K.P.M. Techniek (Machinekamers e.d.)

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
gerrit heinen

Re: K.P.M. Techniek (Machinekamers e.d.)

Bericht door gerrit heinen »

Hallo allemaal,

Ik wil ook even reageren op verschillende vragen en stelling .
In de eerste plaats is zware olie een rest-produkt wat nagelang de techniek om meer hoofd-produkten uit de crude-oil te krijgen steeds van slechtere kwalitijd wordt.
Een verschijnsel wat men heden vaak in de zware-olie vind zijn de z.g. cat-finds oftewl resten van de catalisator materialen gebruikt in de rafinaderij heden ter dagen.
Zommige van die catfinds zijn niet zo goed voor brandstof systeem (pompen en injectors)
Er word hier gesproken over zwavel in de brandstof wat voor de motor geen probleem is maar voor de natuur wel weer funest is (zuur regen)
Ook in de brandstof bevind zich het metaal vanadium en ook sodium bij een verhouding van 1:3 wil dit bij een uitlaat gassen temperatuur van rond de 500 graden C. vanadium-oxide vormen welke zich op de uitlaat klepen afset en bij uitlaatkleppen van steliet gegarandeerd na weinig draaiuuren inbranden.
Vanadium is NIET uit de brandstof te verwijderen m.b.v. separatoren, en het verwijderen van de Sodium is ook erg omslachtig (brandstof injecteren met water) waarna dit water weer verwijdert moet worden ,daar water in de brandstof schade brengt aan de brandstof pomp.
Smeerolie in de brandstof is mits de percentage minder is dan 5 % ,GEEN probleem (uitgetest door een bekende motor fabriekant)
Te veel smeerolie brandstof veroorzaakt een kraag van calcium op de inlaat-klep en zuiger-top,
wat weer vervroeg onderhoud uit voortvloeit.
In Noord America word tegenwoordig een brandstof verkocht waarin grote hoeveelheden snij-olie en smeer-olie in vermengt word de s.g cutter-stock.
In de Dominicaanse Republiek was/is er een Power plant welke deze brandstof verbruikt.
Het is duidelijk te zien (witte uitlaat gassen)En ze moesten het onderhoud en schoonmaken eerder doen, maar dit is gewoon een reken-zommetje . (of het de moeite waard is betwijfel ik) :?:
Ook het wegpompen of verbranden van smeerolie vermengt met water (emulsie)is voor mijn gevoel weggooien van geld.
Smeerolie met grote hoeveelheid water, laat het water bezinken en tap dit water af (heb je genoeg tijd voor als je 5 dagen licht te drijfen) daarna laat je de separator erop los en de restjes water die er dan nog overblijven verdampen er tijdens het draaien vanzelf wel uit.
En dan nog even over de tandwielen in een gear-train van een motor, deze tandwielen zijn essencieel voor het goed draaien van de motor.
Deze tandwielen zorgen er voor dat de nokken as(sen) precies de helft van de omwentelingen van de krukas maakt (bij een viertakt motor) en daarbij de meeste motoren (speciaal de oudere motoren) drijfen ze ook nog de governor aan.(welke er voor zorgt dat de motor op de juiste snelheid blijft draaien.
Zo dus, als de vertanding vrijwel recht is (dit is het meestal) dan word de krachten hoofdzakelijk door 1 tand overgebracht. zodat deze tand ontbreekt de naast liggende tanden ook in de kortste keren afbreken, en de nokken as(sen) verschuivend gaan draaien en daardoor een verkeert inspuit moment krijgen waardoor de motor niet meer draaid.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat een TD. daar een vraag over aan de Hwtk. over steld. :?
Nog even over het bunkeren van zware olie, In de centrales waar ik na mijn vaartijd heb gewerkt is mij duidelijk geworden dat we vroeger aan boord vaak genaait werden met de hoeveelheid welke we ontvingen.
Namelijk wij ontvingen deze brandstof hoofdzakelij als volume (meter readings en tank peilingen)
De temperatuur was nooit een punt (hoe hoger de temperatuur hoe beter de brandstof te verpompen was)
Echter waneer je in de tabellen kijkt dan zie je bij hoge temperaturen ook een aanmerkelijk groter volumen.
Internationaal behoordt dit terug berekent te worden (met behulp van tabellen) naar 45 graden C. maar dat deden we nooit. :oops:
En dit scheeld toch behoorlijk in de hoeveelheid.
Wij ontvingen de brandstof met tanker-truks (zo'n 10 tot 15 truks van 10.000 us gallon) en deze werden gewogen vol en daarna leeg, dan merk je een aanmerkelijk verschil als je de brandstof met een 100 graden C. binnen krijgt.

Groeten Gerrit

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: K.P.M. Techniek (Machinekamers e.d.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Internationaal behoort dit terug berekend te worden (met behulp van tabellen) naar 45 graden C.
Olie wordt internationaal gekocht en verkocht uitgaande van een temperatuur van 15°Celcius of 60°Fahrenheit en daar zijn de ASTM-IP tabellen - de internationale tabellen waarmee je - onder andere - de verandering in dichtheid en volume per graad temperatuursverandering mee kunt bepalen - mee samengesteld.

AfbeeldingAfbeelding

Heb je bij een dichtheid van (afgerond) 0,9 bij 15°C een hoeveelheid van 1000 kubieke meter, dan is dat bij 45°C 1022 kubieke meter. Die 1022 kuub weegt dan natuurlijk nog steeds de oorspronkelijke 900 ton en dus is het gewicht inderdaad de enige betrouwbare maatstaf. Maar ja, waar bunker je met trucks en waar worden die keurig gewogen?
Je moet dus op de meter van de bunkerboot afgaan en op je eigen tankpeilingen en op de temperatuur. Maar ja, als je duizend ton bunkert, hoe zuiver zijn dan je tankpeilingen? En heb je dat temperatuurverschil echt berekend? Dat zou je wel moeten doen, maar ja...

En dus moet je op de bunkerboot klauteren en daar de meter aflezen en keurig in je boekje noteren en later aflezen dat je zoveel liters of gallons hebt gekregen en als je dat dan ook nog keurig hebt omgerekend voor de temperatuur, dan heb je je best gedaan en kun je een potje bier drinken met die bunkerboer en krijg je misschien wel een vlaggetje en een stuk of wat asbakken of aanstekers of een kalender. Iedereen blij, ook die bunkerboer, want jij hebt zo naar die meter staan staren en bent zo druk in de weer geweest met je tabel en de thermometer en de kalkuuleeter dat je er geen moment aan hebt gedacht om eens heel scherp te kijken of er vlak na die meter niet ergens een listig verborgen dun koperen leidinkje loopt, terug de tank van die bunkerboot in. Wat maakt die halve ton of misschien maar tweehonderd liter nou ook helemaal uit op de duizend ton troep die jij bunkert? Het is net als Jantje die pruimen zag hangen: Uit een boot zo volgeladen, mist men vijf zes barrels niet. :-D
Maar als die rommel 600 dollar per ton kost, is het voor die bunkerschipper toch een leuke bijverdienste en dat was het ook al toen het maar 100 dollar de ton kostte. Als je een dezer dagen nog eens in Piraeus bunkert, moet je er toch eens op letten. :-D
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: K.P.M. Techniek (Machinekamers e.d.)

Bericht door Roy »

Die koperen leiding is niet en nodig Theo.
Gewoon een afsluiter na pomp en metertje open gooien zodat hij gaat rond pompen. Rondpompen via het metertje natuurlijk. :!: :idea: :roll:
Zelfs de scherpst oplettende wtk heeft het niet door. Immers; je gebruikt het zelfde systeem om mde slang vollucht te pompen en hem daarna snel open te draaien. Zo blaas je de bunkerslag keurig leeg. Bovendien, tijdens deze truuc gaat één bemanningslid met z'n zaklamp heel opvallend in een lege tank staan schijnen en geeft dan druk gebarend aanwijzingen aan de man bij de afsluiter. Dat zijn dan gebaren van "open" en "dicht" gooien. Dat staat erg realistisch terwijl de meter maar geleverde cuubs door blijft tellen..................

Naar ik hoop is ook dit verledentijd, daar tegenwoordig alles computer gestuurd gaat.
Ook de vorm van de tankbodem zal thans een rol mee kunnen spelen dat echt het laatste druppie eruit gaat. Maar met het laatste heb ik geen ervaring. :roll:

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: K.P.M. Techniek (Machinekamers e.d.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Naar ik hoop is ook dit verleden tijd, daar tegenwoordig alles computer gestuurd gaat.
Kom nou, Roy. Je denkt toch niet dat Grieken zich door computers laten sturen?
Die laten zich door helemaal niks sturen. :-D
Grieken hebben een door God gegeven recht om precies te doen wat ze willen.
En dus gebruiken die een koperen leidinkje. F..k the computer. :shock:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: K.P.M. Techniek (Machinekamers e.d.)

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Naar ik hoop is ook dit verleden tijd,
Ja ja........we "hopen hier" met " HELE grote HOPEN" :mrgreen:

"Ooit"...........in een grijs verleden toen ik nog voer op den Tankers van den Langen Omvaart onder de vlag van de Gristelijke Nederlandse Koopvaardij...................waaar....en DAT weten we allemaal..slechts Godvruchtige personen hun werk verrichten...TOEN had ik "zoveel" olie achterover weten te drukken dat ik er mee in m'n maag zat.......iedereen was ZO gewend aan mijn nummertjes ( zelfs een klein kuubje per dag bost aan!!) tijdens butteren en tankverwarming.......ik moest dus "afbouwen" totdat ik de kans had om het te versjoemelen... Verdomd we kregen order-verandering en de vraag was plotseling " hebben we wel genoeg ZWARE olie" en misschien moeten we wel over op diesel.........DUS kreeg ik opdracht van de Hwtk JvP. om " nog eens extra goed te gaan peilen...waarop ik antwoordde " DAT ik niet hoefde te peilen...........IK had olie zat en hij kon wel wat van me overnemen!!!"...........

Kijk TOEN brak de pleuris uit want die baas dacht dat hij de enige slimme jonge was......... :lol: :lol:

'tis net als met die Grieken........je moet nooit denken dat " jij de enige slimme jonge bent"..........DAT is NOOIT het geval... :lol:

De grap is " je moet NIET AL te inhaling zijn".....DAT valt op......

" Verleden tijd"?????? La me nie lagguh :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
averheijden

Re: K.P.M. Techniek (Machinekamers e.d.)

Bericht door averheijden »

Theo schreef:
Je moet dus op de meter van de bunkerboot afgaan en op je eigen tankpeilingen en op de temperatuur.
Maar ja, als je duizend ton bunkert, hoe zuiver zijn dan je tankpeilingen? En heb je dat temperatuurverschil echt berekend? Dat zou je wel moeten doen, maar ja...
En dus moet je op de bunkerboot klauteren en daar de meter aflezen en keurig in je boekje noteren en later aflezen dat je zoveel liters of gallons hebt gekregen en als je dat dan ook nog keurig hebt omgerekend voor de temperatuur, dan heb je, je best gedaan en kun je een potje bier drinken met die bunkerboer en krijg je misschien wel een vlaggetje en een stuk of wat asbakken of aanstekers of een kalender.
Iedereen blij, ook die bunkerboer, want jij hebt zo naar die meter staan staren en bent zo druk in de weer geweest met je tabel en de thermometer en het calculeren dat je er geen moment aan hebt gedacht om eens heel scherp te kijken of er vlak na die meter niet ergens een listig verborgen dun koperen leidinkje loopt, terug de tank van die bunkerboot in. Wat maakt die halve ton of misschien maar tweehonderd liter nou ook helemaal uit op de duizend ton troep die jij bunkert? Maar als die rommel 600 dollar per ton kost, is het voor die bunkerschipper toch een leuke bijverdienste en dat was het ook al toen het maar 100 dollar de ton kostte.
Als je een dezer dagen nog eens in Piraeus bunkert, moet je er toch eens op letten.
Theo,

Bunkeren was inderdaad een “spannend moment”, en nog spannender als je nagenoeg “vol” moest bunkeren

Een kleine hoeveelheid gaf minder problemen
Een schip met “zij-bunkers” nagenoeg ideaal en men kan sneller bunkeren, met “dubbele bodems” zeer lastig en kon men minder snel bunkeren, luchtbellen de tijd geven om te ontsnappen.

Bij zij-bunkers moest men tijdens het bunkeren niet peilen, men kijkt in de peilpijp en ziet de vloeistof stijgen.
Toch opletten want bij snel bunkeren blijft de vloeistof achter in de peilpijp t.o.v. in de zij-bunker, dus tijdig minderen!!

Schip ligt meestel wel recht bij aankomst, dus niet op één oor, er kan wel trim zijn, waar men ook weer rekening moet houden, vooral bij de “eindpeiling” voor de berekening.

Problemen:
a) Hopelijk geen overvloei, dus de laatste hoeveelheid zeer langzaam laten pompen, wat de bunkerbaas weer niet leuk vond, want die wil weer zo vlug mogelijk vertrekken. Ook daar is tijd geld.

b) De gevraagde hoeveelheid zo nauwkeurig mogelijk bij “benadering” bepalen, rekening houdend met temperaturen en het daarbij horende soortelijke massa.
Nauwkeurig op 5 ton lukt toch niet, ook al denk je misschien van wel, en zou dat officieel wel moeten.
Maar met de middellen die je hebt en waarvan je allemaal afhankelijk van bent kan dat gewoon NIET!!
Dan moet je tijdens de vaart maar meer of minder afschrijven, “papier is geduldig”
(In de tabel kwam me de coëfficiënt van 0,00065 plotseling zeer bekend voor)

c) Zijn de tankschalen correct aan boord?, ook dat is niet altijd 100% zuiver, maar als je langere tijd aan boord zit, weet je de juiste correctie toe te passen.

d) Bij zwareolie neemt men “ullage”, hiervoor zijn meestal ook ullage-schalen aan boord.

e) Inderdaad voor de “SHOW” de bunkerboot peilen of – als die er is – de brandstofmeter opnemen, en of die ooit “geijkt” is kom je ook niet achter. Peilschalen van de tanks van de bunkerboot krijg je ook niet te zien. Kortom ik heb dit ook altijd als een GROOT SHOWPROCES” gezien, evenals het “BUNKERBRIEFJE” wat je voor het bunkeren in handen gestopt krijgt.

f) Waar je het meeste vat op hebt waren je eigen peiling aan boord met de juiste temperatuur correcties natuurlijk, toegepast op de soortelijke massa wat op het bunkerbriefje stond.
Bij een te groot verschil ging je weer naar de bunkerboot , tanks peilen of brandstofmeter opnemen.

g) Kalenders of asbakken, evenmin als de fles “SUNTORY WHISKY” die je in Japan altijd van de bunkerbaas aangeboden kreeg, zat ik niet op te wachten, wel op zo nauwkeurig mogelijke hoeveelheid, zodat ik aan de Kapitein kon melden “DE BUNKERS ZITTEN ERIN”

h) Met andere woorden BUNKEREN was een spannende en drukke tijd vooral voor de de HWTK

PS: Misschien heb ik in de gauwigheid nog wel iets over het hoofd gezien, maar het is ook alweer meer dan 20 jaar geleden dat ik voor het laats gebunkerd heb !!
Mvg
alfons
http://users.telenet.be/doxford-matters
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: K.P.M. Techniek (Machinekamers e.d.)

Bericht door Roy »

Het bunkeren houdt de gemoederen nogal bezig !.
De pompsnelheid zal door de bunkertanker het liefst zo hoog mogelijk gehouden worden. Want, zoals reeds opgemerkt, tijd is geld en dat geldt ook voor de bunkertanker.
Aan boord van het te ontvangen zeeschip zet men het liefst zo min mogelijk mensen in. Dat houd ook in dat men niet alvast een 2e tank bijzet en de vorige langzaam op laat komen. :cry: Neen, met name Grieken, ( sorry Theo ), hadden er een handje van om gewoon een tank op te toppen, de afsluiter dicht te donderen en vervolgens naar de volgende tank / bunker te sloffen om op het gemakkie de volgende afsluiter open te draaien. :!: :cry:
Je moest verrekte goed opletten dat de druk niet plotseling omhoog liep anders had je een klapslang......... Ook aan het geluid van de pomp kon je het wel horen, als je tenminste niet net vooraan op het dek liep. De ladingpompen stonden immers altijd achter..............
Tegenwoordig zit er altijd een mannetje in de bunkerbreak of connectie aan dek de wacht te houden. Misschien wel om te zien hoe laat de bunkerslang knalt......... :idea:

Voor een paar jaar geleden hebben we het op Kombuispraat en Nautiek over kolen bunkeren gehad. Jammer dat dit topic doodgebloed is............. :wink:

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: K.P.M. Techniek (Machinekamers e.d.)

Bericht door K.Brouwer »

Hallo G.Heinen,

Bedankt voor je antwoordt betreffende dat tandwiel. Je veronderstelling wat die trein allemaal aandreef
is correct.En het betrof inderdaad een 4-takt. Wat die T/D nu bezielde weet ik ook niet,maar het is echt zo gebeurd :shock: .

Wat betreft die geemulseerde smeerolie is mij altijd door de wtk's verteld dat je dat water er niet meer ( of onvoldoende) eruit krijgt en je het niet meer als smeerolie kan gebruiken. Vergeet niet ( dit kon je niet weten) dat er ook allerlei staaldeeltjes in die olie terecht gekomen was dus men stond nu niet te
trappelen om die smeerolie weer "bruikbaar" te kunnen krijgen.Men had wat anders aan hun hoofd om die motor zo snel mogelijk weer aan de praat te krijgen.Dus de reserve vulling erin en karren met die handel :-D .

Groeten,K.Brouwer.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: K.P.M. Techniek (Machinekamers e.d.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nauwkeurig op 5 ton lukt toch niet, ook al denk je misschien van wel, en zou dat officieel wel moeten.
Dat weet die bunkerschipper ook en dus kan hij rustig een ton afromen. Als je dat elke dag kunt doen en dan vijf dagen in de week, heb je die week toch mooi 3200 dollar verdiend. Dat is met 4 weken vakantie per jaar tegen de huidige bunkerprijs van US$ 645/Metric ton (vrijdag j.l. in Rotterdam voor de HFO380 cst 1,5% zwavel) toch 155.000 dollar per jaar. Ik denk dat veel HWTK's van de schepen die zo'n schipper moet bunkeren dat niet zullen verdienen. Je vindt dan ook gemakkelijk mensen die voor een paar centen schipper op een bunkerboot willen worden. Die willen desnoods nog wel geld méénemen. :-D

In Piraeus kostte de HFO380 deze week maar liefst US$ 671 per metric ton. Dan ga je al snel zoeken naar een geschikt plekje voor zo'n dun koperen leidinkje. De wtk die dat leidinkje vindt, stijgt onmiddellijk in de achting van die Griekse bunkerschipper en die roept dan opgetogen: "Ja, wij hebben een winnaar! Daar hebben wij leuke geldprijzen voor. Gaat u zitten, neemt u een drankje met een hapje terwijl ik tweeduizend Amerikaanse dollars in cash voor u aftel."
Dat is leuker dan een vlaggetje of een paar asbakken. Als je dan zelf ook weet dat je nooit op vijf ton nauwkeurig kunt bunkeren, moet je wel sterk in je vetsloffen staan om deze geste van de goede man vriendelijk doch beslist af te slaan. Wat je moet doen is die dollars aanpakken en naar de kapitein brengen. Die zorgt dan wel dat het geld goed terechtkomt. :roll:
Jos Komen (R.I.P)

Re: K.P.M. Techniek (Machinekamers e.d.)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

anders had je een klapslang
Tja, het valt voor een zevende machinist niet mee als je 100 ton per uur moet bunkeren. :lol:
Op een Gulftanker werd er 8000 ton per uur zonder een spatje olie aan dek geladen.
Maar als er gebunkerd werd stonden de zakken zaagsel al uitgebreid standby. :)
Meer hierover is te vinden op het topic mooie tankers, want het gaat hier over KPM machinekamers. :)
All the best
Jos


Plaats reactie