Haven van IJmuiden
Nog even terug komend op de luiken met purschuim.
Indien een schip een lading rollen staal laadt, welke absoluut niet in contact mogen komen met vocht, dan worden de luiken door een inspecteur op dichtheid gecontroleerd. Dit doet hij met een een meter, welk hij over de naden van de luiken beweegt. ( Dit zal ondermeer een verzekeringskwestie zijn)
Indien een luik niet goed sluit wordt hier dus bijv. Pur voor gebruikt.
Ook worden ze wel afgeplakt met een soort bitume papier.
Dit gebeurde ook bij vriescoasters, waarvan de luiken niet goed sloten.
Uit de tijd dat ik nog voer bij de KHL, hadden we vaak in de shelterdekken balen tabak. Om hier vochtschade te voorkomen werd ook gebruik gemaakt van een soort waterbestendig plakband.
Waarom het gedaan is bij het schip in de Haringhaven is voor mij ook een raadsel, omdat ik toch aanneem, dat als de controle positief is, het schip zou vertrekken.
Winston
Indien een schip een lading rollen staal laadt, welke absoluut niet in contact mogen komen met vocht, dan worden de luiken door een inspecteur op dichtheid gecontroleerd. Dit doet hij met een een meter, welk hij over de naden van de luiken beweegt. ( Dit zal ondermeer een verzekeringskwestie zijn)
Indien een luik niet goed sluit wordt hier dus bijv. Pur voor gebruikt.
Ook worden ze wel afgeplakt met een soort bitume papier.
Dit gebeurde ook bij vriescoasters, waarvan de luiken niet goed sloten.
Uit de tijd dat ik nog voer bij de KHL, hadden we vaak in de shelterdekken balen tabak. Om hier vochtschade te voorkomen werd ook gebruik gemaakt van een soort waterbestendig plakband.
Waarom het gedaan is bij het schip in de Haringhaven is voor mij ook een raadsel, omdat ik toch aanneem, dat als de controle positief is, het schip zou vertrekken.
Winston
Hij die de zee bevaren wil
moet haar wel beminnen
anders heeft 't echt geen zin
aan 't zeemansleven te beginnen.
(uit Zilte Poëzie van Leo Bersee)
moet haar wel beminnen
anders heeft 't echt geen zin
aan 't zeemansleven te beginnen.
(uit Zilte Poëzie van Leo Bersee)
Hallo Winston,
Bedankt voor je reactie.
Dit hoorde ik namelijk op de kop van de haven.
Mocht het anders zijn, dan ben ik mooi op het verkeerde been gezet
Bedankt voor je reactie.
Bij mij weten had hij afgelopen donderdag motorstoring. (zie bericht op pagina 95 Do Aug 17, 2006 3:06 pm)Waarom het gedaan is bij het schip in de Haringhaven is voor mij ook een raadsel, omdat ik toch aanneem, dat als de controle
positief is, het schip zou vertrekken.
Dit hoorde ik namelijk op de kop van de haven.
Mocht het anders zijn, dan ben ik mooi op het verkeerde been gezet
Groetjes Gerrit.
Hallo Gerrit,
Die "Funchal" heeft inderdaad mooie rijen klinknagels in huid / spanten zitten. De stuiken en landen zijn echter al wel gelast. Ongetwijfeld is het dekstringer ook nog geklonken. Dat laatste is n.l. lang volgehouden in de Europese scheepsbouw.
Ze heeft trouwens wel de nodige deuken in haar kont zitten. Misschien hebben ze op de brug toch te lang staan te ping pongen. En dat gedurende manouvreren !.
Wat mij ook opviel; de naam en thuishaven staan krom tegen de lijnen van het schip in. Ja, ik ben een mierenneuker, ik weet het. Ook de nieuwe thuishaven Madeire is simpel op een plaat gelast welke weer over de oude thuishaven, Lisboa, is gelast. Je scheepsbouwhart gaat er bij bloeden.
En dat bij een passagierschip waar alles om uiterlijk vertoon draaid......................
m.v.g. Roy
Die "Funchal" heeft inderdaad mooie rijen klinknagels in huid / spanten zitten. De stuiken en landen zijn echter al wel gelast. Ongetwijfeld is het dekstringer ook nog geklonken. Dat laatste is n.l. lang volgehouden in de Europese scheepsbouw.
Ze heeft trouwens wel de nodige deuken in haar kont zitten. Misschien hebben ze op de brug toch te lang staan te ping pongen. En dat gedurende manouvreren !.
Wat mij ook opviel; de naam en thuishaven staan krom tegen de lijnen van het schip in. Ja, ik ben een mierenneuker, ik weet het. Ook de nieuwe thuishaven Madeire is simpel op een plaat gelast welke weer over de oude thuishaven, Lisboa, is gelast. Je scheepsbouwhart gaat er bij bloeden.
En dat bij een passagierschip waar alles om uiterlijk vertoon draaid......................
m.v.g. Roy
- Wim van der Moolen
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
- Locatie: Heemskerk
-
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 25 apr 2006 19:47
- Locatie: Heemskerk
Man met snor
Evert
Deze man met snor uit Heemskerk heb ik laatst nog gesproken in het dorp, bij het boodschappen doen, droeg geen ijsmuts , Te Warm?..
Fietst altijd ,maar er was wat, Wat ?
Komt ook wel eens op de ruilbeurs op de 1e zaterdag bij t museum.als ik hem zie zl ik zeggen dat ie gezocht word
groet
Jaap Termes
Deze man met snor uit Heemskerk heb ik laatst nog gesproken in het dorp, bij het boodschappen doen, droeg geen ijsmuts , Te Warm?..
Fietst altijd ,maar er was wat, Wat ?
Komt ook wel eens op de ruilbeurs op de 1e zaterdag bij t museum.als ik hem zie zl ik zeggen dat ie gezocht word
groet
Jaap Termes
ja
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Geklonken kontje en geschuimde luikies.
Hallo Kombuis,
Mooi oud scheepie Gerrit, die Roy heeft vroeger als jochie met z'n vader "An de diek" uhlooope'n; dat soort klanten mot je in de peiling houwuh! Daaaaar Koomuh mierenneukertjes van :D
( Notitie: dat van die berghoutsgang is een interessante opmerking Roy, de 1958-1960 tankers van Verolme Heusden waren "reeds" helemaal gelast, ECHTER de berghoutsgang was NOG geklonken, DAT dorsten ze nog niet an!!!)
Wat betreft die "geschuimde luikies" daar is alles van gezegd wat er van te zeggen valt, behalve dat:
1) Hier en daar een hoekie schuimen, voor de voornoemde redenen, niks mis mee!!
2) Geschuimde luiken als een schaakbord; HELEBOEL MIS MEE.
Voeg daarbij leeftijd en wat roest en het kon best eens zo zijn dat die luikies meer nodig hebben dan een bakkie schuim!!!
Dit is een overduidelijk geval van Vlag en Classificatie surveys welke NIET juist , OF helemaal NIET, zijn uitgevoerd; voeg daarbij dat het schip kennelijk naar binnen werd gesleept voor motorschade en je kunt er donder op zeggen dat dit een "Port State Control" klussie is waar het laatste woord "zeeeer waarschijnlijk" nog niet is van gezegd.
Mooi oud scheepie Gerrit, die Roy heeft vroeger als jochie met z'n vader "An de diek" uhlooope'n; dat soort klanten mot je in de peiling houwuh! Daaaaar Koomuh mierenneukertjes van :D
( Notitie: dat van die berghoutsgang is een interessante opmerking Roy, de 1958-1960 tankers van Verolme Heusden waren "reeds" helemaal gelast, ECHTER de berghoutsgang was NOG geklonken, DAT dorsten ze nog niet an!!!)
Wat betreft die "geschuimde luikies" daar is alles van gezegd wat er van te zeggen valt, behalve dat:
1) Hier en daar een hoekie schuimen, voor de voornoemde redenen, niks mis mee!!
2) Geschuimde luiken als een schaakbord; HELEBOEL MIS MEE.
Voeg daarbij leeftijd en wat roest en het kon best eens zo zijn dat die luikies meer nodig hebben dan een bakkie schuim!!!
Dit is een overduidelijk geval van Vlag en Classificatie surveys welke NIET juist , OF helemaal NIET, zijn uitgevoerd; voeg daarbij dat het schip kennelijk naar binnen werd gesleept voor motorschade en je kunt er donder op zeggen dat dit een "Port State Control" klussie is waar het laatste woord "zeeeer waarschijnlijk" nog niet is van gezegd.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"