Wist u dat .......?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Oscar Aardse
Berichten: 119
Lid geworden op: 19 dec 2013 11:38

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Oscar Aardse »

Soyuz-1, Interessant verhaal, nooit eerder gehoord.
Bedankt.
Oscar

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8199
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Wist u dat .......?

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

2 maart 2021
Verhaaltje over shipping industry in Singapore
--------------------------------------------------------
De scheepsbouwindustrie in Singapore
De scheepsbouwindustrie in Singapore heeft de afgelopen decennia een technologie ontwikkeld die specifiek gericht is op het bouwen en ombouwen van platforms voor de olie- en gasindustrie.
Singapore is een eilandstadstaat in het zuidoosten van Azië, bestaande uit ongeveer 63 eilanden, met ongeveer 705 km2 en sinds de jaren tachtig bekend als een van de zogenaamde Aziatische tijgers.
In Singapore is er historisch een groot commercieel magazijn, een knooppunt van de Europa / Azië-routes vanuit de haven van Singapore, en ook een knooppunt van verschillende activiteiten gericht op de olie-industrie, uitgaande van één van de grootste raffinagecomplexen ter wereld en , in het bijzonder een grote scheepvaartindustrie.

In zijn historische proces kreeg Singapore autonomie van de Britse macht in 1959, toen het een belangrijk strategisch plan voor zijn groei uitvoerde, waardoor het één van de landen werd met het hoogste inkomen per hoofd van de bevolking ter wereld, met een zeer lage werkloosheid. Momenteel als internationaal voorbeeld op verschillende gebieden, voornamelijk in onderwijs en wetenschap.

In de afgelopen decennia heeft de scheepsbouwsector in Singapore zich ontwikkeld rond havenactiviteiten, met een hoge generatie banen, tot ongeveer 70.000 directe banen in 2019/2020, met een focus op scheepsreparatie. Het ontwikkelde ook technologie die specifiek gericht was op de bouw en ombouw van platforms voor de olie- en gasindustrie, onder direct en stevig bestuur van de overheid, die niet alleen deelneemt aan institutionele, fiscale en financiële ondersteuning, maar ook in het aandelenkapitaal van de grote groepen die daar zijn gevestigd.

Hoewel de scheepvaartindustrie van Singapore in de 19e eeuw begon onder Engelse heerschappij, begon het aan kracht te winnen vanaf 1956 met de bouw, nog steeds door de Engelsen, van Queen's Dock en later, in het begin van de jaren zestig, met de oprichting van Jurong Industrial Estate, werden er trainingsprogramma's voor mankracht geïmplementeerd om alle vaardigheidsniveaus bij te brengen die essentieel zijn voor de verschillende scheepswerfbedrijven. Er zijn ook goede leertrajecten ingevoerd om de eerste groepen eerstelijns supervisors en ook middenmanagers op te leiden.
Lokale scheepswerven, onder toezicht van buitenlands management, ontwikkelden zich snel om scheepsbouw- en platformbouwactiviteiten voor de olie-industrie uit te voeren, zoals semi-afzinkboten en FPSO's, waarbij ze zelfs gebruik maakten van de goedkope arbeidskrachten die tijdelijk werden ingehuurd uit landen als India, Maleisië, Indonesië, de Filippijnen en Bangladesh, waar lagerbetaalde werknemers een door de overheid uitgegeven werkpas ontvangen voor tijdelijk werk in Singapore, waarbij de aanbestedende werf betaalt voor huisvesting, voedsel, medische zorg en overheidskosten. Door deze passen te verlenen, is er controle op een migratiestroom, die ervoor zorgt dat deze in overeenstemming is met de strategische planning van het land, zodat essentiële diensten aan de algemene bevolking niet worden overbelast.

In het begin van de jaren zeventig vond de nationalisatie van de industrie plaats, waardoor deze echt lokaal werd. De komst van computers in de jaren tachtig bracht CAD / CAM met zich mee. (CAD/CAM = software systeem voor de produktie van proto-types) De scheepswerven in Singapore sloten zich snel aan bij deze nieuwe technologie en de werkprocessen werden gestroomlijnd, wat resulteerde in verbeteringen in kwaliteit, productiviteit en punctualiteit.

De bouw van sleepboten en binnenvaartschepen en de reparatie van kleine en middelgrote schepen domineerden het toneel in de jaren 60. Begin jaren 70 werden de eerste tankers van het type VLCC gerepareerd in Singapore. In deze periode ontstond ook de industrie van maritieme platformen, gekenmerkt door de bouw van een zelfhefplatform van de eerste generatie.
De ombouw van schepen tot olieplatforms begint zijn plaats in de industrie te vinden, aangezien scheepswerven hun capaciteiten hebben uitgebreid tot niet alleen de scheepsreparatie, maar ook naar de offshore olieproductie. Momenteel hebben de zogenaamde repetitieve werken met schepen en zelfs de constructie van platformrompen de leiding over de Chinese en Koreaanse scheepswerven, waardoor Singapore in het middelpunt van de meest "geconstrueerde" en aangepaste werken komt te staan.

De relatie met Brazilië begon in de jaren negentig, onder de toenmalige regering van Collor, toen Petrobras een Odebrecht-consortium met de Fells Group in Singapore contracteerde om in Singapore de meeste stationaire productie-eenheid van het semi-afzinkbare type te bouwen, de PETROBRAS XVIII (P-18).
Aan het einde van de jaren negentig slaagde Brazilie er via de staatssecretaris voor Energie, Scheepsbouw en Petroleum van Rio de Janeiro er in de Singaporese bedrijven in de scheepsbouw- en offshore-sector over te halen om hun werkzaamheden ook naar Brazilie te verleggen. De twee op dat moment grootste bedrijven in de scheepsbouwindustrie in Singapore waren toen de Keppel-Fells-scheepswerf, die Estaleiro Verolme heractiveerde, in Angra dos Reis, en de naam Brasfels kreeg, en de Sembcorp Marine (Jurong Shipyard), die zich vestigde in de toen gesloten Mauá Shipyard en de Mauá / Jurong-scheepswerf werd.
Keppel-FELS-Shipyard-Singapore.jpg
Keppel-FELS-Shipyard-Singapore.jpg (79.54 KiB) 1172 keer bekeken
Tegenwoordig staat de scheepsbouwsector in Singapore onder zware druk als gevolg van de Covid-19-pandemie. De twee grote lokale groepen, Sembcorp Marine en Keppel Offshore Marine, hebben zeer slechte financiële resultaten. Keppel vertoont momenteel tekenen van het verlaten van de bouw van olieplatforms en naar de markt voor offshore duurzame energiesystemen te gaan. Ook de Sembcorp Marine, opgericht in 2000 en afkomstig van Jurong Shipyard, die fors investeerde in infrastructuur en een moderne scheepswerf bouwde met 9 dokken voor VLCC's, wordt ook geherstructureerd. Sembcorp Marine heeft totale en gedeeltelijke participatie in verschillende scheepswerven over de hele wereld, zoals Cosco da China en Jurong Aracruz Shipyard in Espírito Santo.

In het volgende scenario gokt de markt, vanwege wat al in de internationale media wordt gepubliceerd, op een fusie tussen de twee groepen, een mogelijkheid die in het verleden altijd is gesuggereerd en die zich nu als een noodzaak aandient.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8199
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Wist u dat .......?

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Vandaag 12 april 2021 is het 60 jaar geleden dat de Russische Kosmonaut Yuri Gagarin de 1e bemande ruimtevlucht volbracht.
============================================================================================================
In 1960 was Gagarin een van de 20 piloten die na rigoureuze fysieke en psychologische tests werden geselecteerd voor het Sovjetruimteprogramma, en hij werd uiteindelijk gekozen om als eerste de ruimte in te gaan vanwege zijn uitstekende trainingsprestaties en zijn geschikte lengte van 1,57 m en gewicht van 69 kg.
Met slechts 27 jaar werd Iuri Gagarin de eerste mens die de ruimte inging, aan boord van het ruimtevaartuig Vostok 1, waarin hij een volledige baan rond de planeet maakte. Het was een vlucht van 106 minuten in een baan om de aarde op een hoogte van 315 km, in een volledig geautomatiseerde vlucht, met een snelheid van ongeveer 28.000 km / u. Voor zijn bekwaamheid ontving hij later de medaille van de Orde van Lenin.
Om negen uur en zeven minuten in de ochtend (Moskou-tijd) op 12 april 1961 werd de capsule met de raket "Soyuz-R-7" gelanceerd vanaf een platform in Baikonoer, Kazachstan.
Russische wetenschappers hebben tweemaal het landingspad van het ruimtevaartuig verkeerd berekend. Door deze fout landde de Gagarin-ruimtecapsule in Kazachstan, meer dan 320 km van de oorspronkelijk geplande locatie, die de startlocatie was. Dit betekende dat er op het moment van de landing niemand op hem wachtte.
De Sovjets verklaarden dat Gagarin bij de landing in de ruimtecapsule was, terwijl de astronaut in werkelijkheid een parachute gebruikte en 7 kilometer boven de grond sprong. De Sovjet-Unie heeft dit feit jarenlang ontkend, uit angst dat de vlucht niet zou worden erkend door internationale entiteiten, aangezien de piloot het ruimtevaartuig niet tot het einde vergezelde.
Omdat hij een beroemdheid werd, werd hem de terugkeer naar de ruimte in augustus 1967 verboden, aangezien hij een belangrijk stuk propaganda voor zijn land en socialistische ideologie werd, en de Sovjetautoriteiten bang waren om zijn leven in gevaar te brengen. Omdat hij niet in staat was terug te keren naar de ruimte, nam hij actief deel aan de training van andere kosmonauten.
Op 27 maart 1968 stierven hij en vlieginstructeur Vladimir Seryogin tijdens een routinematige trainingsvlucht op een MIG-15-jager boven Kirzhach bij een jetcrash, die nooit goed door de autoriteiten is uitgelegd.
++++
Naar hem werd later een schip genoemd,
yuri gagarin.jpg
yuri gagarin.jpg (31.78 KiB) 975 keer bekeken
De Kosmonavt Yuri Gagarin.
Het was een Sovjet ruimtecontrole-monitoring schip of Vigilship dat was gewijd aan het detecteren en ontvangen van satellietcommunicatie. Het schip werd in december 1971 voltooid om het Sovjetruimteprogramma te ondersteunen.
Het had een zeer onderscheidend uiterlijk dankzij twee extreem grote en twee kleinere parabolische "schotel" antennes die bovenop de romp waren geplaatst. In totaal waren er 75 verschillende antennes aan boord geplaatst.
Enkele gegevens van het schip
Bouw 1971 te Leningrad bij de Baltic Shipyard
Dwt: 45.000t
LxB 231x32mtr
Crew 136 + 200 communicatie technici
In 1975 maakte het schip deel uit van het Sovjet-Amerikaanse gezamenlijke testprogramma Apollo-Sojoez.
In 1986 was de Kosmonavt Yuriy Gagarin 's werelds grootste communicatieschip en het vlaggenschip van een vloot communicatieschepen. Deze schepen vergrootten het volgbereik aanzienlijk toen de banen van kosmonauten en onbemande missies zich niet boven de USSR bevonden.
De communicatieschepen waren eigendom van de Sovjet Academie van Wetenschappen. Het maritieme deel viel onder de verantwoordelijkheid van de Baltische en Zwarte Zeevaart. De schepen hadden thuishavens in Oekraïne, dus na de val van de Sovjet-Unie werden ze overgebracht naar Oekraïne - waarmee ze hun rol in de ruimtevaart beëindigden.
Het schip werd kort na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie als schroot verkocht.
B.U. 1991 te India
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2215
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Jinny »

Er wordt wel gezegd dat Gagarin de eerste -overlevende- in de ruimte was.
Heb ooit eens een docu gezien over twee Italiaanse broers die er een hobby in hadden om de eerste ruimte communicatie te beluisteren.

Die beweerden dat er voor Gagarin mensen gestorven zijn aan boord van de capsules.
Wat daar van waar is weet ik ook niet, allemaal voor mijn tijd...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Fluks
Berichten: 601
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Fluks »

Men heeft het eerst met een hondje geprobeerd.Groet,Arie.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10600
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wist u dat .......?

Bericht door jdbvos »

Laika...
Maar net als de Amerikanen ook menige chimpansee de wereld uit geholpen...letterlijk !
Maar dat van die eerdere Russen klopt: ook dat van die Italianen die 's mans noodkreten opvingen
Ik meen zelfs (alles bijelkaar, dus ook ontplofte starts) een stuk of 9...
Als klein jochie de Sputnik nog zien overkomen: in de tuin (in Groningen) staande wees pa hem aan: een (behoorlijk) heldere ster (als Venus, ongeveer, maar iets blauwachtiger) die in een paar minuten (voor mij) van links naar rechts langs het firmament schoof...
"Luid piepend", zei men...maar het was in doodse stilte. Dat piepen was alleen hoorbaar als je de bijbehorende radio-ontvanger had...
Ik meen 500kHz ???
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10600
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wist u dat .......?

Bericht door jdbvos »

Vreemd dat ik me dat allemaal weer herinner; ik was hooguit 5 of 6...
Maar ik voelde blijkbaar dat het iets belangrijks was.

Ook een liedje, dat iedereen zong, op de muziek van 'Zie ginds komt de stoomboot':
Zie ginds komt de sputnik, ik zie hem daar gaan
en daarin een hondje met Laika als naam
...lalalala (geen idee meer)

op het eind:
o Chroejtsjov o Chroetsjojv, wat heb je gedaan
in plaats van dat hondje moest jij naar de maan

naschrift:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoetnik_1
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2215
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Jinny »

Eea maakt dan weer dat die Gagarin toch wel enige doodsverachting moest hebben, je maakt mij niet wijs dat hij van de voorafgaande debacles geen weet had....
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10600
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wist u dat .......?

Bericht door jdbvos »

Ja, dat wist hij ook...
Nadat de muur was gevallen, en er meer gegevens vanuit Rusland kwam, kwamen ook veel berichten daarover naar buiten....
Denk bijv ook aan heel veel foto- en filmmateriaal uit ww2... Zo is ook veel naar buiten gekomen over die ruimtevaart.
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Brazuca »

Die twee Itialiaanse broers waren de gebroeders: Judica-Cordiglia ==> https://en.wikipedia.org/wiki/Judica-Cordiglia_brothers

Over vermiste/verloren Cosmonauten is op deze link het e.e.a.te vinden: https://en.wikipedia.org/wiki/Lost_Cosmonauts

Het hondje Laika zat in de Sputnik-2 , de Sputnik-1 had geen dier aan boord.


Plaats reactie