Wist u dat .......?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Wist u dat .......?

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

oman project_1.jpg
oman project_1.jpg (117.41 KiB) 1800 keer bekeken
oman project_2.jpg
oman project_2.jpg (127.71 KiB) 1800 keer bekeken
oman project_3.jpg
oman project_3.jpg (28.04 KiB) 1800 keer bekeken

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Wist u dat .......?

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Een maritiem mysterie: waardoor zijn schepen in cirkels gaan varen?
Er kunnen vreemde dingen gebeuren op zee, aangezien de bemanning van de onder Liberiaanse vlag varende olietanker Willowy zondag geconfronteerd werd met een mysterieus incident.
willowy hier als british willow.jpg
willowy hier als british willow.jpg (39.14 KiB) 1667 keer bekeken
Donderdag 4 juni 2020 09:07
In de vroege uren van zondag 31 mei werden officieren aan boord van de olietanker Willowy naar de brug geroepen om te zien dat hun schip en vier anderen in hun omgeving op mysterieuze wijze rondjes voeren, niet konden sturen en op koers waren te brengen.
Het directe vermoeden was dat de schepen door sterke stromingen werden rondgeduwd, maar er waren geen dergelijke stromingen waar de schepen in de zuidelijke Atlantische Oceaan, ten westen van de Zuid-Afrikaanse stad Kaapstad, voeren.
Schepen die in cirkels lijken te varen, zijn een steeds vaker voorkomend en mysterieus fenomeen geworden in de buurt van een aantal havens aan de kust van China, vooral in de buurt van olieterminals en overheidsfaciliteiten, maar er was niets gezien waar de Willowy was.
Onderzoekers die deze bizarre cirkels nabij de Chinese kust volgen, denken dat ze waarschijnlijk het resultaat zijn van systematische GPS-manipulatie, die is ontworpen om een volgsysteem te ondermijnen dat alle commerciële schepen volgens internationaal recht moeten gebruiken.
Bekend als AIS (geautomatiseerd identificatiesysteem), zendt de technologie unieke identificatoren uit van elk vaartuig - samen met de GPS-locatie, koers en snelheid van het vaartuig - naar andere schepen in de buurt.
Deze signalen worden zelfs door satellieten verzameld en gebruikt om verdacht gedrag te volgen, waaronder smokkel, illegale visserij en, het meest relevante, de handel in gesanctioneerde olie.
De cirkels die voor de Chinese kust zijn waargenomen, worden toegeschreven aan GPS-interferentie, iets dat samenviel met de Amerikaanse sancties tegen Iran, aldus Phil Diacon, de directeur van het maritieme inlichtingenbedrijf Dryad Global.
Maar volgens een wereldwijde analyse van deze gegevens door milieugroepen SkyTruth en Global Fishing Watch, hebben zich ook een aantal omcirkelende incidenten voorgedaan op vrij grote afstand van Chinese havens, waarbij sommige onmogelijk mijlen landinwaarts in de buurt van San Francisco verschenen.
SkyTruth vond de echte locaties van deze schepen vaak duizenden kilometers verwijderd van de cirkelvormige vaarroutes. De schepen waren weer vaak in de buurt van olieterminals of op locaties waar eerder GPS-verstoring was gemeld.
location circling ships.jpg
location circling ships.jpg (56.33 KiB) 1667 keer bekeken
Maar dit was niet het geval voor de Willowy.
Op zondagochtend omstreeks 1 uur 's ochtends zwaaide de onder Liberiaanse vlag varende tanker plotseling naar stuurboord en begon daadwerkelijk in cirkels te varen.
Men was niet in staat om het schip te sturen en de bemanning meldde dat vier andere schepen in hun omgeving in een vergelijkbare spiraal waren gevangen en langzaam om onbekende redenen naar elkaar toe kwamen.
"GPS-interferentie kan ernstige gevolgen hebben, aangezien de helft van aanvaringen op zee verband houdt met navigatiefouten", zei Diacon, hoewel dergelijke interferentie eerder op andere schepen dan op het AIS-volgsysteem is gericht.
Er zijn aanwijzingen dat GPS-jamming door de Iraanse Revolutionaire Garde is gebruikt om commerciële schepen te misleiden om de Iraanse wateren binnen te komen, en Chinese mogelijkheden voor elektronische oorlogsvoering zijn voorgesteld als een mogelijke oorzaak voor sommige schepen die duizenden mijlen verwijderd lijken van waar ze werkelijk waren.
De bemanning aan boord van de Willowy was op de hoogte van deze problemen, maar geen van deze risico's was mogelijk ten westen van Kaapstad - ver weg van de Straat van Hormuz of de betwiste Zuid-Chinese Zee.
Maar de European Space Agency heeft daar iets anders ontdekt.
Niemand weet waarom, maar het magnetische veld van de aarde - dat de afgelopen twee eeuwen bijna 10% van zijn kracht heeft verloren - wordt bijzonder zwak in een groot gebied dat zich uitstrekt van Afrika tot Zuid-Amerika en satellieten en ruimtevaartuigen treft.
Bekend als de Zuid-Atlantische anomalie, is de veldsterkte in dit gebied de afgelopen 50 jaar snel afgenomen, net zoals het gebied zelf is gegroeid en naar het westen is verplaatst. En in de afgelopen vijf jaar heeft zich ten zuidwesten van Afrika een tweede centrum van minimale intensiteit ontwikkeld, zeer dicht bij waar de Willowy op dat moment was.
south-atlantic-anomaly.jpg
south-atlantic-anomaly.jpg (25.35 KiB) 1667 keer bekeken
Een speculatie over deze verzwakking is dat het een teken is dat de aarde op weg is naar een omgekeerde pool - waarin de magnetische polen van het noorden en het zuiden omslaan.
Deze omslag zal niet onmiddellijk plaatsvinden, maar zou in de loop van een paar eeuwen plaatsvinden, waarbij er overal ter wereld meerdere magnetische noord- en zuidpolen zouden zijn.
De impact zou enorm zijn voor zeeschepen waarvan de navigatie was gebaseerd op magnetische kompassen - waardoor ze niet alleen in cirkels zouden varen, maar het misschien niet eens beseften.
Moderne schepen zoals de Willowy gebruiken in plaats daarvan een gyrocompas, dat het echte noorden vindt, bepaald door de zwaartekracht en de as van de rotatie van de aarde in plaats van het magnetische noorden.
Het gyrokompas wordt naast de andere systemen van het schip gebruikt om het echte noorden te detecteren, de koers van het schip te identificeren en te sturen. Als het zou mislukken, zou het precies de problemen kunnen veroorzaken die de Willowy ervoer.
De bemanning, samen met technici aan wal, onderzocht en identificeerde dat het primaire gyrokompas van het schip inderdaad niet goed werkte.
Het schip vervolgde haar koers veilig toen het overschakelde op het gebruik van het secundaire gyrokompas, samen met een ouderwets magnetisch kompas.
Gevraagd naar de oorzaak van het defect, beschreef de rederij het als "een incidentele storing" en voegde toe: "reparatie zal worden uitgevoerd in de volgende haven, waar de oorzaak door technici zal worden vastgesteld".
Maar hoe zit het met de andere schepen in de buurt van de Willowy?

De WILLOWY is een in 2003 in Japan gebouwde tanker met een dwt van 106.500t (lxb 240x42mtr) onderweg van ?? naar Singapore met een eta
van 28/6.

vrij vertaald en overgenomen van een artikel van SKY News
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Roy »

M'n klus zakt aan dek bij het lezen van het bovenstaande...…………... :roll:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Gert Schouwstra »

Misschien is het schip "gehackt" en vanaf een afstand overgenomen? Kan dat met moderne schepen?
Gert
- Varen is Leven -
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wist u dat .......?

Bericht door jdbvos »

Ik heb een x-aantal jaren geleden een heel artikel daarover over gelezen.... Pin me niet vast op data, maar het verhaal was als volgt (in eigen woorden)
Die ompoling heeft men bij bodemonderzoek in de mid-Atlatische ridge jaaaren geleden al vastgesteld, en vindt periodiek, op redelijk gelijke interval, plaats. Volgens die "regelmaat' is de aarde deze keer al héél lang te laat. Maar dat die ompoling er aan zat te komen, werd idd duidelijk bij het verzwakken van het magnetisme, én een 'vreemde' snelle verplaatsing van het magnetische noorden....
Die verplaatsing van de magn. noordpool verschuift altijd zoals elke nauticus weet en kan verklaren, maar komt omdat de aarde niet alleen om z'n as draait, maar eveneens om die as 'tolt' om dezelfde as, maar nu het middelpunt van de aarde als draaipunt. Hierdoor 'waggelt' de aarde in 1 jaar in haar elips om de zon. Het magn. N 'draait' dus over de Noordpoolvlakte. Maar uit metingen die men in Canada eens deed, ontdekten ze dat dat mN ooit zelfs in het huidige Canada heeft gelegen, en kortgeleden schijnt het ergens in Siberie te zijn (geweest?)
De 'normale' afwijking is dus eveneens aan het shiften. Volgens dat artikel was dat een teken dat de ompoling bezig was.
De oceaanstromingen, zoals wij allemaal kennen, zijn ook behoorlijk aan het vertragen, en men onderzoekt of de ompoling daar op enigerlei wijze mee van doen heeft...
Niemand weet hoe lang dat duurt, maar op een menselijke tijdschaal is die duur een 750.000 jaar meen ik: de gemagnetiseerde afzettingen in het gestolde magma op de bodem van de Atlantic zijn letterlijk in de ene baan noordwijzend, en andere baan zuidwijzend zonder een 'middenstukje' Op de klok van de aarde gaat die ompoling dus erg drastisch, maar de duur op de menselijke klok erg lang: er bestaan geen oude geschriften hierover.
Wie weet kan dat idd zelfs plaatselijk beginnen, zoals in Kuiper's stukje staat....bij metingen worden dergelijke zaken bij toeval ontdekt...

En nou sta ik van dat verhaal ook te kijken...
Ik wist dat het eraan kwam, maar dat het zó gaat, met zulke gevolgen, had ik ook niet kunnen bedenken.... Ik zag het altijd in de trant van "het noorden blijft het noorden, en het zuiden blijft het zuiden, alleen het magnetisme gaat de andere kant om. Dus volg de blanko naaldpunt naar het noorden, en de zwarte naar het zuiden"
Maar ik sluit menselijke manipulatie in dit verhaal ook niet uit...de Amerikanen hebben de wereld al eens in problemen gebracht toen ze alle GPS-satelieten een -alleen aan hen bekende- fout gaven om de navigatie van de tegenstander te misleiden.
Echter liepen schepen op riffen en rotsen waarbij ze op GPS-fixen aan konden tonen er mijlenver langsgevaren te zijn; vliegtuigen landden zelfs op verkeerde luchthavens.
Om die reden moest-en-zou er ook een Europees eigen navigatiesysteem komen, de Russen idem, Japan schijnt een eigen systeem te hebben, en de Chinezen uiteraard ook: niemand wil meer afhankelijk zijn van een systeem dat door slechts 1 natie wordt beheerd, en dat naar believen fouten kan laten doorgeven aan de rest van de wereld.
Dus als dit mensenwerk was, is er véél méér aangepast als slechts een GPS-signaaltje

Op internet is hierover tegenwoordig veel te vinden, want het is uiteraard nogal actueel
bijv al de 1e vermelding bij een zoektocht: https://nl.wikipedia.org/wiki/Omkering_ ... tisch_veld
Als iedereen gaat doorzoeken, is het vandaag stil in de kombuis... :D

Bedankt voor het zeer intrigerende artikel, Kuiper ! Mooi stukkie !!

PS
Ik herinner me zojuist dat dat magnetiseren van vloeibare materie (die magnetisme-gevoelig is en dus ijzerdeeltjes bevat) altijd wordt gefixeerd bij stolling. Zolang de materie vloeibaar is, wijst het ijzer naar het mN.
Dus als dat magma stolt, blijven de ijzerdeeltjes wijzen naar het mN van dát moment.
Gesmolten staal doet datzelfde; wanneer je een zeer gevoelig magnetisme-metertje hebt, kun je aan (bijv) de motorkap van je auto kunnen zien waar het staal voor die auto vandaan gekomen en gestold is, en zelfs waar het is uitgewalst tot plaatstaal. Dergelijke behandeling van staal heeft invloed op de ijzerdeeltjes. Politie en verzekeringsmaatschappijen kunnen hierdoor zien of een auto of schip ooit een ongeluk heeft gehad, en of er 'drastische' behandelingen worden verdoezelt... Elke deuk schijnt dat magnetisme te veranderen. En schijn door genoemde instanties ook te worden gebruikt bij de bepaling hoe snel de voer- of vaartuigen bewogen bij impact, en zelf hoever een voer- of vaartuig na impact is verdraait
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wist u dat .......?

Bericht door jdbvos »

Ook ooit gelezen over "dood water" en geen idee hebben waarover het ging ?
Leest hier !
Oost, west...ook best
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Wist u dat .......?

Bericht door warbout »

Erg interessant onderwerp.Dankjewel.

grt, Willem.W.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Allen »

Ik las in de 'gouwugheid errugens' op Kombuis over het vroeger (in mien tied; zeemansloopbaan begonnen in 1964) langere 'tied van huus' zijn.
Wel, vroeger vroeger vroeger, in de tied van m'n voorvaders (grootvAArders dus) was dat nog wel 'eem'n een aander itumpie'.
Hieronder een overziggie van wat reissies, voorzien van wat data en wat aantal 'daagies van huus'.
In die periode in Indië heeft ie kustreissies gemaakt op onder andere de kustaarder-Oostindiëvaarder KONING KAREL III

HOEDEKENSKERKE - BEVERWIJK
VROOME VOC000 HOEDEKENSKERKE - BEVERWIJK Matthijs.JPG
VROOME VOC000 HOEDEKENSKERKE - BEVERWIJK Matthijs.JPG (54.89 KiB) 859 keer bekeken
VROOME VOC000a HOEDEKENSKERKE - BEVERWIJK Matthijs.JPG
VROOME VOC000a HOEDEKENSKERKE - BEVERWIJK Matthijs.JPG (124.07 KiB) 859 keer bekeken
HOEDEKENSKERKE001.JPG
HOEDEKENSKERKE001.JPG (45.78 KiB) 859 keer bekeken
BEVERWIJK001.JPG
BEVERWIJK001.JPG (35.57 KiB) 859 keer bekeken


GANZENHOEF
GANZENHOEF001.JPG
GANZENHOEF001.JPG (29.69 KiB) 859 keer bekeken



PRATTENBURG - CASTRICUM
VROOME VOC001 PRATTENBURG -CASTRICUM Mathijs.JPG
VROOME VOC001 PRATTENBURG -CASTRICUM Mathijs.JPG (57 KiB) 859 keer bekeken
PRATTENBURG001.JPG
PRATTENBURG001.JPG (26.09 KiB) 859 keer bekeken
CASTRICUM001.JPG
CASTRICUM001.JPG (27.88 KiB) 859 keer bekeken
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Wist u dat .......?

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

DE KOSMONAUT DIE ZIJN EIGEN DOOD AANKONDIGDE: HET AVONTUUR VAN VLADIMIR KOMAROV
vladimir komarov.jpg
vladimir komarov.jpg (24.92 KiB) 662 keer bekeken
Ondanks alle waarschuwingen drongen Sovjetpolitici aan op een project dat het leven van Komarov in gevaar zou brengen, maar als een laatste verzoek stond hij er op om de gevolgen van deze daad te laten zien.
Het was april 1967 toen de Russische kosmonaut Vladimir Komarov, zittend in de Sojoez 1 ruimtecapsule, boven de aarde cirkelde. In tegenstelling tot alle andere mensen die zich in de ruimte hebben gewaagd, had Komarov op dat moment echter maar één zekerheid: dat hij die dag zou sterven.

Het brandstofpeil was immers laag en het ruimteschip had een constructienorm die als ondermaats werd beschouwd, en alsof dat nog niet genoeg was, wist hij niet dat ook de parachute op het landingsvaartuig defect was.

Komarov's carrière
Geboren in Moskou op 16 maart 1927, studeerde hij af als ruimtetechnicus, waardoor hij in 1960 werd geselecteerd voor de eerste groep kosmonauten. Ondanks dat hij één van de meest ervarende van de groep was, werd Vladimir aanvankelijk vanwege gezondheidsproblemen afgeraden door te gaan in het Russische programma, maar dankzij zijn intelligentie en doorzettingsvermogen kon hij een actieve rol binnen het project voortzetten.

Daarmee had hij eindelijk zijn eerste ruimtemissie op 12 oktober 1964, met het bevel over het ruimtevaartuig Voskhod 1, met als metgezellen de kosmonauten Boris Yegorov en Konstantin Feoktistov. Dit was de eerste vlucht naar de ruimte op een ruimteschip met meer dan één bemanningslid.

De aangekondigd tragedie
Nadat hij de missie met succes had verlaten, werd Komarov geselecteerd om het volgende programma te leiden: een reis aan boord van de Sojoez 1. Vanaf het begin had het project echter gebreken die cruciaal zouden zijn voor het succes van de missie.

Tijdens een inspectie van het ruimteschip werd ontdekt dat het ontwerp van de Sojoez een kosmonaut niet veilig via het luik het ruimteschip kon verlaten. De ingenieurs verzekerden Vladimir dat alles in orde zou komen. Helaas heeft hij nooit de kans gehad om dit uit te testen.
soyuz capsule.jpg
soyuz capsule.jpg (35.96 KiB) 662 keer bekeken
Bovendien werden Vladimir Komarov en zijn mede-kosmonaut tijdens de training hun schema's constant zonder voorafgaande kennisgeving gereorganiseerd en werden ze gedwongen 12 tot 14 uur per dag te werken.
Alsof dat nog niet genoeg was, hielden de technische problemen met het ruimteschip aan, en Vladimir was ervan overtuigd dat hij zou sterven tijdens zijn reis op Sojoez 1. Toch wilde het Sovjet Ruimtecommando hem nog steeds de ruimte in sturen, hoewel het duidelijk was dat het plan zijn gebreken had.

Komarov had de missie natuurlijk kunnen opgeven, maar hij wist dat dit zeker zou betekenen dat hij Yuri Gagarin, zijn vervanger, naar zijn dood zou moeten sturen. Dus besloot hij door te gaan met de missie om Yuri te redden, maar voordat hij vertrok, was zijn laatste wens dat nij bij zijn begrafenis een open kist zou krijgen, zodat de ingenieurs en de Sovjetleiding zijn stoffelijk overschot konden zien.
De missie verliet de aarde zonder problemen, maar toen de Sojoez 1-capsule in de ruimte arriveerde, gingen zonnepanelen 1 en 2 niet open, wat zou betekenen dat de capsule op een laag vermogen zou werken. Maar dit was slechts het begin van de problemen.

De Hoogfrequente communicatie van het ruimteschip viel volledig uit. De DO-1 handmatige thrusters die werden gebruikt om het ruimteschip te besturen, hadden niet genoeg druk om goed te functioneren. Vladimir Komarov zat gevangen in een kist met beperkte besturing, in een baan boven de aarde.

Omdat Sojoez 1 zoveel problemen had in de ruimte, werd de ondersteuningsmissie die gepland was om tests op de module uit te voeren nooit gelanceerd. Na dat besluit vertelden de autoriteiten Komarov om het proces van terugkeer naar de aarde te beginnen.


Dat deel van het plan mislukte echter ook, omdat de remparachute van de module faalde, dus de capsule behield een zeer hoge snelheid bij de landing, waarbij Komarov omkwam door te crashen en de capsule explodeerde op de grond.

Ondanks alle bezwaren van de ingenieurs om het programma uit te voeren, kwam de vlucht alleen tot stand onder druk van Sovjetpolitieke leiders, die een grote ruimtemissie wilden uitvoeren ter ere van Lenins verjaardag.
Twee dagen na het ongeval werd Vladimir Komarov zijn stoffelijk overschot eervol bijgezet in Moskou in de muur van het Kremlin op het Rode Plein, samen bij andere hoogheden uit de toenmalige Sovjet-Unie. Bovendien werd hij tweemaal onderscheiden met de Orde van Lenin en de titel van Held van de Sovjet-Unie. Zijn naam is geschreven op een bord dat op de maan is achtergelaten door de bemanning van Apollo 11 en Apollo 15.
fallen astronauts.jpg
fallen astronauts.jpg (101.45 KiB) 662 keer bekeken
En tevens werd er een schip naar hem genoemd
kosmonaut vladimir komarov.jpg
kosmonaut vladimir komarov.jpg (35.64 KiB) 662 keer bekeken
+
KOSMONAUT VLADIMIR KOMAROV 1966 Built by Khersonskiy Kherson USSR als GENICHESK
Grt 13.935t
LxB 155x23mtr
Bryansk BMZ Diesel
Crew 240
1967 - Omgebouwd tot "Satelliet volg schip" te Leningrad
1989 - Buiten bedrijf gesteld
1994 - B.u te Alang


Plaats reactie