Nedlloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nedlloyd

Bericht door jdbvos »

Koert
Die Deutz 545-motoren, die draaiden waarschijnlijk alleen op gasolie ?
Want bij Seatrade hadden we meestal Deutz 540 motoren op hfo, en die moesten ook 1 uur van tevoren overgezet worden op gasolie en moest het brandstofsysteem eerst afkoelen en de gasolie geheel door het systeem zijn....
Wel een heerlijke motor, die 545... Een oom had er 1 in z'n schip staan (niet deze van de link), en heb ik als jochie menig uurtje verlekkerd naast gestaan....
Kijkt, maar vooral LUISTERT, hier ! Daar mag je me bijna 's nachts voor wakker maken ! Beluistert ook de volgende filmpjes !!
Bekijk even deze daredevil-schipper. Over timmersmanoog gesproken....
https://www.youtube.com/watch?v=ZV6Z3lzbDa0
En wat te denken van deze mooie ouwe Stork motoren, nu weliswaar in een modern jacht, maar ze zijn er nog en ze draaien nog !!
https://www.youtube.com/watch?v=k1ycKdrac8E
Oost, west...ook best

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Nedlloyd

Bericht door Roy »

Deed je oom dat om het achterschip net genoeg naar beneden te trekken om onder die brug door te kunnen Jan ?.
Op die Duitse kanalen liggen / lagen die bruggen n.l. vrij laag. Om die reden moest de stuurhut vaak, ( bij ledig schip ), afgebroken worden. In de winter geen fijne hobby...…………
Zelf heb ik daar ook gevaren en toevallig ook met Deutz 545. Bomvrije karren waren dat !.
Jammer dat Deutz later zulke slechte motoren, lees onvoldoende getest, gebouwd hebben en de eigenaars in de kou hebben laten staan. Ook de fusie met M.W.M. heeft de ondergang niet kunnen redden. Deutz had haar servicecentrum aan de Sluisjesdijk in R'dam en M.W.M. had Gossau in Capelle a.d. IJssel. Ik meen dat Wärtsilä nu de service aan deze karren doet...……….
Maar de wonderschone herinnering aan dit type motoren blijft met zo'n filmpje wel leven !. ;)

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nedlloyd

Bericht door jdbvos »

Geen idee Roy, maar m'n vader, en sommige andere khv-kapiteins waar ik mee heb gevaren in de Beck-tijd, deden dat wél. Ik heb het zelf ook 1 x gedaan met een luxemotor van een oom, maar heb het daarna nooit meer gedurfd; ik dacht echt dat ik een hartaanval zou krijgen....
Vlak voordat de kop de brug raakt, volle kracht achteruitslaan: de kont komt omhoog door al dat extra water onder het achterschip, en de kop duikt daardoor naar beneden. Het schip drijft nog door en de kop is onder de brug door. In z'n vrij drijft de stuurhut richting brug, en vlak voordat hij raakt ga je vollekracht vooruit: de schroef trekt de draagkracht van het water onder de kont weg en zakt naar beneden. De kop gaat hierdoor omhoog, maar dat heeft nu geen effekt. Zodra de brug is gepasseerd ga je weer naar normale snelheid voor de volgende etappe van de reis...
Soms mislukte het wel eens... Het schip van m'n vader heeft dat bij de 1e eigenaar (vermoedelijk ook de kapitein) meegemaakt, en haalde daarmee nog het bioscoopjournaal in GB Staat op m'n Joetjoep-kanaal: kijkt hier !
Hier dus mislukt...dat stukkie drijven van passage kop tot bereiken brug moet langzaam: bij vollekracht vooruit moet die kont lang genoeg beneden blijven voor passage van de stuurhut en andere hoge delen. zodra je weer snelheid opgebouwd hebt vóór die laatste passage, komt je kont weer omhoog... Zoiets zal hier wel gebeurd zijn.... Maar het mislukte wel vaker, en de schade viel vaak wel mee. Soms capituleerde de kapitein halverwege, en dan lag je een tij met de kop en de kont aan weerszijden van de brug...
Maar geloof me: het vergt een grote dosis moed en kunde !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Nedlloyd

Bericht door Jinny »

Ik heb min of meer dezelfde truc uitgehaald enkele jaren terug op het Damsterdiep.
Richting Groningen had ik op de kaart een lage brug over het hoofd gezien, alle bruggen zijn beweegbaar, dus de hoogte is niet van belang.
Deze was dus vast.
Gelukkig was het vrij droog in NL die zomer en dreef ik langzaam naar de brug toe.
Moment dat mijn stuurhut bijna de brug raakt heb ik vol gas gegeven en had net enkele cm over om onder het bruggetje door te kunnen.
Jan zal wel weten welke brug het was denk ik.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nedlloyd

Bericht door jdbvos »

Deze, neem ik aan ?
Was vroeger een pontje....
Bijlagen
Dijkshorns.jpg
Dijkshorns.jpg (57.14 KiB) 1072 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nedlloyd

Bericht door jdbvos »

Helemaal niemand voor de vraag over die zuigersnelheid ???
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Nedlloyd

Bericht door Jinny »

De brug was lager op de kaart, 2.35.
Maar hij lijkt er wel op.

Net zo snel.
Halfweg de krukslag met de kruktap op 90 graden (bij je streepje) heb je volgens mij de hoogste zuigersnelheid.
Met een 1 cilinder ben je afwijkend en heb je dan nog de compressie die de zuiger afremt en de arbeidsslag die de zuiger versneld.
Bij een meercilinder zullen de krachten en versnellingen elkaar in evenwicht houden.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nedlloyd

Bericht door jdbvos »

Heel goed, maar is niet wat ik bedoelde...
Ik doelde op de drijfstangfout....
drijfstangfout.jpg
drijfstangfout.jpg (25.56 KiB) 1039 keer bekeken
Stel je, zoals in het getekende voorbeeld, een kruishoofdmotor met lange slag voor. Gemakshalve even een toerental van 120 rpm A=onderste stand, B=halverwege de slag)
Dat is dus 2 omw/sec, dus 720 krukgraden per sec => 0,0028 sec per krukgraad
Als je vanaf de hartlijn van het scharnierpunt met een passer de afstand tot de krukpen afcirkelt krig je de lengteafwijking op de zuigerslag: de drijfstangfout.
Zoals hier getekend zal dat een 10 krukgraden (aan beide kanten) zijn, dus het bovenste gedeelte van de slag (half-T-half) is dan 160 krukgraden, en het onderste deel van de slag (half-B-half) is dan 200 krukgraden. Hij doet over het bovenste deel van de slag dus korter dan over het onderste deel van de slag, en gaat dus sneller door het bovenste deel
En dit geldt natuurlijk net zo voor een trunkzuigermotor of zuigerstoommachine (zelfs zuigercompressors...alles met zuigers en krukassen)
Oost, west...ook best
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Nedlloyd

Bericht door kabo »

nedlloyd.jpg
nedlloyd.jpg (102.99 KiB) 868 keer bekeken
Nedlloyd Barcelona op de proefvaart 9/5/1979. Mooi schip.
gr. Bas
doppie
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 dec 2014 23:12

Re: Nedlloyd

Bericht door doppie »

mooi schip maar ook een
pracht foto
gr alex


Plaats reactie