Navigatie, toen en nu

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt, Harry. Ja, dat schrijven ze daar ook al, dat een aantal omgebouwd zijn voor andere doeleinden.
Ik vroeg me alleen maar af of die oude, gegroepeerde bakens nog steeds werkten, maar we kunnen dus stellen dat dat verleden tijd is. En dan te bedenken dat je vroeger geintjes durfde te flikken zoals hieronder...

Afbeelding

Bestemd voor Saint-Malo in potdikke mist zonder radar tussen Cap de la Hague en Alderney door komen scharrelen, uitsluitend op de radiobakens. Stromen als de hel, magnetisch kompas en verder alleen maar een echolood, goede moed en veel zelfvertrouwen. Ik was Jersey al voorbij en bezig op eerbiedige afstand van de Minquiers te blijven toen het opklaarde alsof er een gordijn werd opengeschoven en er een stralend zonnige morgen met onbeperkt zicht achter dat gordijn tevoorschijn kwam.

En zo flikten we dat wel vaker. Op een paar plaatsen in de Oostzee had je van die gerichte radiobakens - als ik me goed herinner onder andere bij de aanloop van Karlshamn en Oxelosund. Zat je op de lijn, dan kreeg je alleen maar strepen, zat je aan bakboord dan kreeg je — • en aan stuurboord • — of zoiets, want exact weet ik het ook niet meer. In het hartstikke donker en dan met een koptelefoon op met speciaal daarvoor aangeschaft verlengsnoer voor het open stuurhuisraam in de mist staan te staren en intussen tussen de stenen doorvaren. Hoe dúrfde je, vraag ik me nu af.
Maar ja, je was jong en je wilde wat en je kon wat en je was niet zo benauwd. :shock:
Bidden, dat leerde je er ook van. :-D

Het is maar goed dat dat allemaal verleden tijd is en tegenwoordig aardig wat makkelijker.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Harry G. Hogeboom »

goede moed en veel zelfvertrouwen.
Oftewel " Ignorance is bliss".......mijnheer vertaler....... :lol: en die massinist'n maar op die knakkers op de brug vertrouwen.....daar "ergens onder de waterlijn" :cry:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Brazuca »

Theo,

De 'oude' radio bakens zijn of wel verdwenen of hebben een andere functie gekregen zoals voor het DGPS netwerk (Differential GPS).
Afbeelding
ALRS STATION NAME F. Khz BIT RATE STATUS
0005 St Catherines Point 293.5 100 On Trial
0016 Lizard 284.0 100 On Trial
0026 Nash Point 299.0 100 On Trial
0034 Point Lynas 305.0 100 On Trial
0075 Butt of Lewis 294.0 100 On Trial
0086 Sumborough Head 304.0 100 On Trial
0097 Girdle Ness 311.0 100 On Trial
0119 Flamborough Head 302.5 100 On Trial
0141 North Foreland 310.5 100 On Trial
0178 Mizen Head 300.5 100 On Trial
0197 Tory Island 313.5 100 On Trial
0203 Loop Head 312.0 100 On Trial
0217 Oostende 311.5 100 On Trial
0231 Hoek van Holland 287.5 100 Operational
0247 Ameland 299.5 100 Operational
0278 Düne 313.0 200 On Trial
0299 Myggens 303.5 0 Planned
0310 Blåvandshuk 296.5 100 On Trial
0326 Skagen 298.5 100 On Trial
0395 Hammerodde 289.0 100 On Trial
0424 Wustrow 314.5 200 On Trial
0436 Dziwnów 288.0 100 Planned
0445 Rozewie 311.0 100 Planned
0459 Baltiysk 298.5 100 Planned
0467 Ventspils 308.5 0 Planned
0487 Ristna 307.0 200 On Trial
0521 Porkkala Pilot Station 285.0 200 Operational
0536 Latokari, Turku 304.0 200 Operational
0539 Mäntyluoto 298.0 200 Operational
0573 Bjuröklubb 303.5 200 Operational
0583 Järnäs 306.5 200 Operational
0599 Örskär 291.5 200 Operational
0612 Nynäshamn 289.5 200 On Trial
0625 Hoburg 302.0 200 Operational
0657 Kullen High 293.5 200 Operational
0701 Færder 288.0 100 On Trial
0709 Torungen 292.5 0 Planned
0721 Lista 301.0 100 On Trial
0743 Utsira 307.0 100 On Trial
0751 Utvær 300.0 100 On Trial
0757 Svinøy 293.5 100 On Trial
0769 Halten 313.5 100 On Trial
0775 Sklinna 288.5 100 On Trial
0787 Skomvær 300.0 100 On Trial
0796 Andenes 284.5 100 On Trial
0801 Torsvåg 291.5 100 On Trial
0803 Fruholmen 309.5 100 On Trial
0809 Vardø 307.0 100 On Trial
0846 Pointe de Barfleur 297.5 100 On Trial
0859 Pointe St Mathieu 291.5 100 Planned
0883 Les Baleines 299.5 100 On Trial
0895 Cap Ferrat 287.0 100 Planned
0931 Cabo Finisterre 289.0 100 Planned
1007 Cabo Gata 298.5 100 Planned
1031 Punta de Cala Figuera 286.0 100 Planned
1043 Cap Béar 304.5 100 Planned
1053 Poquerolles 314.5 100 Planned
1432 Great Pass Low, Alex. 304.0 0 On Trial
4524 Kapp Martin, Bellsun 292.5 50 Planned
4530 Raufarhöfn 301.5 100 On Trial
4538 Djúpivogur 296.0 100 On Trial
4544 Skardhsfjara 313.0 100 On Trial
4548 Reykjanes 292.5 100 On Trial
4560 Bjargtangar 289.0 100 On Trial
4576 Skagatá 304.5 100 On Trial

Een volledige lijst is hier te vinden:
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt, Dick. Ook dit was niet meer dan een belangstellende vraag, zoals ik zei: doordat ik die oude "Radio Signals" vond. Uietraard werken die gewone bakens niet meer.
Harry schreef:n die massinist'n maar op die knakkers op de brug vertrouwen.....daar "ergens onder de waterlijn"
Oh, maar daar kon je ook op vertrouwen, Harry. Maar je moest in die tijd toch wat met de beperkte hulpmiddelen die je had. Voor mij was dat wel reden om dan ook zo goed mogelijk met die beperkte hulpmiddelen om te gaan. Dat wilde zeggen: de deviatie van je magnetische kompassen zeer, zeer zorgvuldig bijhouden, dus als het maar even kon op een nieuwe koers die je lang vol moest houden een azimut nemen en ook telkens bij zonsopkomst en/of -ondergang. De radiorichtingzoeker vaak checken met controlepeilingen. Zorgen dat het echolood goed aangaf. We hadden bij Wagenborg vrijwel uitsluitend Atlas echoloden en die kon ik op den duur net zo goed een servicebeurt geven als welke technicus dan ook. Op elk schip dat ik afloste deed ik dat en passant even; meestal waren ze sterk vervuild. Ik heb al die aantekeningen nog in mijn kleine boekjes.

Maar die dingen moest je wel doen, wilde je veilig varen en een beetje opschieten. Dat ik me dat kunstje daar vanaf Cap de la Hague naar Saint-Malo na al die jaren nog altijd herinner, zegt wel iets. Dat komt omdat we, nadat het zo plotseling opklaarde en we de wereld uitkeken, bijna alsnog met open ogen en volle kracht op de Minquiers waren verdaagd, maar dat is een verhaal apart. Een verhaal hoe je gevaar soms niet ziet, maar simpelweg vóélt. Hoe iemand een fout kan maken die bijna rampzalige gevolgen had, maar die, als het nog net goed afloopt, onmogelijk kan uitleggen hoe hij die fout dan wel heeft kunnen maken. Als het net goed gaat, kraait er geen haan naar. Gaat het fout, dan is de ellende niet te overzien en vraagt iedereen zich verbijsterd af hoe dat nu toch mogelijk was. Kom je in potdikke mist alleen op het gepiep uit die spreeuwenkist veilig langs en om alles heen en dan... :shock: :shock:

Afbeelding . Afbeelding

De Minquiers zijn berucht. Als je daar in werkelijk slecht weer omheen moet, dan is het om benauwd van te worden, zo'n zee en branding staat daar dan op, want de meeste troep zit vlak onder water. Maar toen was het prachtig weer en de boeien waren duidelijk te zien en tóch waren we bijna met een daverende klap en het akelige geluid van staal op stenen omhoog gelopen. Om nooit te vergeten en dat klopt dus. :roll:

Toen kon zoiets gebeuren; nu kan de meest simpele GPS van een paar honderd euro een ramp voorkomen... en nóg lopen ze omhoog. :o
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door ferryvaneeuwen »

Hindsight - understanding the nature of an event after it has happened; "hindsight is always better than foresight"
Hindsight kan soms benauwend zijn......

Afbeelding

Op deze pagina staan een aantal draagbare RDF's. Een stukje naar beneden ook de handhelds. Dit exemplaar heeft een set spoeltjes voor de verschillende bakenzenders die voorzien zijn van een buisvoet. De bakenfrequentie staat op de spoeltjes vermeld.

Afbeelding

Als het over antieke loggen gaat doe ik mee..... Dit is mijn exemplaar.

Ferry
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Bob R.I.P. »

Hoe het tekeer kan gaan op de Kanaal eilanden wordt in een geromantiseerd boek van Victor Hugo "Ploegers van de zee" verhaald. Hoewel het zwaar geromantiseerd is en in een stijl van de 19e eeuw heb ik het toch gespannen uit gelezen.
Het is het verhaal van een visser die een stoommachine uit een wrak (zou wel eens gestrand kunnen zijn op de Minquiers) gaat halen om dan te mogen trouwen met de dochter of was het de nicht? van de eigenaar van het schip. Uiteraard komt de visser te laat terug met de machine. Ze is al getrouwd.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10597
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door jdbvos »

@Theo
Bij die Kanaal-eilanden is toch juist de sterke stromingen het probleem ?

@Ferry
Da's een mooie site ! Mijn ouwe peilradiokompasje staat er ook in: die Sunbeam2 ! Alleen zat die van mij in een zwart (kunst)leren tasje ipv zo'n mooi houten kistje....
En m'n ouwe Nordmende wordt ook niet genoemd.....waarschijnlijk omdat hij een combinatie was van wereldontvanger-peilradio.....
Maar dat ding is op héél veel jachtjes gebruikt; vrijwel alle (zeil)kennissen uit die tijd hadden er zo eentje...
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding . Afbeelding

Deze had ik, de SEAFIX. Werkte uitstekend, ook voor zichtpeilingen. De frequentie reikte van 200 tot 400, wat betekende dat je ook het Engelse weerbericht van de BBC op 200 Khz mee kon pakken. Het was een ideaal apparaat waar ik veel plezier van heb gehad, vooral toen ik een Striker van Hellevoetsluis naar de Algarve bracht. Zonder die Seafix had ik geen peiling kunnen nemen.

Er zijn meer verhalen geschreven waarin The Minquiers een belangrijke rol spelen. Een heel bekende is Het wrak van de Mary Deare van Hammond Innes. Daar is ook een prima, helaas wat vergeten film van gemaakt met Gary Cooper.

Afbeelding.Afbeelding

Ja, inderdaad Jan: ik zei het al, het stroomt daar bij de Kanaaleilanden als de hel. Gelukkig had je daar prima radiobakens, dus vanaf Cap de la Hague langs Guernsey en Jersey met het baken La Hague om op de lijn te blijven en de luchtvaarbakens van Guernsey en Jersey voor kruispeiling en om je vordering bij te houden. Elke vijf minuten een peiling.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Brazuca »

@Theo Als ik me goed herinner waren er bij springtij stromingen mogelijk van 7 knopen, en dan moet je met een jachtje toch op de stroom mee gaan varen anders haal je het niet. Ook de aanloop naar de haventjes op de kanaaleilanden zijn veraderlijk, en heel wat onervaren jachtbezitters hebben dit ondervonden en hun bootje door de stroming op de rotsen zien lopen.

Even het getijverschil opgezocht in de baai van St Malo: 11,4 meter !!!
In the Minas Basin in the Bay of Fundy (Canada), the semidiurnal North Atlantic tides at Burncoat Head have a mean spring range of 12.9 m. The mean spring ranges at Avonmouth in the Bristol Channel (United Kingdom) and at Granville in the Gulf of St Malo (France) are 12.3 m and 11.4 m, respectively. Elsewhere, in Argentina the Puerto Gallegos mean spring tidal range is 10.4 m; at the Indian port of Bhavnagar in the Gulf of Cambay it is 8.8 m and the Korean port of
Inchon has a mean spring range of 8.4 m.
Lijkt me ook voor een coaster met gering motorvermogen een noodzaak om op stroom te varen en het gunstige tij afwachten, ging dat ook zo in zijn werk ?
En vertel eens hoe je met goed zicht bijna op "The Minkies" bent gelopen.

Afbeelding
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nee, hoor, Dick. De stroom rond de Kanaal Eilanden kon een coaster ook vroeger altijd wel aan. Dat je steeds probeert om je reis zo in te delen dat je het minste last en zo mogelijk het meeste voordeel van de stroom hebt, spreekt vanzelf en er zijn plaatsen, waar je beter een poosje kunt wachten op wat men in de zeevaart "een gunstige gelegenheid" noemt, wat vroeger vaak als standaardzin in het journaal werd opgenomen: "Hadden een gunstige gelegenheid en vertrokken te 11.11 uur." :-D
Je gaat dus niet nodeloos gasolie liggen verdraaien als je dat met twee uur gaande houden of ankeren kunt voorkomen.

Als we ons tot NW-Europa beperken, zou ik allereerst de Pentland Firth willen noemen en verder een gat in de Binnen Hebriden dat Kyle Rhea heet en waar 12 mijl stroom kan lopen. Ik heb daar vroeger - en nu komt opa te spreken van wel 45 jaar geleden :shock: :wink: - het een en ander over gepubliceerd.

Je kunt daar HIER het een en ander van lezen en verder ook op DEZE en de volgende pagina.
Er zijn meer van die plaatsen, maar met deze twee had ik destijds regelmatig te maken, zodoende.

Wat het verval in de baai van Saint-Malo betreft: daar werkt al sinds 1966 de centrale van La Rance met een capaciteit van 240 MW. Per jaar wordt 600 GWh stroom opgewekt.

Hoe ik met zonnig weer, helderblauwe hemel, vlakke zee en in de richting van The Minquiers onbeperkt zicht bijna omhoog liep... Daar moet ik nog even over nadenken. Ik ben altijd zo bang dat zelfs na al die jaren - we spreken ook nu van 1963 - betrokken personen dat lezen en dan denken: moet ie dat nou echt weer tevoorschijn halen? Ik moet dat zorgvuldig doen om geen verkeerde indruk te wekken en daar neem ik even tijd voor, als je het niet erg vindt. Het past overigens uitstekend in "Navigatie toen..." :roll:


Gesloten