Pagina 1 van 4

Skipper (Patrick) op pad

Geplaatst: 05 feb 2011 12:09
door Skipper
Goedendag allen,

na lang wikken en wegen heb ik toch maar weer besloten om reisverhalen te gaan schrijven. Ik zal nu wel duidelijk op gaan letten wat ik schrijf en welke foto's ik publiceer met toestemming, dus geen boze rederij aan mijn broek zoals mijn voorgaande werkgever. Deze waren niet echt gecharmeerd van enige vorm van publiciteit op kombuispraat.

Sinds 26 Januari 2011 ben ik dienst van een nieuwe rederij, waarbij ik als Kapitein zal gaan varen. Na lang na denken heb ik besloten om een punt achter mij RollDock avontuur te zetten en mij te richten op een andere rederij. Na meerdere gesprekken bij verschillende rederijen kwam CFL Shipmanagement B.V. (http://www.canadafeederlines.com) als meest slagvaardigste uit de bus.

==============================
Introductie van deze NEDERLANDSE rederij

CFL is de jongste, de meest eigenzinnige en zeker de energievriendelijkste scheepvaartonderneming van Nederland. De rederij werd in 2006 opgericht door Kees Koolhof. Tegen de heersende consolidatietendens in besloten hij en een groep gelieerde partners om een nieuwe rederij op te zetten. Onder Nederlands management, met een vloot van uitsluitend in Nederland gebouwde en onder Nederlandse vlag varende schepen en met een onderscheidende visie op de wereldmarkt voor zeevracht en welke eisen deze stelt aan een hedendaagse rederij en haar vloot.

We voorzagen dat er een groeimarkt zou ontstaan in het short-sea segment. Door de verdere ontwikkeling van de hub & spokestructuur in het internationale zeetransport zal het aandeel van short sea in de totale overslag de komende jaren sneller groeien dan dat van andere vervoersmodaliteiten. Bovendien is er steeds meer vraag naar scheepscapaciteit die zowel droge bulk en containers als projectladingen met afwijkende afmetingen kan vervoeren naar bestemmingen met een geringe vaardiepte of die door extreme klimatologische omstandigheden of het ontbreken van voldoende overslagcapaciteit moeilijk bereikbaar zijn.

We kozen ervoor om onze vloot volgens eigen specificaties in Nederland te laten bouwen bij partner Peters Shipyards. Onze 9 Jumbo’s 6500 (met een draagvermogen van 6500 dtw) en de nieuwe serie Sole’s 10000 (10.000 dtw) zijn bedacht en ontwikkeld als antwoord op de huidige en toekomstige marktvraag naar flexibele vervoerscapaciteit.

Zo kunnen onze schepen meerdere ladingsoorten vervoeren en kan de laadruimte (boven- en onderdeks) worden aangepast voor (project)ladingen met bijzondere specificaties. Met minder motorvermogen (en dus met lagere brandstofkosten en minder CO2-uitstoot) halen ze een zelfde kruissnelheid als concurrerende scheepstypen en door hun geringe diepgang en grotere ijszekerheid kunnen ze havens aandoen die voor andere scheepstypes ongeschikt zijn. Onze vloot voldoet daarnaast aan de meest actuele classificatie-eisen voor multipurpose-schepen, biedt een aantrekkelijke werkplek voor ons zeevarend personeel en is solide gefinancierd.

Ook onze organisatie is het product van een andere manier van denken. We hebben ons lean & mean georganiseerd en kunnen daardoor meer tijd en managementaandacht vrijmaken om in onze kerntaken uit te kunnen blinken.

Het ontwerp van onze nieuwbouwschepen doen we zelf. We hebben er een dagtaak aan om onze designs in te laten spelen op de veranderingen in de vraag van bevrachters, charteraars en eindopdrachtgevers. Het technisch management gebeurt in eigen huis, net als de (eind)selectie en begeleiding van onze bemanningen. Om de routeplanning en inzet van onze vloot zo efficiënt en kosteneffectief mogelijk te organiseren, maken we gebruik van geavanceerde managementinformatie- en vlootmanagementsystemen. Ook het financieel management houden we in eigen beheer. Tot aan het ontwikkelen van innovaties als het gebruik maken van nieuwe fiscale mogelijkheden voor onze investeerders aan toe.

Als jongste rederij van Nederland worden we niet geremd door historisch nu eenmaal zo gegroeide verhoudingen of door traditionele opvattingen over het redersvak.

CFL is ontstaan als het antwoord op de veranderende transportwensen van de markt van nu en straks en we doen er alles aan om deze voorsprong te behouden.
Bron: website CFL / http://www.canadafeederlines.com
=====================================

Voor meer informatie over deze rederij, zie website.

Vanwege mijn ervaringen uit de zware (en project-) lading wereld was ik een geschikte kandidaat om als kapitein op de nieuwbouw schepen van CFL te gaan varen. De rederij stapt in een nieuwe wereld van schepen met kranen die wereldwijd gaan varen, en voor mij is het een nieuwe uitdaging.

Het schip waar ik op zal gaan varen, Mv Momentum Scan, is afgelopen weken uitgebreid in diverse journaals en kranten geweest vanwege een heldhaftige reddingsoperatie in de Adriatische Zee waarbij meer dan 200 mensen zijn gered.

Afbeelding
Foto van website http://www.shipspotting.com / Credits to Valerij Uhlrich

Gegevens Sole 10000type / Mv Momentum Scan:
Length oa abt. 116.26 m
Length pp abt. 112.76 m
Beam mld abt. 17.80 m
Depth abt. 10.50 m
Draft mld abt. 7.90 m
Deadweight abt. 10000 t
GT abt. 6525
NT abt. 3425
Main engine 4000 kW @
600 rpm, speed abt. 14 knots
on abt. 16 t IFO 380cst
(based on 95% MCR)
Gears:
2 x SWL 40 t at 2,5 - 24 m
2 x SWL 55 t at 3 - 20 m
2 x SWL 80 t at 3 - 14 m
Container intake:
hold abt. 232 TEU
hatches abt. 187 TEU
Hold:
hold length 70.50 m
hold beam 15.20 m
hold height 11.79 m
Total volume 12.358 m3
428.000 cuft
tanktop 18 t/m2

Via de website kan men ook een foto galerij bezoeken waar foto's van de accommodatie en machinekamer op staan.
Klik op de volgende link: http://www.canadafeederlines.com/en/con ... /impressie

======================

Als alles meezit dan zal ik eind volgende week vliegen naar Dubai om in Jebel Ali (Beide in de Verenigde Arabische Emiraten) aan boord te stappen voor een aantal mooie reizen.

Ik zal ook weer de nodige reisverhalen en andere positieve rand verhalen weer gaan schrijven en deze via Jos of Jeroen op deze website laten plaatsen.

Groeten,
Patrick

Re: Skipper (Patrick) op pad

Geplaatst: 05 feb 2011 12:35
door Ruud (R.I.P.)
Ahoy Patrick,
Uiteraard eerst gefeliciteerd met jouw nieuwe "club",en kijken vol verwachting uit naar jouw reisverhalen/foto's, kortom alles :wink: wat je meemaakt a/b van de Momentum Scan,de eerste impressie is er één van 'dat ziet er goed uit' :!:
Een goede flight en een behouden vaart zullen we maar zeggen.

Re: Skipper (Patrick) op pad

Geplaatst: 05 feb 2011 13:08
door Jos Komen (R.I.P)
Hallo Patrick,
prima dat je speciaal voor ons een rederij gezocht hebt waar je reisverhalen mag publiceren. :-D
We hebben in het Kielerkanaal al heel wat schepen van deze rederij gespot en ze zien er allemaal Pico Bello uit. :)
Een hele goede reis toegewenst en veel succes bij deze veelbelovende rederij.
All the best
Jos

Re: Skipper (Patrick) op pad

Geplaatst: 05 feb 2011 13:40
door j.haver
Goede reis alvast.

En nu je toch geen ene m..r met je vorige werkgever te maken hebt ; wij zijn altijd geinteresseerd in het verleden ........... dus foto's en 'oude' reisverslagen altijd een lust om te zien en te lezen !

Re: Skipper (Patrick) op pad

Geplaatst: 05 feb 2011 14:16
door Joop Kieviet (RIP)
Patrick,

Een hele tijd je verhalen gemist en nu een nieuwe uitdaging, ik wens je heel veel succes en een goede vaart. We kijken met verlangen uit naar de ervaringen en de verhalen.

Gr. Joop

Re: Skipper (Patrick) op pad

Geplaatst: 05 feb 2011 16:53
door K.Brouwer
Veel succes Patrick en wacht met spanning op je verhalen 8) .

Groeten,K.Brouwer.

Re: Skipper (Patrick) op pad

Geplaatst: 05 feb 2011 23:45
door Gerard
Patrick, ook van deze kant veel succes gewenst.
Je zei: Tot aan het ontwikkelen van innovaties als het gebruik maken van nieuwe fiscale mogelijkheden voor onze investeerders aan toe.
Geïnteresseerd in een ,,innovatie" voor het beter en soepeler laten lopen van zware lading kranen? Gr. Gerard.

Re: Skipper (Patrick) op pad

Geplaatst: 06 feb 2011 09:55
door jeroen
Heej Patrick,

Veel succes bij je nieuwe werkgever. Het niveau van afwerking van de bouwwerf ligt toch wel stukken hoger als wat je de laatste jaren gewend bent bij Jumbo/Rolldock.
Met wat voor vaar-verlof regeling werken ze bij CFL?

In ieder geval een goede vlucht en aansluitend een mooie reis. We zien de verslagen wel komen.

Re: Skipper (Patrick) op pad

Geplaatst: 07 feb 2011 12:11
door Bud
Skipper Patrick,veel succes op je nieuwe stek en 'n behouden vaart. Hou van reisverhalen en kijk reikhalzend ernaar uit. Vet kleurtje overigens die schepen. Hoeveel nationaliteiten heb je aan boord ongeveer,ben ik benieuwd naar ?. Met vriendelijke groet; Ger.

Re: Skipper (Patrick) op pad

Geplaatst: 07 feb 2011 12:25
door Skipper
Inderdaad een strak kleurtje....Ik vind het best gaaf, want zo vaak zie je geen gewone vrachtschepen die wit zijn.
Er zitten nu 3 nationaliteiten aan boord op een bemanning van 11 man.
Officieren zijn hoofdzakelijk Nederlands....echter de 1e stm is een Oekraïner die al een tijdje bij de rederij zit. En de rest
van de bemanning is hoofdzakelijk Filippijns.

Er gaat met mij ook een Nederlandse leerling mee, dus we zitten straks met een klein leuk groepje Nederlanders.

Reisbestemming zal als volgt zijn:
-)Jebel Ali (Verenigde Arabische Emiraten)
-)Um Qasr (Irak)
-)Bandar Abbas (Iran)
-)Ergens op de kust van West Indonesie (plaats heb ik nog niet gehoord)

Via de website van de charteraar (Scan Trans, Denmark) kun je in grote lijnen ook zien wat de planning voor de schepen wordt.
http://www.scan-trans.com/position1.asp ... ITION+LIST

Greets,
Patrick

Re: Skipper (Patrick) op pad

Geplaatst: 07 feb 2011 13:23
door Bud
Hey Skipper,dat was een snel antwoord op m'n vraag,thanks !. Leuk zo'n kleine groep,blijft het persoonlijk en hecht. Jullie gaan zeker en vast plezier beleven op zo'n ,,nieuw,, schip,gun jullie wel wat meer exotische bestemmingen met minder zand.In de zandbak heb je vroeger wel genoeg tijd doorgebracht denk ik ? Hoop dat jullie passage van Puntland goed verloopt,geen frisse hoek momenteel en tot horens.Behouden vaart ,M.V.Gr. Ger .

Re: Skipper (Patrick) op pad

Geplaatst: 07 feb 2011 18:59
door Skipper
Nog niets spannends geschreven en dit onderwerp is 531 x gelezen. :?
Zo goed waren mijn vorige verhalen nog niet, want ik heb nog geen mensen gehoord die een boek uit willen geven.
Maar ach, dat heb ik eigenlijk niet nodig, want de reacties van de mensen op kombuispraat maken het leuk om te blijven schrijven.

Vandaag dus de vlucht gegevens binnen gekregen..... :-D
Vrijdag middag om 1430 met Emirates vliegen van Amsterdam naar Dubai.
Aankomst Dubai is om 2359. De ETA van de Momentum Scan in Jebel Ali is 12 Februari.
Dus zal na aankomst eerst naar een hotel zijn, paar uurtjes bijslapen en dan door naar boord toe.

I'll keep you updated.

Patrick

Re: Skipper (Patrick) op pad

Geplaatst: 07 feb 2011 19:06
door Jos Komen (R.I.P)
Hallo Patrick,
ik kijk uit naar je verhalen en foto's. :)
Maar je hebt het over een aantal mooie reizen....
Um Qasr (Irak)
Bandar Abbas (Iran)

Het is daar in ieder geval mooi weer. :lol:
All the best
Jos

Re: Skipper (Patrick) op pad

Geplaatst: 09 feb 2011 10:58
door Skipper
Allen,

zie onderstaande link voor de uitzending van NOS nieuwsuur van gisteravond 8 Februari.
Hierin een kleine uitzending m.b.t. de heldhaftige redding van Afghaanse vluchtelingen in de Adriatische Zee met
de Momentum Scan.

http://nieuwsuur.nl/video/217552-vracht ... ingen.html

Re: Skipper (Patrick) op pad

Geplaatst: 09 feb 2011 14:07
door Bud
Skipper Patrick,zeer indrukwekkend relaas !! Had het al gelezen toen het gebeurd was en het stond al heel snel op kombuispraat ook, gave aktie van die crew,zullen nog wel een poos achtervolgd worden door de beelden,vooral omdat er kids bij betrokken waren en paniek doet soms rare excessen ontstaan in mensen !!Vaak kunnen deze mensen niet zwemmen,die hebben geen schoolzwemmen,zoals bij veel landen hier gebruikelijk is ! Hoop dat die ,,Kapitein,,surfles op z'n jetski heeft genoten,die moet haast wel een bruun spoor achtergelaten hebben !! Nu skipper,het ga je goed hoop ik ,misschien heeft de boot wel een Engelbewaarder gekregen,het is meen ik dezelfde !! Goede reis met de crew ,en tot horens Patrick !! M.Vr. Gr. Ger .

Re: Skipper (Patrick) op pad

Geplaatst: 10 feb 2011 11:21
door Skipper
Net gehoord dus warm van de pers.....Vlucht is 1 dag later gezet nu,
dus het wordt vliegen op Zaterdag. We horen en zien onze vlucht gegevens
vandaag of morgen tegemoet.

Wordt vervolgd.