Skipper (Patrick) op pad
Re: Skipper (Patrick) op pad
Ik kreeg zojuist het laatste nieuws binnen van Patrick vanaf de Momentum Scan.
De boeg....
Niet zo mooier dan de boeg van een schip. Soms scherp, soms stomp. Soms een
mooie bulb en soms een lelijke pukkel. Soms mooi uitwaaierend en soms
gewoon steil. Scheeps kontjes zijn ook mooi, maar de boeg, het neusje, de
kop dat heeft het toch helemaal. Dit gezicht bepaalt de eerste indruk van
een schip. Dit straalt de kracht uit van een schip. Elk schip wat op zijn
manier de kracht bepaalt.
Ik heb op meerdere schepen gezeten en ik heb meerdere boeg vormen gezien en
ervaren. Maar waar ik nu op het zit is de meest verbazingwekkendste van
allen. Mooi steil, met een kleine stompe ronding op de kop, geen bulb en
bijna loodrecht naar boven. Het heeft veel weg van de zogezegde “bijl”
boeg. Het snijdt door het water, het heeft weinig weerstand. Dat merk je
aan het schip, we lopen en blijven lopen. Weinig vermogen is er nodig om
het schip vaart te laten maken. Het vangt geen golven op als er deining
staat, we snijden erdoor als een mes door boter. We hebben geen spray aan
dek, want het loopt steil naar beneden. We worden niet telkens omhoog
gezwierd als een uitlopende kop welke op de deining klapt. We rammen niet
en we stampen niet heftig. We gaan en blijven gaan door............door tot
onze bestemming in zicht komt.
Groeten,
Patrick Nowee
Mv Momentum Scan
10 Maart 2010
We zijn weer onderweg.....onderweg aan het varen. We hebben afgelopen maand
meer stil gelegen dan gevaren. Bah, een schip wat meer stil ligt dan vaart.
De warme zeewind waait weer door onze haren. De bewegingen van schip maakt
ons rustig. We laten het Midden Oosten achter ons en zijn op weg naar het
Verre Oosten. We worden al weeig als we denken aan de geuren van Sumatra.
Het buikje ligt vol met ‘big bags’ voor Samarinda en Tanjung Bara op het
eiland Borneo op Indonesie. We voelen ons weer een beetje terug in de tijd
van Nederlands Indie. Wie heeft er nu van de moderne zeevarenden van deze
plaatsen gehoord.....mijn bemanning niet en ik ook niet. De atlas wordt er
bijgepakt en iedereen loopt met dromen in zijn hoofd. Na 4 weken Midden
Oosten worden alle plaatsen mooi. Waar komen wij te liggen.....hebben ze
een ‘kampong’ daar en kunnen we een biertje halen bij de lokale ‘toko’?
Iedereen heeft er zin. Voor menig van officieren gaat er een nieuw
vaargebied open. Voor het eerst door Suez....voor het eerst in de Perzische
Golf....voor het eerst door Straat Malakka.....voor het eerst het modern
oosterse Singapore....voor het eerst.......voor het eerst alles.
De kranen hebben rust nu na al het harde werken.....de luiken en de rest
van het schip ook. Het wordt nu tijd om het bootje te verwennen. Beetje vet
hier, schoonmaken daar, beetje verf hier, wat ontroesten daar. De dame
wordt weer zichtbaar als we de laag woestijn zand en stof eraf spoelen. Het
fleurt op....wit wordt weer wit en wat groen was wordt weer groen.
Onze hoofdmotor bromt er vrolijk op los. 600 klapjes komt eruit en via een
gearbox een kleine 140 op de schroef. Pitch op 9 of 90% en gaan......14,5
lopen we gemiddeld. 14,5.....pfff wat een snelheid. Mooi, mooi, mooi. Niets
geen overload voor onze stoere kerel in machinekamer, nu ff niet het
extraatje geven. We snijden door het water.
Nu nog de curry in onze neusgaten en volgende week de kruiden.
Onze vervolg planning is nog onbekend, maar ik heb het gevoel dat wij nog
mooie reizen gaan krijgen. De 18e zullen wij op Singapore zijn en de 21e op
Samarinda. Lossen gebeurd op de rede, dus de ‘zakjes’ zullen wel in kleine
lokale bootjes gelost moeten worden. Een aantal crew changes komen eraan en
in Singapore ook weer volstoren. Dan kunnen we er weer tegen aan......op
naar het nieuwe avontuur.
De boeg....
Niet zo mooier dan de boeg van een schip. Soms scherp, soms stomp. Soms een
mooie bulb en soms een lelijke pukkel. Soms mooi uitwaaierend en soms
gewoon steil. Scheeps kontjes zijn ook mooi, maar de boeg, het neusje, de
kop dat heeft het toch helemaal. Dit gezicht bepaalt de eerste indruk van
een schip. Dit straalt de kracht uit van een schip. Elk schip wat op zijn
manier de kracht bepaalt.
Ik heb op meerdere schepen gezeten en ik heb meerdere boeg vormen gezien en
ervaren. Maar waar ik nu op het zit is de meest verbazingwekkendste van
allen. Mooi steil, met een kleine stompe ronding op de kop, geen bulb en
bijna loodrecht naar boven. Het heeft veel weg van de zogezegde “bijl”
boeg. Het snijdt door het water, het heeft weinig weerstand. Dat merk je
aan het schip, we lopen en blijven lopen. Weinig vermogen is er nodig om
het schip vaart te laten maken. Het vangt geen golven op als er deining
staat, we snijden erdoor als een mes door boter. We hebben geen spray aan
dek, want het loopt steil naar beneden. We worden niet telkens omhoog
gezwierd als een uitlopende kop welke op de deining klapt. We rammen niet
en we stampen niet heftig. We gaan en blijven gaan door............door tot
onze bestemming in zicht komt.
Groeten,
Patrick Nowee
Mv Momentum Scan
10 Maart 2010
We zijn weer onderweg.....onderweg aan het varen. We hebben afgelopen maand
meer stil gelegen dan gevaren. Bah, een schip wat meer stil ligt dan vaart.
De warme zeewind waait weer door onze haren. De bewegingen van schip maakt
ons rustig. We laten het Midden Oosten achter ons en zijn op weg naar het
Verre Oosten. We worden al weeig als we denken aan de geuren van Sumatra.
Het buikje ligt vol met ‘big bags’ voor Samarinda en Tanjung Bara op het
eiland Borneo op Indonesie. We voelen ons weer een beetje terug in de tijd
van Nederlands Indie. Wie heeft er nu van de moderne zeevarenden van deze
plaatsen gehoord.....mijn bemanning niet en ik ook niet. De atlas wordt er
bijgepakt en iedereen loopt met dromen in zijn hoofd. Na 4 weken Midden
Oosten worden alle plaatsen mooi. Waar komen wij te liggen.....hebben ze
een ‘kampong’ daar en kunnen we een biertje halen bij de lokale ‘toko’?
Iedereen heeft er zin. Voor menig van officieren gaat er een nieuw
vaargebied open. Voor het eerst door Suez....voor het eerst in de Perzische
Golf....voor het eerst door Straat Malakka.....voor het eerst het modern
oosterse Singapore....voor het eerst.......voor het eerst alles.
De kranen hebben rust nu na al het harde werken.....de luiken en de rest
van het schip ook. Het wordt nu tijd om het bootje te verwennen. Beetje vet
hier, schoonmaken daar, beetje verf hier, wat ontroesten daar. De dame
wordt weer zichtbaar als we de laag woestijn zand en stof eraf spoelen. Het
fleurt op....wit wordt weer wit en wat groen was wordt weer groen.
Onze hoofdmotor bromt er vrolijk op los. 600 klapjes komt eruit en via een
gearbox een kleine 140 op de schroef. Pitch op 9 of 90% en gaan......14,5
lopen we gemiddeld. 14,5.....pfff wat een snelheid. Mooi, mooi, mooi. Niets
geen overload voor onze stoere kerel in machinekamer, nu ff niet het
extraatje geven. We snijden door het water.
Nu nog de curry in onze neusgaten en volgende week de kruiden.
Onze vervolg planning is nog onbekend, maar ik heb het gevoel dat wij nog
mooie reizen gaan krijgen. De 18e zullen wij op Singapore zijn en de 21e op
Samarinda. Lossen gebeurd op de rede, dus de ‘zakjes’ zullen wel in kleine
lokale bootjes gelost moeten worden. Een aantal crew changes komen eraan en
in Singapore ook weer volstoren. Dan kunnen we er weer tegen aan......op
naar het nieuwe avontuur.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Skipper (Patrick) op pad
OK Patrick........gooi d'r nog maar een kruispeilinkie tegen an........ik vaar mee
Ligt dat " Bloemtkooltje" d'r nog als je Straat Malakka aanloopt daar bij de Kop van Sumatra, waar ze vroeger van Heusden de "pap flink zuur hebben gemaakt"
Ligt dat " Bloemtkooltje" d'r nog als je Straat Malakka aanloopt daar bij de Kop van Sumatra, waar ze vroeger van Heusden de "pap flink zuur hebben gemaakt"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Skipper (Patrick) op pad
Dit bloemkooltje lag afgelopen zomer nog boven Sumatra.
Grt
Henk
Re: Skipper (Patrick) op pad
De door Patrick zo geprezen boeg is op deze foto mooi te zien.
Foto van Marcel, IJmuiden 23/10/10.- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Skipper (Patrick) op pad
Hallo Henk........nou da's een hele zorg minder nou ik weet dat " die bloemkooltjes" nog stees daar bij Sumatra liggen
Ik had de foto afgedrukt en liet aan m'n vrouw zien met de vraag " WAAR is tit".......en waarempel......." Vlak bij Singapore daar ergens in die Straat".......da's toch nait slecht na bekant 40 jaar........
Bedankt voor de mooie prent.
Ik had de foto afgedrukt en liet aan m'n vrouw zien met de vraag " WAAR is tit".......en waarempel......." Vlak bij Singapore daar ergens in die Straat".......da's toch nait slecht na bekant 40 jaar........
Bedankt voor de mooie prent.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Skipper (Patrick) op pad
De in Indonesië geboren hwtk kwam er op de Gulf Italian speciaal voor zijn hut uit, deed hij anders nooit.
Adoe!!! Pulu Weh!!
Adoe!!! Pulu Weh!!
Re: Skipper (Patrick) op pad
Hierbij een paar foto's van de tewaterlating van de Marvel scan gister vrijdag 11 maart bij peter shipyards te kampen. De Marvel scan is het zusterschip van de Momentum scan.
- Bijlagen
-
- IMG_8228 (768x1024).jpg (380.75 KiB) 4552 keer bekeken
-
- IMG_8225 (1024x768).jpg (310.64 KiB) 4552 keer bekeken
-
- IMG_8227 (1024x768).jpg (357.46 KiB) 4552 keer bekeken
-
- IMG_8229 (1024x768).jpg (372.51 KiB) 4552 keer bekeken
-
- IMG_8233 (1024x768).jpg (378.73 KiB) 4552 keer bekeken
Re: Skipper (Patrick) op pad
Zo'n fotoserie zie je niet vaak: een schip dat uit het water de wal opspringt, en een kapotte fles weer héél teruggooit....
Nix van aantrekken hoor: zijn mooie foto's, en zelfs ik snap het wel !!
Nix van aantrekken hoor: zijn mooie foto's, en zelfs ik snap het wel !!
Oost, west...ook best
Re: Skipper (Patrick) op pad
Speciaal voor Jan Vos heb ik de volgorde van deze fraaie foto's maar aangepast.
All the best
Jos
All the best
Jos
Re: Skipper (Patrick) op pad
hierbij nog een foto van de terwaterlating vanaf de ander kant