Komen de zeilen weer terug aan boord?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Ton van der Sluijs

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door Ton van der Sluijs »

Hallo Klaas :)
ik had op onze sloep 15m2 zeil als noodtuig... Met halve wind 4 liepen we net an 3 knopen.... Je hebt dus een flinke lap zeil nodig.

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door K.Brouwer »

Als men het mij nu zou vragen voor die Jan-Willem serie zou ik er denk ik wel wat in zien. Dit omdat het zeilsysteem hoog kan waar veel meer wind staat dus eventueel wat kleiner zeil gevoerd kan worden.

Hoeveel zo'n installatie eventueel zou kosten heb ik geen idee van maar dat weten de rekenexperts a/d wal wel te vertellen. Als je dan zo'n oversteek van pakweg twaalf dagen maakt en je zet brandstofhandel op standje "hoogste snelheid/laagste brandstofverbruik" kan je denk ik aardig wat branstof besparen,denk zelf toch zo'n drie ton per dag ( met behulp van een natte vinger berekend! :lol: ) .Dit gebaseerd op m'n ervaring dat met windkracht 4 mee hij een halve mijl sneller liep.

Als we dan drie dagen naar Havana voeren (wind mee) en dan terug naar Rotjeknor (vaak wind mee!) zou de besparing op zo'n rondreis dus aardig kunnen oplopen. Maar ja, de besparing valt of staat natuurlijk met het vaargebied.

Ook moeten we eens in beschouwing gaan nemen als het schip in T/C gaat varen. Hoe gaan we dan met de brandstofkosten/afschrijving Skysail systeem om?

Afijn,weer genoeg stof om op verder te borduren :lol:

Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door K.Brouwer »

Die Jan Willem serie gebruikte 9 ton IFO30 per dag. Dus 3 ton minder is 33,3% besparing.Laten we het op 2,5 tpd houden, is ruim 27% besparing. Tikt toch aardig aan, weet natuurlijk niet of hij die 12' met dat Skysail zou halen doch denk dat hij er wel eens aardig mee in de buurt kan komen.

Hallo Ton :lol: , drie mijl is misschien niet snel maar je komt er in ieder geval wel mee thuis 8) .

Groeten,K.Brouwer.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door Roy »

Wat die verwijzing naar de Zeilende Handelsvaart betreft, het navolgende;
De "Tres Hombres" kan wel 45 ton lading vervoeren..............
Hiernaast kunnen passagiers tegen betaling mee varen. Het moge duidelijk zijn dat het letterlijk een schip van bijleggen is. Zonder een sterke sponsering heeft het totaal geen levensvatbaarheid.
Idealistisch is men wel, daar mankeert het niet aan, maar of men ook realistisch is !?.
Vorig jaar hadden de Drie Mannen nog wel idee in de in Den Helder aan de ketting gelegde reefer "Ice Flowers". Het idee dat geopperd werd hield in dat zo'n schip prima onder zeil te brengen was.
Gemakshalve werd er aan voorbij gegaan dat het schip een vlak had en geen kiel zoals de door hen geexploiteerde "Tres Hombres".
Een kotter of oude sleepboot daar en tegen zijn wel tot goed zeilend zeegaand schip te verbouwen. Qua grote is er echter niet meer mee te doen dan het in de zeilcharter vaart te brengen. Lading vervoeren wordt dus niets. Het is gewoon te klein allemaal.
En om een flinke zeegaande vrachtvaarder nu met zijzwaarden uit te rusten................
Kwait nait. :roll:

m.v.g Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door Chris.dus »

Nou Roy, misschien wel een idee.
Scheelt op zijn minst personeel in die bromtolfabriek en geeft weer wat extra matrozen aan dek.
(Waarschijnlijk uitgerust met van die kekke veiligheidshelmpjes op die tegenwoordig zo in zijn)

Afbeelding
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door Roy »

't Is een pracht Chris. :!: :mrgreen:
Daar kan ik mooi niet tegenop............

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door K.Brouwer »

Je zou er zo een bestellen :lol: :lol: :lol: .

Groeten,K.Brouwer.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Kijk, DAT bedoelde ik dus. :-D
Je kunt die zeilen tijdens de ZW-moesson rustig zo laten staan en op de terugweg gewoon op de motor. :)
All the best
Jos
Pjotr

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door Pjotr »

Bij dit alles bedenkende dat dit - op de ietsie langere termijn-een ONhoudbare situatie wordt met hoge olieprijzen EN uitputtende energie voorraden...............
Nu we het toch over zeilen hebben wil ik even inhaken…

Al weer een jaar of 8 geleden sprak ik een oude kennis. Hij kwam op zijn zeiljacht (met twee stuurwielen in de kuip; dat niveau) Edam binnenvaren. Ik had hem een paar jaar niet gezien en we raakten aan de praat in het clubhuis. Nou moet ik vertellen dat hij altijd goed kon leren en hij had dan ook in Delft mijnbouw gestudeerd. Een hele goede baan gekregen bij een hele grote oliemaatschappij en over de hele wereld gewoond en gewerkt. Zo een baan van even bellen en de helikopter kwam al aangevlogen. Dat niveau. 8)
Op een gegeven moment vroeg ik hem dus hoe hij als expert tegen het energievraagstuk aan keek. Zijn antwoord bezorgde mij de kouwe rillingen en kan na ik na al die jaren nog bijna woordelijk herhalen. Hij zij bijna letterlijk: “We zijn met zijn allen niet lang geleden opgestapt op de Titanic. En we hebben de haven verlaten. Wanneer het fout gaat weten we niet, maar dat het fout gaat is zeker. Dus, geniet er van, zolang het nog kan. Maar jij en ik gaan het zeker nog meemaken.”

Dit vroeg om een toelichting dus kwam het volgende voorbeeld: “Vroeger vonden we nog wel eens een olieveld met een inhoud van meer als 100 miljoen vaten. Tegenwoordig springen we al een gat in de lucht als we een veldje vinden van 30 miljoen vaten.”
Om dit even in de juiste verhoudingen te zien: Als bij een dagelijks verbruik van 80 miljoen vaten dit alleen door dit veld zou moeten worden geleverd dan gaat om middernacht de kraan vol open en zo rond pikheet komen de laatste druppels olie er uit. Oftewel: de oliemaatschappijen moeten elke dag drie van dit soort veldjes vinden om het dagelijks verbruik alleen al bij te houden. (Neem van mij aan: sinds de jaren ’80 lukt dit al niet meer).

Kortom, het was een gezellige en leerzame avond, daar in Edam. En wat lees ik nog geen twee jaar later in ons Haarlems Dagblad:
:
Oliebericht anno 2005.jpg
Oliebericht anno 2005.jpg (52.91 KiB) 4670 keer bekeken
Op dit moment is de prijs al weer gezakt tot onder de honderd dollar. Maar hij was een tijdje geleden rond de 140... :shock: :shock:
Dus sluit ik af met een iets minder serieuze noot:
Arabische oliekoopman 105.jpg
Arabische oliekoopman 105.jpg (21.98 KiB) 4670 keer bekeken
Maar op de vraag of we zeilen moeten gebruiken op deze Titanic? Ik zou niet weten of dat helpt. Misschien rammen we die ijsberg wat later. Of wat minder hard en halen we strompelend toch de overkant?
Groeten, Pjotr :wink:
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door Brazuca »

Pjotr, als je jouw kennis nog eens ziet moet je hem eens dezelfde vraag stellen als acht jaar geleden.

Door nieuwe technologie kunnen ze tegenwoordig veel meer olie en gas uit een bron halen dan zeg maar acht jaar terug, en intussen zijn heel grote reserves gevonden met name voor de Braziliaanse kust en ook op het Yamal schiereiland in Siberië en in de Shtokman regio in de Barentsz zee schijnen hele grote reserves te zitten.
Zoek ook eens onder de term "shale gas" dan zul je zien dat je voorlopig nog niet in de kou hoeft te zitten.... Maar dat we wat fanatieker naar alternatieven zouden moeten zoeken ben ik het wel mee eens.

En om weer terug on-topic te komen, ik denk dat er op termijn wel een aardige oplossing bedacht wordt om gebruik te maken van windenergie aan boord van schepen, en dat behoeft natuurlijk niet altijd in de vorm van zeilen te zijn.
Afbeelding
The E/S Orcelle, Wallenius Wilhelmsen's vision of a zero emission car carrier for the year 2025.
(Image courtesy Wallenius Wilhelmsen)




Plaats reactie