Varen op de Caraibische eilanden en Zuid Amerika
Re: Varen op de Caraibische eilanden en Zuid Amerika
Hr.Ms."Karel Doorman", ( R 81 ), was van 1948 tot 1968 in dienst van de Kon. Marine.
Het was de ex HMS "Venerable" van de Royal Navy en behoorde tot de Colossus class.
In 1968 verkocht naar Argentinië en hernoemd "Veinticino de Mayo", ( 28 Mei ).
In 2000 gesloopt te Alang, India.
Het was de 1e "Karel Doorman" van de K.M.
De 2e "Karel Doorman" was een fregat opgeleverd in 1991 en thans in dienst van de Belgische Kon. Marine.
De 3e "Karel Doorman" is in aanbouw en wordt dan het grootste schip van de Kon. Marine.
De tanker op de achtergrond is er een van de C.S.M., ( Shell ). Het schip had weinig diepgang i.v.m. een bar die voor het meer van Maracaïbo ligt. Deze tankers shuttelden constant heen en weer tussen Maracaïbo en de Annabaai waar de Shell toen een raffinaderij had.
Het achterste schip durf ik even niet aan..............
m.v.g., Roy
Het was de ex HMS "Venerable" van de Royal Navy en behoorde tot de Colossus class.
In 1968 verkocht naar Argentinië en hernoemd "Veinticino de Mayo", ( 28 Mei ).
In 2000 gesloopt te Alang, India.
Het was de 1e "Karel Doorman" van de K.M.
De 2e "Karel Doorman" was een fregat opgeleverd in 1991 en thans in dienst van de Belgische Kon. Marine.
De 3e "Karel Doorman" is in aanbouw en wordt dan het grootste schip van de Kon. Marine.
De tanker op de achtergrond is er een van de C.S.M., ( Shell ). Het schip had weinig diepgang i.v.m. een bar die voor het meer van Maracaïbo ligt. Deze tankers shuttelden constant heen en weer tussen Maracaïbo en de Annabaai waar de Shell toen een raffinaderij had.
Het achterste schip durf ik even niet aan..............
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
-
- Berichten: 478
- Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
- Locatie: Manila, Philippijnen
Re: Varen op de Caraibische eilanden en Zuid Amerika
Zat net de foto's te bekijken, ook die van de "Arcadia" die zo te zien precies in de sluizen van het Panama kanaal
past. Ik zou niet graag aan het roer van zo'n schip staan en net iets te veel naar de kant sturen. Een krassie op die mooie witte verf staat zo lullig, of is het dan effe Apeldoorn bellen?
Met Groetjes,
Cor.
Re: Varen op de Caraibische eilanden en Zuid Amerika
En Roy,
Weer dank voor de uitgebreide informatie over "Karel"
In 2000 gesloopt dan wel een zeer lange staat van dienst.
Alleen al 20 jaar in dienst bij onze marine.
En dan nog de jaren daarna dat ze gevaren heeft.
Wel heel byzonder.
Gr Petie.
Ja Cor,
Daarom zijn ze nu momenteel met grootse werkzaamheden bezig.
Om het Panamakanaal te verbreden en te moderniseren.
De afmetingen van de schepen zijn zo enorm geworden.
Als in vergelijking met vroeger.
Het is inderdaad nu passen en meten.
Gr Petie
Weer dank voor de uitgebreide informatie over "Karel"
In 2000 gesloopt dan wel een zeer lange staat van dienst.
Alleen al 20 jaar in dienst bij onze marine.
En dan nog de jaren daarna dat ze gevaren heeft.
Wel heel byzonder.
Gr Petie.
Ja Cor,
Daarom zijn ze nu momenteel met grootse werkzaamheden bezig.
Om het Panamakanaal te verbreden en te moderniseren.
De afmetingen van de schepen zijn zo enorm geworden.
Als in vergelijking met vroeger.
Het is inderdaad nu passen en meten.
Gr Petie
Re: Varen op de Caraibische eilanden en Zuid Amerika
Mariner maakte me er op attent dat ik toch de 1e "Karel Doorman" vergeten was.
Wel een kardinale fout dus.
De 1e "Karel Doorman" heeft niet lang bij de Kon. Marine dienst gedaan, maar was wel het 1e vliegdekschip van de K.M.
Later werd het de "Port Victor" van de Port Line. In die hoedaningheid heeft ze nog eens samen in dezelfde haven gelegen met de haar naamsopvolgster.
Voor de goede orde; Damen is dus de 4e "Karel Doorman" aan het bouwen.
Is dat ook weer even rechtgezet.
Het doet in deze context niet terzake maar er is ook nog eens een kusttankertje geweest dat "Doorman" heette. ( Dit, voor ik weer op m'n lazer krijg...........).
m.v.g., Roy
Wel een kardinale fout dus.
De 1e "Karel Doorman" heeft niet lang bij de Kon. Marine dienst gedaan, maar was wel het 1e vliegdekschip van de K.M.
Later werd het de "Port Victor" van de Port Line. In die hoedaningheid heeft ze nog eens samen in dezelfde haven gelegen met de haar naamsopvolgster.
Voor de goede orde; Damen is dus de 4e "Karel Doorman" aan het bouwen.
Is dat ook weer even rechtgezet.
Het doet in deze context niet terzake maar er is ook nog eens een kusttankertje geweest dat "Doorman" heette. ( Dit, voor ik weer op m'n lazer krijg...........).
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Varen op de Caraibische eilanden en Zuid Amerika
EN DAT ER WEL ES FLINK FEEST GEVIERD KON WORDEN MET EEN BEZOEK VAN
NEPTUNUS AAN BOORD EN HET PASSEREN VAN DE EVENAAR EN ONDERWEG
NAAR ZUID AMERIKA DAT SPREEKT VOOR ZICHZELF HIER EEN NEPTUNUSFEEST
OP DE ACHILLES 1974. EN O WEE DIEGENE DIE VOOR DE EERSTE KEER DE EVENAAR
PASSEERDE ALS BEGINNEND ZEEMAN.
NEPTUNUS AAN BOORD EN HET PASSEREN VAN DE EVENAAR EN ONDERWEG
NAAR ZUID AMERIKA DAT SPREEKT VOOR ZICHZELF HIER EEN NEPTUNUSFEEST
OP DE ACHILLES 1974. EN O WEE DIEGENE DIE VOOR DE EERSTE KEER DE EVENAAR
PASSEERDE ALS BEGINNEND ZEEMAN.
Re: Varen op de Caraibische eilanden en Zuid Amerika
ZOALS JE ZIET HET GING ER LEKKERTJES AAN TOE
Re: Varen op de Caraibische eilanden en Zuid Amerika
DE ORANJE NASSAU VERLAAT AMSTERDAM VOOR EEN VAN HAAR VELE REIZEN.
Varen op de Carib en Zuid Amerika daar gaat het hier over.
Er zijn vele schepen van de KNSM en natuurlijk niet alleen
van deze maatschappij maar ook van andere maatschappijen
die in deze gebieden hebben gevaren.
Vrachtschepen van de KNSM maar ook passagiersschepen van deze rederij.
Zoals bijvoorbeeld de ORANJE NASSAU en de PRINS der NEDERLANDEN.
Er zijn er voor deze schepen vele anderen geweest maar de NASSAU en de
PRINS zoals ze kort genoemd werden heb ik goede herinneringen aan.
De NASSAU waar ikzelf in 1972 de laatste 3 reizen op gemaakt heb
voordat ze alle 2 werden verkocht aan Cuba staat mij nog helder in het koppie.
Deze schepen zijn in 1957 gebouwd en werden speciaal ingezet voor
een vaste lijndienst naar de Caraibische gebieden de Nederlandse
Antillen en Suriname. Ze hebben ruim 15 jaar dienst gedaan bij de KNSM.
Paramaribo Suriname - Curacao Willemstad - Aruba Oranjestad - Trinidad and Tobago -
Bridgetown Barbedos - Brits Guyana Georgetown - om een voorbeeld te noemen.
Varen op de Carib en Zuid Amerika daar gaat het hier over.
Er zijn vele schepen van de KNSM en natuurlijk niet alleen
van deze maatschappij maar ook van andere maatschappijen
die in deze gebieden hebben gevaren.
Vrachtschepen van de KNSM maar ook passagiersschepen van deze rederij.
Zoals bijvoorbeeld de ORANJE NASSAU en de PRINS der NEDERLANDEN.
Er zijn er voor deze schepen vele anderen geweest maar de NASSAU en de
PRINS zoals ze kort genoemd werden heb ik goede herinneringen aan.
De NASSAU waar ikzelf in 1972 de laatste 3 reizen op gemaakt heb
voordat ze alle 2 werden verkocht aan Cuba staat mij nog helder in het koppie.
Deze schepen zijn in 1957 gebouwd en werden speciaal ingezet voor
een vaste lijndienst naar de Caraibische gebieden de Nederlandse
Antillen en Suriname. Ze hebben ruim 15 jaar dienst gedaan bij de KNSM.
Paramaribo Suriname - Curacao Willemstad - Aruba Oranjestad - Trinidad and Tobago -
Bridgetown Barbedos - Brits Guyana Georgetown - om een voorbeeld te noemen.
Re: Varen op de Caraibische eilanden en Zuid Amerika
Nog wat beelden van deze legendarische schepen.