Scheepsmodellen en bouwtekeningen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3055
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Scheepsmodellen

Bericht door Compass »

Wellicht iets voor de Noordborg Roy ?

Groeten,
Bert de Boer


Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14088
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Scheepsmodellen

Bericht door Joost.R »

Jan Vos schreef:
louis holleman schreef:En als je nou eens heel goed naar die foto kijkt, Jan, desnoods vergroot je 'm 2x, zie je toch wel heel duidelijk (met name bij de poorten in het witte huidsgedeelte) dat er een versteviging omheen gelast zit. Niet echt een "opliggend halfrond" maar wel degelijk aanwezig.
Ga naar Den Helder neem een rij mee en haal die over de romp van de Waker en je zult zien dat de scheepshuid overal vlak is rond de portrijspoorten. :lol: :lol:
100 % gelijk Jan want ik was erbij in 1977 Bij Verolme Heusden waar de Waker is gebouwd als Smit Houston.
Afbeelding

louis holleman

Re: Scheepsmodellen

Bericht door louis holleman »

Jan Vos schreef:Kom eens weer als je dit kunt bouwen.
Afbeelding
Jan, mooi gebouwd model, hoewel ik geen patrijspoortconstructie in detail kan zien. Is dit eigen werk of pronk je nu ff met andermans veren?
Zie ook de foto's 1 of 2 paginas terug, mijn aandeel in een 1:100 model 8) Ennuh, geen specifieke attributen ter beschikking gehad hè? Gewoon uit stuwhout en rondliggende onderdelen gemaakt. O ja, de portrijspoorten hebben we ca 1 mm verdiept uitgestoken, zonder opleggingen. Daar hadden we simpelweg onder de gegeven omstandigheden geen spullen voor 8)

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3055
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Scheepsmodellen

Bericht door Compass »

Nog vergeten 'Drake' te bedanken voor het opgraven van de Veritas rules.

Alsnog bedankt :)

Groeten,
Bert de Boer

roy
Berichten: 12088
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Scheepsmodellen

Bericht door roy »

Geen idee Bert. Het ding ligt me niet in de weg, maar ik meen dat er inmiddels een betere bestemming voor te vinden moet zijn. Dus als de huidige eigenaar van de "Noordborg" dit leest.................

Ik duik er nu in, m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

louis holleman

Re: Scheepsmodellen

Bericht door louis holleman »

Joost.R schreef:100 % gelijk Jan want ik was erbij in 1977 Bij Verolme Heusden waar de Waker is gebouwd als Smit Houston.
Joost, heel leuk en aardig. Nou ff constructie technisch: als jij een gat brandt in een zeg ff voor het gemak 10mm stalen plaat om een poort in te bouwen, die komt dus op een pijp van zoveel diameter 90 graden naar binnen gelast, hoe doe je dat dan? Alleen binnenshuids lassen? Lijkt me niet bevorderlijk voor de sterkte/levensduur, want aan de buitenzijde gaat je staal wegrotten. Dus las je de buitenzijde ook, en dan krijg je onvermijdelijk een "verdikking" die je naderhand niet weg kunt slijpen, anders heb je je werk voor Jan met de hele korte achternaam gedaan. En een paar mm noem ik niet meer glad.... je kunt op de door Jan geplaatste foto zelfs zien dat het meer dan 2mm is. Glad? Een 5e rangs vliegtuigconstructeur zou hiervan nachtmerries krijgen 8)

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14088
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Scheepsmodellen

Bericht door Joost.R »

louis holleman schreef:
Joost.R schreef:100 % gelijk Jan want ik was erbij in 1977 Bij Verolme Heusden waar de Waker is gebouwd als Smit Houston.
Joost, heel leuk en aardig. Nou ff constructie technisch: als jij een gat brandt in een zeg ff voor het gemak 10mm stalen plaat om een poort in te bouwen, die komt dus op een pijp van zoveel diameter 90 graden naar binnen gelast, hoe doe je dat dan? Alleen binnenshuids lassen? Lijkt me niet bevorderlijk voor de sterkte/levensduur, want aan de buitenzijde gaat je staal wegrotten. Dus las je de buitenzijde ook, en dan krijg je onvermijdelijk een "verdikking" die je naderhand niet weg kunt slijpen, anders heb je je werk voor Jan met de hele korte achternaam gedaan. En een paar mm noem ik niet meer glad.... je kunt op de door Jan geplaatste foto zelfs zien dat het meer dan 2mm is. Glad? Een 5e rangs vliegtuigconstructeur zou hiervan nachtmerries krijgen 8)
Hoezo alleen binnenshuids lassen.....gat in huid afschuinen, vollassen, een paar knietjes aan de binnen kant tegen de pijp,
[ zie je niet meer achter de beschieting] en glad slijpen.
Afschuinen van de huidplaat kan ook achterwege blijven, dan eerst de binnenkant
aflassen even uitgutsen de buitenkant, en het sleufje vollasen en afslijpen
Afbeelding

louis holleman

Re: Scheepsmodellen

Bericht door louis holleman »

Hoe kan het nou toch dat ik behoorlijk wat schaduwwerking zie van het licht bij de poorten op die Waker met name in de wit getjette scheepshuid? Als JIJ gelijk hebt kan dat simpelweg niet 8)

roy
Berichten: 12088
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Scheepsmodellen

Bericht door roy »

Louis, Joost heeft wel aan de bouw van een paar meer schepen bij Verolme Heusden meegewerkt.
Nu zijn altijd er mensen die zich duurder voordoen dan ze zijn, maar dat gaat hier nu net even niet op.
't Is maar een overweging :roll: .

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Frans de Lijster
Berichten: 1013
Lid geworden op: 02 feb 2007 14:33
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Scheepsmodellen

Bericht door Frans de Lijster »

Deel 1, van 4 delen, vanmiddag tijdens de Bradelier, in het Westlandse dorp De Lier:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )



Plaats reactie