Dammers & van der Heide
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43
Re: Dammers & van der Heide
Risa Paula
In de tweede helft van 1973 in Mayaguez plots douane aan boord en na deel van de bemanning in de stad te hebben opgezocht/opgehaald aan boord gezocht en verdovende middelen gevonden. De officieren werden ongemoeid gelaten maar de Ghanese matrozen en bediendes (een man of negen) naar het gevang. Op verzoek van de kapitein ik met agent naar de bajes om de mannen hun ontslag brief te laten tekenen. Volgens de agent was het een open gevangenis maar ik vond dat er toch wel erg hoge hekken omheen stonden en er liepen ook veel gewapende bewakers. Toen zonder bemanning leeg van frozen tuna terug naar Thema waar we toch weer schoon aankwamen. Hoe het verder met de gevangenen is vergaan is mij niet bekend.
De Risa Paula lijkt nog steeds te bestaan. Is na vermeende illegale visserij nabij Saya De Malha Bank en slavernij in 2015 opgebracht en afgemeerd in Samut Sakhon (Thailand). (Zoekterm Greenpiece en Blishfull Reefer).
Het schip aan de binnenkant in de voorste rij lijkt er wel heel erg op(3 luikhoofden en afgang naar verdamperkamer aan bb tussen R1 en R2).
In de tweede helft van 1973 in Mayaguez plots douane aan boord en na deel van de bemanning in de stad te hebben opgezocht/opgehaald aan boord gezocht en verdovende middelen gevonden. De officieren werden ongemoeid gelaten maar de Ghanese matrozen en bediendes (een man of negen) naar het gevang. Op verzoek van de kapitein ik met agent naar de bajes om de mannen hun ontslag brief te laten tekenen. Volgens de agent was het een open gevangenis maar ik vond dat er toch wel erg hoge hekken omheen stonden en er liepen ook veel gewapende bewakers. Toen zonder bemanning leeg van frozen tuna terug naar Thema waar we toch weer schoon aankwamen. Hoe het verder met de gevangenen is vergaan is mij niet bekend.
De Risa Paula lijkt nog steeds te bestaan. Is na vermeende illegale visserij nabij Saya De Malha Bank en slavernij in 2015 opgebracht en afgemeerd in Samut Sakhon (Thailand). (Zoekterm Greenpiece en Blishfull Reefer).
Het schip aan de binnenkant in de voorste rij lijkt er wel heel erg op(3 luikhoofden en afgang naar verdamperkamer aan bb tussen R1 en R2).
- Bijlagen
-
- Samut Sakhon.jpg (124.91 KiB) 7473 keer bekeken
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43
Re: Dammers & van der Heide
Er zijn duidelijke verschillen tussen de Spolesto gebouwd bij NNS in 1956 en de Spolesto gebouwd bij ZSM in 1958. Het tonnage ruimpje zit niet voor de brug maar op de bak, aan dek voor de opbouw is hekwerk ipv verschansing, de ventilatie kokers staan anders en voor de brug aan dek is afgang naar ruim.Hank schreef: ↑23 feb 2018 13:44 Spolesto 2x.
Dit twee maal de zelfde Spolesto alleen heeft de onderste een buiskleedje op de brug.
In 1958 gebouwd bij de Z.S.M in Zaandam. BNR: 472. Eigenaar Spoorhout.
De eerste Spolesto is in 1956 gebouwd bij de N.N.S.W. in Groningen. BNR: 278. eigenaar Spoorhout.
Is in 1956 al naar Engeland verkocht als Edgefield.
Dus 2x Spolesto beide van Spoorhout en bij D & vd H in beheer.
Hank.
- Bijlagen
-
- ShowImage4.jpg (191.29 KiB) 7456 keer bekeken
-
- TraleeTraderecSpolesto1958a_zps39c6b669[1].jpg (131.32 KiB) 7456 keer bekeken
Re: Dammers & van der Heide
Pieterpost.
Op 23 Febr. plaatste je twee afbeeldingen van de zelfde Spolesto. 1958 bnr: 472 Z. S. M .Zaandam.
Alleen op proefvaart foto had ze een soort buiskleedje op de buitenbrug.
Wat je bedoelde met: De Spolesto van Dammers en de Spolesto van Spoorhout waren niet het zelfde ; begreep ik niet erg.
Spoorhout was van beide de eigenaar en Dammers de bevrachter/manager.
De Spolesto uit Zaandam en de Spolesto 1956 bnr: 278 N.N.S.W. Groningen verschillen duidelijk van elkaar.
Hank.
Op 23 Febr. plaatste je twee afbeeldingen van de zelfde Spolesto. 1958 bnr: 472 Z. S. M .Zaandam.
Alleen op proefvaart foto had ze een soort buiskleedje op de buitenbrug.
Wat je bedoelde met: De Spolesto van Dammers en de Spolesto van Spoorhout waren niet het zelfde ; begreep ik niet erg.
Spoorhout was van beide de eigenaar en Dammers de bevrachter/manager.
De Spolesto uit Zaandam en de Spolesto 1956 bnr: 278 N.N.S.W. Groningen verschillen duidelijk van elkaar.
Hank.
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43
Re: Dammers & van der Heide
De Biscaya met wat ongewoons aan dek
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 26 aug 2012 21:33
- Locatie: Oosterhout nbr.
Re: Dammers & van der Heide
Hai Pieter
heb je soms nog meer foto`s van de Biscaya
Gr. Herman
heb je soms nog meer foto`s van de Biscaya
Gr. Herman
- Drentenier
- Berichten: 2201
- Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
- Locatie: Gasselte
Re: Dammers & van der Heide
Kijk eens hier, Herman: http://www.shipspotters.nl/viewtopic.php?t=1353
Groet,
Hans
Hans
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 26 aug 2012 21:33
- Locatie: Oosterhout nbr.
Re: Dammers & van der Heide
sorry maar die had ik al, maar bedankt voor je reactie
Gr Herman
Gr Herman
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43
Re: Dammers & van der Heide
beste Herman
Ik heb nog een leuke: luchtfoto op zee met schoorsteen en deel boeg aan dek voor de werf in Cobh. Echter de copyrights zijn van fotoflit en ik weet niet of het dan zonder problemen hier in dit forum gezet kan worden.
Gegroet Pieter Post
Ik heb nog een leuke: luchtfoto op zee met schoorsteen en deel boeg aan dek voor de werf in Cobh. Echter de copyrights zijn van fotoflit en ik weet niet of het dan zonder problemen hier in dit forum gezet kan worden.
Gegroet Pieter Post
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43
Re: Dammers & van der Heide
De Coria bestaat ook nog steeds, echter helemaal niet meer zo als destijds. Ze ligt deels gesloopt en deels onder water in Puerto Cabello (Venezuela), op het kaartje in de cirkel.
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43
Re: Dammers & van der Heide
Ik heb wel eens gehoord dat het bovenste verticale stukje van de voorsteven te maken had met een maximale toegestane scheepslengte van de los en laad kade in preston, de dwarskade aan bakboord in het Basin.