Dammers & van der Heide

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
harrie schepers

Bericht door harrie schepers » 08 nov 2006 17:15

Hoi Nicky ik heb met je op de Mathilda gevaren in `86 mooie reis oa Brasil,ben tegenwoordig bootsman bij het loodswezen.hier nog wat foto`s van de Casablanca te Kaapstad. Tonijn in bulk vanuit wagons en koreaanse vissersbootjes.Tonijn was altijd een mooie lading omdat je dan in heerlijke havens kwam(alleen de ruimen schoonmaken.........)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Joop Kieviet (RIP)

Dammers

Bericht door Joop Kieviet (RIP) » 08 nov 2006 18:39

Hier nog een aardige het m.s. Laura Christina

Afbeelding

In 1962 gebouwd als het koelschip "Laura Christina" bij de werf Chantiers et Ateliers du Rhin Straasburg Frankrijk
In 26 jaar kreeg Laura Christina het zwaar te verduren. Op 11 mei 1968 werd ze, op weg van Jeddah naar Suez, in de Rode Zee aangevaren en beschadigd. Toen ze voor reparatie in het droogdok van Suez was, brak daar brand uit. Het schip leek rijp voor de sloop. Ze werd inderdaad als wrak verkocht en naar een sloperij versleept waar ze op 24 december 1968 arriveerde. Maar bijna negen maanden later,
8 september 1989, verscheen ze geheel hersteld in Bombay, India. Een jaar later verhuisde het onverwoestbare koelschip naar de Perzische Golf. Waarschijnlijk vaart ze nog. .Toen LauraChristina in 1962 werd opgeleverd, behoorde ze qua tonnage tot de grote vaart, net als haar zusters en/of bijna-zusters van de vloot van Dammers & Van der Heide (Maya, Inca, Risa Paula). Niettemin beschouwen velen haar als een kustvaarder.
In 1982 verkocht naar Saoedi-Arabië als "Laura"
In 1982 verkocht naar Libanon als "Habib Z"
In 1988 na een aanvaring zwaar beschadigd en in brand
In 1989 verkocht naar St.Vincent als "Satguro"
In 1990 verkocht naar de Verenigde Arabische Emiraten als "Seaboard Supreme"

Groetjes Joop

K.Brouwer

Bericht door K.Brouwer » 09 nov 2006 04:19

Hallo Harry Schepers,

Was dat tonijn laden in Kaapstad met de Casablanca in 1980??
Vraag dit daar ik er toen ook op zat.Mocht het een ander jaartal zijn zat ik er niet op.

Groeten,K.Brouwer.

Jan Hendrik

Laura Christina

Bericht door Jan Hendrik » 09 nov 2006 10:02

De foto van de Laura Christina is vrij zeker genomen aan de Parkkade, ik was er op die datum ook bij, het was de oplevering van het schip/ofwel de eerste reis naar Rotterdam.
Mooie foto trouwens. Was in die tijd een modern schip met een mooie lijn.
ook de andere schepen hebben destijds afgemeerd aan de Parkkade.
Jan

roy

Bericht door roy » 09 nov 2006 14:12

Ja dat waren nog eens tijden !. Bijna alles wat "bovenstrooms" gebouwd was, meerde eerst voor de Parkade of Parkhaven af. Als er ruimte was, kozen tankers de Lloydkade nog wel eens.
Maar ja wat wordt er bovenstrooms nog gebouwd wat groter dan een sleepboot is ?. Alleen de enkele werven welke tot het IHC/Caland concern behoren of tot voor kort behoorden.
Verder is alles weg.............

m.v.g. Roy

harrie schepers

Bericht door harrie schepers » 09 nov 2006 14:22

Hallo kapt Brouwer
De foto`s zijn van `87 , heeft u misschien nog oude energetic`s want ik ben zeer geintresseerd in bemannings lijsten van `80 tot `90(overgang seatrade)
groeten H schepers

K.Brouwer

Bericht door K.Brouwer » 09 nov 2006 16:47

Hallo Harrie Schepers,

Nee ik heb geen oude Energetics of bemanningslijsten. Er zwerft hier nog
wel ergens een schepenlijst rond van ik meen uit '81.

Groeten,K.Brouwer.

harrie schepers

Bericht door harrie schepers » 09 nov 2006 22:06

Hallo kapt Brouwer
Zelf heb ik (eigenlijk per ongeluk) 3 energetics bewaard, nu vind ik ze razend interessant maar toen keek ik er nauwelijks naar om en heb ze weg gegooid zonde.In een energetic van `85 zie ik dat ik u net heb misgepeild op de Magdalena.
groeten H Schepers

Joop Kieviet (RIP)

Dammers

Bericht door Joop Kieviet (RIP) » 12 nov 2006 17:47

Hier nog één van de helling het m.s. Maya

Afbeelding

Groetjes Joop

Jan Hendrik

Bericht door Jan Hendrik » 13 nov 2006 10:09

Joop,
Welke helling/scheepswerf is dit?
Jan

Jan Hendrik

Pinta

Bericht door Jan Hendrik » 13 nov 2006 10:18

Een van de 3 gezusters (Pinta, Nina en Santa Maria) en nog voor het tijdperk van de Maya en Laura Christina.
Hier werd het schip opgeleverd aan Dammers en we schrijven Parkkade, Rotterdam - februari 1958 en ja die lenige knul op de kade is ondergetekende.
Mijn oom kwam aan boord als 1e stuurman.
Jan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

roy

Bericht door roy » 13 nov 2006 11:47

Waar de "Maya" op de helling ligt is zeer waarschijnlijk Boele- Bolnes.
Het zou dan op reparatiehelling II zijn.
De kranen vooraan kunnen zowel de reparatiehelling bedienen als de nieuwbouwhelling die er achter ligt.
De kranen op de achtergrond staan op de afbouwkade bij de machinefabriek.
Ter info; Boele had 3 dwarsscheepse reparatie hellingen. De 1e werd vrijwel alleen voor binnenschepen gebruikt, de andere 2 zowel voor zeeschepen als binnenvaartschepen. Ook werden op deze hellingen verlengingen uitgevoerd.
Echt grote verlengingen gingen naar Dok I.

m.v.g. Roy

Jan Hendrik

Bericht door Jan Hendrik » 13 nov 2006 12:22

Bedankt Roy.
In het verleden heb ik er wel 100 schepen bij gelopen bij Boele Bolnes, soms kwam ik er 2 x per dag. Kon als een van de weinigen ook gewoon door de poort heen rijden, handje opsteken en met de Kerst een flesje naar de poortwachters, zo ging dat.
Soms had ik er 2 schepen tegelijkertijd , een in het dok en een of twee op de helling.

Die hellingen ken ik dus erg goed, maar het is lang geleden, ze hadden een droogdok inderdaad en kregen er later nog eentje bij welke verderop lag.
Een mooie tijd en keurige mensen die Boele jongens.
Groeten,
Jan

Joop Kieviet (RIP)

Dammers

Bericht door Joop Kieviet (RIP) » 13 nov 2006 13:44

Jan,

Het enige wat ik weet is dat het schip in Straatsburg bij Chartiers & Ateliers du Rhin is gebouwd als koelschip in 1962, later in 1976 verkocht naar Panama als "Maya V".

Dus welke werf waar hij nu op de foto ligt moet ik je schuldig blijven.

Groetjes Joop

tverkley

Re: Ment Dijkhuizen

Bericht door tverkley » 26 dec 2006 16:03

Mijn naam is Theo Verkleij en ik heb met je vader gevaren op de Ana Isabel in 1972 voor ongeveer 3 maanden op de Europa noord Afrika dienst.
De kapitein was H Bierens en de stuurman was B Baars en later Mekel.
We hebben toen een keer voor 10 dagen in Ipswich gelegen en toen is je moeder met de vrouw van stuurman Baars voor het weekend aan boord geweest.
De Ana Isabel was het laatste schip van je vader voor Dammers want de personeel chef toendertijd(tinus matglas)v/d bergh
had je moeder opgebeld en gevraagd of het goed was dat je vader nog een reis aan boord bleef en daar wist je vader niets van dus was hij erg kwaad en heeft toen ontslag genomen en is bij jackson gaan varen op een visserij schip.
Ik ben toendertijd nog wel een keer bij jullie geweest in scheveningen in de ijmuidenstraat maar toen was je vader niet thuis jullie zijn ook een keer in Rotterdam aan boord geweest met je broer.
De laatste keer dat ik je vader heb gezien was in 1975 toen ik op school zat in scheveningen en je vader tegen kwam in de haven omdat hij met een boot binnen lag van jackson heb toen en tijd met hem gesproken onder het genot van een paar borrels(s"morgens om 11 uur),was toen eigenlijk het zelfde als aan boord want op de ana had je vader maar een borrel glaasje dus gebruikte we dat maar met ze tweeen.
Ik was toen op de ana ass machinest en het was mijn eerste schip en ben met de verkoop van Dammers naar Seatrade meegegaan en ik vaar nog steeds voor Seatrade.
Het was goed varen met je vader want het was een vrolijk iemand.
mvg Theo

[/url]

J.C.Willemsen
Contacteer:

fotoverzameling.

Bericht door J.C.Willemsen » 27 dec 2006 21:15

Hallo mensen.
Als kind schreef ik (zoals velen denk ik ) rederijen aan om aan
foto's te komen.
Zodoende heb ik ook van Dammers het één en ander liggen.
Dit zijn er slechts 2.
Mocht er nog meer belangstelling zijn dan wil ik ze graag plaatsen.
Ik beschik alleen niet over de gegevens.

Afbeelding

Afbeelding

Met groeten, Jan Willemsen.
vooruitgang is onrust.

Plaats reactie