Komen de zeilen weer terug aan boord?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2537
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door K.Brouwer » 30 mei 2011 18:19

Je zou er zo een bestellen :lol: :lol: :lol: .

Groeten,K.Brouwer.


Jos Komen (R.I.P)

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 30 mei 2011 18:44

Kijk, DAT bedoelde ik dus. :-D
Je kunt die zeilen tijdens de ZW-moesson rustig zo laten staan en op de terugweg gewoon op de motor. :)
All the best
Jos

Pjotr
Berichten: 192
Lid geworden op: 30 jan 2007 22:39
Locatie: Heemstede
Contacteer:

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door Pjotr » 30 mei 2011 22:17

Bij dit alles bedenkende dat dit - op de ietsie langere termijn-een ONhoudbare situatie wordt met hoge olieprijzen EN uitputtende energie voorraden...............
Nu we het toch over zeilen hebben wil ik even inhaken…

Al weer een jaar of 8 geleden sprak ik een oude kennis. Hij kwam op zijn zeiljacht (met twee stuurwielen in de kuip; dat niveau) Edam binnenvaren. Ik had hem een paar jaar niet gezien en we raakten aan de praat in het clubhuis. Nou moet ik vertellen dat hij altijd goed kon leren en hij had dan ook in Delft mijnbouw gestudeerd. Een hele goede baan gekregen bij een hele grote oliemaatschappij en over de hele wereld gewoond en gewerkt. Zo een baan van even bellen en de helikopter kwam al aangevlogen. Dat niveau. 8)
Op een gegeven moment vroeg ik hem dus hoe hij als expert tegen het energievraagstuk aan keek. Zijn antwoord bezorgde mij de kouwe rillingen en kan na ik na al die jaren nog bijna woordelijk herhalen. Hij zij bijna letterlijk: “We zijn met zijn allen niet lang geleden opgestapt op de Titanic. En we hebben de haven verlaten. Wanneer het fout gaat weten we niet, maar dat het fout gaat is zeker. Dus, geniet er van, zolang het nog kan. Maar jij en ik gaan het zeker nog meemaken.”

Dit vroeg om een toelichting dus kwam het volgende voorbeeld: “Vroeger vonden we nog wel eens een olieveld met een inhoud van meer als 100 miljoen vaten. Tegenwoordig springen we al een gat in de lucht als we een veldje vinden van 30 miljoen vaten.”
Om dit even in de juiste verhoudingen te zien: Als bij een dagelijks verbruik van 80 miljoen vaten dit alleen door dit veld zou moeten worden geleverd dan gaat om middernacht de kraan vol open en zo rond pikheet komen de laatste druppels olie er uit. Oftewel: de oliemaatschappijen moeten elke dag drie van dit soort veldjes vinden om het dagelijks verbruik alleen al bij te houden. (Neem van mij aan: sinds de jaren ’80 lukt dit al niet meer).

Kortom, het was een gezellige en leerzame avond, daar in Edam. En wat lees ik nog geen twee jaar later in ons Haarlems Dagblad:
:
Oliebericht anno 2005.jpg
Oliebericht anno 2005.jpg (52.91 KiB) 3131 keer bekeken
Op dit moment is de prijs al weer gezakt tot onder de honderd dollar. Maar hij was een tijdje geleden rond de 140... :shock: :shock:
Dus sluit ik af met een iets minder serieuze noot:
Arabische oliekoopman 105.jpg
Arabische oliekoopman 105.jpg (21.98 KiB) 3131 keer bekeken
Maar op de vraag of we zeilen moeten gebruiken op deze Titanic? Ik zou niet weten of dat helpt. Misschien rammen we die ijsberg wat later. Of wat minder hard en halen we strompelend toch de overkant?
Groeten, Pjotr :wink:

Gebruikersavatar
dick/brazil
Berichten: 1999
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door dick/brazil » 30 mei 2011 23:06

Pjotr, als je jouw kennis nog eens ziet moet je hem eens dezelfde vraag stellen als acht jaar geleden.

Door nieuwe technologie kunnen ze tegenwoordig veel meer olie en gas uit een bron halen dan zeg maar acht jaar terug, en intussen zijn heel grote reserves gevonden met name voor de Braziliaanse kust en ook op het Yamal schiereiland in Siberië en in de Shtokman regio in de Barentsz zee schijnen hele grote reserves te zitten.
Zoek ook eens onder de term "shale gas" dan zul je zien dat je voorlopig nog niet in de kou hoeft te zitten.... Maar dat we wat fanatieker naar alternatieven zouden moeten zoeken ben ik het wel mee eens.

En om weer terug on-topic te komen, ik denk dat er op termijn wel een aardige oplossing bedacht wordt om gebruik te maken van windenergie aan boord van schepen, en dat behoeft natuurlijk niet altijd in de vorm van zeilen te zijn.
Afbeelding
The E/S Orcelle, Wallenius Wilhelmsen's vision of a zero emission car carrier for the year 2025.
(Image courtesy Wallenius Wilhelmsen)



Jos Komen (R.I.P)

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 27 aug 2018 12:50

Nog een foto van de Bold Eagle, zie vorige bladzijde.

Bold Eagle.jpg
Bold Eagle.jpg (172.06 KiB) 2504 keer bekeken

Jacob Bothof
Berichten: 612
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door Jacob Bothof » 27 aug 2018 13:44

Waar moeten ze die zeilen plaatsen op die VLCC schepen, geen mast te zien, en als ze vol afgeladen zijn
met containers
en een haven willen aanlopen met een beetje wind uit de verkeerde hoek is zo'n schip bijna niet meer te
manouvreren, ze waaien alle kanten heen, behalve de goeie :wink:

Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 1208
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door peelander » 27 aug 2018 17:20

In plaats van zeilen kunnen windmolens ook een alternatief zijn :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: .
lyra leader landtong 18 04 07 054.jpg
lyra leader landtong 18 04 07 054.jpg (132.91 KiB) 2436 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm

Geep
Berichten: 649
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door Geep » 27 aug 2018 20:58

Eindelijk...., op een goed aangepast stroomlijn vlotje met zeiltjes!
'n Reisje over de Rijn! Werd weer eens tijd!
Al die dure moderne zooi!
Vrgr

Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 1208
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door peelander » 28 aug 2018 18:55

Kite's zouden ook nog een optie kunnen zijn.
kalina 24 01 2015 sdb (12).jpg
kalina 24 01 2015 sdb (12).jpg (93.75 KiB) 2287 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm

v+d
Berichten: 5840
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door v+d » 29 aug 2018 13:19

Tot je het ding inhaalt, heb je direct slecht zicht :wink:

Sparks316
Berichten: 395
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door Sparks316 » 29 aug 2018 21:54

Windmolens doen niks, of je moet er een zeil voorzetten. Dan zijn het trouwens geen windmolens meer, maar fannen.

En een kite binnenhalen, dan zet je toch de radar ff bij (tenzij het ding van aluminium is) :mrgreen:
Louis

Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 483
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door Otter » 29 aug 2018 22:04

6CE33BA8-54AF-45AE-912A-F6183F3D78B4.jpeg
6CE33BA8-54AF-45AE-912A-F6183F3D78B4.jpeg (138.74 KiB) 2136 keer bekeken
deze grijze cilinders worden geplaatst op de maerks Pelican ,gaan electries rond draaien tijdens de vaart en dat scheeld 10% brandstof per jaar op het brandstof verbruik !!
Wie onder weg is, vorderd

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 2047
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR » 25 okt 2019 00:35

Komen de zeilen weer terug aan boord
Zo te zien wel. zie de volgende twee reportages (Helaas in het Engels, maar denk dat het wel te begrijpen is. Anders Google vertaler er
maar bij slepen).

ECONOWIND MODULAR SAIL ASSIST
Econology is a word that has been floating around the internet recently. A combination of economy and ecology, it refers to technology that is good for the ecology, while at the same time making economic sense. The Dutch firm eConowind is seeking to apply econology to shipping. We recently posted about the upcoming installation of two of eConowind’s Ventfoils on the 3,600 DWT general cargo vessel Ankie, operated by Van Dam Shipping.
While the Ventfoils on the Ankie will be fixed, eCononsail also offers an innovative modular sail-assist product, which they developed by literally thinking inside the box.
The modular eConowind unit features two Ventfoils which are mounted in a 40′ shipping container, that can quickly be placed and removed, providing a flexible solution for a variety of vessels such as general cargo vessels, tankers or other vessels with room for one or two 40 ft sea container(s).
From their website: The Ventifoil is a wing-shaped element using modern innovations in aerodynamics creating high propelling force relative to its size. Smart suction is integrated in the wing, resulting in double the force of the Ventifoil while reefing when needed.
The Ventifoils can be rotated automatically to find the optimal angles relative to the apparent wind. The generated force will be transferred right into the deck and thus helping with propulsion of the vessel. To maintain the ships optimal speed, the engine power can be reduced.
In heavy and/or unfavorable wind conditions the Ventifoils can be easily stored in the container.
All equipment, like hydraulics, automation and ventilation are integrated in the containerized unit. The only support of the vessel to the unit is 400-460 V, 3 phase, 50-60 Hz power connection.
econowind on board.jpg
econowind on board.jpg (9.24 KiB) 232 keer bekeken
+
Dutch Shipowner Investing in New Ventifoil Wind-Assist Technology
+
ankie_1.png
ankie_1.png (86.17 KiB) 232 keer bekeken
+
Van Dam Shipping, based in Spijk, Netherlands, has signed a contract for the installation of an eConowind propulsion system on its 3,600 DWT general cargo vessel Ankie. At first glance, two vertical structures in the graphic of the ship look like Flettner rotors. They are different, although a related technology. The two “sails” are a Ventifoil system, a development of Jacques Cousteau’s turbosail design which he used on the research vessel Alcyone in the mid-1980s.
Unlike the Flettner rotor, which spins on its axis, the Ventifoil/turbosail is a fixed airfoil-shaped spar with an internal fan that uses boundary layer suction to generate thrust. The installation on the Ankie will feature two 10-meter wings with two 6 meter extensions that will reduce the need for motor power with the vessel operating effectively as a motor-sailor.
“We expect the reduction in fuel costs over a period of approximately three years will equal the costs of the system and thus fulfill our dream of using the wind again in modern shipping, which has been 40 years in the making,” said Jan van Dam, owner of van Dam Shipping, to Splash247.
Van Dam Shipping will participate in further testing the concept in the new EU-backed Wind-Assist Ship Propulsion (WASP) research program, which from next month will study practical use of wind-assisted systems in day-to-day operations as well as actual savings over an extended period of time.
ankie.jpg
ankie.jpg (55.11 KiB) 232 keer bekeken
+
ANKIE 2007 Gebouwd bij Peters Shipyard Kampen Nederland voor Van Dam Scheepvaart Spijk (Gn) Nederland
Dwt 3638t
L.o.a. 89 mtr
Br 12 mtr

Ook Wartsila zit niet stil wat betreft de innovatie
+
https://www.wartsila.com/twentyfour7/in ... n-shipping

roy
Berichten: 11564
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door roy » 25 okt 2019 10:21

Zo'n 40 jaar geleden hadden die Jappen al een tanker(tje) in de vaart die met 2 hulpzeilen uitgevoerd was.
Hoe dat allemaal verlopen is weet ik niet, maar ik heb er later niets meer over gehoord...………..

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Sparks316
Berichten: 395
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door Sparks316 » 25 okt 2019 10:57

Hadden wij niet al rond 80 jaar geleden stoomloggers met een hulpzeil achterop? Die zag je nog wel in de jaren 60, die hulpzeilen.
Zoals gewoonlijk rennen we gewoon in cirkeltjes rond. En nieuwe uitvindingen? Net nu biomassa-centrales als knijnen uit de grond schieten, blijken ze weer niet goed te zijn i.v.m. het stikstofprobleem :mrgreen:
Laten we gewoon maar weer gaan roeien. No problems at all :lol:
Louis

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2485
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door leo-shof » 25 okt 2019 13:11

150626-johan-m-belgique.jpg
150626-johan-m-belgique.jpg (210.23 KiB) 152 keer bekeken
Zoiets Louis ? :lol:
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO



Plaats reactie