Pagina 9 van 12

Re: Stanvac

Geplaatst: 15 aug 2011 17:04
door jdbvos
Je kunt extenties veranderen, formaten wijzigen, kleuren aanpassen....afijn wát je maar wilt in het echt onderschatte programma PAINT dat gewoon in Windows zit....
Gewoon bij "Start--Bureau-Accessoires.."

Of gewoon op het bestand op de rechtermuisknop klikken, in het submenuutje wat dan verschijnt "Openen met" kiezen, en dan PAINT kiezen. (Als dat niet in het rijtje zichtbaar wordt: ff scrollen met "programma zoeken")

Dus, openen met PAINT, daarna linksboven in het menu "Opslaan als" en dan de extensie '.jpg' kiezen (eventueel een andere naam), en OK klikken.

Voilá !

Wat overigens ook prettig is: als je beeldscherm op 1152 x 864 pixels staat ingesteld (op je beeldscherm rechts klikken, 'Eigenschappen' kiezen en op tabblad instellingen, lees je de pixelverhouding af), en je de foto zó groot maakt dat hij nét zonder schuifbalkjes in het beeld staat, heeft-ie precies de goede afmetingen voor uploaden op het forum

Re: Stanvac

Geplaatst: 15 aug 2011 21:50
door gerard tenerife
Nyhavn 17
Zondags s'middags "Jam Sessions" 1958-70, those were the days, nu veel te netjes.
Groeten Gerard

Re: Stanvac

Geplaatst: 16 aug 2011 01:17
door Harry G. Hogeboom
alles in fatsoenlijk Nederlands neer te schrijven
Wat een taal !
Waarde KJH en Dick

DAT is dus allemaal " in the eye of the beholder"

Nou wil ik jullie niet teleurstellen, maar het was ook helemaal niet voor jullie bedoeld, Jan schreef er het onderstaande van, het was aan hem gericht, hij komt net als ik van " Oaver d'n Iessel" en hij slaat de spijker die ik hier af en toe op de "taal-plank" zet precies op de kop. Mocht je soms met " Fatsoenlijk Nederlands" een van de vele dialecten bedoelen die er "ten Westen van de Ijssel" worden gesproken............daaaaaaaar kan ik OOK nog steeds redelijk mee uit de voeten want " dat boertien uut Oaveriessel liet zich vroeger aan boord OOK niet ondersneeuwen door een stel " dialect sprekende Amsterdammers of Rotterdammers" .Ik ben ook niet "een van die Nederlanders" die na een vakantie van 3 weken in Amerika " Nederlands spreekt met een Zwaar Amerikaans accent en "om de drie woorden YOU know" moet zeggen :mrgreen:

Have a nice day.........zeg'n ze hier dan :lol:
Leuk, zo'n zijstraatje
De taal is belangrijk. En ik vraag me wel eens af, wat erger is: het tegenwoordig veelvuldig en onnodig spreken en schrijven van Engelse woorden, vergeleken met een beetje "plaatselijk" taalgebruik.

Re: Stanvac

Geplaatst: 20 aug 2011 16:54
door Jan Dikker
Beste mensen,

Het heeft even geduurd, maar de logeerpartij van mijn kleindochter vergde ook aandacht.

Hallo Theo

Dat zijn de mooiste afspraken, hoewel er soms weinig van terechtkomt, dus ik ben benieuwd hoe dat in jouw geval afliep, Jaap.

In dat geval kwam er gelukkig nog wel iets van terecht. Maar ik ben het met je eens: meestal komt van een vacantie-afspraakje niet veel terecht. Trouwens, Mrs Schultz heeft nog jarenlang een Kerstkaart gestuurd.


Met verlof 5

En zo vertrok ik op 15 januari 1959, na toestemming van mijn ouders, met hun autootje naar Kopenhagen. Stel je voor een Morris Minor, een tweedehandsje, met nog een gespleten voorruit en een motortje van 850cc, Voor de verwarming zorgde een elektrisch kacheltje ergens midden onder het dashboard. Dus ook geen voorruitverwarming, Van winterbanden hadden we nog nooit gehoord.
Ik zou de eerste dag proberen om voorbij Hamburg te komenBovendien was het erg koud die winter en verreweg het grootste deel van de reis voerde mij over soms besneeuwde tweebaanswegen. .
Twaalf jaar geleden reed ik van Schore in Zeeland op en neer naar Havneby op het eiland Rømø in een Peugeot 205! Dat illustreert hoe de wegen en de auto’s zijn verbeterd.

Ik kwam tegen de avond aan benoorden Hamburg in een klein hotel. Toen ik na het diner nog even naar mijn Morrisje ging kijken, zat het al helemaal dik onder een ijslaag. Het vroor meer dan 20 graden. Mensen en gasten van het hotel hebben toen geholpen. Niet alleen dat ik niets kon zien, de remmen waren ook nog vastgevroren omdat ik het wagentje op de handrem had gezet omdat het op een vrij steile helling geparkeerd moest worden. Met vereende krachten werd de auto al glijdend een garage van het hotel binnen geduwd om te ontdooien.
De volgende morgen werd de reis vervolgd. De voorruiten bevroren steeds, maar door met glycerine in te smeren bleef ik toch een beetje zicht houden. Op een parkeerplaats nabij Odense zag ik een Ford Cortina met pech, Wat schets mijn verbazing toen deze auto gehuurd bleek door de familie Pedersen. Ik kon ze van dienst zijn door de Cortina naar een garage te slepen waar ze de dynamo hebben gewisseld. ‘s Avonds kwam ik aan bij mijn hotel in Kopenhagen, vlakbij het Radhusplatzen En de auto ging de garage in!

De volgende dag heb ik eerst het centrum van Kopenhagen verkend en om een uur of vier werd ik door een taxi van het hotel vervoerd naar het afgesproken adres. Na het nuttigen van een versnapering meende Mrs Schultz dat dit staminee niet geheel bij haar paste en zij nam ons mee in haar splinternieuwe joeker van een Amerikaanse Ford naar een andere “nette” gelegenheid. Daar werd op kosten van haar gegeten en daarna stapten we, met behulp van een door de Mistress verstrekte forse fooi aan de uitsmijter, een nachtclub binnen.
Dat was het begin van een weekje Kopenhagen. Een paar dagen werd gevuld met het meerijden van de familie Pedersen die op zoek waren naar huisvesting. Zo heb ik vele stadjes en dorpen op het eiland Seeland bezocht omdat ze zich niet in de stad Kopenhagen wilden vestigen.
Een paar dingen kan ik me nog herinneren. Een van de passagiers had me gevraagd mee te gaan naar een kroeg die hij kende uit de Tweede Wereldoorlog. Het zou toen een centrum van verzet zijn geweest. Een prachtige ruimte. Ergens een pianist, schuilgaande achter een piano afgeladen met stapels muziekboeken met nog net een plaatsje vrij voor zijn glas bier dat constant door de gasten vol gehouden werd. Het langzaam toenemende alcoholpercentage in zijn bloed had volgens mij nauwelijks invloed op zijn spel, het werd alleen iets uitbundiger naarmate de avond vorderde. Toen ik binnen kwam was de kroeg al afgeladen op een tafel na: de stamtafel. Daar zat niemand tot een uur of tien toen het geachte gezelschap van stamgasten zijn plaats innam.
Een bezoek aan het huis van de eerste stuurman in Dragør maakte op mij een grootse indruk. Het was een geel gebouw dat eigenlijk en boerderij was. Het lag aan, geloof ik, aan de Zytfensgade. (Je hebt er ook de Kampengade en de Deventervej.
(Aan het einde van deze laatste bijdrage heb ik een stukje geschiedenis gezet om de straatnamen te verklaren. Daar hebben Hollanders gewoond die tijdens de acties van De With op de stranden van de Sont zijn achtergebleven en zich als tuinders hebben ontwikkeld.)
De keuken van het huis was hypermodern, van Amerikaanse makelij en van grote afmetingen. In één woord geweldig, ik had dit, als zoon uit een eenvoudig gezin van een schoolmeester, nog nooit gezien, hoogstens van gehoord. De salon was voorzien van een hypermoderne geluidsinstallatie die op een miraculeuze wijze in het interieur was weggewerkt. Het meubilair was eeuwen oud werd me verteled. Aan de wanden hingen schilderijen uit de zeventiende eeuw. En er waren ook nog een aantal uitgeleend, lees verhuurd, aan het Metropolitan Museum in New York. Deze ervaring heb ik nooit meer vergeten.
Ik besloot niet meer terug te gaan via Jutland, maar de veerboot te nemen tussen Gedser en Rostock. Dat bleek een betere keuze te zijn en ’s avonds laat was ik weer thuis in het land dat ligt tussen Dinkel en Regge,
Ons schone en nijvere Twente
Het land van de arbeid het land der natuur
Het steeds onvolprezene Twente
(De eerste regels van het Twentse volkslied)
Van de dochter van de familie Pedersen kreeg ik een aandenken. De beide muisjes staan nog steeds op een in het oog vallend plekje en houden de herinnering levend.

Afbeelding

Groeten,

Jan

Nog een stukje geschiedenis over de Sont

De voortdurende blokkade van de Habsburgse vloot, meestal zonder al te veel succes, vormde zowel een grote fysieke belasting voor de vloot als een psychische belasting voor de opvarenden. Nu kwam er echter een onderbreking van de sleur. Tijdens de Torstenson Oorlog tussen Denemarken en Zweden trachtte koning Christiaan IV van Denemarken een hogere tol voor de vaart door de Sont naar de Oostzee af te dwingen. Aangezien de handel op de Oostzee voor de Republiek zowel in omvang als in strategisch opzicht vitaal was — uit Polen kwam het graan om de bevolking te voeden en het eikenhout om schepen te bouwen — werd De With in juli 1644 met een vloot van 42 schepen en een enorm konvooi van een negenhonderd koopvaarders uitgestuurd om de Sont te forceren. Ook ging een belangrijk gezantschap mee naar het Deens hof; De With zelf schijnt zich bijzonder diplomatiek gedragen te hebben. De Denen durfden nu geen hogere tolgelden af te dwingen en in september was De With weer thuis, op tijd voor een winterblokkade van Duinkerken tussen 31 oktober 1644 en 10 maart 1645. Op 15 januari 1645 werd zijn zevende kind geboren, een dochter Anna.
De zomer van 1645 herhaalde hij op de Brederode het gebeuren van het jaar daarvoor. Zo'n achthonderd koopvaarders werden tussen de Deense en Zweedse vloten door de Oostzee ingesluisd en 702 weer teruggenomen. Op 13 augustus werd de Denen een gunstig tolverdrag afgedwongen. Terwijl de vloot op de nakoming bleef toezien, keerde De With in december 1645 thuis. Voor het succes werd hij door de Staten-Generaal beloond met een gouden ereketen van 1500 guldens.

Re: Stanvac

Geplaatst: 31 aug 2011 00:07
door Co
Dag Jan,

Is dit wat?
Kwam ik tegen tijdens "surfen".

GRoeten van Co.

Re: Stanvac

Geplaatst: 31 aug 2011 00:14
door jdbvos
Goh ! Da's een leuk document !
Hebbie die ook iin een hogere resolutie ?

Re: Stanvac

Geplaatst: 31 aug 2011 14:22
door Harry G. Hogeboom
Ik hoop dat " Stanvac Jan" inmiddels weer uit het ziekenhuis is EN in razend tempo weer aan het opknappen is!! Goed goan Jan!!

Jan onder het mes

Geplaatst: 31 aug 2011 15:33
door Vaerderij
Zo snel gaat dat in Breda ook weer niet. Op dit moment is Jan onder het mes.
Anne

Re: Stanvac

Geplaatst: 01 sep 2011 10:58
door Co
Jan, goedemorgen

Misschien is de bijlage beter....
Ik lees dat er Sulzer en Nordberg motoren gebruikt werden.
Ook de hulpdiesels waren twee fabrikaten.

En voor Jan Dikker, beterschap gewenst.

Groeten van Co.

Re: Stanvac

Geplaatst: 08 sep 2011 15:31
door Jan Dikker
Hallo mensen,

Jan is weer terug. Dinsdag na de middag.
Een scheurtje van ruim twintig centimeter in het buikvlies zit weer disht

Het was geen pretje. Tot zondagmiddag volstrekte bedrust, vanaf woensdag.
en ondanks allerlei pijnstillers erg pijnlijk geweest en nog!
Lang rechtopzitten is er nog niet bij en grasmaaien ook niet!

Elke wordt het weer beter, maar nu speelt weer een keelpijn op.

Probeer me weer te concentreren op de volgende stukjes.
(Er was al een begin gemaakt met de hulpmotoren van de T1-ers.)

Groeten


Jan

Re: Stanvac

Geplaatst: 10 sep 2011 00:24
door Jos Komen (R.I.P)
Hallo Jan,
Met grote bewondering en waardering blijf ik jouw prachtige bijdrages volgen.
Dat je dit ondanks al deze medische toestanden nog weet op te brengen.
All the best
(En dit meen ik dit keer serieus)
Jos

Re: Stanvac

Geplaatst: 10 sep 2011 02:05
door dick/brazil
Jan, Als ik nog op Yerseke zou wonen, zou ik wel even je gras komen maaien, maar er zit nu een beetje veel water tussen mijn huis en jouw huis op Schore..., maar in ieder geval beterschap gewenst.

Re: Stanvac

Geplaatst: 15 sep 2011 15:09
door Jan Dikker
Beste mensen,

Morgen wordt de metallock weer hersteld; is die ijzerwinkel er tenminste uit. M.a.w. Het gaat de goede kant op.

Even een reactie op de inbreng van Co.

Bij Stanvac waren alle T1-ers voorzien van Nordberg motoren.

De beide hulpdiesels waren van het fabrikaat Baldwin. Baldwin was gespecialiseerd in het vervaardigen van aandrijvingen voor dieseltreinen en dat kon je ook goed zien. Ik vermoed dat ze als geheel, dus motor en generator als een geheel in het schip zijn geplaatst.

Ik zal een volgende keer nog wel iets schrijven over de Baldwins bij Stanvac.

Groeten


Jan

Re: Stanvac

Geplaatst: 15 sep 2011 21:10
door Harry G. Hogeboom
Het gaat de goede kant op.
Mooi Zo Jan.........Goud goan!! :lol:

Re: Stanvac

Geplaatst: 07 okt 2011 21:49
door jdbvos
gevonden....(StS)
Stanvac_Calcutta_3-4-1957.jpeg
Stanvac_Calcutta_3-4-1957.jpeg (106.02 KiB) 3289 keer bekeken

Re: Stanvac

Geplaatst: 19 okt 2011 23:36
door Jos Komen (R.I.P)
De Procyon, ex-Stanvac Benakat. :)
Procyon.jpg
Procyon.jpg (75.89 KiB) 3198 keer bekeken
IDNo: 5615819 Year: 1945
Name: TARTARY
Type: Tanker
Flag: USA
Tons: 3235
DWT: 4205
Length overall: 99.1 Ship Design: T1-M-BT2
LPP: 94.2 Country of build: USA
Beam: 14.6 Builder: Todd-Houston
Location of yard: Houston
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-10
End: 1980
Subsequent History:
45 SEGNO - 47 STANVAC BENAKAT - 63 PROCYON - 76 ESSO PROCYON - 78 SEA SAPPHIRE
Disposal Data:
BU Kaohsiung 28.4.80