Scheepsmodellen en bouwtekeningen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Scheepsmodellen

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo allemaal,
Ik heb al jaren dit boekje in mijn bezit maar ik doe er eigenlijk niets meer mee. Ik heb er vroeger wel veel aan gehad.
Het boekje is uit 1970 en telt 165 pagina's.
Afbeelding

Afbeelding
Willekeurige pagina's uit het boekje. Hééééééél toevallig gaat het hier o.a. over patrijspoorten.

Ook dit weer onder het motto: 'die het eerst komt het eerst maalt'.
Degene die belangstelling heeft stuurt mij een pb-tje en de eerste krijgt het gratis toegestuurd.

Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !

Jan Vos

Re: Scheepsmodellen

Bericht door Jan Vos »

Heren u dwaalt af met de portrijspoorten.
De loodsboot die er twee maal op staat als model daar ging het om van wat bouwjaar is de loodsboot.
Kijk eens goed naar de portrijspoorten en ga die ring een 50 maal vergroten dacht dat de schaal 1 : 50 was.
Je hebt dan een autobinnenband op de romp zitten als portrijspoort.
Je ziet het vaak in de modelbouw heb wel eens foto's van het orginele schip gemaakt er die er bij geplaatst zoals de Waker is Roy wel bekend zitten geen randen op koop je het plastic bouwpaketje dan zitten er al randen op vanaf fabrikant wat helemaal het toppunt is.
louis holleman

Re: Scheepsmodellen

Bericht door louis holleman »

Misschien moet je eens een patretfoto van zo'n portrijspoort die jij bedoelt plaatsen :?:
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Scheepsmodellen

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo allemaal,
het boekje 'Scheepsmodellen zelf maken' heeft een nieuwe eigenaar.
Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
Jan Vos

Re: Scheepsmodellen

Bericht door Jan Vos »

louis holleman schreef:Misschien moet je eens een patretfoto van zo'n portrijspoort die jij bedoelt plaatsen :?:
Elke Zeeman die op dit forum zit weet wel wat ik bedoel.

Als je de oude Coasters had dan was een portrijspoort op de scheepshuid glad gelijk met de scheepshuid.
In de opbouw zat de rand dan wel aan de buitenzijde.

Het was ook geen bouwwijze van Amels want de Bothniaborg had het ook niet.
En als ik in mijn lijst met Coasters kijk dan zie ik wel meer van Wagenborg zonder rand.


Hier de orginele scheepshuid met portrijspoorten van de Waker.
Afbeelding
louis holleman

Re: Scheepsmodellen

Bericht door louis holleman »

En als je nou eens heel goed naar die foto kijkt, Jan, desnoods vergroot je 'm 2x, zie je toch wel heel duidelijk (met name bij de poorten in het witte huidsgedeelte) dat er een versteviging omheen gelast zit. Niet echt een "opliggend halfrond" maar wel degelijk aanwezig.
Jolly Sailor

Re: Scheepsmodellen

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding
Nog zo,n prauw gebouwd bij Amels.

En trouwens de Vechtborg ook een van die 500 tonners heeft het weer niet maar die is ook niet bij Amels gebouwd maar bij Apol.
Jan Vos

Re: Scheepsmodellen

Bericht door Jan Vos »

louis holleman schreef:En als je nou eens heel goed naar die foto kijkt, Jan, desnoods vergroot je 'm 2x, zie je toch wel heel duidelijk (met name bij de poorten in het witte huidsgedeelte) dat er een versteviging omheen gelast zit. Niet echt een "opliggend halfrond" maar wel degelijk aanwezig.
Ga naar Den Helder neem een rij mee en haal die over de romp van de Waker en je zult zien dat de scheepshuid overal vlak is rond de portrijspoorten. :lol: :lol:
Jan Vos

Re: Scheepsmodellen

Bericht door Jan Vos »

Bij Amels gebouwd. :lol: :lol:

Afbeelding
Jan Vos

Re: Scheepsmodellen

Bericht door Jan Vos »

Hetzelfde model maar met verschillende portrijspoorten. :lol: :lol:

Afbeelding

Kom eens weer als je dit kunt bouwen.

Afbeelding
Afbeelding


Plaats reactie