Dammers & van der Heide

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Bericht door Cor Leliard »

Hoi Mariner,
Weet echt zijn naam niet meer.Als ik het me goed herinner,was het een rossig manneke.
groetjes uit Breda
Cor
Il parle Il a parle

ed bartels

dammers

Bericht door ed bartels »

Afbeelding

Dit is nog de Sporonia dacht ik met Ronny de 3e wtk in het midden?

Afbeelding

De Tom vd Heide?

Afbeelding
Afbeelding

Ja, Dammers had rare kostgangers soms.

Afbeelding
Afbeelding
Zet 'm op Piet!
groetjes Ed
ed bartels

dammers

Bericht door ed bartels »

Nee, verdorie, de afbeeldingen van Image-shack zijn ook zo klein! Het was niet de Tom maar de Fedala natuurlijk. En de 'kok' is er twee maal op gekomen. Da he je met koks.
Ed
piet-hein (RIP)

dammers

Bericht door piet-hein (RIP) »

hier weer een paar onder titels voor bovenstaande foto,s

foto 1 is op de fedala de middelste persoon is theo smit die ik al jaren

aan het zoeken ben misschien meld hij zijn eigen .

foto 2 fedala in bibao spanje okt 1966

foto 3 kerstmis aan boord fedala ook bilbao 1966

foto4 was niet op de sporonia ed maar op de bonafide

foto5 ik zelf links met ???

dit was het weer

groetjes piet-hein
ed bartels

dammers

Bericht door ed bartels »

Hoi, nog een paar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb meteen de rest van je album er ook maar op gezet. Volgende week gaan we aan de slag met Image-shack zodat je zelf ook de foto's kunt plaatsen want je hebt er veel begreep ik. Tot Dinsdag
Groetjes Ed
DickG
Berichten: 111
Lid geworden op: 26 nov 2005 16:40
Locatie: Castricum

Dammers & van der Heide

Bericht door DickG »

Het eerste schip dat D&vdH liet verbouwen tot koelschip was de FEDALA (in 1955). Ik neem aan de daarvoor gebouwde TOM VAN DER HEIDE, CASABLANCA en KENITRA geen koelschepen waren maar wel geventileerde ruimen hadden voor het vervoer van sinaasappelen e.d. (net als de latere JOSEPHINE-klasse). Kunnen oud-D&vdH opvarenden/medewerkers dit bevestigen?
Weet iemand daarnaast wanneer de rederij haar eerste eigen lijndienst opende?
piet-hein (RIP)

dammers van der heide

Bericht door piet-hein (RIP) »

hallo dickG

de tom is in 1957 omgebouwd tot koelschip ,ook de zusterschepen zijn

omgebouwd het waren volwaardige koelschepen met een amoniak

koel instalatie die jaren later weer werden voorzien van een free-on

instalatie

aan dek hadden we een hoop werk met de luiken ,eerst moest je de

vriesluiken er in leggen en dan de gewone houten luiken dubbel werk dus

ik ben met de tom in eind 61 overgestoken naar tampa waar we in

charter gingen voor parker bananen comp ik heb daar jaren gevaren

ook op de zusterschepen,van esmaralda equador naar tamp

met veel plezier daar gevaren .


gr piet-hein
DickG
Berichten: 111
Lid geworden op: 26 nov 2005 16:40
Locatie: Castricum

Bericht door DickG »

Piet Hein,

Dit heb ik nooit geweten. Hartelijk dank voor deze informatie. In ieder geval is aan het uiterlijk van de schepen niets veranderd, in tegenstelling tot bij de FEDALA. Weet je of de latere FRANCINA en MAGDALENA (1960-1961) in feite ook koelschepen waren? Ik neem aan dat de PINTA klasse en de ATLANTIC PEARL klasse geen volwaardige koelschepen waren?

Dick
piet-hein (RIP)

dammer van der heide

Bericht door piet-hein (RIP) »

hallo dickG


volgens mij waren de francina en de magdalena geen koelschepen.

van de pinta weet ik het zeker ik heb er zelf op gevaren

de pinta was een half-shelterdekker die later weer omgebouwd is

tot shelterdekker

als je meer wilt weten moet je het boek van dammers maar eens

lezen natuurlijk wil ik ook alle informatie verstrekken voor zover ik die

weet, het is tenslotte een pikheetje geleden .

gr piet-hein
Jan v derLugt (RIP)

Bericht door Jan v derLugt (RIP) »

Hallo heren Piet Hein en DickG.
Ik heb op de Tom v.d.Heide de hele ombouw als vriesschip meegemaakt
Dat was in 1957.DE eerste was de Fedale met ammoniak installatie.De
tweede was de Matilda met freon installatie. De derde was de Tom v.d.Heide met freon .De vierde was de Kenitra met freon en de vijfde was de Casablanca met freon.De hoofd motor van de tom ging naar de Kenitra de hoofdmotor die ging naar de Casablanca.dit waren alle Manhheim motor oude onderzeeboten motoren die zijn later allemaal ver-
vangen later is de Fedala over gegaan op freon.
Dit is wat ik weet.Ik was toen 1e stuurman op de Tom.
De vriendelijke groeten Jan.


Plaats reactie