Navigatie, toen en nu

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2538
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door K.Brouwer » 22 aug 2011 22:18

Dan maar hopen dat die schipper geen "takkewijf" had, anders stond hij die harpoen er steeds naast te mikken door alle frustratie :shock: 8) 8) .

Groeten,K.Brouwer.


v+d
Berichten: 5846
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door v+d » 22 aug 2011 23:27

Harry ,

toen ik 5 e wtk was had ik toch niet graag de vrouw van de hwtk meegekregen als voorbereiding op werken aan de Hotlo!!

Bij de S.M.N. was een 5 e wtk b.v. 18 jaar en een Hwtk als ie mazzel had 50 jaar , maar ja met navigeren heeft dit niet veel meer te maken.
Hwt"s met jonge vrouwen , daar kwam je al helemaal niet in de buurt ,dan was walvisjagen waarschijnlijk veiliger!!

Groet v+d.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Harry G. Hogeboom » 23 aug 2011 05:19

toen ik 5 e wtk was
V+D, ik weet niet wat jouw vaardigheden waren toen je 5e was, maar als ze "min of meer" gelijk waren aan de mijne dan zou ik maar rustig aan doen om jezelf te vergelijken met een " Harpoenier-Walvisjager in een Umiak" in de Beaufort Sea. De persoon die wordt aangewezen als "Inuit Harpoenier" is in feite DE man.......het overleven van de hele gemeenschap gedurende de winter hing vaak af van zijn vakmanschap en kunnen.
Maar ik begin Theo hier knap voor de voeten te lopen, door deze walvis zijstraat in te slaan, ik heb daar overigens wel wat interessante informatie over en zal dat aan Theo sturen, dan kan hij bekijken of ie dat hier even " tussendoor doet"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 23 aug 2011 10:48

deze walvis zijstraat
Ja, we dwalen aardig af van het topic "Navigatie", terwijl er toch verschillende "walvis-topics" op Kombuispraat te vinden zijn. Ik heb een afschuw van walvisjagers die met kanonnen exploderende harpoenen in walvissen schieten, maar de oude walvisvaart zoals de Inuit die bedreven en zoals ook de oude "whalers" dat deden met die open boten en een harpoenier voorin, dat was toch wel iets aparts. Iedereen kent natuurlijk Moby Dick, maar het mooiste boek uit die tijd is voor mij toch altijd nog de klassieker De zwerftocht van de "Cachalot" van Frank T. Bullen die deze reis op een whaler zelf als 1ste stuurman maakte. Ik wilde dat boek vanmorgen zo even uit de boekenkast grijpen, maar ik greep mis. Nu weet ik weer dat het in een vorig leven verloren is gegaan, samen met nog een aantal prachtige boeken en andere waardevolle zaken.
Niet getreurd; dat is allemaal al heel, heel lang verleden tijd. Deze afwijking van het navigatiepad was voor mij een mooi excuus om het boek weer te kopen, op AbeBooks, een mooie oude uitgave van 1910, niet in de band zoals hieronder, maar die dient dan ook alleen om een indruk te geven van het boek. Een AANRADER - met hoofdletters! De Nederlandse versie is op Boekwinkeltjes in ruime voorraad verkrijgbaar.

Afbeelding . Afbeelding

Tja en dan komen wij nu dan op datgene wat Harry mij stuurde. Als ik dat hier plaats, zou ik me - net als Harry - kunnen voorstellen en ook begrijpen dat dit problemen zou geven met het interim-management. Het valt onder het hoofdstuk "erotische kunst". Anderzijds mag men de in vreemde landen en volkeren geïnteresseerde en leergierige lezers deze kunstvorm ook weer niet onthouden en dus meen ik een oplossing te hebben gevonden in een link naar een zaaltje voor een select publiek. Een soort peepshow, zeg maar. :-D
28/8: In 5 dagen is het kunstwerk 96 maal bekeken en 9 keer gedownload. Einde voorstelling; link verwijderd.

Mag de volgende bijdrage dan weer over "Navigatie toen en nu" gaan? Dank u. :wink:
Laatst gewijzigd door Theo Horsten (R.I.P.) op 28 aug 2011 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Harry G. Hogeboom » 23 aug 2011 13:52

in vreemde landen en volkeren geïnteresseerde en leergierige lezers deze kunstvorm
Een vorm van kunst " zo oud als de mensheid" :lol:

En NU al die " koersverwarrende magneetjes" overboord geflikkerd en weer terug naar "dat magische zwarte stipje net boven de horizon" :roll: als je je ogen een beetje knijpt dan kun je het zien :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Mennojan
Berichten: 735
Lid geworden op: 20 okt 2004 21:30
Contacteer:

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Mennojan » 31 aug 2011 22:21

Afbeelding

Een moderne ENC kaart op de electronische zeekaart. Er staat zóveel info op, dat er geen kaas meer van te maken is. Het bereik van het plaatje was in totaal 6 mijl, toch wel het minimale om ook nog wat vooruit te kunnen kijken. Bij een bereik van 12 mijl was het helemaal bal :?
It's the crew that makes the difference

Life at sea op Flickr
Life at sea op YouTube

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 31 aug 2011 23:02

Ach, het is even wennen, maar hoe langer ik ernaar kijk, hoe mooier ik het ga vinden. Die dubbel bijschriften/karakters van boeien zal wel een momentopname zijn? Dat is toch niet doorlopend zo? Kun je ook twee schermen naast elkaar hebben met op de ene een beeld van 12 mijl en op de andere, pakweg, 2 of vier mijl?
Is dit bij Gedser Rev?
Omnia transit sed navigare necesse est

Mennojan
Berichten: 735
Lid geworden op: 20 okt 2004 21:30
Contacteer:

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Mennojan » 31 aug 2011 23:29

Yep dat klopt, waar je het hoekie om gaat :)

ENC kaarten zijn allemaal uit lagen opgebouwd, alles wat je dus ziet zijn over elkaar gelegde lagen. Echter deze lagen houden er geen rekening mee of er al wat anders staat. Vandaar dat het er in zulke situaties wat rommelig uitziet. Bij de ARCS kaarten, de ingescande zeekaarten, was dit allemaal doordacht omdat die kaarten door een persoon zelf zijn gemaakt :)

Het idd mogelijk om 2 verschillende schermen op 2 verschillende bereiken te hebben, het is immers verplicht om 2 onafhankelijke machines te hebben om 'papierloos' te mogen varen. Vaak word er een scherm, vaak machinisten scherm genoemd :wink:, op groter bereik gezet zodat iedereen die met de koffie boven komt makkelijk kan zien waar we zitten :mrgreen:
It's the crew that makes the difference

Life at sea op Flickr
Life at sea op YouTube

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 01 sep 2011 05:43

Afbeelding
Tja, deze hebben ze met welverdiend pensioen gestuurd, maar hoe vaak zal ik daar gepasseerd zijn? Ik durf niet eens te schatten. Toen kon je het nog wel eens flikken om, als je een collega voor wilde zijn, wat noordelijker "tussen de prikken van Gedser" door te schieten, dus over het rif zelf. Als je dat nu doet, zal je waarschijnlijk in het cachot worden gegooid. :wink:
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7167
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door jdbvos » 01 sep 2011 13:23

ehhhh

ik had bij "Mooie tankers", en ook hier, een opmerking gepost, maar die postings verdwijnen zomaar......
Is er iemand die weet van het Hoe-en-Waarom dat nou mogelijk is .....???

Jos Komen (R.I.P)

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 01 sep 2011 14:12

Hallo Jan,
ik heb het logboek bekeken en er is vandaag maar 1 bericht verwijderd en dat was door de gebruiker zelf op een ander topic.
Dus hoe en waarom dit mogelijk is?????
Kwait Nait.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7167
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door jdbvos » 01 sep 2011 19:55

Bedankt Jos !
Er was ook nix "onwelvoegelijks" bij, dus dat kon het niet zijn... :P
Bij dat andere topic was het een antwoord op Theo en Harry, en hier was het een opmerking over dat leuke fenomeen dat op moderne digi-kaarten het land blauw- en de zee wit is...

Electronica....
verdwijnen er zomaar bitjes en bijtjes... :roll:
Maar voor 't zelfde geld heb ikzelf op een verkeerd knoppie gedrukt :oops:
....maar ik meende het -na bevestigen- nog nagekeken te hebben hoe het eruit zag.....

Maar nogmaals: dankjewel voor het uitzoeken !

Jos Komen (R.I.P)

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 02 sep 2011 00:08

heb ikzelf op een verkeerd knoppie gedrukt

Dat is meestal het geval bij dit soort probleempjes, Jan. :)
Ik heb in het verleden aan andere gebruikers regelmatig geprobeerd dit diplomatiek uit te leggen, maar DAAR was geen sprake van, het lag altijd aan Kombuispraat....

Maar we gaan gewoon verder naar de volgende waypoint, navigatie in de toekomst. :)
Waypoint, vanmiddag op mijn fietsie moest ik er aan denken toen ik op een kruispunt een wegwijzer zag. :)

Gebruikersavatar
Jaap v D
Berichten: 699
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:06
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Jaap v D » 02 sep 2011 21:06

Jos ,,,dat zie je verkeerd :lol: het lag altijd aan de Kok :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

grts Jaap uit een zomers Kattuk

Jos Komen (R.I.P)

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 03 sep 2011 01:00

Hallo Jaap,
hoe ging de navigatie op de Kattekse vissersbootjes er aan toe eind jaren 50, toen ik als prenter op de KW 98 in mijn kooi meestal lag te kotsen in een klomp? :)
Ik kan me herinneren dat ze tijdens de momenten dat ik aan dek kwam me wezen op de vuurtoren van Terschelling, maar hoe het verder met de navigatie ging had ik als prenter uiteraard niet in de peiling.
Heb toen wel eens mogen sturen op het kompas wat ondersteboven boven je kop hing. :)
Groet'n uut Warffum.
Jos

Gebruikersavatar
Jaap v D
Berichten: 699
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:06
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Jaap v D » 03 sep 2011 08:25

Jos toen kwam zo langzamerhand de decca een beetje in beeld ,,,daarvoor ging het allemaal met de echometer .Een metertje dieper of een meter droger maakte soms hele verschillen in vangst :mrgreen: .En dat in samenwerking met de (radio) richtingzoeker en de punten en strepen van Bushmill en Stavanger werkte voor toen die tijd gewoon goed. Met mist was het op je oren en ogen vertrouwen ,maar we kwamen Zaterdags allemaal gewoon binnen hoor ,zonder toeters en bellen :mrgreen:


grts Jaap



Gesloten