Scheepsmodellen en bouwtekeningen
Re: Scheepsmodellen
Bedankt Jan; maar we hadden het zelf ook al gelezenHierbij een model van een vissersschip,
Groeten,
Bert de Boer
Re: Scheepsmodellen
Hallo Lp.lp schreef: Hallo allemaal.
Hierbij een model van een vissersschip, staat in de hal van de KNRM botenloods in Huizen.
Geen idee wat voor type schip het voor moet stellen?
Een Huizenaar die niet weet hoe een botter eruit ziet? .
Maar zou je het model niet wat beter op willen tuigen; zo ziet 't 'r niet uit .De "kluiverboom" naar voren, dan staat het model met alle zeilen in z'n volle glorie.
Voorbeeld. Gr.uit Spakenburg.
Harry.
Varen is hunkeren naar land.
Re: Scheepsmodellen
Vind ik dit nog mooier.
Bert jij bent een intelegente Stadsjer, vertel mij eens of het een boot of schip is.
Hieronder een voorbeeld, is het een boot is het een schip.
Bert jij bent een intelegente Stadsjer, vertel mij eens of het een boot of schip is.
Hieronder een voorbeeld, is het een boot is het een schip.
Re: Scheepsmodellen
Hallo Harry.
Dat schuitje van jou staat er inderdaad beter bij. Ik bedoelde eigenlijk een "zuidwal" of een andere "wal" botter. Ik heb wel begrepen dat een "Harderwijker" b.v. een hogere steven heeft dan de botters uit andere vissersplaatsen. Zo zal elke visserrsplaats wel schepen hebben gehad, met hun eigen kenmerken. Maar misschien zijn er specialisten op het forum die dat haarfijn uit de doeken kunnen doen.
Als kind van pioniers van het werkeiland Lelystad-haven in de jaren 50, heb ik heel wat botters en schouwen op het IJsselmeer zien vissen. In die tijd gingen we met de boot (Dr. C. Lely) naar Harderwijk op school. Ik weet nog goed dat de haven destijds vol vissersboten lag, de geur kwam je al van verre tegemoed. Op het werkeiland zelf legden ze ook regelmatig aan en dan werd er paling en andere vis uit de bun geschept en in kisten per vrachtauto via de Knardijk naar Harderwijk vervoerd, dat ging sneller dan varen en men verspilde geen vistijd.
Harry ik heb je "PB" niet ontvangen!
Dat schuitje van jou staat er inderdaad beter bij. Ik bedoelde eigenlijk een "zuidwal" of een andere "wal" botter. Ik heb wel begrepen dat een "Harderwijker" b.v. een hogere steven heeft dan de botters uit andere vissersplaatsen. Zo zal elke visserrsplaats wel schepen hebben gehad, met hun eigen kenmerken. Maar misschien zijn er specialisten op het forum die dat haarfijn uit de doeken kunnen doen.
Als kind van pioniers van het werkeiland Lelystad-haven in de jaren 50, heb ik heel wat botters en schouwen op het IJsselmeer zien vissen. In die tijd gingen we met de boot (Dr. C. Lely) naar Harderwijk op school. Ik weet nog goed dat de haven destijds vol vissersboten lag, de geur kwam je al van verre tegemoed. Op het werkeiland zelf legden ze ook regelmatig aan en dan werd er paling en andere vis uit de bun geschept en in kisten per vrachtauto via de Knardijk naar Harderwijk vervoerd, dat ging sneller dan varen en men verspilde geen vistijd.
Harry ik heb je "PB" niet ontvangen!
quo vadis
Re: Scheepsmodellen
Vandaag de kringloopwinkel (Oosterwolde Gelderland 3km van Elburg) maar weer eens bezocht op zoek naar goed bedoelde snuisterijen
Op scheepvaart gebied is daar bijna nooit wat alleen wat boerenspullen en nep-antiek
Viel mijn oog op een klein scheepje (made in Taiwan?) Netjes in een vitrine een echt miniatuurtje.
Prijsje € 2,40, ach ik heb het maar meegenomen vond het wel een grappig dingetje.
Op scheepvaart gebied is daar bijna nooit wat alleen wat boerenspullen en nep-antiek
Viel mijn oog op een klein scheepje (made in Taiwan?) Netjes in een vitrine een echt miniatuurtje.
Prijsje € 2,40, ach ik heb het maar meegenomen vond het wel een grappig dingetje.
- Bijlagen
-
- Bootje 1.jpg (71.61 KiB) 3780 keer bekeken
-
- Bootje 2.jpg (88.49 KiB) 3779 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Re: Scheepsmodellen
Wat heet grappig, geweldig ding! Ik kan niet wachten tot Delfsail om al dat moois in het echt weer te zien. Ik heb zelf wel eens geprobeerd om een bootje in een fles te maken, maar als de fles leeg was, kwam er weer niks van. Bijgaand twee foto's. Een op verzoek, met de tuigage zoals het hoort en de ander is van een bootje, dat geen geld kost maar geld opbrengt
quo vadis
Re: Scheepsmodellen
Geen wonder, dat moet nog al een fles geweest zin wilde dat bootje er in passenlp schreef:Ik heb zelf wel eens geprobeerd om een bootje in een fles te maken, maar als de fles leeg was, kwam er weer niks van. Bijgaand twee foto's.
Re: Scheepsmodellen
Tot in de kleinste details
GROU - Met een replica van de loodsboot Grimmershörn uit Cuxhaven voer Heinz Acker uit het Duitse Walchum dit weekend op de wateren bij Grou. Het origineel, dat in 1957 in Keulen is gebouwd, werd tien jaar geleden uit de vaart genomen. Het model is vijf meter lang en het origineel 25 meter lang. Dat heeft als voordeel dat Acker er zelf in kan varen. Hij bouwde het schip in vijftien jaar tot in de kleinst details na. Een viercilinder dieselmotor van 28 pk zorgt voor de voortstuwing. Een complete stuurstand met alle denkbare elektronica, zoals die in de originele Grimmershörn aanwezig was, is ook in de replica te vinden. Acker vervoert zijn loodsboot, die 1000 kilo weegt, op een aanhanger achter zijn auto. ‘Vroeger heb ik hard gewerkt en nu vaar ik alleen als de zon schijnt.’ (Foto Persbureau Noordoost / Alex J. de Haan)
GROU - Met een replica van de loodsboot Grimmershörn uit Cuxhaven voer Heinz Acker uit het Duitse Walchum dit weekend op de wateren bij Grou. Het origineel, dat in 1957 in Keulen is gebouwd, werd tien jaar geleden uit de vaart genomen. Het model is vijf meter lang en het origineel 25 meter lang. Dat heeft als voordeel dat Acker er zelf in kan varen. Hij bouwde het schip in vijftien jaar tot in de kleinst details na. Een viercilinder dieselmotor van 28 pk zorgt voor de voortstuwing. Een complete stuurstand met alle denkbare elektronica, zoals die in de originele Grimmershörn aanwezig was, is ook in de replica te vinden. Acker vervoert zijn loodsboot, die 1000 kilo weegt, op een aanhanger achter zijn auto. ‘Vroeger heb ik hard gewerkt en nu vaar ik alleen als de zon schijnt.’ (Foto Persbureau Noordoost / Alex J. de Haan)