HSM - Klompenlloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru (R.I.P)

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door Patru (R.I.P) »

kabo schreef: 18 jul 2020 15:23 Engelse v. Ommeren, de voormalige ms. Scherpendrecht, als Hereford Beacon, rederij Medomsley Shipping Ltd. London, dochter van Phs. v. Ommeren, varend in charter voor de HWAL. bwj 1955 werf De Noord sloop april 1979 in Kaohsiung.
De foto van de Hereford Beacon met de HWAL-wieber in de schoorsteen is denk ik vrij uniek, maar heeft met de HSM niets te maken.
Vanaf de tewaterlating in 1955 tot en met 1963 is het schip met doopnaam op participatiebasis verhuurd aan de VNS en deze rederij heeft haar vermoed ik ingezet in de HWAL-dienst. De tekst onder de foto zet je wat op het verkeerde been.
Pas eind 1967 kreeg het schip de naam Scherpendrecht en is onder Nederlandse vlag gebracht.
Hier nogmaals het schip, nu als "Nike" na de verkoop in juni 1970 aan een Cyprioot.

Nike 1970.jpg
Nike 1970.jpg (77.64 KiB) 1569 keer bekeken
Groet, Paul G.

Mathieu
Berichten: 200
Lid geworden op: 25 dec 2006 23:14
Locatie: Kubaard

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door Mathieu »

A.Kuiper/J.Pessoa/BR schreef: 18 jul 2020 01:38
GUINEEKUST 1955
In 1969 onder de vlag van de SMN verbouwd tot containerschip
EEMSTROOM
Hoeveel TEU zou dat schip hebben kunnen laden?
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8199
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Mathieu,
gezien de afmetingen van het schip lxb 118mx15m zullen dat er niet zo veel zijn geweest.
Iets zegt mij van een 300 maar denk van nog aan de ruime kant.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door Roy »

De container capaciteit van de "Eemstroom" was:
100 TEU beneden deks en 40 TEU op de luiken.
De "Eemstroom" was in 1968 het 1e Nederlandse cellulaire containerschip. ( Dus niet het 1e nieuwgebouwde cellulaire containerschip ). Dit even voor de goede orde ).
Ook moet vermeldt worden dat de 3 Goodwill coasters van Hoff uit R'dam wel een vaste container dienst over de Iers zee onderhielden, maar ze waren niet cellulair.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Roy,

Tussen Preston en Belfast had je nog twee container schepen varen n.l. de Linda en de Coria.
Deze voeren onder beheer van DvdH. Zelf heb ik even op de Linda gevaren vanaf 02-01-'69.Dat kan je nog terugvinden onder DvdH met foto's van de Linda. Deze schepen waren zover ik weet als containerschepen gebouwd, weet alleen niet in welk jaar. De eigenaar was volgens mij de heer Pepping.Later is de Coria in T/C bij Atl. Lines gaan varen. Dit even uit het "bleute heufd".

Groeten, K.Brouwer.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door Roy »

Mogguh Koert,

Even bij Marhisdata en het Dammers boek van Jean M. Otten gekeken en daar kwam ik tegen:

"Linda, opgel. 13 dec.-'65 door de N.N.S.M., b.no.342, aan Hendrik Pepping, R'dam.
Open shelterdecker, gearless, general cargo & container vervoer.
"Coria", opgel. 16 jan.-'67, door Kramer & Booy, b.no.143 aan Hendrik Pepping, R'dam.
Open shelterdecker, gearless, general cargo & container vervoer.
Wat nu de vraag is, ( die jij misschien kan beantwoorden ), waren het cellulaire containerschepen of waren ze container vriendelijk, zoals dat destijds genoemd werd. Het is trouwens vreemd dat Pepping als thuishaven R'dam had, terwijl het toch een op-en-top Groningse naam is. Ik meen dan ook dat Pepping ook nog wel aan ander functie bij D. & v.d. Heide berkleedde.
Voorts, de "Eemstroom" was niet het 1e nieuwbouwcontainerschip, ze was van general cargo omgebouwd tot cellulair container schip.

Nu kon ik vannacht weer eens niet goed slapen en kwam al piekerend op nog een ander verbouwd schip uit, maar natuurlijk ben ik die naam weer vergeten. :!:
Als tie weer boven komt drijven zal ik dat zeker ook nog even vermelden........... ;)

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
jan stolp
Berichten: 216
Lid geworden op: 06 apr 2008 19:35
Contacteer:

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door jan stolp »

De Domburgh bedoel je ?

https://www.marhisdata.nl/schip&id=1757
Groeten
Jan
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door Roy »

Exact Jan, dat was 'm.
Ik heb er vandaag uren aan lopen / staan te denken. Dat kon ook daar ik een vrij grof schilderklussie achter het huis heb. :roll:
De "Domburgh" van 1949 dus, in 1968 bij N.& v.d. B, Pernis omgebouwd tot cellulair containerschip. Het spant er wel om of de "Eemstroom" eerder in de vaart kwam of dat het de "Domburgh" was................
Bedankt voor het meedenken.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Roy,

Heb geen flauw benul van wat "cellulaire containerschepen" zijn. Deze twee waren wel voor deze dienst "op maat" (ligplaats) gebouwd en vervoerde alleen 20' containers. Op de T/D- en bovenluiken waren zeer grote stalen schalklippen gelast waar tussen de containers kwamen te staan die dan met zeer grote houten keggen werden vastgezet. Draadje erover en klaar was Kees. Die containers toendertijd waren nog niet helemaal standaard zoals nu. Je had erbij met bolle daken waar je dus geen andere container op kon zetten. Als je die schalklippen eraf zou branden kon je er natuurlijk ook stukgoed of bulk mee varen.

Wellicht stond er R'dam op de kont omdat de heer Pepping toen bij DvdH in de directie zat. Later is hij naar Groningen gegaan wat later Seatrade werd.Z'n zoon zit of zat bij Seatrade Antwerpen.

Groeten, K.Brouwer.
kabo
Berichten: 2274
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door kabo »

starkenborgh.jpg
starkenborgh.jpg (80.52 KiB) 953 keer bekeken
ms. Starkenborgh in de jaren 50.
gr. Bas


Plaats reactie