Scheepsmodellen en bouwtekeningen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jolly Sailor

Re: Scheepsmodellen

Bericht door Jolly Sailor »

VRIJDAG 28 AUGUSTUS 2009 - VIERING GRONINGENS ONTZET

13.00-16.00 Demonstratie modelboten, A-kerkhof NZ

mario van parijs
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 dec 2007 12:50
Contacteer:

Re: Scheepsmodellen

Bericht door mario van parijs »

Wat denken we hiervan...?
http://modelschepen.blogspot.com/2005/06/castor.html

Hugo is reeds anderhalf jaar bezig met 2 modellen van de Castor.
De witte is voor zichzelf en kan varen, etc.
De zwarte (de originele kleuren) is volledig verlicht en komt in de bar op de Castor.

Kweetnie wat meer werk is, zo'n model bouwen of de echte onderhouden!

Groeten,

Mario
http://www.loodsboot.eu
Bijlagen
Modellen Castor
Modellen Castor
Modellen Castor.jpg (78.89 KiB) 2003 keer bekeken
Modellen Castor
Modellen Castor
Modellen Castor2.jpg (66.23 KiB) 2003 keer bekeken
Jan Vos

Re: Scheepsmodellen

Bericht door Jan Vos »

Waarom zitter er op veel modellen de portrijspoorten buiten de romp.
Je hebt platic portrijspoorten die druk je van de binnenzijde door het gat en schuurt dat later gelijk met de romp.
louis holleman

Re: Scheepsmodellen

Bericht door louis holleman »

Misschien omdat het portrijspoorten zijn? Patrijspoorten liggen i.d.d. meestal binnenshuids, ook al omdat ze doorgaans naar binnen openen 8)
Jan Vos

Re: Scheepsmodellen

Bericht door Jan Vos »

Wat dacht je dat er zou kunnen gebeuren als het schip bij een betonnen kade langsschraapt.
Zelf een Wrijfhout blijft steken.
Jolly Sailor

Re: Scheepsmodellen

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding

Even deze foto van Inktspot van de Noordborg bij het Kustvaartforum gehaald.

En zoals te zien heeft deze het ook alleen is de schaal op de modelboten beetje te veel.
Zover ik weet hadden alle 500 tonners dat van Wagenborg, of het iets speciaals was van scheepswerf Amels weet ik niet maar het stond wel leuk als het uitstekende halfrond ook in de witte tjet zat.
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Scheepsmodellen

Bericht door Compass »

Het is een opliggend halfrond om de verzwakking van een 'gat in de huid' op te vangen en een eventueel 'onheil van buitenaf' weg te leiden. Het glas zelf, dan wel de eventuele te openen poort lag naar schatting 6" dieper. Tegenwoordig op veel van de kruiplijners en 'kleinere' coaster zelfs wel zo'n 12" of meer.
Ik veronderstel dat er voor die diepte wel een regel zal bestaan? Afstand waterlijn t.o.v. patrijspoort alsmede het vaargebied en tonnemaat schip zal zeker een rol spelen. Wie weet meer ...??

Groeten,
Bert de Boer
johan.H
Berichten: 992
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:57

Re: Scheepsmodellen

Bericht door johan.H »

louis holleman schreef:Ik doe ff een duit mee in het zakje, ditmaal 1:100 bouw van de Geertje Buisman in 1969 (40 jaar terug). Moest een afscheidscadeau voor onze 1e stm/afloskapitein worden die aan de wal ging werken, dus er zat nog een deadline aan ook. Materiaal: wat voorhanden was. Stuwhout, paperclips, weetikveel. Bepaald geen "ervaren modelbouwers",
petje af Louis voor jou en je maten.

mooi gemaakt, ik doe het jullie in elk geval niet na :wink:
louis holleman

Re: Scheepsmodellen

Bericht door louis holleman »

Ja, achteraf ben ik nog steeds wel trots. Wat niet te zien is, is dat alle patrijspoorten zowel in de romp als die in de bovenbouw ca 1mm verdiept zijn uitgestoken en daarna zwart geverfd. Nog een leuke: de noodgenerator met een klein hakkepuffie stond linksachter onder het bakdek. Uitlaat ter hoogte van de railing bij de scherpe bocht. Jacob (en hij niet alleen) maakte steevast zijn handen smerig door net daar de railing beet te pakken als er bv. voor en achter werd gemaakt. We hadden op het model ter plekke zwarte schoensmeer gesmeerd en uiteraard streek ie met zijn vinger daar langs met een opmerking als "weet je nog, daar kreeg ik altijd smerige handen". Hij lag in een deuk toen bleek dat ie aan het model ook een smerige vinger overhield :lol:
Ik ben overigens wel heel benieuwd naar wat er van het model is overgebleven. Kan goed zijn dat het naderhand van ellende uit elkaar is gevallen of dat de blokken stuwhout gewoon zijn gaan scheuren of barsten....
Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1873
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Re: Scheepsmodellen

Bericht door proet »

Ik weet niet of het past op dit forum maar ik ben in het bezit gekomen van een bouwplaat van de sleepboot Pieter.

Iemand interesse ?

Groet Proet
Bijlagen
pieter001 (Medium).jpg
pieter001 (Medium).jpg (39.48 KiB) 1678 keer bekeken
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl


Plaats reactie