Nedlloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
pauli

Re: Nedlloyd

Bericht door pauli »

Hallo,
ik las het verhaal van dat 'Ferro' gedoe. Het bevreemd mij een beetje. De oefening heeft natuurlijk plaatsgehad.
Ik heb van eind '74 tot eind '77 (ongeveer, ben monsterboekje kwijt) het genoegen mogen smaken op beide schepen Dejima en Delft te hebben gevaren, eerst als 5e en vrij snel daarna als 4e WTK. Een aanzienlijke periode dus waarin ik dan ook geen enkele ander boot heb gehad. In die tijd was het zo dat als je er eenmaal opzat je er niet meer af kwam. Ik ben daarna weer naar school gegaan voor B2 en zo ben ik er af geraakt.
Ik moet zeggen dat ik in die gehele periode nog nooit van dat fenomeen heb gehoord. En dat wil toch wel wat zeggen omdat ik er de mannen van het eerste uur, zoals kapitein Goedknegt en HWTK Jan Kleinepier heb meegemaakt en met de laatste vele gesprekken heb gehad tijdens het aflossen van de 2e en de 5e WTK 's middags van 5 tot 6. Wij deden dat dan met z'n tweeen en banjerden dan continue heen en weer door de controlekamer, al kwekkend. In die tijd liep je altijd zeewacht met een dubbele bezetting. Ook in de haven.
De beschrijving van het opvoeren van de stoomdruk komt op mij zeer vreemd over. Geen enkele zichzelf respecterende werktuigkundige zal dit uitvoeren. Niet alleen is dat zeer schadelijk voor de installatie, het is ook nog eens levensgevaarlijk. Ik weet zo langzamerhand wel, na ca 30 jaar stoomervaring, wat er kan gebeuren. De netdruk bij deze installaties bedroeg 63 bar en geen 80. De druk in de drum zal bij vol vermogen ergens bij de 72 bar hebben gelegen vanwege stromingsverliezen in de OVO's. Het opvoeren van de druk tot 100 bar is dan ook buiten alle proporties. Het verhogen van de gewichten op de veiligheden is fysiek niet mogelijk aangezien het veerbelaste veiligheden zijn die geborgd zijn tegen te zwaar instellen door gouvernementsringen die slechts door het verbreken van een loodje kunnen worden verwijderd. Dit loodje is aangebracht (toetertijd) door de ambtenaar van het stoomwezen. Deze dienst zal nooit toestemming hebben verleend om de stoomdruk tot boven de bedrijfsdruk te verhogen. Verder heeft dit tot gevolg dat de voedingpompen tegen een veel hogere druk in moeten pompen. Die zijn daar niet voor uitgelegd, dus geven de geest. Alle regelkringen komen op straat te liggen omdat de boel daar niet op ingeregeld is. Omdat de drumdruk een stuk hoger ligt dan de uitlaatstoomdruk moet de drumveiligheid daarom nog hoger worden ingesteld. De meeste veiligheden kunnen een verhoging van die mate niet eens aan. Komt nog bij het enorme risico dat als er iets gebeurd de ovo veiligheid wel als eerste moet openen omdat anders de OVO's verbranden.
De bottlenek bij deze schepen vwb het maximale vermogen lag in het maximaal toelaatbare askoppel op de schroefassen. De turbinesets konden, zeker bij zware belading, hun vermogen niet geheel kwijt, dus het verhogen van de stoomdruk om meer vermogen te creëren had geen enkele zin.
Ik kan mij nog een reis herinneren waarbij we met vertraging uit het Suezkanaal kwamen. In Marseille was een party georganiseerd die dreigde in de soep te lopen. Verordening van de maatschappij: 'Volle kracht zo hard mogelijk'. Bij vertrek uit Suezkanaal, alle nozzlegroepen bijgezet, maar vol vermogen kon niet worden gehaald vanwege het overschrijden van het maximaal toelaatbare askoppel.

Ik hoop dat ik nu niemand op de tenen trap.

Gebruikersavatar
S Verheij
Berichten: 223
Lid geworden op: 13 okt 2010 15:29
Locatie: Vlaardingen

Re: Nedlloyd

Bericht door S Verheij »

Hallo Allemaal.
Ik wacht nog steeds op iemand die ook Big Ferro heeft mee gemaakt,
Daar er toch wel in de loop der jaren aardig wat mensen op die schepen hebben gevaren (waar onder ik zelf ook)
is alleen Peter JJ met het verhaal gekomen, Nu Pauli ook van niks weet wachten we maar op de volgende die er misschien
meer over kan vertellen. We blijven het volgen.
Gr.Sjaak
Carpe Diem
Gebruikersavatar
S Verheij
Berichten: 223
Lid geworden op: 13 okt 2010 15:29
Locatie: Vlaardingen

Re: Nedlloyd

Bericht door S Verheij »

Afbeelding

Serooskerk, Machinekamer ploeg.
Gr.Sjaak
Carpe Diem
Gebruikersavatar
S Verheij
Berichten: 223
Lid geworden op: 13 okt 2010 15:29
Locatie: Vlaardingen

Re: Nedlloyd

Bericht door S Verheij »

Afbeelding

Aan de bar Nedlloyd Loire,
Gr.Sjaak
Carpe Diem
Gebruikersavatar
S Verheij
Berichten: 223
Lid geworden op: 13 okt 2010 15:29
Locatie: Vlaardingen

Re: Nedlloyd

Bericht door S Verheij »

Afbeelding

Zuiger trekken op de Mersey LLoyd.
Gr.Sjaak
Carpe Diem
Gebruikersavatar
S Verheij
Berichten: 223
Lid geworden op: 13 okt 2010 15:29
Locatie: Vlaardingen

Re: Nedlloyd

Bericht door S Verheij »

Afbeelding

Mersey LLoyd.
Gr.Sjaak
Carpe Diem
Gebruikersavatar
S Verheij
Berichten: 223
Lid geworden op: 13 okt 2010 15:29
Locatie: Vlaardingen

Re: Nedlloyd

Bericht door S Verheij »

Afbeelding
Anker binnen halen op de Nedlloyd Stuyvesant,
Over de bulb heen getrokken en klem gelopen op de boeg.
Grapje van 10,000 dollar om het weer los te laten trekken.
Zaakje voor Apeldoorn :lol: :lol: :lol:
Gr.Sjaak
Carpe Diem
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nedlloyd

Bericht door jdbvos »

Grapje van 10,000 dollar om het weer los te laten trekken
Meen je dat nou ???
Vanaf de kant een staaldraad eraan vastmaken, en op de verhaallieren ff een eindje naar achteren, zou mijn 1e gedachte zijn....
en ten anker liggend: draadje aan het andere anker, en uitpompen.... :roll:
Of zie ik het allemaal te simpel ? (In 'mien tiet' mocht je geen anker binnenhieuwen over de bulb: dat kostte verf, 'mien jong!')

Maar een hele mooie foto levert het iig wél op ! :-D
Hebbie die duidelijker ???
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
S Verheij
Berichten: 223
Lid geworden op: 13 okt 2010 15:29
Locatie: Vlaardingen

Re: Nedlloyd

Bericht door S Verheij »

Hallo Jan.
Nee helaas heb ik er geen duidelijkere foto van,
Maar het is toch wel iets bijzonders om te zien,en het los trekken
had in eigen beheer niet veel gekost, Maar het is makkelijk om een wal ploegje te bestellen
en schijnt het geen probleem te zijn met de kosten,
zo gaat het tegen woordig.
Gr.Sjaak
Carpe Diem
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Nedlloyd

Bericht door K.Brouwer »

Tjonge zeg, daar heb je echt geen walploeg voor nodig om dat zelf weer voor elkaar te krijgen. Zelfs een vrij simpele zaak zou ik zeggen. Zou me toch kapot geschaamt hebben om daarvoor $ 10,000 te moeten uitgeven. Dat geld hadden ze dan beter onder de bemanning kunnen verdelen als die het klusje gedaan hadden. Andere tijden zullen we maar zeggen. Trouwens...tis wel een "kunstenaar" geweest die dat zo voor elkaar kreeg, één met totaal geen inzicht. 8)

Groeten,K.Brouwer


Plaats reactie