Dammers & van der Heide

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
piet-hein (RIP)

Bericht door piet-hein (RIP) »

hallo jos



de tom vd heide is in dienst gekomen in 1951

verbouwd tot koelschip in 1957

dus dit is na de verbouwing

in dammers dienst tot 1970 daarna als gold fruit panama

in 1975 als sweet banana sau

in 1977 als archagelos grc

in 1984 na brand aan boord gezonken

toch een goed schip geweest na 33 jaar rond gedobberd te hebben

ik hoop zo genoeg in formatie te hebben gegeven


gr piet-hein

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Verplaatst bericht.

Michel
Nieuwe gebruiker

Geregistreerd op: 24 Feb 2008
Berichten: 1
Woonplaats: Vlaardingen
Geplaatst: 02 Mrt 2008 05:47 pm Onderwerp: Herinnering Dammers & v.d.Heide

In 1976 heb ik 2 reizen gemaakt als matroos op de Anna-Isabel(Rotterdam-ipswich-tanger-casablanca-kenitra, visa versa)Uit die tijd herinner ik mij Kap. X.Regelmatig straal bezopen op wacht (00.00-06.00)In die tijd nog geen verkeers-scheidings-stelsel op de Noordzee!!! Pitten deed je onderdeks,pissen,bovendeks of over de "muur"!
Eenmaal een "bijna-aanvaring" meegemaakt!
Naar het stuurhuis ff checken, Kap.X lag tussen schot en telegraaf te meuren!!!
In Hamburg hebben we hem ook eens uit het water weten te redden(samen met een mach. uit 's Gravenzande).Was hij van de valreep gesodemieterd en ongelukkig op het berghout terecht gekomen. Schouder gebroken.Wij hem eruit weten te halen en naar zijn hut gebracht, onder de douche,(onderkoeling?)en hem warm ondergestopt.
Onze reddingpoging was niet onopgemerkt gebleven, want een half uur later was de wasserschutzpolizei a/b. Of wij iets wisten over een drenkeling? Nee,natuurlijk niet, wij hadden welliswaar havenwacht, maar zaten onderdeks bij mij in de hut een biertje "koud te maken"!
Zij herkenden ons echter van de reddingoperatie en wilde de kapitein zien en spreken en er moest een verklaring op gemaakt worden.
Niet veel later werd hij per ambulance afgevoerd naar het hospital.

Ook nog enkele perioden a/b. gewerkt van de GIANT.
Een tot heavy-lift-schip omgebouwd Frans scheepje.(La Gavotte/LeHavre) Ik meen mij te herinneren dat deze verbouwing plaats gevonden heeft bij Wilton-Feyenoord in Schiedam onder toezicht van Bernard v.d. Laan. Later: Van der Laan/Big-Lift.Op onze eerste reis naar de PG., waar de Giant zou worden ingezet,vloog de MK in brand.Wij voeren ter hoogte van Lissabon en gingen daar voor 6 weken dokken.
De Giant had als thuishaven Monrovia.(Compagnia Naveiro) Uitgerust met een schuingeplaatste zware spier,die 550 ton kon tillen. Het schip was verbreed(extra ballast)en had ook nog eens twee kantelbare ballasttanks op het achterste ruim, die bij extra zware lading, eerst over de muur aan bakboord te water werden gelaten.Doel van het opereren aldaar was, de lading uit Europa, bestemd voor Ballast-Nedam(het aanleggen van havens in de PG,zoals Bahrain, Rastanura,Sharshja,Kuweit)over te laden vanuit de te diep stekende schepen, op pontons, en die naar de havens in wording te verschepen.Vaak konden wij dit ook zelf ivm onze geringe diepgang.Het was hard werken in die bloedhitte!
Begonnen vaak om 04.00-12.00 / 16.00-20.00 uur. Met soms temp. van 55-60 graden C. Maar ik vond het een geweldige ervaring in die tijd Ik was toen 21 jaar. De dienstregeling was ook niet verkeerd 3 mnd.uit / 3 mnd.thuis. Namen van mede-opvarenden herinner ik mij niet meer, wel een 2e stuurman met een geweldige,gekrulde snor. Als hij Scheveningen-radio opriep; dan sprak hij steevast de GIANT uit als GHI-I-ANT,GHI-I-ANT, enz. voor Scheveningen-radio!!!!! Prachtig vond ik dat!!

Na 18 jaar zeevaart 5 jaar HAL, 3Jaar Dammers en 10 jaar Marinus Smits (GENCHART - ik was ook één van de opvarenden van de Angela Smits die op 26 februari 1986 verging in de Golf van Biscaje), ben ik nu alweer 18 jaar Intern.tankwagenchauff. Een maatje van mij, nu ook tankwagenchauff., heeft ook bij Dammers gevaren, destijds op aanraden van mij! In de jaren 1983-1988. Hij was destijds restaurant kok en wilde ook eens wat van de wereld zien! Wie herinnert zich de kerstmaaltijden en de erwtensoep van Andre Bouter,op de Rio Frio???

Vriendelijke groet, Michel Egbers/ Vlaardingen
tina R.I.P.

Bericht door tina R.I.P. »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
harrie schepers
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 okt 2006 21:41
Locatie: radewijk

Bericht door harrie schepers »

Gerard de Vries en Steven Leemans organiseren een Dammers reunie op 19 Juli 2008 te Utrecht aanmelden kan op dammersreunie@planet.nl
groeten Harrie
thuis wil je naar zee , op zee wil je naar huis
HanH

Mooie foto van de Tom van der Heide

Bericht door HanH »

Mijn vader (Kapt. Jaap Holtman) heeft op dit schip gevaren. Deze foto heeft jaren bij ons thuis op de gang gehangen. Leuk om hem weer terug te zien.
Jolly Sailor

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding
Fedala 1952[/b]

Afbeelding
31-10-1956
tina R.I.P.

Bericht door tina R.I.P. »

Afbeelding
ZIE BOVEN (Internet)
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Verplaatst bericht

Auteur Bericht
jack winter
Nieuwe gebruiker

Geregistreerd op: 23 Apr 2006
Berichten: 7
Woonplaats: ijmuiden
Geplaatst: 29 Jul 2008 04:24 pm Onderwerp: dammers v/d heide


er is een nieuw box geopend van dammers van de heide in Hyves.nl daar kan je mooie fotos op zetten dus leef je lekker uit
Laansma
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 dec 2008 21:20

Re: Dammers

Bericht door Laansma »

Goedemiddag ex Dammers,

Wie kan mij helpen aan alles van foto materiaal over de "Lanai". Destijds een prachtig koelschip van Dammers.
Ik zat daar zelf op in 1985 maar mis eigenlijk best wel veel beeldmateriaal over die tijd.
La Ceiba met zn Taniti bar (?), Puerto Bolivar, Panama, Long Beach etc.
In de volksmond wordt die tijd over de " Golden Years" gesproken en dat was ook zo.
Ik hoor/zie graag reacties wat me op weg kan helpen.

Grts,

Bennart Laansma
Bijlagen
lanaifebmrt1980358wv9.jpg
lanaifebmrt1980358wv9.jpg (100.83 KiB) 4046 keer bekeken
j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Dammers

Bericht door j.haver »

Calafia_b.JPG
Calafia_b.JPG (158.03 KiB) 3738 keer bekeken
Foto © J. Haver
Calafia_c.JPG
Calafia_c.JPG (177.15 KiB) 3738 keer bekeken
Foto © J. Haver


Plaats reactie