Skipper (Patrick) op pad

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 398
Lid geworden op: 05 jun 2006 19:37
Locatie: Waarschoot, Belgie

Skipper (Patrick) op pad

Bericht door Skipper »

Goedendag allen,

na lang wikken en wegen heb ik toch maar weer besloten om reisverhalen te gaan schrijven. Ik zal nu wel duidelijk op gaan letten wat ik schrijf en welke foto's ik publiceer met toestemming, dus geen boze rederij aan mijn broek zoals mijn voorgaande werkgever. Deze waren niet echt gecharmeerd van enige vorm van publiciteit op kombuispraat.

Sinds 26 Januari 2011 ben ik dienst van een nieuwe rederij, waarbij ik als Kapitein zal gaan varen. Na lang na denken heb ik besloten om een punt achter mij RollDock avontuur te zetten en mij te richten op een andere rederij. Na meerdere gesprekken bij verschillende rederijen kwam CFL Shipmanagement B.V. (http://www.canadafeederlines.com) als meest slagvaardigste uit de bus.

==============================
Introductie van deze NEDERLANDSE rederij

CFL is de jongste, de meest eigenzinnige en zeker de energievriendelijkste scheepvaartonderneming van Nederland. De rederij werd in 2006 opgericht door Kees Koolhof. Tegen de heersende consolidatietendens in besloten hij en een groep gelieerde partners om een nieuwe rederij op te zetten. Onder Nederlands management, met een vloot van uitsluitend in Nederland gebouwde en onder Nederlandse vlag varende schepen en met een onderscheidende visie op de wereldmarkt voor zeevracht en welke eisen deze stelt aan een hedendaagse rederij en haar vloot.

We voorzagen dat er een groeimarkt zou ontstaan in het short-sea segment. Door de verdere ontwikkeling van de hub & spokestructuur in het internationale zeetransport zal het aandeel van short sea in de totale overslag de komende jaren sneller groeien dan dat van andere vervoersmodaliteiten. Bovendien is er steeds meer vraag naar scheepscapaciteit die zowel droge bulk en containers als projectladingen met afwijkende afmetingen kan vervoeren naar bestemmingen met een geringe vaardiepte of die door extreme klimatologische omstandigheden of het ontbreken van voldoende overslagcapaciteit moeilijk bereikbaar zijn.

We kozen ervoor om onze vloot volgens eigen specificaties in Nederland te laten bouwen bij partner Peters Shipyards. Onze 9 Jumbo’s 6500 (met een draagvermogen van 6500 dtw) en de nieuwe serie Sole’s 10000 (10.000 dtw) zijn bedacht en ontwikkeld als antwoord op de huidige en toekomstige marktvraag naar flexibele vervoerscapaciteit.

Zo kunnen onze schepen meerdere ladingsoorten vervoeren en kan de laadruimte (boven- en onderdeks) worden aangepast voor (project)ladingen met bijzondere specificaties. Met minder motorvermogen (en dus met lagere brandstofkosten en minder CO2-uitstoot) halen ze een zelfde kruissnelheid als concurrerende scheepstypen en door hun geringe diepgang en grotere ijszekerheid kunnen ze havens aandoen die voor andere scheepstypes ongeschikt zijn. Onze vloot voldoet daarnaast aan de meest actuele classificatie-eisen voor multipurpose-schepen, biedt een aantrekkelijke werkplek voor ons zeevarend personeel en is solide gefinancierd.

Ook onze organisatie is het product van een andere manier van denken. We hebben ons lean & mean georganiseerd en kunnen daardoor meer tijd en managementaandacht vrijmaken om in onze kerntaken uit te kunnen blinken.

Het ontwerp van onze nieuwbouwschepen doen we zelf. We hebben er een dagtaak aan om onze designs in te laten spelen op de veranderingen in de vraag van bevrachters, charteraars en eindopdrachtgevers. Het technisch management gebeurt in eigen huis, net als de (eind)selectie en begeleiding van onze bemanningen. Om de routeplanning en inzet van onze vloot zo efficiënt en kosteneffectief mogelijk te organiseren, maken we gebruik van geavanceerde managementinformatie- en vlootmanagementsystemen. Ook het financieel management houden we in eigen beheer. Tot aan het ontwikkelen van innovaties als het gebruik maken van nieuwe fiscale mogelijkheden voor onze investeerders aan toe.

Als jongste rederij van Nederland worden we niet geremd door historisch nu eenmaal zo gegroeide verhoudingen of door traditionele opvattingen over het redersvak.

CFL is ontstaan als het antwoord op de veranderende transportwensen van de markt van nu en straks en we doen er alles aan om deze voorsprong te behouden.
Bron: website CFL / http://www.canadafeederlines.com
=====================================

Voor meer informatie over deze rederij, zie website.

Vanwege mijn ervaringen uit de zware (en project-) lading wereld was ik een geschikte kandidaat om als kapitein op de nieuwbouw schepen van CFL te gaan varen. De rederij stapt in een nieuwe wereld van schepen met kranen die wereldwijd gaan varen, en voor mij is het een nieuwe uitdaging.

Het schip waar ik op zal gaan varen, Mv Momentum Scan, is afgelopen weken uitgebreid in diverse journaals en kranten geweest vanwege een heldhaftige reddingsoperatie in de Adriatische Zee waarbij meer dan 200 mensen zijn gered.

Afbeelding
Foto van website http://www.shipspotting.com / Credits to Valerij Uhlrich

Gegevens Sole 10000type / Mv Momentum Scan:
Length oa abt. 116.26 m
Length pp abt. 112.76 m
Beam mld abt. 17.80 m
Depth abt. 10.50 m
Draft mld abt. 7.90 m
Deadweight abt. 10000 t
GT abt. 6525
NT abt. 3425
Main engine 4000 kW @
600 rpm, speed abt. 14 knots
on abt. 16 t IFO 380cst
(based on 95% MCR)
Gears:
2 x SWL 40 t at 2,5 - 24 m
2 x SWL 55 t at 3 - 20 m
2 x SWL 80 t at 3 - 14 m
Container intake:
hold abt. 232 TEU
hatches abt. 187 TEU
Hold:
hold length 70.50 m
hold beam 15.20 m
hold height 11.79 m
Total volume 12.358 m3
428.000 cuft
tanktop 18 t/m2

Via de website kan men ook een foto galerij bezoeken waar foto's van de accommodatie en machinekamer op staan.
Klik op de volgende link: http://www.canadafeederlines.com/en/con ... /impressie

======================

Als alles meezit dan zal ik eind volgende week vliegen naar Dubai om in Jebel Ali (Beide in de Verenigde Arabische Emiraten) aan boord te stappen voor een aantal mooie reizen.

Ik zal ook weer de nodige reisverhalen en andere positieve rand verhalen weer gaan schrijven en deze via Jos of Jeroen op deze website laten plaatsen.

Groeten,
Patrick
NAVIGARE NECESSE EST

Ruud (R.I.P.)

Re: Skipper (Patrick) op pad

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy Patrick,
Uiteraard eerst gefeliciteerd met jouw nieuwe "club",en kijken vol verwachting uit naar jouw reisverhalen/foto's, kortom alles :wink: wat je meemaakt a/b van de Momentum Scan,de eerste impressie is er één van 'dat ziet er goed uit' :!:
Een goede flight en een behouden vaart zullen we maar zeggen.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Skipper (Patrick) op pad

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Patrick,
prima dat je speciaal voor ons een rederij gezocht hebt waar je reisverhalen mag publiceren. :-D
We hebben in het Kielerkanaal al heel wat schepen van deze rederij gespot en ze zien er allemaal Pico Bello uit. :)
Een hele goede reis toegewenst en veel succes bij deze veelbelovende rederij.
All the best
Jos
j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Skipper (Patrick) op pad

Bericht door j.haver »

Goede reis alvast.

En nu je toch geen ene m..r met je vorige werkgever te maken hebt ; wij zijn altijd geinteresseerd in het verleden ........... dus foto's en 'oude' reisverslagen altijd een lust om te zien en te lezen !
Joop Kieviet (RIP)

Re: Skipper (Patrick) op pad

Bericht door Joop Kieviet (RIP) »

Patrick,

Een hele tijd je verhalen gemist en nu een nieuwe uitdaging, ik wens je heel veel succes en een goede vaart. We kijken met verlangen uit naar de ervaringen en de verhalen.

Gr. Joop
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Skipper (Patrick) op pad

Bericht door K.Brouwer »

Veel succes Patrick en wacht met spanning op je verhalen 8) .

Groeten,K.Brouwer.
Gerard

Re: Skipper (Patrick) op pad

Bericht door Gerard »

Patrick, ook van deze kant veel succes gewenst.
Je zei: Tot aan het ontwikkelen van innovaties als het gebruik maken van nieuwe fiscale mogelijkheden voor onze investeerders aan toe.
Geïnteresseerd in een ,,innovatie" voor het beter en soepeler laten lopen van zware lading kranen? Gr. Gerard.
Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Skipper (Patrick) op pad

Bericht door jeroen »

Heej Patrick,

Veel succes bij je nieuwe werkgever. Het niveau van afwerking van de bouwwerf ligt toch wel stukken hoger als wat je de laatste jaren gewend bent bij Jumbo/Rolldock.
Met wat voor vaar-verlof regeling werken ze bij CFL?

In ieder geval een goede vlucht en aansluitend een mooie reis. We zien de verslagen wel komen.
Groeten Jeroen
Bud

Re: Skipper (Patrick) op pad

Bericht door Bud »

Skipper Patrick,veel succes op je nieuwe stek en 'n behouden vaart. Hou van reisverhalen en kijk reikhalzend ernaar uit. Vet kleurtje overigens die schepen. Hoeveel nationaliteiten heb je aan boord ongeveer,ben ik benieuwd naar ?. Met vriendelijke groet; Ger.
Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 398
Lid geworden op: 05 jun 2006 19:37
Locatie: Waarschoot, Belgie

Re: Skipper (Patrick) op pad

Bericht door Skipper »

Inderdaad een strak kleurtje....Ik vind het best gaaf, want zo vaak zie je geen gewone vrachtschepen die wit zijn.
Er zitten nu 3 nationaliteiten aan boord op een bemanning van 11 man.
Officieren zijn hoofdzakelijk Nederlands....echter de 1e stm is een Oekraïner die al een tijdje bij de rederij zit. En de rest
van de bemanning is hoofdzakelijk Filippijns.

Er gaat met mij ook een Nederlandse leerling mee, dus we zitten straks met een klein leuk groepje Nederlanders.

Reisbestemming zal als volgt zijn:
-)Jebel Ali (Verenigde Arabische Emiraten)
-)Um Qasr (Irak)
-)Bandar Abbas (Iran)
-)Ergens op de kust van West Indonesie (plaats heb ik nog niet gehoord)

Via de website van de charteraar (Scan Trans, Denmark) kun je in grote lijnen ook zien wat de planning voor de schepen wordt.
http://www.scan-trans.com/position1.asp ... ITION+LIST

Greets,
Patrick
NAVIGARE NECESSE EST


Plaats reactie