HSM - Klompenlloyd
Re: HSM - Klompenlloyd
In 1947 werd het al de "Spaarnestroom" Bas.
Gebouwd in 1941 als "Empire Deep", en eind 1942 voor de Staat der Nederland hernoemd in "Starkenborgh" om het beheer aan de H.S.M. te geven.
In okt-'46 werd de "Starkenborgh" eigendom van de H.S.M. en in apr.-'47 hernoemd "Spaarnestroom".
Als dusdanig heeft ze tot zomer 1961 gevaren en toen naar Piraeus verkocht en hernoemd "Erato Sartes".
m.v.g., Roy
Gebouwd in 1941 als "Empire Deep", en eind 1942 voor de Staat der Nederland hernoemd in "Starkenborgh" om het beheer aan de H.S.M. te geven.
In okt-'46 werd de "Starkenborgh" eigendom van de H.S.M. en in apr.-'47 hernoemd "Spaarnestroom".
Als dusdanig heeft ze tot zomer 1961 gevaren en toen naar Piraeus verkocht en hernoemd "Erato Sartes".
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: HSM - Klompenlloyd
gr. Bas
Re: HSM - Klompenlloyd
gr. Bas
Re: HSM - Klompenlloyd
Dit lijkt dus echt niet op de ligplaats Chambers Wharf te Londen. Shoreham lijkt mij toepasselijker.
Groeten, K.Brouwer.
Groeten, K.Brouwer.
Re: HSM - Klompenlloyd
Helemaal juist Koert !.
Ik heb de foto opgeslagen en daarbij bleek dat het volgens het bijschrift Shoreham was !.
m.v.g., Roy
Ik heb de foto opgeslagen en daarbij bleek dat het volgens het bijschrift Shoreham was !.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: HSM - Klompenlloyd
Een plaatje van de Berkelstroom.
Groet ArnoldRe: HSM - Klompenlloyd
Vreemde zaak. Werd gisteravond geweigerd en nu werkt het weer.
Hoorde eens het volgende verhaal van een matroos over de Berkelstroom toen ik er werkte.
De Berkelstroom moest een stuk naar voren verhaald worden aan de Oostelijke Handelskade. Er waren een stel matrozen aan het bijwerken dus die moesten dat maar even doen. Die zagen dat bootje voor kantoor liggen,
ontmeerde de handel en trokken het schip aan de voortros naar voren terwijl een matroos er met de achtertros achteraan sjokte. Op de plaats aangekomen werd de boel weer vastgeknoopt en klaar was Kees.
Op het kantoor was men nu in alle staten daar men het geen pas vond dat men het schip "zomaar op het handje" had verhaald dus de walbootsman ( bijgenaamd "tien over tien") kreeg ze behoorlijk uitgemeten want ze hadden de winches moeten gebruiken... Tja, andere tijden ...
Groeten, K.Brouwer.
Hoorde eens het volgende verhaal van een matroos over de Berkelstroom toen ik er werkte.
De Berkelstroom moest een stuk naar voren verhaald worden aan de Oostelijke Handelskade. Er waren een stel matrozen aan het bijwerken dus die moesten dat maar even doen. Die zagen dat bootje voor kantoor liggen,
ontmeerde de handel en trokken het schip aan de voortros naar voren terwijl een matroos er met de achtertros achteraan sjokte. Op de plaats aangekomen werd de boel weer vastgeknoopt en klaar was Kees.
Op het kantoor was men nu in alle staten daar men het geen pas vond dat men het schip "zomaar op het handje" had verhaald dus de walbootsman ( bijgenaamd "tien over tien") kreeg ze behoorlijk uitgemeten want ze hadden de winches moeten gebruiken... Tja, andere tijden ...
Groeten, K.Brouwer.
Re: HSM - Klompenlloyd
gr. Bas
Re: HSM - Klompenlloyd
Ik weet het niet zeker meer maar het volgende staat mij bij. De Amstelstroom en de IJstroom waren zusterschepen net zoals de Zaanstroom en de Vechtstroom. Heb op al die vier schepen gevaren en nu staat mij bij dat de Amstelstroom die stalen Mac Gregor luiken had en de IJstroom de bekende houten luiken. De Zaanstroom had ook die stalen Mac Gregor luiken en de Vechtstroom ook die houten luiken. Dus dan zou dit de Amstelstroom moeten zijn. Kan hier nog geen radarantenne op vinden dus zal hij nog niet zo oud zijn. Heb bij de HSM van eind '60 t/m 9-1-65 gevaren. Toen had men al wel radar.
Groeten, K. Brouwer.
Groeten, K. Brouwer.
Re: HSM - Klompenlloyd
gr. Bas