Museumschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
marcel66

Re: Museumschepen

Bericht door marcel66 »

Nederland, een zeevarende natie, maar als je in de verschillende Nederlandse havens komt, ligt er niets van waarde, muv Rotterdam waar nog iets van trots ligt, voor de rest ligt er of een bak roest of gewoon niets!

Amerika, een land dat nog maar net 500 jaar "bestaat", ligt vol met trots, van de eerste stoomboot tot en met mega grote carriers!

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Museumschepen

Bericht door v+d »

Marcel,

Een zeevarende natie waren we eens.
Ook schepen konden we aardig bouwen.
De groningers doen er nog wat aan en Damen blaast een aardig partijtje mee,hoewel die ook veel in het (verre)buitenland bouwt.
Het gaat zo als het gaat.
Enige jaren terug was ik voor een klusje in Japan,waar me verteld werd dat alle groente uit China kwam (veel goedkoper).
De japanse boeren zaten op hun kont en keken er naar!!
Hoe wil je dat veranderen??
marcel66

Re: Museumschepen

Bericht door marcel66 »

Het is niet te veranderen, omdat het nu eenmaal is zoals het is.
ruudsijmons
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Museumschepen

Bericht door ruudsijmons »

hey

ik was een tijdje geleden in Hamburg , daar hebben ze ook nog diverse muesum schepen, waarvan er nog verschillende varen
.

wat mij daar opvliel is de Cap San Diego een varend meseum schip, ik zelf het dat schiup en de zusterschepen verschillende keren in Brasil zien varen
.

neem nou voor nederland de hele KNSMvloot weg is er niet eentje over om daar een varend museum van te maken??
zeehond

Re: Museumschepen

Bericht door zeehond »

in hamburg hebben ze inderdaad nog al het een en ander groot gedeelte van de haven is een groot museum daar vaart ook het zuster schip van mijn schip nog rond als museum schip maar wij hebben nog wel wat zoals de holland de elbe en de hudson welliwaar zonder motor en zo vaart er ook nog al wat klein spul rond maar het moet hier van de particulier komen zo had in rotterdan eigenlijk de nieuw amsterdam moeten liggen en in maassluis de zwarte zee 3 maar ja de €€€€€ dus doen wij het nog maar met ons museum scheepje al is die ook niet vrij van wat roestplekjes gr joop
Bijlagen
IMG_1999 Kopie cai ronnau.jpg
IMG_1999 Kopie cai ronnau.jpg (92.63 KiB) 3610 keer bekeken
Gebruikersavatar
gerardk
Berichten: 383
Lid geworden op: 15 feb 2007 17:36
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Museumschepen

Bericht door gerardk »

In 1985 hebben wij met ons gezin een vakantie doorgebracht in Las Palmas op Gran Canaria.
Aan de havenkant lag een soort passagiersschip in een deplorabele toestand, de LA PALMA. Niets bewoog op dat schip en onderhoud
werd er ook al niet gepleegd. In de jaren daarna kwam ik nog wel vaker op G.Can. omdat ik daar een eigendom had en steeds lag dat schip daar maar als een dood vogeltje, totdat het na een aantal jaren plotseling verdwenen was.
La Palma in 1985.jpg
La Palma in 1985.jpg (113.17 KiB) 3387 keer bekeken
Tijdens onze recente cruise met de Norwegian Jade, liggend in Santa Cruz de Tenerife, zag ik een bekend schip en door de kijker zag ik tot mijn niet geringe verbazing, dat dit de LA PALMA was in prima staat, goed in de verf. Helaas was dat op Zondag 11 maart en dan is daar alles dicht.
Kon nog wel onderstaande foto nemen vanaf het achterdek.
La Palma 2613.jpg
La Palma 2613.jpg (135.19 KiB) 3387 keer bekeken
Thuisgekomen kon ik op internet vinden dat het schip precies 100 jaar oud is en nu netjes geconserveerd wordt als museum.
Ik hoop dat ze tzt een wat mooiere ligplaats krijgt ipv een industrieterrein.
ss La Palma 1912.jpg
ss La Palma 1912.jpg (151.94 KiB) 3387 keer bekeken
Groet Gerard
l
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Museumschepen

Bericht door Roy »

Zo net heb ik het relaas van Ruud en Marcel gelezen.
Er drijven nog wel wat oude koopvaardij schepen rond hoor !. Maar vraag niet hoe !.
Buiten de nodige voormalige K.H.V. schepen bestaan er zover ik weet nog twee G.H.V. schepen.
Het schijnt dat de voormalige "Chiron" van de K.N.S.M. met een lading scrap ergens op het meer van Maracaibo ligt te verkommeren.
De voormalige "Prinses Irene"van de Oranje Lijn schijnt op haar zij op het strand in Indonesië te liggen.
Wie er meer vanaf weet wordt bij deze van harte uitgenodigd.................

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Museumschepen

Bericht door gerard tenerife »

La Palma, in 2000 zijn kommisies gevormd, er word veel gepraat, maar dat is het dan. zinds 2006 weinig aktie meer, jammer, mooi scheepje.
mvg Gerard tenerife
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Museumschepen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Gerard,
Niks te doen met museum schepen, maar vorig jaar ging lokale Halifax eigenaar Karlsen Shipping failliet omdat ie de rekeningen van de reparatie van de " Polar Star" ( ex Zweedse ijsbreker Njord-omgebouwd tot Arctic Cruise schip!) op de werf in Las Palmas niet kon betalen.( ZE was in Antarctica op een bonkie rots gelopen, passagiers eraf en op de dubbele bodem en LEEG naar Canarische Eilanden om haar cruise seizoen in Spitsbergen niet te verliezen, mooi oud schip in hele goede staat.....maar jaaa :oops:
Ik heb niet kunnen achterhalen wat er met het schip is gebeurd, weet jij er iets van soms?
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Museumschepen

Bericht door gerard tenerife »

Hallo Harry, ik wist van het ongeluk met de "Polar Star", maar niet dat ze naar Las Palmas ging voor reparatie, is mogelijk geen nieuws voor de "Locals" Ik kan me de Njord als ijsbreker nog wel herinneren, maar ik ben over de jaren het meeste geholpen door de "Stoere Bjorn" en "Litte Bjorn" in het "Kattegat"
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.


Plaats reactie