Stanvac

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jan Dikker

Stanvac

Bericht door Jan Dikker »

Ik durf het eigenlijk nauwelijks: een nieuw onderwerp beginnen. Per slot van rekening verwacht je toch ook enige respons. En dan zo mogelijk van lieden die met de Stanvac bekend zijn. Hoewel de maatschappij voor het laatst met Nederlandse officieren voer in juni 1961.

Even ter informatie voor degenen die nooit van Stanvac gehhord hebben.. De maatschappij heette de Standard Vacuum Tankvaart Maatschappij, toen ik voor het eerst daar ging varen. Op de fraaie grote zwarte schoorsteen het Stanvac embleem Hoewel wij Nederlanders met SVTM tevreden kunnen zijn, werd het in de volksmond altijd Stanvac. De Amerikanen maakten het echter nog bonter. Die spraken van “The South East Asian Shallow Draught Fleet of ESSO. Kijk dat is nog eens een indrukwekkende naam, je zou toch meteen naast je fietsenmakerssloffen maat 48 gaan lopen!
De maatschappij hield kantoor in Den Haag, in het Essogebouw. Daarom stond toen ik aan boord kwam netjes “’s Gravenhage:” op de kont. Later verdween de Nederlandse vlag van de poop en werd het een Panamese of Liberiaanse.

De vloot van Stanvac bestond uit zeven T1-tankers, waarvan aanvankelijk drie stuks onder de maatschappijvlag van van Uden. T-1 ers zijn niet zo bekend als de T2-tankers, maar er zijn er tijdens de oorlog tientallen van gebouwd in de USA. Dan hadden ze ook nog twee kleine tankers, ook wel bekend als T0 en ook in de US gebouwd voor rekening van de Marine.
Bovendien hadden ze een sleepboot laten bouwen in Japan, een grotere tanker in Le Havre en een gekocht terwijl die nog aan de afbouwkade lag als cementtanker. Tenslotte voer er een gekochte tanker afkomstig van het Maracaibomeer.
Later meer over deze schepen.

Ik heb de ervaring dat vele KPM-ers en Shellers wel met deze schepen bekend zijn. Ze hebben ze wellicht wel eens gezien. Zelfs kan het zijn dat ze erop gevaren hebben. De Indonesische thuishaven was Sungei Gerong, naast het meer bekende Pladjoe van de Shell.

Voor zover een eerste bijdrage.

Jan

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stanvac

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Moooi zo Jan, een interessant onderwerp over " Die Kali bootjes" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
louis holleman

Re: Stanvac

Bericht door louis holleman »

Ofschoon van voor mijn tijd, ik herinner me de Stanvac bootjes van naam wel. Overigens, Esso stond voor Standard Oil. Op 1 of andere manier was de naam Esso in de States al geclaimed of zoiets, want daar heette het al veel eerder Exxon dan hier.
Nog een aardige link over een Stanvaccer in de oorlog (niet vanuit Den Haag gedirigeerd) op http://www.usmm.org/calcutta.html
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stanvac

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Jan,

Ik vindt trouwens " Stanvac" een beetje " kaaltjes" :lol: ; ik wou je een " iets zwoelere titel" voorstellen, een kleien beetje meer in de " ouwe Tempo Doeloe stijl"

zoiets als " De geschiedenis van de Kali bootjes van de Stanvac" ...of zo..... :lol: :lol:

( ik heb het trouwens alleen maar " van horen zeggen") het was reeds allemaal " geschiedenis" toen ik voor het eerst bij " Tempo Doeloe" in de buurt kwam in 1964 " van de vorige eeuw" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jan Dikker

Re: Stanvac

Bericht door Jan Dikker »

Hallo leu,

Louis, ik schreef ESSO omdat het toen inderdaad nog ESSO was en bovendien de Yankee, de heer Haessner, letterlijk ESSO noemde. Dat was bij eenbezoek aan boord en het dan ook de enigste keer dat il het gehoord heb. Op papier heb ik het nooit gezien.

Harrie, eenvoud kenmerkt het ware. Als ik jou tempo doeloe titel zou gebruiken zou ik me ook moeten beperken tot de schepen die op de rivieren voeren. En dat waren voornamelijk de Musi, maar daar lag de raffinaderij aan en ergens moesten we de crude laten en de geraffineerde rommel halen, en de Siak en daar werd alleen de ruwe olie geladen bij Buatan.
De shelltankers die op Pladjoe voeren werden toch ook geen kalischeepjes genoemd?

Er waren meer havens die bediend werden door de olieboeren van de Stanvac. Kom ik later nog wel op.

Tot de volgende keer

Jan
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stanvac

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Jan, ik ben " Een en al OOOOOR" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jan Dikker

Re: Stanvac

Bericht door Jan Dikker »

De schepen.

Allereerst de T1-ers. Toen ik bij de Stanvac kwam voeren er vier met de prefix Stanvac in hun naam en daarnaast waren er drie onder de naam Tankhaven 1, Tankhaven 2 en Tankhaven 3. Deze laatste drie waren eigendom en van Uden en gecharterd. De andere vier waren de Stanvac Benakat, de Stanvac Djirak, de Stanvac Pendopo en de Stanvac Talang Akar. Ze waren genoemd naar de olievelden die de Standard Vacuum Petroleum Maatschappij NV exploiteerde. In 1959 kregen de Tankhavens ook Stanvac namen en werden Stanvac Alor, Stanvac Sunda en Stanvac Sumba.

De eerste vier werden gebouwd in 1945 in Houston en de laatste drie in Panama City. De T1-ers waren gebouwd voor rekening van de Amerikaanse regering. De schepen die in Stanvac verband voeren waren van het T1-M-BT2.

De schepen waren in eerste instantie voorzien voor de brandstofvoorziening van oorlogsschepen. Op het bakdek was een ruim en dat zullen niet veel tankers hebben. En als je een ruim heb moet ook over laadgerei beschikken. En dus hadden ze een voormast met een winch en laadboom. Ook hadden ze een extra centrifugaalpomp waarmee water overpompt kon worden uit de voorste tanks. Die pomp heb ik overigens nooit in gebruik gezien. Was ook niet nodig want we vervoerden geen water.

In 1958 werd de voormast vervangen en werd een mastje op het brughuis geplaatst. De reden was dat er meer ruwe olie zou worden vervoerd en dan betekent minder gewicht aan boord meer gewicht aan lading.

De bovengenoemde schepen waren waarschijnlijk de oorzaak van de naam “kalibootjes” zoals Harrie reeds opmerkte. Ze hadden een deadweight van 4200 ton en waren ook maar 100 meter lang. Ze konden 30.000 barrel vervoeren.

Ik ga niet verder in op dit type schip want er moet ook nog iets te googelen overblijven.

Tot de volgende keer

Jan
Jaap5
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 nov 2005 04:06

Re: Stanvac

Bericht door Jaap5 »

Hallo Jan

Ik ben ook in 1953 uitgezonden naar de KJCPL Ik kan mij nog wel herinneren dat ik die Stanvactankers gezien heb Ook nog wel mee in dok gelegen bij Singapore Maar wat ik er van herinner waren ht charters van van Uden,z0als Tankhaven met een cijfer.
De Stanvac sprak tot mijn verbeelding,want ik had al heel snel het lied van de Stanvac geleerd. Dat werd natuurlijk gezongen na het nuttigen van diverse versnaperingen
Het was op de wijze van In de Oost is't niks gedaan ,oh kassian. Ik denk dat dat lied over heel de koopvaaedij bekend was. Nu wat ik mij herinner van de Stanvac

Bij de Stanvac aangenomen, kassian
Drie duizend pegels in je handen,kassian
Met de pleen (Plane) naar Singapoer
Direct naar een Chinese hoer
Bij de Stanvac aangenomen Kassian
Oh kassian,oh kassian,bij de3 Stanvac aangenomen Kassian.

Het tweede couplet weet ik niet meer helemaal,maar de laatste regels waren:
Kom je veel in Bangkok ,dan wordt je mager
En de hele vloot je zwager

Tegenwoordig heeft de jeugd schuurfeesten etc,maar wij konden er ook wat van.

Groeten jaap5
Jan Dikker

Re: Stanvac

Bericht door Jan Dikker »

Hallo allemaal,

Om je gevoel van tempo doeloe te versterken een plaatje van de Stanvac Talang Akar
Afbeelding

Je kunt de laadboom aan de voormast goed herkennen. Bovendien is de foto genomen toen de schepen nog grijs geschilderd waren met een gele rand. Later werden ze helemaal zwart

Afbeelding

En dan nog netjes "'s Gravenhage" op het kontje en dat werd later Panama. Mijn excuses voor de slechte kwaliteit van de foto.

Tot volgende keer

Jan
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Stanvac

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Tja...was de brug opbouw wat minnetjes...de schoorsteen maakte veel goed :wink:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook


Plaats reactie