. 274.9mtr Br. 45.1mtr
2000 - PRINCESS KATHERINE
2012 - B.U. te Alang
+
+WAASLAND 1986 Gebouwd bij Boelwerf Vlaanderen - Temse
Dwt 164100t L.o.a. 274.9mtr Br. 45.1mtr
2000 - PRINCESS KATHERINE
2012 - B.U. te Alang
+
Re: Belgische vloot
gr. Bas
Re: Belgische vloot
gr. Bas
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 15 mei 2023 14:24
Re: Henri de Weert
Zwarte Jaak was mijn vader Jacques Gruwez . Het verhaal dat ik las over het vergaan van de Henri De Weert heb ik menigmaal gehoord . Hij was de enige die op deze reis niet aanwezig was en de reden die in het artikel aangeven wordt is dat hij zich diende te melden voor legerdienst ?? Ik heb meegekregen dat de reden was dat hij die reis niet mee wilde omdat mijn zus rond die tijd geboren zou worden en dat was inderdaad zo . Verder heb ik in de nalatenschap papieren gevonden die aangeven dat hij niet in dienst moest Vrijgesteld als voorgoed ongeschikt gedateerd op16--09-1946 .Eddy Lucas schreef: ↑29 nov 2004 19:36 Vooreerst dank voor de poster die je toevoegde Jos.
Frans spreekt in een van zijn stukjes over zwarte Jaak. Ik heb lang contact gehad met Jaak. Hetgeen volgt heb ik op zijn verzoek opgenomen in mijn verhaal over de kleurrijke figuren op de Belgische vloot.
Het merkwaardige en trieste gebeuren speelde zich af op de Henri de Weert die toehoorde aan de rederij Geudens van Oostende. Het schip vaarde op Skandinavië en laadde hout voor Rotterdam of Antwerpen. Het waren reisjes van ongeveer drie weken, wat met zich bracht dat de bemanning doorgaans lang aan boord bleef. Bijgevolg heerste er een goede verstandhouding. Het toeval wilde dat men de jongste lichtmatroos, de veertienjarige Hubert, aan boord geplaatst had om een oogje op hem te houden, dit wegens de korte en regelmatige reizen. Hij werd te jong geacht om reeds op een schip terecht te komen dat ter lange omvaart voer en hij aldus in de vergetelheid zou verdwijnen.
Het schip lag na een reisje te Rotterdam toen de stuur in de mess kwam met de mededeling dat Jaak bij de kapitein moest komen. Boven bij de ouwe trof hij een marechaussee die hem een bevelschrift overhandigde. Hij moest zich binnen de 24 uur te Antwerpen melden om zijn militaire dienst te vervullen. Veertien dagen later werd zwarte Jaak ervan op de hoogte gesteld dat het M.S. Henri de Weert met man en muis vergaan was. Het schip was afgeladen met hout in een kleine haven in Zweden en vertrokken met een grote deklast naar Antwerpen. Er kwam ongemeen slecht weer opzetten in de Noordzee. Woeste golven en de stormwind beukten aan bakboordzijde op het hevig rollende en stampende schip in. Hout heeft de nefaste eigenschap in het water te gaan zwellen met als gevolg dat het schip naar bakboordzijde, waar het hout het meeste zeewater opslorpte ging overhellen. Daar kon min of meer aan verholpen worden door het water uit de ballasttanks te pompen teneinde het gewicht naar stuurboord te verleggen. Dat is natuurlijk maar goed voor enkele graden. Als het slagzij te groot wordt is er niets meer aan te doen. Dat moet zo ongeveer de veronderstelde ondergang geweest zijn van de Henri de Weert, uitgemaakt door de experts. Verondersteld werd dat het gehele gebeuren in de nacht plaatsvond. Volgens de experts moet het schip geheel zijn omgedraaid. Niemand kon het ooit navertellen want er waren helaas geen overlevenden. Feit is dat de zee voldreef met hout. Het lijk van de eerste stuurman spoelde dagen later aan en was ook het enige dat gevonden werd.
Elkeen die de zeeën bevoer kan veronderstellen dat het zo moet gegaan zijn. De werkelijke toedracht en de drama's die zich tijdens het gehele gebeuren afspeelden zullen immer een raadsel blijven. Hoe het ook gegaan was, Jaak was door toeval de enige overlevende.
Hij was een zwijgzame man en vertelde niet veel over het gebeuren , het vergaan van het schip , maar rond de kerstdagen werd er vaak even over gepraat . Hij werd later kapitein van de Julien De Weert en heeft nog een paar jaar gevaren daarna werd hij loods eerst ll loods te Zeebrugge daarna standplaats (tot groot verdriet) Vlissingen Nl waar hij op 53 jarige leeftijd ,1978, overleed.
Krantenknipsels over het vergaan van het schip en de rechtszaak daaropvolgend heb ik nog en als iemand er belangstelling voor heeft wil ik ze toesturen .
Wat op mij als kind veel indruk gemaakt heeft is het feit dat in eerste instantie hij op de scheepsrol stond als slachtoffer en een vriend aanbelde om mijn moeder te condoleren en vervolgens oog in oog stond met mijn krantenlezende vader in de keuken .
Toen hij kapitein van de Julien De Weert werd was hij de jongste kapitein van Belgische kustvloot 31 jaar oud . Claudette Gruwez.
Re: Belgische vloot
Daar zijn we in de regel altijd in geïnteresseerd.
Ik neem aan dat je eea ingescand hebt?
Ik neem aan dat je eea ingescand hebt?
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 15 mei 2023 14:24
Re: Belgische vloot
Ingescand heb ik de knipsels niet gedaan ,ik wil dat wel .Het zij n er heel wat ,maar ik wil ook wel de originelen toesturen . Groet Claudette Gruwez
Re: Belgische vloot
Je mag altijd naar mij sturen, scan ik ze in, dat is niet het probleem.
Het is wel dat ik wat slecht in mijn tijd zit, als je ze terug wilt kan daar enige tijd overheen gaan.
Ik doe je wel een PB met het adres waar het heen kan.
Het is wel dat ik wat slecht in mijn tijd zit, als je ze terug wilt kan daar enige tijd overheen gaan.
Ik doe je wel een PB met het adres waar het heen kan.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Belgische vloot
CMB neemt grootste containerschip ooit in ontvangst
25 mei 2023
Bij de Chinese scheepswerf Qingdao Yangfan heeft de overdracht plaats gevonden van het
nieuwste en grootste containerschip voor de CMB. Het gaat hier om de CMA CGM MASAI MARA van 6.014 Teu. Het schip heeft ook al de mogelijkheid om ammoniak als brandstof te gebruiken.
+
25 mei 2023
Bij de Chinese scheepswerf Qingdao Yangfan heeft de overdracht plaats gevonden van het
nieuwste en grootste containerschip voor de CMB. Het gaat hier om de CMA CGM MASAI MARA van 6.014 Teu. Het schip heeft ook al de mogelijkheid om ammoniak als brandstof te gebruiken.
+