Centrales

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Centrales

Bericht door jdbvos »

:lol: :lol: :lol:
Oost, west...ook best

Patru (R.I.P)

Re: Centrales

Bericht door Patru (R.I.P) »

Ik kwam ook nog een plaat tegen van tankers in de Koelwateruitlaathaven van de Centrale Harculo.
In mijn herinnering heeft Roy Helleman jaren geleden eens verteld dat hij daar een keer is geweest met een tanker van Nedlloyd, maar ik kan het niet terug vinden. Maar hij weet vast zelf nog wel wanneer dat (ongeveer) geweest is.

Tankers IJsselcentrale ca1970.jpg
Tankers IJsselcentrale ca1970.jpg (255.11 KiB) 4791 keer bekeken
Groet, Paul G.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Centrales

Bericht door Roy »

Dat heb je dan heel goed onthouden Paul !.
Dat was met de "Nedlloyd 60", ( ex "Damco 290"). We arriveerden op 5 januari 1979, loste de volgende dag en vertrokken weer via het IJsselmeer naar R'dam. Hoe ik dat nog zo goed weet ?. Welnu, ik woonde toen in Zwolle en het was op m'n verjaardag. Dat heb ik toen maar in The Big Bulls Pub" gevierd.
Zodoende allemaal.
Het schip op de achtergrond lijkt wel een B.P,. tanker te zijn, maar kan ook een Nedlloyder, ( ex De Haas ), zijn.

Een kleine 3 jaar later ging ik met Riny in zee. Die kwam van Windesheim. Wist ik veel op dat moment dat ik in Harculo al halverwege was……... :roll: :idea:

Goed, zijn we weer helemaal bijgepraat. :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Patru (R.I.P)

Re: Centrales

Bericht door Patru (R.I.P) »

Inmiddels komt er een aantal plannen op tafel voor herinrichting van het gebied van de Centrale Harculo.
Eén van de plannen betreft het duurzaam wonen in de Materialenhaven, compleet met eigen waterkrachtcentrale in de IJssel.
Zie bijgaande link. http://www.duurzaamwaterwonen.nl/

Blijkbaar was de belangstelling voor de plek opeens zo groot dat kijkers gevaar liepen om van de aangetaste bomen langs de haven een tak op het hoofd te krijgen. Dus moet er nu met een gloednieuw bord gewaarschuwd worden. De foto is van heden morgen. :-D

Bomen Materialenhaven.jpg
Bomen Materialenhaven.jpg (277.92 KiB) 4343 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Centrales

Bericht door jdbvos »

Ik schrijf hier deze letters effe om dit topic weer op te halen: hier staat "heul veul" over centrales...
Gewoon, omdat er geen centrales op stellingplankjes staan... :-D
Oost, west...ook best
Eppie
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2014 08:31

Re: Centrales

Bericht door Eppie »

Na lange tijd kombuispraat weer ontdekt en gelijk dit topic maar even doorgelezen. :-D Mooi topic, te meer omdat ik ook een ex zeevarende ben (Smit Tak) die opgesloten zit in een energiecentrale in het zuiden v/h land. De centrale Harculo ken ik een héél klei beetje. Ooit eind jaren ‘70 een excursie vanuit de MSvS Zwolle daar naar toe gehad. Bovendien waren de schoorsteenpijpen toen nog beeldbepalend. Mooi om hier weer over te lezen.
Patru (R.I.P)

Re: Centrales

Bericht door Patru (R.I.P) »

Leuk om te horen Eppie. In welke centrale zit je?

Hier een foto (uit ik schat 1998 met nog de units 5 en 6 in dienst) van de
Centrale Harculo in betere tijden met alle 5 schoorstenen en de olie opslagtanks. Afkomstig van Zwolle in Beeld.
https://www.zwolleinbeeld.nl/index.php/ ... elcentrale

Momenteel is het nog een kale boel op dat terrein, maar we blijven volgen wat er gaat gebeuren. :-D

Centrale Harculo.jpg
Centrale Harculo.jpg (79.43 KiB) 1276 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Centrales

Bericht door Piet Bruijns »

Op mijn één van mijn vele fietstochten, met in m'n fietstas een schetsboekje, kwam ik in de haven van Moerdijk terecht.
Op de kant stond een enorme stoomketel, die mijn aandacht trok.
Omdat het prachtig weer was heb ik die stoomketel uitgebreid kunnen tekenen en me tevens verbaasd over de enorme omvang van het ding.
“Strahlungskessel” stond op een van de identiteitsplaten. Tijdens mijn schetspartij stopte een dikke Mercedes en een keurig gesoigneerde heer stapte uit en bewonderde mijn werk. ‘Denk je dat je er voor de donker mee klaar komt?’ Was zijn belangstellende vraag, waarop ik ontkennend antwoordde. ‘Neen hem dan maar mee, je mag hem gratis hebben.’ Onthutst over zoveel vrijgevigheid bedankte ik toch maar voor de eer. Achteraf bleek de ketel vol met asbest te zitten.
In ieder geval heb ik er een mooie tekening aan overgehouden.
Mvg.
Piet Bruijns
Bijlagen
80ECEF96-602D-4740-8F3D-8C48B00A3B4C.jpeg
80ECEF96-602D-4740-8F3D-8C48B00A3B4C.jpeg (289.95 KiB) 829 keer bekeken
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Centrales

Bericht door v+d »

Mooi Piet, lang geleden dat ik zo'n ketel zag. Ja asbest dat geven ze gratis weg tegenwoordig ;)
Wat is dat mannetje op dat bordes aan het doen? ik vind die stapel keitjes ook wel mooi passen.
Patru (R.I.P)

Re: Centrales

Bericht door Patru (R.I.P) »

Goed uitgebeeld Piet.
Lijkt wel wat op een foto die ik 2 jaar terug op dit topic plaatste over de sloop van de Centrale Harculo bij Zwolle.
Hierbij nog een keer die plaat.
Centrale Harculo 7-10-2018 Kolenhaven-2.jpg
Centrale Harculo 7-10-2018 Kolenhaven-2.jpg (233.03 KiB) 677 keer bekeken
Groet, Paul G.


Plaats reactie