Navigatie, toen en nu

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Harry G. Hogeboom »

De Arabieren zullen met hun dows ongetwijfeld ook op een dergelijke manier door de Golf en over de Indische Oceaan genavigeerd hebben.
Inderdaad schipper dat heppie helemaal goed, ze kachelden ook bij tijd en wijle eventjes naar Hong Kong of zo die ouwe soepjurken konden er ook een houtje van.
Alan Villiers, die zelf ook niet mis was als het op "zeemanschap" aan komt, beschrijft dat heel mooi in zijn boek " Sons of Sinbad".je kunt het haast ruiken :lol: :mrgreen:
Die ouwe Arabieren hadden zelfs een van hun Dhow types naar mij vernoemd, ken je naaagaaan!...een " boom"........dat was nota bene mijn bijnaam vroegaah! :mrgreen:

PS.je: Dit deed me denken aan vroegaah, toen ik zelf nog af en toe in het zaaand aan de boorden van de Rode Zee rondscharrelde in stekkies zoals Jeddah & Yambo.Nou mis ik dat momenteel naks, maaaar ik keek toendertijd WEL met veel bewondering naar de scheepsbouw kunsten van de Arabische Dhow bouwers. Zoals wij weten groeien er daar in de woestijn verdraaid weinig " boompies" en hout haalden die soepjurken van de kusten van Afrika, hetgeen Alan Villiers o.a. beschrijft in zijn voornoemde boek. Dat waren dan geen keurig gezaagde plankies zoals de " hout & zout" vaarders uit de Baltic haalden, maar de ruwe boompies, krom en recht en van alles wat uit de delta van de een of andere rivier in Zanzibar of zo.
Het bouwen - met zeer gebrekkige middelen- van die prachtige zeil-schepen is nagenoeg " volledig geschiedenis" maar is o.a. nog te lezen in het fraaie boek " Dhows" van David Howarth. Voor een paar doossies bier kan ik hier nog wel een paar plaatjes uit mijn eigen kollektie plaatsen, maar DAT ouwe zweet moet naturlijk betaald worden :mrgreen: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Martinus »

Dank Theo, ik ga kijken!

Harry, er groeide daar geen hout, hoe kwamen ze dan aan het hout om de boten te bouwen die het hout op moesten halen?
Jos Komen (R.I.P)

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Met de teksten die bij die tweede plaat horen, zou Westerman vandaag de dag niet meer wegkomen, vrees ik
Inderdaad, Theo, wat Westerman over negers en halfbloeden geschreven heeft..... :wink:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Harry G. Hogeboom »

hoe kwamen ze dan aan het hout om de boten te bouwen die het hout op moesten halen?
Dat eerste sprotje hout hebben ze op de bult van een kameel gehaald Martinus! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Martinus schreef:hoe kwamen ze dan aan het hout om de boten te bouwen die het hout op moesten halen?
Dat is een goeie vraag, Martinus. Er was daar in de wijde omtrek geen boom te bekennen. Jean de la Varende schrijft in zijn mooie boek La Navigation Sentimentale (Parijs 1952) - in 1960 in het Nederlands bij Elsevier verschenen als Romantische scheepvaart en nog altijd voor een paar euro te koop op Boekwinkeltjes ...
Om deze mooie schepen te maken, worden vanouds houtsoorten gebruikt, die van heel ver, soms zelfs wel van Japan komen. Voor de Arabier geldt hetzelfde als voor de oude Grieken: overal waar hij heeft geregeerd, zijn de bossen verdwenen. Het voortbestaan van bossen duidt op een hogere ontwikkelingstrap der volken. Het lijkt de schrijver niet onmogelijk dat de totale verandering van Griekenland en de Griekse volksaard toegeschreven moet worden aan de ontbossing van het landschap.
Dat is even een zijsprong, maar wel een interessante, vind ik. Nu waren het niet alleen de Arabieren van het gortdroge en kale Arabisch Schiereiland die met dhows voeren en dhows bouwden. Dhow is ook geen Arabisch woord, maar stamt uit het Swahili, waarin het zoiets betekent als "middelgroot schip". Dhows werden gebouwd langs de Oost-Afrikaanse kust met vooral Nungwi op Zanzibar als bekende plaats, maar ook in India werden dhows gebouwd. De geleerden verschillen zelfs van mening wie dit type schip heeft bedacht: de Arabieren of de Indiërs. Feit is dat fameuze dhowbouwers als de Yemenieten en de Omanieten hun hout bij voorkeur uit Zuidwest-India haalden, aan de kust van Malabar, waar het dicht bebost is en waar ze precies het hout vonden dat ze wilden hebben. Het bouwen van een dhow is een verhaal apart en voert mij nu wat te ver. Misschien dat Harry tijd en zin heeft om dat eens te beschrijven. Jean de la Varende schrijft in zijn boek dat alleen het grootspant en de voor- en achtersteven werden opgezet, waarna de huidplanken werden aangebracht. Pas als dat allemaal klaar was, werd het schip van binnen verstrekt met lichte spanten. Het resultaat was een lichte, soepele constructie. Het moest licht zijn omdat ze in de Golf bij een nauwelijks voelbaar zuchtje wind toch nog voortgang moesten maken. Het moest soepel zijn om de zeegang op de Indische Oceaan te kunnen weerstaan. Knappe scheepsbouwers, die mannen met die soepjurken.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Knappe scheepsbouwers, die mannen met die soepjurken.
En daar sla je de spijker helemaal mee op de kop Theodorus, althans in mijn ogen.Er zijn meerdere plekken in de wereld waar met ZEER gebrekkige middelen en materialen zeegaande schepen werden gebouwd, maar de Arabieren doen behoorlijk mee in de bovenste rangen van die hitparade.Ik heb NU nog spijt dat ik in de dagen dat ik veel in Jeddah kwam voor mijn Griekse vrienden van Archirodon, niet wat meer tijd heb genomen omdat in detail met die klanten te bespreken en te bekijken, maar heb er gelukkig nog wel een paar mooie plaatjes van overgehouden van een Sambuk onder constructie.
Deze jongens hadden vroegaah zelfs geen spijkers en dus NAAIDEN ze de planken aan elkaar en maakten dan de hele handel waterdicht met een soortement " pakking aan de binnenkant" gemaakt van palmblad weefsels of zo.ALLES, maar dan ook ALLES werd " op het oog" gedaan, maar dan wel het oog van de scheeps-bouwmeester en van een scheepsbouw technisch oogpunt bezien is het ZEER onterecht om die lieden met " soepjurken" te betitelen........( een kreet onder ons zeelui wel bekend , maar sowieso wel onterecht denk ik dan!)
Ik wordt naar de ontbijttafel gesommeerd en kan nu maar beter opdraven, dus ik kom hier wel op terug binnenkort.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

om die lieden met " soepjurken" te betitelen...
Ho eventjes ... Ik zeg niet dat ze soepjurken zijn, ik zeg alleen dat ze die dragen en daar is niks mis mee. De definitie van een soepjurk: wij­de, on­ge­tail­leer­de jurk, wijd, lang af­han­gend ge­waad, en dat draagt het merendeel van die mannen daar. Of een uitstekende scheepsbouwer nou een designer overall draagt, een broek met bretellen en laaghangend kruis of een soepjurk, het blijft een uitstekende scheepsbouwer, terwijl een waardeloze knoeier van een scheepsbouwer zelfs in gala-uniform nog altijd een waardeloze scheepsbouwer is. :roll:

Nou, als je klaar bent met je vaatvernauwende etenswaar, moet je maar eens wat mooie foto's van de bouw van een baghala of een samboek plaatsen want die heb je vast wel. :-D
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door ferryvaneeuwen »

" soepjurken"
In ons jargon werden ze 'hendrikken' genoemd, vraag me niet waarom. Zo was er op de radio als we daar in de buurt kwamen 'hendrikkenmuziek' te horen. Misschien was het een TT, tankerterm..... :wink:
Jos Komen (R.I.P)

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Op de tankers waar ik gevaren heb noemden we ze "poepjurken". :wink:
Oscar Aardse
Berichten: 119
Lid geworden op: 19 dec 2013 11:38

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Oscar Aardse »

Cedar van de Libanon bekend om de kwaliteit, lange vezels en harskwaliteit. Dat hout was al in gebruik in de tijd van koning Salomo. Dus toch niet zo ver voor die hendrikken....


Gesloten